Kirjasto
Viikko 13, päivä 4: Johannes 5–6


Viikko 13: Päivä 4

Johannes 5–6

Johdanto

Jeesus osallistui juhlaan (todennäköisesti pääsiäiseen) Jerusalemissa ja paransi raihnaisen miehen Betesdan altaalla. Hän kuvaili myös muita todistajia, jotka olivat todistaneet Hänen jumalallisuudestaan. Palattuaan Galileaan Hän ruokki ihmeellisellä tavalla yli viidentuhannen ihmisen joukon ja opetti olevansa elämän leipä.

Johannes 5:1–30

Jeesus parantaa sairaalloisen miehen sapattina ja opettaa, millainen suhde Hänellä on Isään

Mieti tilannetta, jolloin sinä tai joku tuntemasi henkilö rikoitte jotakin tärkeää tai arvokasta.

Kuva
broken clay pot

Taivaallisen Isän lapsina me olemme kaikki tärkeitä ja suuriarvoisia. Mutta valintojemme tai kohtaamiemme haasteiden vuoksi meistä saattaa toisinaan tuntua, että olemme särkyneitä tai vähäarvoisia.

Millä tavoin joku saattaisi tuntea olevansa särkynyt hengellisesti, fyysisesti tai emotionaalisesti?

Mieti tilanteita, jolloin sinusta on kenties tuntunut tältä. Kun tutkit jakeita Joh. 5:1–9, pane merkille totuus, joka voi lohduttaa sinua ja antaa sinulle toivoa, kun tunnet olevasi särkynyt.

Jakeessa Joh. 5:1 kerrotaan, että palveltuaan Galileassa Jeesus Kristus matkasi Jerusalemiin viettämään juutalaista juhlaa, todennäköisimmin pääsiäistä (ks. LDS Bible, John 5:1, alaviite a). Ollessaan Jerusalemissa Hän meni temppelin lähellä olevalle vesialtaalle.

Lue Joh. 5:2–4 ja ota selville, keitä oli kerääntynyt altaan ympärille ja mitä he odottivat.

Siellä on saattanut olla lähde, joka toisinaan virtasi altaaseen ja sai vedenpinnan poreilemaan (ks. Bible Dictionary, ”Bethesda”).

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seuraavaa: ”Epäilemättä Betesdan allas oli mineraalilähde, jonka vedessä oli jotakin parantavaa vaikutusta. Mutta oli puhdasta taikauskoa, että enkeli laskeutuisi kuohuttamaan vettä niin että ensimmäinen veteen astunut parantuisi. Parantavia ihmeitä ei saada aikaan millään sellaisella tavalla.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 188.)

Mieti, millainen tilanne altaalla on mahtanut olla, kun niin moni ihminen toivoi tulevansa parannetuksi olemalla ensimmäinen, joka astuisi veteen.

Lue Joh. 5:5–7 ja kiinnitä huomiota siihen, kenen Vapahtaja näki makaavan lähellä allasta.

Mitä näissä jakeissa sanotaan miehestä, jonka Vapahtaja näki? Miksi mies ei ollut ehtinyt koskaan astumaan veteen ensimmäisenä?

Kuva
Christ Healing the Sick at Bethesda

Lue Joh. 5:8–9 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja vastasi miehelle.

Voisit merkitä ilmauksen ”mies tuli heti terveeksi” jakeessa 9. Tämä parantaminen tapahtui Betesdan altaalla. Sana Betesda voidaan kääntää ”laupeuden huoneeksi” (Bible Dictionary, ”Bethesda”). Laupeus on myötätuntoa tai ystävällisyyttä. Suurin koskaan suoritettu laupeudenteko oli Jeesuksen Kristuksen sovitus.

Miksi Betesda oli sopiva nimi tälle paikalle etenkin sen jälkeen kun Vapahtaja oli parantanut tämän miehen?

Millä tavoin me kaikki saattaisimme olla tämän Betesdan altaan laidalla olleen miehen kaltaisia?

Yksi totuus, jonka voimme oppia siitä, kun Vapahtaja paransi tämän miehen, on se, että Jeesuksen Kristuksen voiman ja laupeuden ansiosta meidät voidaan tehdä terveiksi.

Kuva
Elder Merrill J. Bateman

Jotta ymmärtäisit paremmin tämän totuuden, lue seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Merrill J. Batemanin seuraava lausuma ja pane merkille, millä tavoin Vapahtaja voi hänen sanojensa mukaan parantaa sinut: ”Aivan kuten rampa Betesdan lammikon luona tarvitsi jonkun itseään vahvemman parantuakseen (ks. Joh. 5:1–9), mekin olemme riippuvaisia Kristuksen sovituksen ihmeistä, jotta meidän sielumme voitaisiin parantaa surusta, murheesta ja synnistä. – – Kristuksen kautta särjetyt sydämet parannetaan ja ahdistuksen ja murheen sijaan tulee rauha.” (”Voima parantaa sisäisesti”, Valkeus, heinäkuu 1995, s. 12–13.)

On tärkeää muistaa, että meidät voidaan parantaa Herran ajoituksen mukaisesti joko tässä elämässä tai tulevassa.

  1. Pohdi tilanteita, jolloin olet nähnyt tai tuntenut, kuinka Jeesuksen Kristuksen voima, laupeus ja myötätunto on auttanut sinua tai jotakuta, joka on tuntenut itsensä joko hengellisesti, fyysisesti tai emotionaalisesti särkyneeksi. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava vajaa virke ja täydennä se: Tiedän, että Herra on laupias ja myötätuntoinen, koska…

Jakeissa Joh. 5:10–30 kerrotaan, että Vapahtaja tapasi tämän miehen myöhemmin temppelissä ja kehotti häntä olemaan enää tekemättä syntiä. Kun juutalaisjohtajat saivat tietää, että Jeesus oli parantanut tämän miehen sapattina, he vainosivat Vapahtajaa ja yrittivät surmata Hänet. Jeesus opetti juutalaisjohtajille, että parantamalla tämän miehen Hän teki taivaallisen Isänsä työtä. Sitten Vapahtaja opetti, millainen suhde Hänellä on Isään. Lisäksi Hän opetti, että henkimaailmassa oleville opetettaisiin pian evankeliumia.

Johannes 5:31–47

Jeesus kertoo lukuisista todistajista, jotka todistavat Hänen jumalallisuudestaan

Mieti tilannetta, jolloin joku sanoi sinulle jotakin, mikä oli vaikea uskoa.

Kuinka minkä tahansa väitteen totuudellisuus vahvistuu, kun todistajia on enemmän kuin yksi?

Lue Joh. 5:31 ja pane merkille, mitä Vapahtaja sanoi siitä, kun Hän itse todisti suhteestaan taivaalliseen Isään.

Joseph Smithin raamatunkäännös selventää jakeita Joh. 5:31–32:

”Sen tähden jos itse todistan puolestani, silti todistukseni on tosi.

Sillä minä en ole yksin, minusta todistaa toinenkin.” (JST John 5:32–33.)

Vapahtaja opetti juutalaisille, että heillä oli muitakin todistajia Hänen lisäkseen.

Lue seuraavat jakeet ja ota selville, ketkä tai mitkä muut todistajat todistavat Jeesuksen jumalallisuudesta:

Joh. 5:32–35:

Joh. 5:36:

Joh. 5:37–38:

Joh. 5:39:

Joh. 5:45–47:

Vaikka Jeesuksen Kristuksen todistajia oli monia, juutalaisjohtajat eivät uskoneet Jeesuksen jumalallisuuteen. Huomaa jakeesta Joh. 5:39, että kun Jeesus puhui pyhistä kirjoituksista, Hän sanoi: ”Koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän.” ”Monet Jeesuksen ajan juutalaiset tutkivat pyhiä kirjoituksia uskoen, että tämän tutkimisen kautta he saisivat iankaikkisen elämän. – – Vapahtaja yritti oikaista tämän väärän uskomuksen opettamalla, että pyhät kirjoitukset, joita juutalaiset pitivät ylimpänä auktoriteettina, todistavat, että iankaikkinen elämä ei löydy pyhistä kirjoituksista vaan seuraamalla Jeesusta Kristusta. Juutalaiset eivät myöskään ymmärtäneet, että pyhät kirjoitukset ovat Kristuksen sanoja ja että niiden tarkoituksena on tuoda ihmisiä Kristuksen luokse, sillä Hän on lopullinen totuuden ja elämän lähde.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 219–220.)

Lue Joh. 5:40 ja ota selville, mitä juutalaisten piti tehdä saadakseen iankaikkisen elämän.

Vaikka juutalaiset tutkivat pyhiä kirjoituksia, mitä sellaista he kieltäytyivät tekemästä, mikä olisi auttanut heitä saamaan iankaikkisen elämän?

Sen pohjalta, mitä opit Vapahtajan opetuksista jakeissa Joh. 5:39–40, täydennä seuraava periaate: Ainoastaan tulemalla luokse me voimme saada iankaikkisen elämän.

Muista, että iankaikkiseen elämään sisältyy taivaallisen Isän kaltaiseksi tuleminen ja eläminen kelvollisten perheenjäsentemme kanssa Hänen luonaan ikuisesti. Jotta saisimme tämän lahjan, meidän täytyy tulla Jeesuksen Kristuksen luokse osoittamalla uskoa Häneen, tekemällä parannuksen synneistämme, vastaanottamalla evankeliumin toimitukset, pitämällä kunniassa liittomme ja noudattamalla Herran käskyjä.

Mieti, miksi Jeesuksen Kristuksen luokse tuleminen on välttämätöntä iankaikkisen elämän saamiseksi.

  1. Katso niitä Jeesuksen Kristuksen todistajia, jotka olet edellä kirjoittanut. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka yksi näistä Jeesuksen Kristuksen todistajista on auttanut (tai voisi auttaa) sinua tulemaan Hänen luokseen.

Pohdi, mitä aiot tehdä tullaksesi täydemmin Vapahtajan luokse, jotta voit saada iankaikkisen elämän.

Johannes 6:1–59

Jeesus opettaa, että Hän on elämän leipä

Jakeissa Joh. 6:1–13 kerrotaan, että palattuaan Galileaan Jeesus ruokki ihmeellisellä tavalla yli viisituhatta ihmistä viidellä leivällä ja kahdella pienellä kalalla. (Olet tutkinut tätä tapahtumaa lukuja Matt. 14 ja Mark. 6 käsittelevissä oppiaiheissa.)

Lue Joh. 6:14–15 ja pane merkille, mitä ihmiset halusivat tehdä, kun Jeesus oli ihmeellisesti ruokkinut heidät.

Jeesuksen aikaan juutalaisten keskuudessa oli perimätieto, että tullessaan Messias eli Israelin kuningas ruokkisi ihmiset taivaasta tulevalla leivällä.

Jakeissa Joh. 6:16–21 kerrotaan, että Vapahtaja lähetti opetuslapsensa Galileanjärven yli, ja sitten myöhään yöllä, kun opetuslapset ponnistelivat soutaessaan vasten aaltoja ja tuulta, Jeesus käveli järven poikki heidän luokseen. Johanneksen kertomus tästä tapahtumasta tähdentää, että kun opetuslapset olivat ottamassa Jeesuksen veneeseen, he olivatkin ”samassa” (Joh. 6:21) jo päässeet turvallisesti määränpäähänsä. Kun me otamme halukkaasti vastaan Vapahtajan ja Hänen opetuksensa, Hän voi ohjata meidät turvallisesti läpi kuolevaisuuden kamppailujen.

Jakeissa Joh. 6:22–59 kerrotaan, että monet niistä ihmisistä, jotka Jeesus oli ruokkinut ihmeellisellä tavalla, matkasivat Kapernaumiin etsimään Häntä haluten saada syödäkseen lisää leipää. Jotkut ihmiset nurisivat Vapahtajaa vastaan, koska Hän opetti olevansa se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jeesus opetti, että Hän on elämän leipä ja että jos ihmiset tulevat Hänen luokseen ja ottavat vastaan Hänen opetuksensa ja sovituksensa, he saavat iankaikkisen elämän.

Johannes 6:60–71

Pietari todistaa, että Jeesuksella on iankaikkisen elämän sanat

Mieti tilannetta, jolloin sinun piti valita, jatkatko jonkin vaikean asian tekemistä vai luovutatko.

Kuva
violinist, runner

Kun Jeesus oli opettanut olevansa elämän leipä, monet Hänen opetuslapsistaan joutuivat tekemään valinnan, seuraavatko he Häntä edelleen vai eivät. Lue Joh. 6:60, 66 ja ota selville, millä tavoin monet Jeesuksen opetuslapsista suhtautuivat Hänen opetuksiinsa.

Ilmaus ”sietämätöntä puhetta” jakeessa 60 tarkoittaa, että heidän mielestään Jeesuksen opetukset olivat liian vaikeita noudatettaviksi.

Mitkä Jeesuksen Kristuksen opetuksista saattaisivat olla joillekin meidän aikamme ihmisistä vaikeita noudattaa? (Mikäli tarpeen, katso kirjasesta Nuorten voimaksi opetuksia, jotka saattavat olla haasteellisia joillekin nuorille.)

Lue Joh. 6:67–69 ja pane merkille, minkä kysymyksen Jeesus esitti apostoleilleen ja mitä Pietari vastasi kysymykseen.

Yksi totuus, jonka me voimme oppia Pietarin vastauksesta, on se, että luja todistus Jeesuksesta Kristuksesta auttaa meitä pysymään uskollisina silloin kun saattaa olla vaikeaa seurata Vapahtajaa tai elää Hänen opetustensa mukaan. Voisit kirjoittaa tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi kohdan Joh. 6:67–69 viereen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, milloin luja todistus Vapahtajasta on auttanut sinua tai jotakuta tuntemaasi henkilöä pysymään uskollisena silloinkin kun evankeliumin opetukset ovat tuntuneet vaikeilta noudattaa.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Joh. 5–6 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta