Instituutti
Luku 46: 3. Nefi 27–30


Luku 46

3. Nefi 27–30

Johdanto

Kun Vapahtajan palvelutyö nefiläisten keskuudessa lähestyi loppua, Hän vastasi opetuslastensa kysymykseen siitä, millä nimellä heidän pitäisi kutsua kirkkoa, ja kertoi heille, että kirkkoa pitäisi kutsua Hänen nimensä mukaan. Hän auttoi heitä ymmärtämään, että vain Hänen kirkkonsa voisi olla rakennettu Hänen evankeliumilleen. Myöhemmin Hän määritteli evankeliuminsa. Kun opetat näitä lukuja, sinulla on tilaisuus muistuttaa oppilaille, että kirkko ja evankeliumi ovat väline, jota Herra käyttää auttaakseen meitä palaamaan luokseen.

Tämä Mormonin kirjan lukuosio on ainutlaatuinen, koska se kertoo kolmen nefiläisen opetuslapsen muuttamisesta – sisältäen enemmän tietoa muutetuista olennoista kuin mikään muu kohta pyhissä kirjoituksissa. Voit auttaa oppilaita ymmärtämään, miksi Herra haluaa muuttaa joitakuita kuolevaisista palvelijoistaan.

Lopuksi 3. Nefi päättyy Mormonin kuvaukseen siitä, mikä on Mormonin kirjan rooli Israelin myöhempien aikojen kokoamisessa. Voit kannustaa oppilaita sitoutumaan uudelleen siihen, että he käyttävät tätä kallisarvoista lahjaa omassa elämässään ja pyrkivät kutsumaan muita tulemaan Vapahtajan luokse.

Joitakin oppeja ja periaatteita

  • Jeesuksen Kristuksen kirkkoa kutsutaan Hänen nimensä mukaan, ja se rakentuu Hänen evankeliumilleen (ks. 3. Nefi 27).

  • Muutamia Herran uskollisista palvelijoista on muutettu, jotta he voivat jatkaa palvelutyötään maan päällä (ks. 3. Nefi 28).

  • Mormonin kirjan esiintulo merkitsi Israelin kokoamisen alkamista (ks. 3. Nefi 29:1–3).

Opetusehdotuksia

3. Nefi 27. Jeesuksen Kristuksen kirkkoa kutsutaan Hänen nimensä mukaan, ja se rakentuu Hänen evankeliumilleen

Pyydä oppilaita lukemaan 3. Nefi 27:1–3 ja panemaan merkille kysymys, jonka Jeesuksen opetuslapset esittivät. Pyydä heitä sitten valitsemaan pari ja tutkimaan tämän kanssa kohtaa 3. Nefi 27:4–9. Ennen kuin he aloittavat tutkimisensa, pyydä heitä panemaan merkille mahdollisimman monta syytä siihen, miksi Jeesuksen Kristuksen kirkolla täytyy olla Hänen nimensä. Kun oppilailla on ollut aikaa keskustella tästä pareittain, pyydä heitä kertomaan ajatuksiaan koko luokalle.

Kysy oppilailta, missä kohdassa pyhiä kirjoituksia Herra ilmoittaa kirkkonsa koko nimen tänä taloudenhoitokautena. Kehota yhtä oppilasta lukemaan OL 115:3–4. Kirjoita sitten taululle seuraavaa:

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko

Myöhempien aikojen =

Pyhien =

Jeesuksen Kristuksen =

Kirkko =

Pyydä oppilaita keskustelemaan kirkon nimen kunkin osan merkityksestä.

Lue presidentti Gordon B. Hinckleyn lausunto, joka on oppilaan kirjan sivulla 347 tai mukana olevan DVD-levyn raidalla A. Selitä, että presidentti Hinckley sanoi näin koko kirkon jäsenistölle ensimmäisessä yleiskonferenssipuheessaan sen jälkeen kun hänet oli hyväksytty kirkon presidentiksi. Seuraavista kysymyksistä on ehkä apua:

  • Kuinka tiivistäisitte presidentti Hinckleyn lausunnon yhteen tai kahteen virkkeeseen?

  • Millaisen viestin me lähetämme, kun käytämme kirkon koko nimeä emmekä lyhennelmiä?

  • Mitä saattaisitte sanoa ihmiselle, joka kysyy, oletko mormoni? Miksi?

Pyydä oppilaita lukemaan 3. Nefi 27:8–11. Ohjaa heidän huomionsa sanan evankeliumi toistumiseen.

  • Mitä vastaisitte, jos joku kysyisi teiltä, mitä tarkoitat, kun puhut ”evankeliumista”?

Kun oppilaat kertovat mahdollisia vastauksia tähän kysymykseen, voisit kirjoittaa heidän ideansa taululle. Voisit myös halutessasi lukea seuraavan lausunnon julkaisusta Lujana uskossa ja tehdä siitä yhteenvedon taululle:

”Evankeliumi on taivaallisen Isämme onnensuunnitelma. Evankeliumin keskeinen oppi on Jeesuksen Kristuksen sovitus. – – Evankeliumi sisältää täyteydessään kaikki opit, periaatteet, lait, toimitukset ja liitot, jotka ovat välttämättömiä, jotta meidät voidaan korottaa selestiseen valtakuntaan.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 25.)

Kehota oppilaita ottamaan esiin 3. Nefi 27:13–22. Neuvo heitä lukemaan se itsekseen ja alleviivaamaan periaatteet, jotka Jeesus Kristus luetteli osana evankeliumiaan. Riittävän ajan kuluttua kehota heitä kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Lisää taululle mahdollisesti puuttuvat kohdat.

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet:

Jaa luokka kolmeen ryhmään ja anna kullekin ryhmälle yksi pyhien kirjoitusten kohta. Kehota oppilaita silmäilemään saamaansa pyhien kirjoitusten kohtaa ja etsimään lisää näkemyksiä sanan evankeliumi merkityksestä. Viittaa taululla olevaan luetteloon auttaaksesi heitä ymmärtämään lukemiensa pyhien kirjoitusten kohtien merkityksen. Kehota oppilaita kustakin ryhmästä kertomaan oivalluksista, joita he ovat lukiessaan saaneet.

Kannusta oppilaita luomaan pyhien kirjoitusten viiteketju merkitsemällä rinnakkaisviittein 3. Nefi 27:13–22 ja kolme taululla olevaa kohtaa. He voisivat esimerkiksi kirjoittaa kohdan 3. Nefi 27:13–22 marginaaliin Ks. 2. Nefi 31. Luvun 2. Nefi 31 alkupuolen marginaaliin he voisivat kirjoittaa Ks. OL 20:8–36. Kohdan OL 20:8–36 marginaaliin he voisivat kirjoittaa Ks. Moos. 6:53–62. He voisivat päättää ketjun kirjoittamalla kohdan Moos. 6:53–62 marginaaliin Ks. 3. Nefi 27:13–22. Tai he voisivat ottaa esiin yhden tyhjän sivun oman Mormonin kirjansa alussa tai lopussa ja kirjoittaa nämä viitteet ja niille otsikoksi esim. ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumi”.

Käytä seuraavaa taulukkoa ja kysymyksiä auttaaksesi oppilaita keskustelemaan lukemissaan pyhien kirjoitusten kohdissa olevista periaatteista ja sisäistämään ne:

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi

Pyhien kirjoitusten viitteet

Jeesuksen Kristuksen sovitus

3. Nefi 27:13–14

Usko

3. Nefi 27:19

Parannus

3. Nefi 27:16, 19–20

Kaste

3. Nefi 27:16, 20

Pyhä Henki

3. Nefi 27:20

Kestäminen loppuun asti

3. Nefi 27:16–17

Ylösnousemus

3. Nefi 27:14, 22

Tuomio

3. Nefi 27:14–16

  • Mitä siunauksia me näiden jakeiden mukaan saamme, kun me elämme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan?

  • Kuinka näiden jakeiden tutkiminen on syventänyt ymmärrystänne siitä, mitä evankeliumi on?

  • Miksi me tarvitsemme myöhempien aikojen ilmoitusta ymmärtääksemme evankeliumin?

Auta oppilaita näkemään, että evankeliumin periaatteet, jotka tulevat esiin pyhissä kirjoituksissa ja nykyajan ilmoituksissa, ovat todiste Jumalan halusta jakaa korotuksen siunaukset lastensa kanssa.

Päätä lukemalla 3. Nefi 27:27 . Kehota oppilaita pohtimaan, mitä he voivat tehdä noudattaakseen täydemmin Vapahtajan kehotusta olla sellaisia kuin Hän on.

3. Nefi 28. Muutamia Herran uskollisista palvelijoista on muutettu, jotta he voivat jatkaa palvelutyötään maan päällä

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 28:1–10 ja panemaan merkille, kuinka 12 nefiläistä opetuslasta vastasivat, kun Jeesus kysyi heiltä: ”Mitä sinä tahdot minulta, sen jälkeen kun minä olen mennyt Isän luokse?”

  • Minkä siunauksen Herra lupasi yhdeksälle ensimmäiselle opetuslapselle? Minkä siunauksen Hän antoi kolmelle muulle?

Auta oppilaita ymmärtämään, että nämä kolme opetuslasta kokivat jotakin sellaista, jonka me ilmaisemme sanomalla, että heidät muutettiin. Auta heitä ymmärtämään, että se on eri asia kuin että opetuslapset olisi kirkastettu tai he olisivat kokeneet ylösnousemuksen. Ohjaa heidät hakemaan lisätietoa määritelmistä oppilaan kirjan sivulta 349.

Pyydä oppilaita nimeämään pyhistä kirjoituksista muita, jotka on muutettu (mahdollisia vastauksia: Henok ja hänen kansansa, Mooses, Elia ja apostoli Johannes). Selitä, että Herra muuttaa ne, joiden pitää 1) elää kuolevaisuudessa normaalia elinikää kauemmin ja 2) säilyttää fyysinen kehonsa suorittaakseen Jumalalta saamansa tehtävän.

Jaa luokka kolmen tai neljän hengen ryhmiin. Voit auttaa oppilaita ymmärtämään kolmen opetuslapsen kokemuksia ja olosuhteita, joista kerrotaan luvussa 3. Nefi 28, kun pyydät heitä tutkimaan jakeita 6–40 ja kertomaan näkemyksiään näistä jakeista. Oppilaiden työskennellessä kulje ryhmästä toiseen ja kuuntele heidän kommenttejaan. Kannusta jokaista oppilasta osallistumaan ryhmänsä keskusteluun. Kehota oppilaita merkitsemään pyhiin kirjoituksiinsa näkemykset, joita heidän ryhmissään tuodaan esiin. Näkemyksiin pitäisi sisältyä se, että kolme nefiläistä

  1. eivät koskaan maistaisi kuolemaa, vaan heidät muutettaisiin kuolevaisuudesta kuolemattomuuteen ”silmänräpäyksessä” (ks. jakeet 7–8)

  2. eivät kokisi tuskia paitsi murhetta maailman syntien tähden (ks. jae 9)

  3. saivat varman lupauksen korotuksesta (ks. jae 10)

  4. näkivät ja kuulivat sanomattomia asioita (ks. jakeet 13–14)

  5. saisivat varjelusta niin, ettei jumalattomilla olisi valtaa heihin (ks. jakeet 19–22)

  6. voisivat näyttäytyä muille siten kuin haluaisivat (ks. jae 30)

  7. olisivat siunattuja niin, ettei Saatana saisi heihin valtaa (ks. jae 39)

  8. jäisivät maan päälle tuomiopäivään asti (ks. jae 40).

Tuo esiin, että Vapahtaja kertoi kolmelle nefiläiselle, että he olisivat juutalaisten ja pakanoiden keskellä, jotka eivät tuntisi heitä (ks. 3. Nefi 28:25–30). Siksi monet kertomukset, joita ihmiset kuulevat kolmesta nefiläisestä, eivät todennäköisesti pidä paikkaansa. Selitä myös, että ilmaus ”ettekä te koskaan kärsi kuoleman tuskia” (jae 8) ymmärretään usein väärin tarkoittavan sitä, etteivät kolme nefiläistä koskaan kuolisi. Kuten Paavali opetti, ”kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat” (1. Kor. 15:22). Se tarkoittaa jokaista, mukaan lukien muutetut olennot. Muutetut olennot kokevat kuoleman kuitenkin hyvin nopeasti, ja sitten heistä tulee ylösnousseita olentoja. Heidän ruumiinsa ei ole erossa hengestä mitään merkittävää aikaa, kuten meistä useimpien tulee olemaan. Tämä muutos tapahtuu, kuten pyhissä kirjoituksissa sanotaan, ”silmänräpäyksessä” (jae 8). Tässä mielessä he eivät ”maista kuolemaa” (jae 7).

Pyydä kolmea oppilasta kutakin lukemaan yksi seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista. Kehota muuta luokkaa tarkkaamaan, kuinka muutettujen nefiläisten työtä ja palvelutehtävää kuvaillaan.

  • Mitä me opimme näiden pyhien kirjoitusten kohtien perusteella kolmesta opetuslapsesta?

  • Kuinka kolmen opetuslapsen muutettu tila on auttanut heitä tekemään työtään?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan 3. Nefi 28:9–10.

  • Miksi nämä kolme opetuslasta halusivat jäädä maan päälle?

  • Mitä näiden jakeiden mukaan muun muassa seuraa siitä, että kerromme evankeliumista muille?

Kehota oppilaita kertomaan ilosta, jota he ovat tunteneet kertoessaan evankeliumista muille. Voit myös halutessasi kehottaa heitä kertomaan ilosta, jota he ovat tunteneet, kun muut ovat kertoneet evankeliumista heille.

3. Nefi 29:1–3. Mormonin kirjan esiintulo merkitsi Israelin kokoamisen alkamista

Pyydä oppilaita lukemaan 3. Nefi 29:1–3 ja Moos. 7:60–62. Voit halutessasi kirjoittaa nämä viitteet taululle. Pyydä oppilaita etsimään opetuksia, jotka esiintyvät kummassakin näistä kahdesta pyhien kirjoitusten kohdasta. (Niissä kummassakin profetoidaan Israelin kokoamisesta ja Mormonin kirjan esiintulosta. Elleivät oppilaat havaitse viitteitä Mormonin kirjaan, voisit ohjata heidän huomionsa ilmaukseen ”nämä sanat” kohdassa 3. Nefi 29:1 ja lausuntoon ”totuutta minä lähetän maasta todistamaan Ainosyntyisestäni” kohdassa Moos. 7:62.)

  • Milloin kohdan 3. Nefi 29:1–2 mukaan Israelin kokoaminen alkaisi? (Kun ”nämä sanat” Mormonin kirjassa ”tulevat – – hänen sanansa mukaisesti”.)

Muistuta oppilaita siitä, että myöhempien aikojen profeetat ovat tähdentäneet, että Mormonin kirjan esiintulo on enemmän kuin merkki siitä, että kokoaminen on alkanut. Mormonin kirja on myös välikappale, joka auttaa kokoamisessa.

Lue presidentti Ezra Taft Bensonin (1899–1994), kirkon 13. presidentin, seuraava lausunto (myös mukana olevan DVD-levyn raidalla B):

”Yhdessä Herran Hengen kanssa Mormonin kirja on suurenmoisin väline, mitä Herra on antanut meille maailman käännyttämiseksi. Jos me haluamme korjata – – sielujen sadon, – – niin meidän täytyy käyttää sitä välinettä, jonka Jumala on siihen työhön tarkoittanut – Mormonin kirjaa.” (”Uusi todistus Kristuksesta”, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 154. puolivuotiskonferenssista, s. 5.)

  • Millä tavoin me osallistumme Israelin kokoamiseen tai toisin sanoen kutsumme muita tulemaan Kristuksen luokse?

  • Millä tavoin Mormonin kirja voi auttaa meitä pyrkimyksissämme kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan 3. Nefi 29:3 muiden oppilaiden kuunnellessa, mitä Herra lupaa muistaa.

Muistuta oppilaita siitä, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet ovat myös Israelin huoneen jäseniä.

  • Mitä todisteita teillä Israelin huoneen jäseninä on siitä, että Herra on muistanut teidän kanssanne tekemänsä liitot?

  • Kuinka tietonne siitä, että Herra muistaa kanssanne tekemänsä liitot, voi vaikuttaa tekoihinne?

Mikäli aikaa on, pyydä oppilaita lukemaan 3. Nefi 29:4–9 ja etsimään Herran sanat niille, jotka elävät viimeisinä päivinä – Hänen varoituksensa ja lupaamansa siunaukset.

Kerro, mitä ajattelet Herran hellästä huolenpidosta ja Hänen työstään meidän jokaisen pelastamiseksi ja tuomiseksi takaisin kotiin.

Tulosta