Kirjasto
Viikko 26, päivä 1: Kirje kolossalaisille


Viikko 26: Päivä 1

Kirje kolossalaisille

Johdanto

Apostoli Paavali puhui Jeesuksen Kristuksen erinomaisuudesta ja varoitti väärästä opista. Hän kannusti kolossalaisia pyhiä ajattelemaan taivaallisia asioita ja omaksumaan Kristuksen ominaisuuksia. Paavali neuvoi heitä myös olemaan armollisia ja viisaita kanssakäymisissään muiden kanssa.

Kirje kolossalaisille 1–2

Paavali puhuu Jeesuksen Kristuksen erinomaisuudesta ja varoittaa väärästä opista

Kuva
drawing, trees and roots

Kuvittele kaksi samankokoista puuta – toisen juuret ovat pinnassa ja toisen juuret ovat syvällä maassa. Kumpi näistä puista todennäköisemmin kaatuisi ankarassa myrskytuulessa? Miksi?

Kuva
Elder Neil L. Andersen

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat ja katso, millaisia pyörretuulia meidän tulee varoa: ”Huolestuttavampia kuin profetoidut maanjäristykset ja sodat ovat ne hengelliset pyörretuulet, jotka voivat temmata teidät hengellisiltä perustuksiltanne ja pudottaa henkenne paikkoihin, joita ette koskaan kuvitelleet mahdollisiksi – toisinaan tuskin edes huomaatte, että teitä on siirretty” (”Hengellisiä pyörretuulia”, Liahona, toukokuu 2014, s. 18).

Mitkä ovat esimerkkejä hengellisistä pyörretuulista, jotka voivat temmata tai erottaa meidät uskostamme Jeesukseen Kristukseen?

Miksi nämä hengelliset pyörretuulet voivat olla ongelmallisempia kuin fyysiset haasteet, kuten maanjäristykset tai sodat?

Pohdi hetken aikaa, mitkä hengelliset pyörretuulet saattaisivat vaikuttaa sinuun.

Apostoli Paavali kirjoitti kirkon jäsenille Kolossassa saatuaan kuulla siellä olevista vaikutteista ja vääristä opetuksista, jotka uhkasivat temmata heidät pois uskostaan Jeesukseen Kristukseen. Kun tutkit Kirjettä kolossalaisille, ota selville, kuinka Paavali pyrki vahvistamaan kirkon jäsenten uskoa Kristukseen ja mitä siunauksia koituu syvälle juurtuneesta uskosta Kristukseen.

Kolossa on alue nykyajan Turkissa. Ota kolmoissidoksesta esiin Raamatun kartta nro 13, ”Apostoli Paavalin lähetysmatkat”, ja etsi kartasta Laodikean kaupunki. Kolossa sijaitsi suunnilleen 18 kilometriä kaakkoon Laodikeasta.

Kuten jakeissa Kol. 1:1–11 kerrotaan, Paavali tervehti pyhiä Kolossassa ja antoi tunnustusta heidän uskollisuudestaan. Hän selitti, että evankeliumi saa aikaan hedelmiä eli siunauksia niiden elämässä, jotka ottavat sen vastaan ja elävät sen mukaan. Sitten Paavali opetti pyhille Jeesuksesta Kristuksesta.

Lue Kol. 1:12–19 ja etsi totuuksia, joita Paavali opetti Jeesuksesta Kristuksesta. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä löydät. Ilmaus ”siirtänyt meidät” jakeessa 13 tarkoittaa ’muuttanut meidät’, ja sana näkymätön jakeessa 15 tarkoittaa ’sellaista, jota kukaan ei ole nähnyt’.

Jakeissa Kol. 1:12–19 opetetaan seuraava totuus Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus Kristus on Lunastaja, taivaallisen Isän henkilasten esikoinen, kaiken Luoja, kirkon pää ja ensimmäinen, joka on noussut kuolleista.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mistähän syystä meidän on tärkeää tietää ja uskoa nämä totuudet Jeesuksesta Kristuksesta?

    2. Kuinka näiden totuuksien tietäminen ja niihin uskominen voi vahvistaa uskoamme Häneen?

Paavali opetti, että Jeesus Kristus on meidän Lunastajamme (ks. Kol. 1:14). Lue Kol. 1:20–22 ja pane merkille, mitä Paavali opetti Kolossan pyhille siitä, miksi he tarvitsevat Lunastajaa.

Kuinka ihminen jakeen 21 mukaan vieraantuu tai erkaantuu Jumalasta?

Sana sovinto (ks. Kol. 1:20–21) tarkoittaa pääsemistä yksimielisyyteen ja yhteisymmärrykseen. Kuinka Jeesus Kristus jakeiden Kol. 1:20–22 mukaan auttaa meitä tekemään sovinnon Jumalan kanssa? (Ilmaus ”hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan” [jae 20] viittaa Jeesuksen Kristuksen sovitukseen.)

Siunaus sovinnosta Jumalan kanssa on ehdollinen. Lue Kol. 1:23 ja pane merkille, mitä sovinto Jumalan kanssa edellyttää.

Ilmaus ”pysyttävä lujina uskon perustalla, horjahtamatta pois” (Kol. 1:23) tarkoittaa sitä, että pysymme lujina uskossamme Jeesukseen Kristukseen pitämällä Hänen käskynsä ja tekemällä parannuksen synneistämme. Jakeista Kol. 1:20–23 me opimme seuraavan totuuden: Me voimme tehdä sovinnon Jumalan kanssa Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla, jos pysymme lujina ja horjumattomina uskossamme.

  1. Muistele niiden kahden puun tilannetta aiemmin tässä oppiaiheessa. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuka tuntemasi henkilö on kuin puu, jonka juuret ovat syvällä eli joka on luja ja horjumaton uskossaan Kristukseen?

    2. Kuinka hänen esimerkkinsä on siunauksena sinulle?

Muistele sitä pyörretuulta, joka riepotteli niitä kahta puuta. Lue Kol. 2:4, 8 ja kiinnitä huomiota siihen, mitkä hengelliset pyörretuulet uhkasivat temmata juuriltaan Kolossan pyhät.

Siihen aikaan jotkut opettivat monia eri oppeja ja perinnäisiä käsityksiä yrittäen väheksyä Jeesuksen Kristuksen tärkeyttä. Muita suosiota saaneita vääriä uskonnollisia oppeja olivat ajatus siitä, että enkelit olivat Jumalan välittäjiä ja niitä piti palvoa, sekä ajatus siitä, että ruumis on paha (ks. Kol. 2:16–23).

Miksi uskominen vääriin opetuksiin, kuten opetuksiin, jotka väheksyvät Jeesuksen Kristuksen tärkeyttä, tekee ihmiselle helpoksi tempautua irti hengellisiltä juuriltaan?

Lue Kol. 2:6–7 ja pane merkille, minkä neuvon Paavali antoi auttaakseen pyhiä välttymään siltä, että maailmalliset opit ja perinnäiset käsitykset johtaisivat heitä harhaan.

Näistä jakeista me opimme seuraavan totuuden: Kun juurrumme Jeesukseen Kristukseen ja rakennamme elämämme Hänen varaansa, me voimme välttyä maallisten oppien, uskonnollisten opetusten ja perinnäisten käsitysten eksytykseltä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mikä on mielestäsi yksi tärkeimpiä asioita, mitä me voimme tehdä juurtuaksemme Jeesukseen Kristukseen ja rakentaaksemme elämämme Hänen varaansa?

    2. Miksi uskot, että tuo nimenomainen asia on niin tärkeä?

Mieti, miten vanhin Andersen jatkoi puhettaan hengellisistä pyörretuulista:

Kuva
Elder Neil L. Andersen

”Pahimpia pyörretuulia ovat vastustajan kiusaukset. Synti on aina kuulunut maailmaan, mutta koskaan se ei ole ollut niin helposti saatavilla, niin kyltymätöntä ja niin hyväksyttyä. Tietenkin on olemassa eräs väkevä voima, joka voi laannuttaa synnin pyörretuulet. Sitä sanotaan parannukseksi.

Kaikki elämän pyörretuulet eivät ole teidän omaa aikaansaannostanne. Jotkin johtuvat muiden ihmisten vääristä valinnoista ja jotkin vain siitä, että elämme kuolevaisuudessa. – –

Kuinka valmistaudutte pyörretuuliinne? ’Muistakaa, – – että teidän on rakennettava perustuksenne meidän Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus, Jumalan Poika, niin että kun Perkele lähettää väkevät tuulensa, – – nuolensa pyörretuulessa, – – kun kaikki hänen rakeensa ja hänen väkevä myrskynsä pieksevät teitä, sillä ei ole valtaa – – vetääkseen teidät alas – – sen kallion tähden, jolle teidät on rakennettu’ [Hel. 5:12]. Siinä on turvanne pyörretuulta vastaan.” (”Hengellisiä pyörretuulia”, s. 18–19.)

  1. Muistele niitä henkilökohtaisia hengellisiä pyörretuulia, joita ajattelit tämän oppiaiheen alussa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä aiot tehdä pysyäksesi juurtuneena Jeesukseen Kristukseen ja rakentaaksesi edelleen elämääsi Hänen varaansa sekä välttyäksesi siltä, että hengelliset pyörretuulet tempaisisivat sinut juuriltasi.

Kirje kolossalaisille 3–4

Paavali kannustaa kolossalaisia ajattelemaan taivaallisia asioita ja olemaan viisaita

Kuten luvuissa Kol. 3–4 kerrotaan, apostoli Paavali kehotti Kolossan pyhiä luopumaan jumalattomuudesta ja omaksumaan Jeesuksen Kristuksen ominaisuuksia. Hän myös kannusti heitä rukoilemaan ja olemaan viisaita etenkin kanssakäymisissään niiden kanssa, jotka eivät olleet kristittyjä. Sitten hän välitti useiden palvelutovereidensa, kuten Luukkaan, tervehdykset.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut Kirjeen kolossalaisille ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta