Bibliotek
Hur kan jag hjälpa andra att lära sig om vår himmelske Fader?


Hur kan jag hjälpa andra att lära sig om vår himmelske Fader?

Många i dagens värld har antingen inget begrepp om Gud eller en syn på gudomen som skiljer sig mycket från hans sanna natur. Eftersom vi har evangeliets fullhet kan vi hjälpa andra att förstå vår himmelske Faders sanna natur och deras förhållande till honom.

Förbered dig andligen

Vilka upplevelser har du haft när du har undervisat eller undervisats om Gud Fadern? Varför tror du att det är bra att veta vad de som du undervisar tror på?

Vilka möjligheter får ungdomarna att berätta för andra om sin tro på Gud Fadern? Hur kan du hjälpa dem att förbereda sig för dessa?

Studera under bön följande skriftställen och resurser. Vad tror du är mest till hjälp för ungdomarna du undervisar?

Alma 18:24–40; 22:4–23 (Ammon och Aron undervisar lamanitiska kungar om Gud)

Alma 30:12–15, 37–53 (Korihor talar med Alma om Guds existens)

Gud är vår kärleksfulle himmelske Fader”, Predika mitt evangelium, s. 31–32

Gud Fadern”, Stå fast i din tro, s. 63–65

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren kände och förstod dem han undervisade. Han fann unika sätt att hjälpa dem att lära sig mer och växa. Hur väl känner du ungdomarna du undervisar? Hur kan du lära dig att förstå dem bättre? Hur kan det påverka ditt sätt att undervisa dem?

Skapa samband

Använd klasstimmens första minuter till att hjälpa ungdomarna att skapa samband mellan det de lär sig vid olika tillfällen (som under personliga studier, seminariet, andra klasser i kyrkan eller när de träffar sina vänner). Hur kan du hjälpa dem att se att evangeliet är relevant i deras dagliga liv? Nedanstående idéer kan vara till hjälp:

  • Be ungdomarna att dela med sig av något de lärt sig nyligen om gudomen. Vilka frågor har de? Hur kan de hjälpa varandra att hitta svaren på de här frågorna?

  • Be ungdomarna att kortfattat skriva ner vad kyrkan lär om vår himmelske Fader (du kan vid behov hänvisa dem till ”Gud är vår kärleksfulle himmelske Fader”, Predika mitt evangelium, s. 31–32; eller ”Gud Fadern”, Stå fast i din tro, s. 63–65). Be några av dem att berätta vad de skrev. Be ungdomarna att dela med sig av upplevelser de har haft där de samtalat om sin tro på Gud med någon som inte delade deras tro (eller berätta om en egen upplevelse). Vad lärde de sig av den upplevelsen?

Lär tillsammans

Nedanstående aktiviteter kan hjälpa ungdomarna lära sig hur de kan förklara sin tro på Gud för andra. Välj med Andens vägledning en eller flera aktiviteter som fungerar bäst för din klass:

  • Gå som klass eller i mindre grupper igenom Alma 30:12–15, 37–53. Be några ungdomar att ta reda på varför Korihor inte trodde på Gud och resten att söka efter anledningar till att Alma gjorde det. Känner ungdomarna till några som tror samma sak som Korihor? Be ungdomarna att fundera på hur de skulle hjälpa en vän som inte är säker på att det finns en Gud. Ta dig tid till att hjälpa ungdomarna planera vad de kan göra i en sådan situation. Vilka upplevelser kan de berätta om? Hur kan de på lämpligt sätt bära sina vittnesbörd?

  • Be hälften av klassen läsa Alma 18:24–40 och den andra hälften Alma 22:4–23. Vad kan Ammons och Arons exempel lära dem om att undervisa? Vad gjorde Ammon och Aron för att hjälpa Lamoni och hans far att förstå Guds natur? Varför började både Ammon och Aron med att fråga Lamoni och hans far om deras tro på Gud? Be ungdomarna att berätta vad de lär sig och att samtala om hur de kan tillämpa det när de får tillfälle att berätta för andra om vad de tror på.

  • Bjud med biskopens tillåtelse in en eller flera nyomvända till klassen och be dem att berätta om sin tro på Gud innan de blev medlemmar i kyrkan och hur deras tro ändrades eller påverkades av att de lärde sig om det återställda evangeliet. Be ungdomarna att söka efter skriftställen som stöder det som de nyomvända lärde sig om sin himmelske Fader.

Be ungdomarna att berätta om vad de har lärt sig i dag. Vilka känslor eller intryck fick de? Förstår de hur de kan hjälpa andra att lära sig mer om sin himmelske Fader? Har de några frågor? Kan ni behöva tala mer om det här ämnet?

Undervisningstips

”Behandla felaktiga svar med respekt och artighet. Förvissa dig om att personen i fråga fortfarande känner sig trygg att delta. Du kan välja att själv ta ansvaret genom att till exempel säga: ’Jag är ledsen. Jag tror inte att jag uttryckte mig så tydligt. Jag försöker en gång till’” (Undervisning: Den högsta kallelsen, s. 69).

Inbjud till handling

Be ungdomarna att berätta vad de känner sig manade att göra på grund av det de lärt sig i dag. Uppmuntra dem att följa de här känslorna. Sök Andens vägledning när du under bön överväger vad du bör göra för att följa upp.

Skriv ut