Institut
Lektion 22, Klassens forberedelsesmateriale: Deltag med Jesus Kristus i den vedvarende genoprettelse


»Lektion 22, Klassens forberedelsesmateriale: Deltag med Jesus Kristus i den vedvarende genoprettelse«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 22, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
unge mænd uden for et tempel

Lektion 22, Klassens forberedelsesmateriale

Deltag med Jesus Kristus i den vedvarende genoprettelse

Har du nogensinde overvejet, hvorfor vor himmelske Fader sendte dig til jorden på dette tidspunkt? Præsident Dieter F. Uchtdorf, tidligere rådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt, at genoprettelsen fortsætter i vore dage, og at vi lever i »en af de mest bemærkelsesværdige perioder i verdens historie!« (»Kommer I sovende gennem genoprettelsen?«, Liahona, maj 2014, s. 59). Frelseren fortsætter aktivt med at lede sin kirke og arbejdet med frelse for alle på jorden. Overvej, mens du studerer denne lektion, hvordan du kan slutte dig til ham i hans store værk.

Afsnit 1

Hvad er min rolle i den vedvarende genoprettelse?

Gennem profeten Joseph Smith gengav Herren sit evangelium og genoprettede sin »sande og levende kirke« på jorden (L&P 1:30). Ældste LeGrand R. Curtis jun. fra De Halvfjerds har sagt:

Billede
Ældste LeGrand R. Curtis jun.

Hvor vidunderlige de ting, som Gud åbenbarede gennem Joseph Smith, end var, så blev genoprettelsen ikke færdiggjort i Josephs levetid. Gennem profeterne efter ham har vi modtaget ting som den vedvarende udvikling af tempeltjenesten, flere skrifter, oversættelse af skrifterne til mange sprog, udbredelsen af evangeliet over hele verden, [og] organiseringen af Søndagsskolen, Unge Kvinder, Primary og præstedømmekvorummer …

»Vi er vidner til en genoprettelsesproces,« har præsident Russell M. Nelson sagt. »Hvis I tror, at Kirken er blevet helt genoprettet, så har I blot set begyndelsen af den. Der venter meget mere.« (»Den vedvarende genoprettelse«, Liahona, apr. 2020, s. 21)

Billede
missionærer beder med mand og kvinde

Efterhånden som Herren fortsat udfolder sit værk, er det vigtigt for os alle at overveje, hvordan vi kan deltage. Præsident Uchtdorf har spurgt:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Hvilke oplevelser vil vi være i stand til at fortælle om vores bidrag til denne specifikke periode i vores liv og for at fremme Herrens værk, når vores tid på jorden er forbi? …

Der er for meget på spil for os som enkeltpersoner, familier og Kristi Kirke til kun at bidrage halvhjertet i dette hellige værk.

At være Kristi discipel kræver ikke bare, at vi gør os umage én gang om ugen eller én gang om dagen …

Lad os være vågne og utrættelige i at gøre godt, for vi »lægger grundvolden til et stort værk« [L&P 64:33]. Ja, vi forbereder Frelserens tilbagekomst. (»Kommer I sovende gennem genoprettelsen?«, Liahona, maj 2014, s. 59, 62)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Tænk på nylige lærdomme fra Kirkens ledere, tilpasninger i Kirkens retningslinjer eller generelle bekendtgørelser fra Kirken, der er en del af den vedvarende genoprettelse. Overvej det, der er blevet undervist om ved generalkonferencen og delt på Kirkens hjemmeside (JesuKristiKirke.org) eller bekendtgjort i Kirkens Nyheder (nyheder-dk.jesukristikirke.org). Hvad kan disse lærdomme eller tilpasninger betyde for dig?

Afsnit 2

Hvordan kan jeg tage del i den vedvarende genoprettelse?

Præsident Nelson har sagt, at en måde, hvorpå vi kan deltage i den vedvarende genoprettelse, er ved at hjælpe med at indsamle Israel. Han sagde:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Den indsamling er det vigtigste, der sker på jorden i dag. Intet andet kan måle sig i storhed, intet andet kan sammenlignes i vigtighed, intet andet kan sammenlignes i storslåethed …

Vil I gerne være en stor del af den største udfordring, den største sag og det største værk på jorden i dag?

Vil I hjælpe med at indsamle Israel i disse dyrebare sidste dage? Vil I, der er de udvalgte, være villige til at være med til at finde de udvalgte, der ikke har hørt om det gengivne evangeliums budskab? (Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, »Zions ungdom«, verdensomspændende foredrag for unge. 3. juni 2018 JesuKristiKirke.org)

Israels indsamling er af stor betydning, fordi den gør de pagter og velsignelser, der blev lovet Abrahams, Isaks og Jakobs efterkommere, tilgængelige for alle mennesker (se 1 Mos 26:3-4; 35:11-12; Abr 2:8-11).

I fordums tid brød Israels hus, Guds pagtsfolk, deres pagter og afviste Herren. De blev spredt »blandt alle folkeslag« (1 Ne 22:3, se også v. 4-5). Ikke desto mindre forudsagde profeterne, at Herren i de sidste dage ville udføre et »forunderligt værk« (1 Ne 22:8) blandt både Israel og alle jordens slægter. Han ville indsamle det spredte Israel og gøre sine pagter kendt (se 1 Ne 15:12-16; 22:8-10).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 1 Nefi 22:11-12 og se efter, hvordan Israels indsamling kan velsigne alle mennesker.

Præsident Nelson har også sagt dette om Israels indsamling:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Israels indsamling er ikke et ultimativt endemål. Den er kun en begyndelse. Målet, som vi stræber mod, indebærer tempelbegavelse og beseglende ordinancer. Det indebærer vores indtræden i en pagt med Gud, enten ved slægtslinje eller ved adoption, og at dvæle med ham og vores familie til evig tid. Det er Guds herlighed – evigt liv til hans børn. (»Mormons Bog, Israels indsamling og det andet komme«, Liahona, juli 2014, s. 31)

Billede
en ung kvinde sidder foran et tempel

Når du tænker over omfanget af Israels indsamling, undrer du dig måske over, hvad du kan gøre for at deltage. Præsident Nelson har forklaret: »Hver gang vi gør noget, der hjælper nogle – på begge sider af sløret – til at tage et skridt mod at indgå pagter med Gud, bidrager vi til Israels indsamling« (»Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 92-93)

Præsident Bonnie H. Cordon fra Unge Kvinders hovedpræsidentskab har forklaret, hvordan du kan finde din rolle i indsamlingen:

Billede
Præsident Bonnie H. Cordon

Spørg bønsomt vor himmelske Fader om, hvad I kan gøre for at være en del af denne indsamling og bringe andre til Kristus. Skriv jeres indtryk ned, og vær derefter modige og handl på dem! Mulighederne er lige så forskellige, som vi er. Jeg er taknemmelig for en profet, der udfordrer os alle til at hæve os til et højere niveau. (Facebook, June 3, 2018, facebook.com/YWPresident)

Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Overvej bønsomt en eller to måder, hvorpå du kan hjælpe med indsamlingen af Israel. Lav og nedskriv en plan for at handle på dine indtryk.

Afsnit 3

Kan jeg virkelig gøre en forskel?

Til tider kan du føle dig utilstrækkelig, når du stræber efter at udføre Herrens værk. Når du har det sådan, er det vigtigt at huske, at du aldrig udfører hans værk alene.

I lignelsen om oliventræerne sammenlignede profeten Zenos vingården med verden. Israels hus repræsenteres af et forædlet oliventræ, og ikke-jøderne repræsenteres af vilde oliventræer. I slutningen af historien gør ejeren af vingården, Jesus Kristus, alt, hvad der står i hans magt, for at hjælpe alle træerne til at blive frugtbare (se Jakob 5:47).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Jakob 5:70-72 omhyggeligt og se efter forholdet mellem Herren og hans tjenere, når de arbejder i vingården.

Tænk over, hvad det betyder for dig at arbejde sammen med Herren. Til de hellige i de sidste dage sagde Frelseren: »Og hos den, som modtager jer, der vil jeg også være; for jeg vil drage foran jeres ansigt. Jeg vil være ved jeres højre hånd og ved jeres venstre, og min Ånd skal være i jeres hjerte og mine engle rundt omkring jer til at styrke jer« (L&P 84:88).

Billede
Frelserens hænder

Ældste Kim B. Clark sagde om Frelserens støtte, da han tjente som medlem af De Halvfjerds:

Billede
Ældste Kim B. Clark

Husk disse ord fra Frelseren: »Jeg er ikke alene, for Faderen er med mig« [Joh 16:32]. Sådan er det også med os. Vi er ikke alene. Herren Jesus Kristus og vor himmelske Fader elsker os, og de er med os. Fordi Jesus så hen til sin Fader og fuldførte det store sonoffer, kan vi se hen til Jesus Kristus med vished om, at han vil hjælpe os. (»Se hen til Jesus Kristus«, Liahona, maj 2019, s. 56)

Billede
ikon, drøftelse

Drøftelse som forberedelse til klassen

Tænk på et tidspunkt, hvor du har følt Herren hjælpe dig, mens du udførte hans værk. Overvej også at bede et familiemedlem eller en ven om at dele et eksempel fra hendes eller hans liv. Kom til klassen forberedt på at dele.

Udskriv