Institut
Lektion 12, Klassens forberedelsesmateriale: Find ægte sandhed i Jesu Kristi lærdomme


»Lektion 12, Klassens forberedelsesmateriale: Find ægte sandhed i Jesu Kristi lærdomme«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale, 2023

»Lektion 12, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens materiale

Billede
Frelserens undervisning om at være en discipel, by Justin Kunz

Lektion 12, Klassens forberedelsesmateriale

Find ægte sandhed i Jesu Kristi lærdomme

At leve i den digitale tidsalder har givet os forbløffende adgang til hidtil usete mængder af information. Og alligevel har præsident Russell M. Nelson bemærket: »En af vor tids plager er, at alt for få mennesker ved, hvor de skal henvende sig for at finde sandheden« (»Ren sandhed, ren lære og ren åbenbaring«, Liahona, nov. 2021, s. 6). Når I tænker på de forskellige budskaber og stemmer, der konkurrerer om jeres opmærksomhed, så overvej, hvordan Jesus Kristus og hans lærdomme er den ultimative kilde til ægte sandhed og rummer kraften til at vejlede, styrke og forandre jeres liv (se Joh 14:6).

Afsnit 1

Hvordan kan Jesu Kristi lærdomme forbedre mit liv?

Efter sin opstandelse gik Jesus sammen med to disciple, der rejste til Emmaus. De indså ikke, at han var den opstandne Kristus. Mens de gik, underviste Jesus ud fra skrifterne om meningen med sin guddommelige mission. (Se Luk 24:13-27).

Billede
Jesus taler til to disciple på vej til Emmaus
Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Lukas 24:31-32, og se efter, hvilken virkning Frelserens undervisning havde på disse disciple.

Jesus Kristus underviste med »myndighed fra Gud« og ikke som de skriftkloge og farisæerne (JSO, Matt 7:37 [i Matthew 7:29, fodnote a]). Da han underviste i sin hjemby Nazaret, blev folket slået af »forundring over hans lære, for der var myndighed bag hans ord« (Luk 4:32). Men selvom Herren underviste med kraft, syntes nogle mennesker, at hans lærdomme og læresætninger var for udfordrende og de valgte ikke at følge ham. Ved en sådan lejlighed spurgte Herren sine apostle: »Vil I også gå jeres vej?« (Joh 6:67; se også Joh 6:68-69).

I vore dage kan vi også føle os udfordret af Jesu Kristi lærdomme og læresætninger. Til tider kan vi endda føle os fristet til at »gå vores vej«. Hvis vi vil forblive trofaste hele vores liv vil det ikke være nok blot at høre hans ord.

Efter at have undervist en farisæer, der hed Nikodemus, sagde Herren: »Den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud« (Joh 3:21, fremhævelse tilføjet).

Billede
Jesus underviser Nikodemus

Mens Jesus ved en anden lejlighed underviste i templet, sagde han: »Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud, eller om jeg taler af mig selv« (Joh 7:17). Senere, da Jesus var et eksempel på tjeneste for sine disciple ved at vaske deres fødder, sagde han: »Når I ved det, er I salige, hvis I gør det« (Joh 13:17, fremhævelse tilføjet).

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret vigtigheden af at handle på Jesu Kristi lærdomme:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Og som følge deraf, hvad så?« Jeg tror, at det er, hvad Frelseren svarede på hver eneste dag som en uadskillelig del af hans undervisning og forkyndelse. Hans prædikener og formaninger ville have været nytteløse, hvis ikke livet for hans disciple havde ændret sig.

»Og som følge deraf, hvad så?« I og jeg ved, at alt for mange ikke har knyttet forbindelse mellem det, de siger, de tror på, og hvordan de faktisk lever deres liv. (»Undervise, prædike, helbrede«, Liahona, jan. 2003, s. 12)

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Tænk på Frelserens lærdomme i evangelierne (Matthæus, Markus, Lukas og Johannes) og i 3 Nefi 11-27. Vælg en lærdom, der har været særlig vigtig for jer, og studér den igen.

Når I studerer og tænker over den, så nedskriv jeres tanker om følgende spørgsmål:

  1. Hvad gør mest indtryk på jer ved denne lærdom fra Frelseren?

  2. Hvordan har denne lærdom påvirket jeres liv?

  3. Hvordan har den bragt jer nærmere Jesus Kristus?

Kom til undervisningen forberedt på at fortælle om den lærdom, som I fandt frem til, og hvordan den har påvirket jeres liv. Hvis I ikke kan komme i tanke om en lærdom fra Frelseren, der har påvirket jer, så søg efter en anden, der kan være relevant for jeres liv. Studér den og mød op forberedte på at fortælle, hvad der gør mest indtryk på jer ved denne lærdom.

Afsnit 2

Hvilke af Herrens lærdomme er mest afgørende for min frelse?

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

Al sandhed er værd at kende. Nogle sandheder er mere nyttige end andre, men visse sandheder er mest værd at kende til. (»Truths Most Worth Knowing« (CES-foredrag for unge voksne, 6. nov. 2011), ChurchofJesusChrist.org)

Vi kan vende os til Frelseren for at få vejledning til det, der kan være mest værd at vide. Efter sin opstandelse viste Jesus Kristus sig for mange mennesker, deriblandt sine tolv apostle. Han bød De Tolv at forkynde sit evangelium for alle mennesker. Han forsikrede dem også om, at de, der troede på hans evangelium og blev døbt, ville blive frelst. (Se Mark 16:15-16).

Da Jesus Kristus viste sig for nefitterne, underviste han dem om betydningen af sit evangelium, og hvorfor det var afgørende for deres frelse.

Billede
En efter en, af Walter Rane
Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 3 Nefi 27:13-14, 19-21, og overvej at markere de grundlæggende elementer i Frelserens evangelium.

Bror Daniel K. Judd, tidligere førsterådgiver i Søndagsskolens hovedpræsidentskab, har sagt:

Billede
Bror Daniel K Judd

Selvom Jesu Kristi evangelium favner al sandhed, er det ikke al sandhed, der har lige stor værdi. Frelseren belærte tydeligt om, at hans evangelium først og fremmest handlede om hans sonoffer. Hans evangelium er også en invitation til at modtage forsoningens velsignelse gennem tro på Kristus, omvendelse, dåb, modtagelse af Helligånden og trofast at holde ud til enden …

Det [er] vitalt, at vi nærer dem, vi underviser, og leder ved at fokusere på grundlæggende lærdomme … frem for at bruge værdifuld tid på mindre vigtige emner og ting. (»Næret ved Guds gode ord«, Liahona, nov. 2007, s. 93-94)

Præsident Dieter F. Uchtdorf, tidligere andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, har givet følgende råd:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Hvis I nogensinde tænker, at evangeliet ikke virker særligt godt for jer, så opfordrer jeg jer til at træde et skridt tilbage, se på jeres tilværelse og forenkle jeres tilgang. Fokuser på de grundlæggende læresætninger og principper og på anvendelsen af evangeliet. Jeg lover, at Gud vil vejlede og velsigne jer på jeres vej mod et tilfredsstillende liv, og evangeliet vil virke bedre for jer. (»Det virker fantastisk!«, Liahona, nov. 2015, s. 22)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvad kan der ske, når vi overser evangeliets grundlæggende principper og fokuserer på mindre vigtige lærdomme? Hvad har hjulpet jer mest til at fokusere på det grundlæggende?

Udskriv