Kirjasto
Viikko 25, päivä 3: Kirje filippiläisille 1–3


Viikko 25: Päivä 3

Kirje filippiläisille 1–3

Johdanto

Apostoli Paavali kannusti Filippin pyhiä tekemään työtä yhdessä, jotta he eläisivät Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan. Hän neuvoi heitä noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä nöyryydestä ja epäitsekkyydestä, ja hän opetti, että Jumala teki työtään heissä toteuttaakseen heidän pelastuksensa. Paavali kuvaili uhrauksia, joita hän oli tehnyt seuratakseen Jeesusta Kristusta.

Kirje filippiläisille 1

Paavali kuvailee siunauksia, joita vastustuksesta koituu

Millä sanoin voisit täydentää presidentti Brigham Youngin seuraavan lausuman?

Kuva
President Brigham Young

”Joka kerta kun ’mormonismia’ potkaistaan, sitä potkaistaan ____________________. Sitä ei voi potkaista ____________________. Herra Kaikkivaltias on niin säätänyt.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 264.)

(Löydät vastaukset myöhemmin tästä oppiaiheesta.)

Mitä esimerkkejä on joko historiasta tai meidän ajaltamme siitä, kuinka ihmiset ovat potkaisseet eli vastustaneet Vapahtajan kirkkoa ja Hänen seuraajiaan?

Kun tutkit lukua Fil. 1, etsi jokin totuus, joka voi auttaa sinua ymmärtämään, kuinka vastustus voi vaikuttaa Herran työhön.

Etsi Filippi seuraavasta kartasta, jossa näkyvät apostoli Paavalin lähetysmatkat.

Kuva
map, eastern Mediterranean

Paavali perusti kirkon seurakunnan Filippiin toisella lähetysmatkallaan (ks. Ap. t. 16). Myöhemmin hän kirjoitti kirjeensä filippiläisille ollessaan vankilassa todennäköisesti Roomassa. Jakeissa Fil. 1:1–11 kerrotaan, että Paavali ilmaisi kiitollisuutensa ja rakkautensa Filippin pyhiä kohtaan.

Lue Fil. 1:12–14 ja ota selville, mitä Paavalin lähetystyössään kokemasta vastustuksesta seurasi.

Kuten näissä jakeissa kuvaillaan, Paavalin kokema vastustus oli ”eduksi evankeliumille” (Fil. 1:12). Ihmiset ”koko henkivartiostossa” tiesivät, että Paavali oli vangittu, koska hän oli saarnannut Jeesuksesta Kristuksesta. Paavalin vankeus innoitti myös muita kirkon jäseniä julistamaan evankeliumia rohkeammin.

Jakeista Fil. 1:12–14 me opimme, että vastustus, jota koemme seuratessamme Jeesusta Kristusta, voi osaltaan edistää Hänen työtään.

Täydennä presidentti Youngin lausuman tyhjiin kohtiin ylöspäin (mikä tässä yhteydessä tarkoittaa eteenpäin) ja alaspäin.

  1. Kuvittele, että kirjoitat blogia tai olet sanomalehden toimittaja. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi otsikot kahdelle tai kolmelle tositilanteelle, joissa vastustus on omalta osaltaan edistänyt Vapahtajan työtä. Nämä kertomukset voivat tulla pyhistä kirjoituksista tai tuntemiesi ihmisten elämästä. (Seuraavassa on yksi otsikkoesimerkki: ”Protestit lähetystyötä vastaan lisäävät ihmisten mielenkiintoa kuulla evankeliumin sanoma paikallisilta lähetyssaarnaajilta.”)

Kuten jakeissa Fil. 1:15–26 kerrotaan, Paavali opetti, että se, mitä hänelle sitten tapahtuisikin, tuottaisi kunniaa Vapahtajalle.

Lue Fil. 1:27–30 ja katso, mitä Paavali kannusti Filippin pyhiä tekemään evankeliumin hyväksi.

Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jakeesta Fil. 1:28 sanotaan: ”Antamatta vastustajien, jotka hylkäävät evankeliumin, säikyttää itseänne. Heille se tuo hävityksen, mutta teille, jotka otatte vastaan evankeliumin, se tuo pelastuksen, ja se on Jumalasta.” (LDS Bible, Philippians 1:28, alaviite a.)

Huomaa, mitä kirkon jäsenet jakeiden Fil. 1:27–30 mukaan kokisivat Vapahtajan puolesta. Mieti, mistä syystä Filippin pyhiä siunattaisiin sen vuoksi, että he muistaisivat sen vastustuksen, jota he kokivat seuratessaan Jeesusta Kristusta, voivan osaltaan edistää Hänen työtään.

