Bibliotek
Vad säger Joseph Smiths exempel om hur jag lär mig om evangeliet?


Vad säger Joseph Smiths exempel om hur jag lär mig om evangeliet?

Joseph Smith sökte efter andlig kunskap medan han verkade som Herrens redskap under evangeliets återställelse. Han begrundade skrifterna, ställde inspirerade frågor och handlade efter det han lärde sig. När vi följer profetens exempel kan vi få svar på våra frågor och inspiration om hur vi ska leva våra liv.

Förbered dig andligen

Tänk på upplevelser du haft när du har studerat evangeliet. Hur inspirerar Joseph Smiths exempel dig under dina studier av evangeliet?

Hur lär sig ungdomarna i din klass? Hur kan Joseph Smiths exempel berika deras studier av evangeliet?

Studera Joseph Smiths liv. Vad lär hans exempel dig om studier av evangeliet? Vad kan du berätta om för ungdomarna?

L&F 76:15–21 (Joseph Smith begrundar skrifterna)

Joseph Smith – Historien (Joseph Smith tillämpade skrifterna på sig själv, ställde inspirerade frågor och handlade efter det han lärde sig)

Jairo Mazzagardi, ”Återställelsens heliga plats”, Liahona, maj 2016, s. 56–58

Craig C. Christensen, ”Jag vet själv att det är sant”, Liahona, nov. 2014, s. 50–52

Få kunskap om eviga sanningar”, Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 261–269

”O, hur skön var morgonstunden”, Psalmer, nr 14

Video: ”Källan”

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren förberedde sig på att undervisa genom att tillbringa tid i ensamhet, i bön och fasta. Han sökte sin himmelske Faders vägledning. Vad kan du göra för att följa Frälsarens sätt att undervisa?

Bild

Video: ”Undervisa om evangeliet på Frälsarens sätt”

Se mer

Skapa samband

Använd klasstimmens första minuter till att hjälpa ungdomarna att skapa samband mellan det de lär sig vid olika tillfällen (som under personliga studier, seminariet, andra klasser i kyrkan eller när de träffar sina vänner). Hur kan du hjälpa dem se att evangeliet är relevant i deras vardag? Nedanstående idéer kan vara till hjälp:

  • Fråga ungdomarna om de har några frågor om en lära som de studerar.

  • Be varje ungdom att rita en enkel bild på tavlan som representerar något som han eller hon känner till om Joseph Smiths liv (eller visa och samtala om bilder över händelser i hans liv, se Evangeliebilder, nr 89–97). Skriv på tavlan: ”Vad säger Joseph Smiths exempel om hur jag kan lära mig om evangeliet?” Be ungdomarna svara på frågan och att fortsätta tänka på frågan under lektionen.

Lär tillsammans

Nedanstående aktiviteter kan hjälpa ungdomarna lära sig av Joseph Smiths exempel när han studerade evangeliet. Välj med Andens ledning en eller flera aktiviteter som fungerar bäst för din klass:

  • Under veckan kan du be en av ungdomarna i klassen att gå igenom Joseph Smith – Historien 1:5–17 och vara redo att berätta vad Joseph Smith gjorde för att få svar på sina frågor. Gå tillsammans igenom äldste Jairo Mazzagardis tal ”Återställelsens heliga plats” och titta efter vad äldste Mazzagardi gjorde för att få svar på sin fråga. Hur liknar äldste Mazzagardis upplevelse Joseph Smiths upplevelse? Vilka frågor om evangeliet har ungdomarna? Hur kan de ta anta äldste Mazzagardis uppmaning att ”följa profeten Joseph Smiths exempel” när de har frågor? 

  • Låt klassdeltagarna läsa avsnittet ”Han skall be till Gud” i äldste Craig C. Christensens tal ”Jag vet själv att det är sant”. Be dem att på tavlan skriva upp möjliga svar på äldste Christensen fråga: ”Kan du se ett mönster i Josephs upplevelse som du kan tillämpa för att få eller stärka ditt eget vittnesbörd?” Uppmuntra dem att studera Joseph Smith – Historien 1:5–17 för att hitta svar på frågan.

  • Hjälp ungdomarna lista principer och egenskaper som hjälper oss att lära oss om evangeliet (till exempel ödmjukhet, begrundan, tillämpa skrifterna och ställa inspirerade frågor). Ge varje ungdom ett av följande avsnitt ur Joseph Smith – Historien: verserna 10–20, 21–26, 28–33, 34–47, 48–54 eller 68–75. Be ungdomarna söka i verserna efter fler principer om inlärning och exempel på att Joseph Smith tillämpade de principerna. Hur kan ungdomarna tillämpa principerna när de försöker lära sig evangeliet?

  • Läs tillsammans orden till ”O, hur skön var morgonstunden” (Psalmer, nr 14) och hitta ord som beskriver Joseph Smiths inställning när han sökte efter sanning. Förklara obekanta ord för ungdomarna. Hur kan ungdomarna följa Joseph Smiths exempel i sitt sökande efter sanning? Som en del av den här aktiviteten kan du visa videon ”Källan”.

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en del av kapitlet ”Få kunskap om eviga sanningar” i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith. Be ungdomarna rita något som representerar Joseph Smiths undervisning om hur man kan förbättra sina studier av evangeliet.

Be ungdomarna berätta vad de har lärt sig i dag. Förstår de vad Joseph Smiths upplevelser lär om studier av evangeliet? Vilka känslor eller intryck fick de? Har de några frågor? Kan ni behöva tala mer om det här ämnet?

Studietips

Sök efter principer. En princip är en sanning som kan vägleda våra handlingar. Ibland nämns principen tydligt i skrifterna eller profeternas ord och ibland kan man urskilja dem i berättelser. Under den första aktiviteten i den här delen uppmuntras ungdomarna att lista sätt att lära sig. Följande frågor kan vara till hjälp när de söker i skrifterna: Vilka principer lär jag mig av det här skriftstället? Skiljer de sig från mina tidigare funderingar eller det jag har lärt mig förut? Inspirerar de mig att förändra något i mitt liv? Uppmuntra dem att söka efter principer när de studerar evangeliet enskilt eller i familjen.

Inbjud till handling

Be varje ungdom att skriva ner en sak som han eller hon kommer att göra utifrån Joseph Smiths exempel för att vara bättre på att lära sig om evangeliet. Be ungdomarna att berätta för varandra om det de skrev ner.

Skriv ut