Bibliotek
Hur påverkas min förmåga att lära mig om evangeliet av lydnad till buden?


Hur påverkas min förmåga att lära mig om evangeliet av lydnad till buden?

För att vi ska kunna lära oss om evangeliet måste vi känna den Helige Andens inspiration. Den Helige Anden kan upplysa vårt förstånd och vittna om evangeliets sanningar. Vi måste lyda buden för att vara värdiga hans inflytande. När vi lyder principerna vi lär oss så förbereder vi oss för att få mer sanning från Herren.

Förbered dig andligen

Studera under bön följande skriftställen och resurser. Vad kan hjälpa ungdomarna förstå hur deras förmåga att lära sig om evangeliet påverkas av lydnad till buden?

Daniel 1 (Daniel och hans vänner välsignas med kunskap och insikt för sin lydnad); se också filmen ”Gud gav dem kunskap”

Joh. 7:17 (om vi gör Guds vilja förstår vi hans lära)

2 Nephi 28:30; L&F 42:61; 50:24 (om vi hörsammar Herren får vi mer ljus och kunskap)

L&F 76:5–10 (Herren ärar dem som tjänar honom)

Thomas S. Monson, ”Lydnad ger välsignelser”, Liahona, maj 2013

Henry B. Eyring, ”Ett levande vittnesbörd”, Liahona, maj 2011, s. 125–128

Richard G. Scott, ”Hur man får uppenbarelse och inspiration för sitt eget liv”, Liahona, maj 2012, s. 45–47

Skapa samband

Använd klasstimmens första minuter till att hjälpa ungdomarna att skapa samband mellan det de lär sig vid olika tillfällen (som under personliga studier, seminariet, andra klasser i kyrkan eller när de träffar sina vänner). Hur kan du hjälpa dem se att evangeliet är relevant i deras vardag? Nedanstående idéer kan vara till hjälp:

  • Fråga ungdomarna om de undrar över något eller vill kommentera något som de lär sig om i sina andra klasser. Be dem berätta om upplevelser eller intryck de har fått på grund av det de lär sig.

  • Skriv på tavlan: ”Hur påverkas min förmåga att lära mig om evangeliet av lydnad?” Ge ungdomarna tid att begrunda frågan och be dem sedan att berätta om sina tankar. Uppmuntra dem att fortsätta att tänka på frågan under lektionen.

Lär tillsammans

Nedanstående aktiviteter kan hjälpa ungdomarna förstå hur deras lydnad till buden påverkar deras förmåga att lära sig om evangeliet. Välj med hjälp av Andens vägledning en eller flera aktiviteter som fungerar bäst för din klass:

  • Ge klassdeltagarna en kopia av de första elva styckena i president Thomas S. Monsons tal ”Lydnad ger välsignelser” och be dem att skriva några meningar som sammanfattar president Monsons huvudbudskap. När klassmedlemmarna läser upp sina sammanfattningar ber du dem berätta varför de tror att budskapet är viktigt för ungdomarna i dag.

  • Läs tillsammans Daniel 1 eller titta på filmen ”Gud gav dem kunskap”. Hur visade Daniel och hans vänner lydnad? Hur välsignades de? Ställs ungdomarna inför några situationer som kan likna Daniels? Be varje ungdom att läsa om en annan person i skrifterna som välsignades med kunskap och insikt på grund av sin lydnad (som Nephi i 1 Nephi 4 eller Joseph Smith i Joseph Smith — Historien 1:11–17). Be dem att skriva en kort sammanfattning av det de läser och undervisa resten av klassen om hur personen de valde välsignades med kunskap på grund av sin lydnad.

  • Be varje ungdom att välja ett av följande skriftställen: Johannesevangeliet 7:17; 2 Nephi 28:30; L&F 50:24. Be ungdomarna läsa skriftstället de valde och begrunda vad det lär dem om lydnad och evangeliestudier. Be dem sedan hitta någon i klassen som valde ett annat skriftställe och berätta för dem om det de lärde sig.

  • Ge ungdomarna en ficklampa som inte fungerar och be dem att ta reda på varför lampan inte fungerar. Läs följande citat från äldste Richard G. Scott tal ”Hur man får uppenbarelse och inspiration för sitt eget liv”. ”Man måste alltid vara mentalt och fysiskt ren och ha rena avsikter så att Herren kan inspirera. Den som är lydig mot Herrens befallningar, litar Herren på. Denna person har tillgång till hans inspiration för att få veta vad som behöver göras och även få gudomlig kraft till att utföra det … Vår lydnad kvalificerar oss när så behövs för gudomlig kraft till att nå ett inspirerat mål” (s. 46–47). Hur illustrerar ficklampan som inte fungerade principen som äldste Scott undervisar om i det här citatet? Be ungdomarna fundera över vad de måste göra för att Herren ska lita på dem och uppenbara saker för dem. Be några av dem att berätta om sina tankar.

  • Be ungdomarna läsa delar av president Henry B. Eyrings tal ”Ett levande vittnesbörd”, från stycket som börjar med ”Så ett trons frö har redan såtts” till stycket som börjar med ”Jag kunde känna deras glädje”. Hur stärktes president Eyrings vittnesbörd av hans lydnad? Vilka specifika saker kan ungdomarna göra för att följa president Eyrings exempel?

Be ungdomarna berätta vad de har lärt sig i dag. Förstår de hur deras förmåga att lära sig om evangeliet påverkas av lydnad till buden? Vilka känslor eller intryck fick de? Har de några frågor? Kan ni behöva tala mer om det här ämnet?

Inbjud till handling

Be några av ungdomarna sammanfatta det de lärde sig i dag om sambandet mellan att hålla buden och lära sig om evangeliet. Be dem att fundera på vad de kan göra eller sluta göra för att öka deras förmåga att undervisas av den Helige Anden. Uppmuntra dem att skriva ner sina tankar i en dagbok.

Skriv ut