Kirje filippiläisille 2

Paavali puhuu siitä, kuinka Vapahtaja alensi itsensä, ja antaa ohjeita pyhille heidän pelastuksestaan

Lue Fil. 2:2–4 ja kiinnitä huomiota apostoli Paavalin neuvoihin Filippin pyhille.

Lue Fil. 2:5–9. Voisit merkitä sanoja tai ilmauksia, jotka havainnollistavat Jeesuksen Kristuksen nöyryyttä ja epäitsekkyyttä.

Me voimme oppia Paavalin opetuksista näissä jakeissa seuraavan periaatteen: Jos noudatamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä nöyryydestä ja epäitsekkäästä huolenpidosta muita kohtaan, niin me voimme kokea suurempaa ykseyttä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin me voimme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä nöyryydestä ja epäitsekkyydestä perheessämme, koulussa ja seurakunnassa?

    2. Milloin olet nähnyt ihmisten asettavan muiden tarpeet omien tarpeidensa edelle? Kuinka nämä pyrkimykset ovat lisänneet ykseyttä?

Kuten jakeisiin Fil. 2:9–11 on merkitty, Paavali opetti, että viimein ”kaikkien [on] polvistuttava” ja ”jokaisen kielen on tunnustettava”, että ”Jeesus Kristus on Herra”. Käytä hetki siihen, että luot mielikuvan siitä hetkestä, ja mieti, millaiseksi kokemukseksi toivot sen muodostuvan omalla kohdallasi.

Lue Fil. 2:12–13 ja ota selville, mitä sellaista Paavali neuvoi filippiläisiä tekemään, minkä ansiosta heidän kokemuksensa Jumalan eteen polvistumisesta olisi iloinen tapahtuma. Ilmaus ”peläten ja vavisten” jakeessa 12 viittaa kunnioittavaan ihmetykseen ja riemuun (ks. Ps. 2:11; PKO, ”Pelko”, scriptures.lds.org/fi).

Jotkut ihmiset ymmärsivät väärin Paavalin sanojen ”tehkää – – työtä pelastuaksenne” (Fil. 2:12) tarkoittavan sitä, että meidän tekomme toisivat meille pelastuksen. Me voimme pelastua vain Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Meidän täytyy kuitenkin täyttää ne pelastuksen edellytykset, jotka Jumala on asettanut (ks. UK 3–4). Kuten jakeessa Fil. 2:13 kerrotaan, Paavali opetti, että Jumala auttaa niitä, jotka pyrkivät täyttämään pelastuksen edellytykset, auttamalla heitä ”tahtomaan” eli tuntemaan halua ja tekemään ”niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa” eli noudattamaan Hänen käskyjään.

Jakeista Fil. 2:12–13 me opimme, että Jumala auttaa meitä tuntemaan halua tehdä ja tekemään sen, mitä meiltä vaaditaan pelastukseksemme, jonka Jeesuksen Kristuksen sovitus on tehnyt mahdolliseksi. Voisit kirjoittaa tai merkitä tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi.

Pyhän Hengen vaikutuksesta Jumala voi auttaa meitä muuttumaan ja puhdistamaan halumme, jotta me haluamme olla Hänelle kuuliaisia (ks. Moosia 5:2). Milloin olet tuntenut Jumalan muuttaneen sydäntäsi niin, että olet halunnut olla Hänelle kuuliainen? Kuinka Hän on auttanut sinua pitämään uskollisemmin Hänen käskynsä?

Kuten jakeissa Fil. 2:14–30 kerrotaan, Paavali muistutti pyhiä siitä, että he loistaisivat ”kuin tähdet taivaalla” (Fil. 2:15), ja kertoi heille, että hän lähettäisi lähettejä saadakseen kuulla, kuinka he voivat.

Kirje filippiläisille 3

Paavali kuvailee uhrauksia, joita hän on tehnyt seuratakseen Jeesusta Kristusta

Mikä on sellainen esine, joka kuvaa sitä, mitä sinä arvostat ja mitä maailmakin pitäisi arvokkaana (esim. esine, joka kuvaa perhettä, ystäviä, koulutusta, ruokaa, tekniikkaa tai vaurautta)?

Mistä olisit halukas luopumaan saadaksesi tämän arvokkaan asian?

Kun tutkit lukua Fil. 3, pane merkille, mistä Paavali luopui saadakseen palkinnon, joka meillekin on tarjolla.

Kuten jakeissa Fil. 3:1–2 kerrotaan, Paavali varoitti kirkon jäseniä Filippissä turmeltuneista opettajista (”koirista”), jotka väittivät, että kirkon käännynnäisten tulisi noudattaa tiettyjä juutalaisia käytäntöjä kuten ympärileikkausta (”pilalle leikattuja”). Jakeessa Fil. 3:3 hän opetti, että ne, jotka palvelevat ”Jumalaa Hengen ohjaamina” ja jotka ylpeilevät Kristuksesta Jeesuksesta, ovat ”todellisia ympärileikattuja” eli Jumalan liittokansaa.

Lue Fil. 3:4–6 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Paavali sanoi juutalaisesta perinnöstään.

Huomaa, mistä juutalaisen yhteiskunnan sosiaalisista ja uskonnollisista eduista Paavali oli aiemmin nauttinut. Hän oli israelilaista syntyperää, hän oli fariseus, hän oli innokas juutalaisuudessa, ja hän noudatti tiukasti juutalaisten uskonnollista lakia.

Lue Fil. 3:7–11. Voisit merkitä sanoja tai ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka Paavali suhtautui etuihin, joita hänellä oli aiemmin ollut juutalaisessa yhteiskunnassa.

Paavali oli auliisti ”menettänyt kaiken” (Fil. 3:8), jotta hän voisi tuntea Jeesuksen Kristuksen ja ”kuulua hänelle” (ks. Fil. 3:9) eli olla liittosuhteessa Häneen, tulla vanhurskaaksi uskomalla Häneen, kärsiä Hänen vuokseen ja olla osallisena vanhurskaiden ylösnousemuksessa (ks. Joseph Smithin raamatunkäännös, LDS Bible, Philippians 3:11, alaviite a).

Lue Fil. 3:12–14 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Paavali ymmärsi hengellisestä edistymisestään.

Paavali ei keskittynyt siihen, mitä hän oli jättänyt taakseen, vaan juoksi eli ponnisteli saavuttaakseen ”voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen”, jonne ”Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat” (Fil. 3:14), mikä tarkoittaa iankaikkista elämää. Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä voimme oppia Paavalin esimerkistä: Jos me , niin me voimme oppia tuntemaan Hänet ja saada iankaikkisen elämän.

Presidentti Gordon B. Hinckley on kertonut tapaamisestaan erään laivaston upseerin kanssa, joka oli tullut toisesta maasta Yhdysvaltoihin saamaan lisää koulutusta ja oli Yhdysvalloissa ollessaan liittynyt kirkkoon. Mieti, mistä tämä nuori mies oli halukas luopumaan seuratakseen Jeesusta Kristusta.

Kuva
President Gordon B. Hinckley

”Hänet esiteltiin minulle juuri ennen kuin hänen oli määrä palata kotimaahansa. – – Sanoin: ’Sinun kansaasi kuuluvat eivät ole kristittyjä. Mitä tapahtuu, kun palaat kotiin kristittynä ja erityisesti vielä mormonikristittynä?’

Hänen kasvonsa synkistyivät, ja hän vastasi: ’Perheeni tulee pettymään. He saattavat karkottaa minut kotoa ja suhtautua minuun niin kuin olisin kuollut. Mitä tulee tulevaisuuteeni ja uraani, minulta saatetaan evätä kaikki etenemismahdollisuudet.’

Kysyin: ’Oletko halukas maksamaan niin suuren hinnan evankeliumista?’

Hänen kyynelten kostuttamat silmänsä loistivat hänen miellyttävissä ruskeissa kasvoissaan, kun hän vastasi: ’Se on tosi, eikö olekin?’

Häpeissäni siitä, että olin esittänyt kysymyksen, minä vastasin: ’Kyllä, se on tosi.’

Siihen hän virkkoi: ’Millä muulla sitten on väliä?’” (”Se on totta, eikö olekin?”, Valkeus, lokakuu 1993, s. 4.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mistä sinä (tai joku tuntemasi henkilö) olet luopunut seurataksesi Vapahtajaa?

    2. Miksi palkinnot Jeesuksen Kristuksen tuntemisesta ja edistymisestä kohti iankaikkista elämää ovat kaikkien tekemiesi uhrausten arvoisia?

  1. Pohdi, pitäisikö sinun luopua jostakin seurataksesi täydellisemmin Jeesusta Kristusta. Kirjoita erilliselle paperille tavoite siitä, että luovut tästä asiasta. Laita paperi johonkin, mistä näet sen usein muutaman seuraavan viikon ajan. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi Tehtävä 4 suoritettu.

Jakeissa Fil. 3:15–21 on Paavalin varoitus tuhosta, joka odottaisi niitä, jotka keskittyvät yksistään maallisiin nautintoihin. Hän opetti myös, että Jeesus Kristus muuttaa epätäydellisen fyysisen ruumiimme kuolemattomaksi ruumiiksi kuten Hänellä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Fil. 1–3 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta