Kirjasto
Viikko 22, päivä 2: 1. kirje korinttilaisille 9–10


Viikko 22: Päivä 2

1. kirje korinttilaisille 9–10

Johdanto

Apostoli Paavali puhui Korintin pyhien huolesta, joka koski kirkon varojen käyttöä hänen ajallisten tarpeidensa täyttämiseksi. Hän selitti, että hänen saarnaamisensa tarkoitus oli tuoda pelastus Jumalan lapsille. Hän kehotti heitä välttämään synnin tekemistä sekä muiden loukkaamista uskonkäsityksissään.

1. kirje korinttilaisille 9

Paavali saarnaa evankeliumia, jotta hän ja hänen kuulijansa voisivat pelastua

Onko sinulla joskus ollut vaikeuksia herätä aamulla ja sen vuoksi sinulta on jäänyt väliin jotakin tärkeää? Miltä tuntuu, kun huomaa, että on menettänyt tai ei ole saavuttanut jotakin tärkeää, koska ei ole valmistautunut?

Tärkein asia, minkä saavuttamisen eteen meidän tulee työskennellä tässä elämässä, on mahdollisuus tulla kelvolliseksi iankaikkiseen elämään.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi iankaikkinen elämä on jotakin sellaista, mitä sinä haluat.

Aivan kuten se, että meillä on vaikeuksia herätä aamulla, voi johtaa siihen, että meiltä jää kokematta tai jopa saavuttamatta tärkeitä asioita, niin jotkin käyttäytymistavat voivat johtaa siihen, ettemme saavuta kaikista tärkeintä – iankaikkista elämää. Kun tutkit lukua 1. Kor. 9, etsi periaate, joka voi auttaa sinua tietämään, kuinka varmistua siitä, että saat iankaikkisen elämän.

Jakeissa 1. Kor. 9:1–21 Paavali vastasi Korintin pyhien moniin kysymyksiin. Hän kirjoitti, että vaikka olisi täysin oikeutettua, että hän saisi tukea ajallisissa huolissaan kirkon jäseniltä, hän ei ollut turvautunut heihin elinkustannuksissaan. Hän selitti, että sopeutumalla eri olosuhteisiin evankeliumin mittapuista tinkimättä hän oli pystynyt auttamaan juutalaisia, pakanoita ja kaikkia muita uskossaan heikkoja ottamaan vastaan evankeliumin.

Lue 1. Kor. 9:17 ja ota selville, kuinka Paavali saarnasi evankeliumia.

Lue 1. Kor. 9:22–23 ja ota selville, miksi Paavali saarnasi evankeliumia vapaasta tahdostaan.

Ajattele tilannetta, jolloin olet harjoitellut tai treenannut jotakin tilaisuutta varten. Kuinka kattava harjoitusaikataulu tai valmennusohjelma sinulla oli? Kuinka työskentely tavoitetta kohti innosti sinua?

Paavali selitti, että urheilija voi voittaa kiusauksen olla harjoittelematta keskittymällä tavoitteeseensa. Lue 1. Kor. 9:24–25 ja pane merkille, mitä urheilukilpailua Paavali käytti opettaakseen Korintin pyhiä.

Mitä ominaisuutta tai luonteenpiirrettä Paavali sanoi juoksijoiden tarvitsevan menestymiseen?

Se katoamaton seppele, johon Paavali viittasi ja joka kestää ikuisesti, on iankaikkinen elämä.

Jakeesta 1. Kor. 9:25 me voimme oppia seuraavan periaatteen: Saadaksemme iankaikkisen elämän meidän täytyy harjoittaa itsekuria kaikissa asioissa. Iankaikkinen elämä saavutetaan kuitenkin lopulta ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ”ansioiden ja laupeuden ja armon kautta” (2. Nefi 2:8) eikä oman itsekurimme avulla.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mistähän syystä itsekurin harjoittaminen on välttämätöntä iankaikkisen elämän saavuttamiseksi?

    2. Millä elämämme osa-alueilla meidän kaikkien täytyy harjoittaa itsekuria, jotta voimme saavuttaa iankaikkisen elämän?

Lue 1. Kor. 9:26–27 ja ota selville, millaisiksi Paavali kuvasi omia ponnistuksiaan itsekurin harjoittamiseksi. Jakeen 27 ilmaus ”kohdistan iskut omaan ruumiiseeni” tarkoittaa ankaraa itsekuria.

Mitähän Paavali tarkoitti jakeessa 27, kun hän kirjoitti: ”Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan, jottei itseäni lopulta hylättäisi, minua, joka olen kutsunut muita kilpailuun”?

Mieti presidentti Brigham Youngin seuraavia sanoja:

Kuva
President Brigham Young

”Ette voi periä iankaikkista elämää, ellei teidän halunne ole saatettu sen hengen alaiseksi, joka teissä asuu, sen hengen, jonka meidän taivaallinen Isämme antoi. Tarkoitan henkienne Isää, niiden henkien, jotka Hän on pannut näihin maallisiin majoihin [ruumiiseen]. Nämä majat on täysin saatettava hengen alaisiksi, muuten ruumiinne ei ylösnousemuksessa voi nousta perimään iankaikkista elämää. – – Ahkeroikaa, kunnes olette saattaneet kaiken alamaiseksi Kristuksen laille.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 204.)

”Jos henki taipuu ruumiin määräyksiin, se [henki] turmeltuu, mutta jos ruumis taipuu hengen määräyksiin, siitä [ruumiista] tulee puhdas ja pyhä” (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, s. 205).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä sellaista voit tehdä, mikä auttaa ruumistasi taipumaan henkesi määräyksiin?

1. kirje korinttilaisille 10

Paavali kehottaa Korintin pyhiä välttämään syntiä ja varomaan loukkaamasta muita

Kuva
President James E. Faust

Presidentti James E. Faust ensimmäisestä presidenttikunnasta on varoittanut: ”Yksi elämän suuria myyttejä ilmenee silloin, kun ihmiset kuvittelevat olevansa voittamattomia. Liian monet luulevat olevansa teräksestä [tehtyjä] ja kyllin vahvoja vastustamaan mitä tahansa kiusausta. He harhautuvat ajattelemaan: ’Niin ei voi tapahtua minulle.’” (”Niin ei voi tapahtua minulle”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 51.)

Mieti tilanteita, joissa ihmiset saattaisivat antaa itsensä altistua kiusaukselle ajatellen, että he ovat kyllin vahvoja vastustamaan sitä.

Kuten jakeisiin 1. Kor. 10:1–5 on tallennettuna, Paavali viittasi asioihin, joita israelilaiset kokivat Mooseksen aikaan ja joiden olisi pitänyt tehdä heistä hengellisesti vahvoja. Vaikka Herra siunasi heitä erämaassa ja he saivat nähdä monia ihmeitä, Herra oli tyytymätön moniin heistä, ja heitä rangaistiin.

Lue 1. Kor. 10:6–11 ja ota selville, mitä Paavali halusi Korintin pyhien oppivan muinaisten israelilaisten esimerkistä.

Vaikka muinaiset israelilaiset saivat osakseen suuria siunauksia, he päättivät antaa myöten kiusaukselle. Paavali halusi varoittaa Korintin pyhiä, jotta he välttäisivät toistamasta muinaisten israelilaisten syntejä.

Lue 1. Kor. 10:12 ja esitä Paavalin sanoma lyhyesti omin sanoin:

Lue 1. Kor. 10:13 ja pane merkille, mitä Paavali opetti kiusauksesta. Voisit merkitä, mitä löydät.

Mitä me voimme tämän jakeen perusteella oppia kiusauksesta?

Mieti seuraavaa kysymystä: Miksi muinaiset israelilaiset antoivat periksi kiusaukselle, jos kerran Jumala ei salli kiusauksen käydä meille ylivoimaiseksi?

Lue 1. Kor. 10:14 ja ota selville, mitä Paavali opetti Korintin pyhiä tekemään. Epäjumalien palvonta oli synti, joka aiheutti vaikeuksia sekä muinaisille israelilaisille että Korintin pyhille.

Jakeista 1. Kor. 10:13–14 me voimme oppia, että Jumala valmistaa meille keinon vapautua kiusauksesta, mutta meidän täytyy päättää itse irrottautua kiusauksesta.

Lue Alma 13:28 ja pane merkille, mitä voimme tehdä irrottautuaksemme kiusauksesta. Voisit kirjoittaa tämän rinnakkaisviitteen pyhiin kirjoituksiisi jakeiden 1. Kor. 10:13–14 viereen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Sen pohjalta, mitä olet oppinut kohdista 1. Kor. 10:13–14 ja Alma 13:28, kirjoita sanomalehtiartikkelin tai mainostaulun otsikko, jossa kerrotaan, kuinka ihminen voi vapautua kiusauksesta.

    2. Kuinka se, että nöyrrymme ja valvomme ja rukoilemme alati, auttaa meitä irrottautumaan kiusauksesta?

Et kenties aina pysty välttämään kiusauksia. Sen vuoksi meidän pitää päättää nyt, kuinka me toimimme, kun kohtaamme kiusauksen. Mieti presidentti Spencer W. Kimballin seuraavia sanoja:

Kuva
President Spencer W. Kimball

”Oikeiden päätösten tekeminen käy helpoimmin, kun teemme ne hyvissä ajoin etukäteen pitäen mielessämme lopulliset tavoitteet. Se säästää paljolta hädältä [valinnan hetkellä], kun olemme väsyneitä ja suuressa kiusauksessa. – –

On aika tehdä päätös, ettemme tyydy vähempään kuin mahdollisuuteen elää iankaikkisesti Isämme luona, jotta päätöksemme, ettemme anna minkään estää meitä saavuttamasta tuota lopullista päämäärää, vaikuttaa jokaiseen tekemäämme valintaan.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, 2006, s. 117.)

”Kehittäkää itsekuria, niin että yhä harvemmin joudutte päättämään uudelleen, mitä teette, kun kohtaatte saman kiusauksen yhä uudestaan. Joitakin asioita ei tarvitse päättää kuin kerran!

Kuinka suuri siunaus onkaan vapautua tuskailemasta toistuvasti jonkin kiusauksen suhteen. Sellainen on aikaa vievää ja hyvin uskaliasta.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, s. 117.)

”Ihmisen on parasta hylätä huonot tiet jo ennen kuin niille lähteekään. Hyvän elämän salaisuus on suojelemisessa ja ennalta ehkäisemisessä. Pahalle antavat tavallisesti periksi ne, jotka saattavat itsensä vaaralle alttiiksi.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, s. 117–118.)

Mieti, minkä kiusausten kanssa kamppailet eniten. Mitä muutoksia voit tehdä pysyäksesi erossa kiusauksesta ennen kuin edes kohtaat sen?

Käytä hetki aikaa siihen, että luet kirjasesta Nuorten voimaksi yhden aiheen, joka voi auttaa sinua tietämään, kuinka irrottautua kiusauksesta. Voisit lukemasi pohjalta kirjoittaa jonkin tavoitteen ja pitää sitä mukanasi jonkin aikaa, jotta se voi osaltaan muistuttaa sinua pysymään erossa kiusauksista.

Jakeissa 1. Kor. 10:15–33 Paavali neuvoi Korintin pyhiä kunnioittamaan muiden uskonnollisia tapoja omistaan tinkimättä ja hän kirjoitti jälleen, että hän saarnasi auttaakseen monia pelastumaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 1. Kor. 9–10 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta