Kirjasto
Viikko 11, päivä 4: Luukas 17


Viikko 11: Päivä 4

Luukas 17

Johdanto

Jeesus opetti opetuslapsilleen, että pitää antaa anteeksi muille. Sen jälkeen apostolit pyysivät Jeesusta vahvistamaan heidän uskoaan. Vastauksena Vapahtaja opetti heille vertauksen arvottomasta palvelijasta. Myöhemmin Jeesus paransi kymmenen spitaalista, mutta vain yksi heistä palasi kiittämään Häntä. Fariseukset esittivät Vapahtajalle kysymyksen, ja Hän opetti heille Jumalan valtakunnan tulemisesta.

Luukas 17:1–10

Apostolit pyytävät Jeesusta vahvistamaan heidän uskoaan

  1. Ajattele tilanteita, joissa sinua kenties vaaditaan osoittamaan uskoa, kuten pappeuden siunauksen pyytäminen, kymmenysten maksaminen tai puheen tai oppiaiheen pitäminen kirkossa. Kirjoita luettelosi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin: Oletko joskus halunnut saada vahvemman uskon? Jos olet, niin mitkä kohtaamasi kokemukset saivat osaltaan aikaan sen halun?

Kun tutkit lukua Luuk. 17, etsi periaatteita, jotka voivat auttaa sinua lisäämään uskoasi.

Jakeissa Luuk. 17:1–2 Vapahtaja opetti opetuslapsilleen, että sitä, joka houkuttelee muita syntiin, pidetään vastuullisena.

Lue Luuk. 17:3–4 ja pane merkille Vapahtajan opetuslapsilleen antama käsky, jonka noudattaminen saattaisi vaatia uskoa. Voisit merkitä tämän käskyn pyhiin kirjoituksiisi.

Miksi saattaisi olla vaikea antaa anteeksi jollekulle, joka on toistuvasti rikkonut sinua vastaan?

Lue Luuk. 17:5 ja pane merkille, mitä apostolit halusivat Vapahtajalta, kun Hän oli opettanut heille anteeksiannosta.

Kuinka se, että tavoittelee vahvempaa uskoa Herraan, saattaisi auttaa heitä noudattamaan käskyä antaa anteeksi muille?

Kuten jakeessa Luuk. 17:6 kerrotaan, Vapahtaja vastasi apostolien vahvempaa uskoa koskevaan pyyntöön todistamalla, että jos ihmisellä on pikkuruisen sinapinsiemenen verran uskoa, hän voi saada aikaan ihmeitä. Auttaakseen heitä tietämään, kuinka he voivat vahvistua uskossaan, Jeesus kertoi sitten vertauksen kuvaillen isännän ja palvelijan suhdetta.

Lue Luuk. 17:7–10 ja pane merkille, mitä isäntä odotti palvelijaltaan. 

Raamatun aikoina isäntä antoi palvelijalleen kaikki elämän välttämättömyydet, kun palvelija täytti uskollisesti häneltä odotetut velvollisuudet. Tämän vuoksi isännällä ei ollut tarvetta antaa palvelijalleen erityistä kiitosta tai tuntea olevansa palvelijalle velassa siitä, että palvelija hoiti velvollisuutensa.

Mieti, kuinka taivaallinen Isä on tässä vertauksessa olevan isännän kaltainen.

Voisit merkitä jakeeseen Luuk. 17:10 ilmauksen ”tehneet kaiken, mitä teidän tulee tehdä”.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavaa: Uskomme vahvistuu, kun pyrimme tekemään kaiken, mitä taivaallinen Isä käskee. Täydennät tätä lausumaa myöhemmin.

Voisit merkitä jakeeseen Luuk. 17:10, mitä palvelijoiden tulisi Jeesuksen mukaan sanoa tehtyään kaiken, mitä heidän tuli tehdä.

Sen tunnustaminen, että olemme arvottomia palvelijoita, tarkoittaa meidän ymmärtävän, että riippumatta siitä, kuinka hyvin me pidämme käskyt, me olemme aina velassa Jumalalle. Hän siunaa meitä niin runsaasti, ettemme voi koskaan maksaa Hänelle takaisin – edes ollessamme kuuliaisia ja eläessämme vanhurskaasti (ks. Moosia 2:20–26).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi oleva lausuma valmiiksi, niin että se välittää seuraavan periaatteen: Uskomme vahvistuu, kun pyrimme tekemään kaiken, mitä taivaallinen Isä käskee, ja kun muistamme, että olemme aina velassa Hänelle. Vastaa sitten seuraavaan kysymykseen: Kuinka se, että pyrimme tekemään kaiken, mitä Jumala käskee, vahvistaa uskoamme?

Kuva
President Heber J. Grant

Presidentti Heber J. Grant opetti, miten tärkeää on hoitaa velvollisuutemme Jumalan palvelemisessa: ”Yhdelläkään miehellä tai naisella ei ole mitään vaaraa menettää uskoaan tähän kirkkoon, jos hän on nöyrä ja rukoilee ja tekee velvollisuutensa. En ole koskaan kuullut sellaisen ihmisen menettävän uskoaan. Velvollisuutemme hoitaminen lisää uskoa, kunnes siitä tulee täydellistä tietoa.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Heber J. Grant, 2003, s. 29.)

Pohdi tilannetta, jolloin pidit käskyt tai hoidit kuuliaisesti velvollisuutesi Jumalaa kohtaan ja tunsit sen tuloksena uskosi vahvistuneen.

Luukas 17:11–19

Jeesus puhdistaa kymmenen spitaalista

Kuva
Jesus and lepers

Täydennä seuraava periaate sen perusteella, mitä tiedät spitaalista: Raamatun aikoina olisi ollut vaikeaa sairastaa spitaalia, koska .

Spitaali oli sairaus, joka saattoi johtaa ruumiinosien menetykseen ja kuolemaan. Spitaaliset erotettiin muusta yhteiskunnasta muiden terveyden suojelemiseksi, ja heitä vaadittiin huutamaan ”Saastainen!” varoitukseksi niille, jotka lähestyivät heitä (ks. Bible Dictionary, ”Leper”).

Lue Luuk. 17:11–12 ja ota selville, keitä Jeesus kohtasi pysähtyessään erääseen kylään matkalla kohti Jerusalemia.

Jos sinä olisit yksi noista spitaalisista, mitä olisit saattanut ajatella nähdessäsi Jeesuksen?

Lue Luuk. 17:13–14 ja pane merkille, mitä spitaaliset sanoivat Vapahtajalle ja mitä Hän vastasi heille.

Mooseksen laissa vaadittiin, että spitaalisten piti parannuttuaan näyttää itsensä papeille, jotta heidät hyväksyttäisiin takaisin yhteiskuntaan (ks. 3. Moos. 14). Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä tapahtui, kun spitaaliset menivät näyttämään itsensä papeille.

Jakeesta Luuk. 17:14 me voimme oppia, että me saamme Herran siunauksia, kun teemme sen, mitä Hän on käskenyt meidän tehdä.

Mieti, millaista olisi ollut – kuinka elämäsi olisi muuttunut – jos olisit ollut yksi puhdistuneista spitaalisista. Mitä arvelet, että itse olisit tehnyt oivallettuasi, että olet puhdistunut spitaalista?

Lue Luuk. 17:15–19 ja pane merkille, kuinka yksi spitaalisista reagoi eri tavoin kuin muut.

Yksi totuus, jonka me voimme oppia spitaaliselta, joka palasi kiittämään, on se, että on tärkeää ilmaista kiitollisuutemme saamistamme siunauksista.

Miksi on tärkeää ilmaista Jumalalle kiitollisuutemme saamistamme siunauksista?

Kuinka me saattaisimme toisinaan olla niiden yhdeksän spitaalisen kaltaisia?

Kuva
President Thomas S. Monson

Kun luet presidentti Thomas S. Monsonin seuraavia sanoja, merkitse, mitä hänen mukaansa tapahtuu, kun ilmaisemme kiitollisuutta taivaalliselle Isällemme: ”Veljeni ja sisareni, muistammeko me kiittää siunauksista, joita saamme? Vilpitön kiitoksen antaminen ei ainoastaan auta meitä huomaamaan siunauksiamme, vaan avaa myös taivaan ovet ja auttaa meitä tuntemaan Jumalan rakkauden.” (”Kiitollisuuden jumalallinen lahja”, Liahona, marraskuu 2010, s. 87.)

Voisit merkitä jakeeseen Luuk. 17:19, mitä Vapahtaja sanoi tapahtuneen spitaaliselle, joka kiitti.

Millä tavoin kiitoksen antaminen Herralle siunauksistamme voi auttaa meitä pelastumaan?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi erityisiä siunauksia, joita olet saanut taivaalliselta Isältä ja joista olet kiitollinen. Laadi luettelo asioista, joita voit tehdä elämässäsi ja jotka ilmaisevat kiitollisuutesi näistä siunauksista.

Luukas 17:20–37

Jeesus opettaa Jumalan valtakunnan tulemisesta

Jeesus puhui toisesta tulemisestaan jakeissa Luuk. 17:20–37. Olet tutkinut tämän kohdan sisältöä, kun tutkit lukuja Matt. 24 ja Joseph Smith – Matteus.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Luuk. 17 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta