Kirjasto
Viikko 32, päivä 1: Johanneksen ilmestys 12–13


Viikko 32: Päivä 1

Johanneksen ilmestys 12–13

Johdanto

Luvuissa Ilm. 12–14 apostoli Johanneksen näyn kronologinen eteneminen keskeytyy. Johannes näki näyssä lohikäärmeen, joka uhkasi naista ja tämän lasta. Hän kirjoitti sodasta taivaassa sekä maailman valtakunnista, jotka taistelisivat Jumalan seuraajia vastaan.

Johanneksen ilmestys 12

Johannekselle näytetään, että Saatana ja hänen enkelinsä ovat aina käyneet sotaa Herraa ja Hänen kirkkoaan vastaan

Yhdistä kukin vasemmassa sarakkeessa oleva uhka oikeassa sarakkeessa olevaan keinoon taistella sitä vastaan.

Uhkia

Keinoja taistella uhkia vastaan

Ihon palaminen auringossa

Parannus ja luottamus Jeesukseen Kristukseen

Vihollissotilaat

Lääkitys tai lepo

Sairaus

Aurinkovoide tai vaatteet

Synti ja syyllisyys

Totuudet luvussa Ilm. 12

Saatanan vaikutukset

Sota-aseet

Mitä näitä uhkia vastaan olet joutunut taistelemaan viime aikoina? Mikä niistä on mielestäsi vaarallisin? Miksi?

Kun tutkit lukua Ilm. 12, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua taistelemaan Saatanan vaikutuksia vastaan. Luvuissa Ilm. 12–14 Johanneksen kuvaus seitsemännen sinetin tapahtumia koskevasta näystään keskeytyy. Tällä keskeyttämisellä Herra on saattanut auttaa Johannesta ymmärtämään, mitä tarkoittaa ilmaus ”koko maailman kuninkuus” (Ilm. 11:15). Joseph Smithin raamatunkäännös koko luvusta Ilm. 12 on Pyhien kirjoitusten oppaassa.

Katso seuraavaa kuvaa ja mieti, mitä siinä olevat vertauskuvat saattaisivat kuvata.

Kuva
dragon, woman with child

Lue Ilm. 12:1–2, 5 ja katso, mitä naiselle tapahtui. (Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jae 5 on sijoitettu heti jakeen 2 perään.)

Huomaa, että naisen lapsi ”on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla” (Ilm. 12:5).

Lue Ilm. 12:3–4 ja katso, mikä uhkasi naista ja tämän lasta.

Mitä mielestäsi jakeissa 1–4 kuvaillut vertauskuvat voisivat edustaa?

Lue Pyhien kirjoitusten oppaasta JSR Ilm. 12:7–8 ja katso, mitä lohikäärme, nainen ja lapsi kuvaavat. Voisit kirjoittaa tai merkitä kunkin vertauskuvan merkityksen jakeiden Ilm. 12:1–5 viereen.

Lohikäärme esittää Saatanaa (ks. JSR Ilm. 12:8), nainen esittää ”Jumalan kirkkoa” ja lapsi esittää ”Jumalamme ja Hänen Kristuksensa valtakuntaa” (ks. JSR Ilm. 12:7). Tähän valtakuntaan kuuluvat Herran kirkon uskolliset jäsenet. (Katso lisää selityksiä näissä jakeissa olevasta vertauskuvallisuudesta julkaisusta New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 550–552.)

Mikä oli jakeen Ilm. 12:4 mukaan lohikäärmeen aikomus?

Mistähän syystä Saatana pyrkii niin ahkerasti hävittämään Jumalan ja Kristuksen valtakunnan?

Lue Ilm. 12:6 ja pane merkille, mitä nainen teki uhkaavan lohikäärmeen vuoksi.

Autiomaahan pakeneva nainen esittää kirkkoa, joka koki suuren luopumuksen, ja sitä, kun pappeus otettiin pois maan päältä Jeesuksen Kristuksen ja Hänen apostoliensa kuoltua.

Kun apostoli Johannes oli nähnyt lohikäärmeen uhkaavan naista ja tämän lasta, hänelle näytettiin eräs tapahtuma kuolevaisuutta edeltävästä elämästämme – kun Saatana ja hänen seuraajansa taistelivat pelastussuunnitelmaa ja Jumalan pyhiä vastaan.

Lue Pyhien kirjoitusten oppaasta JSR Ilm. 12:6–11 ja katso, mitä tapahtui Saatanalle taivaassa käydyn sodan aikana ja myös kuinka Jumalan pyhät voittivat Saatanan ja hänen seuraajansa. Voisit merkitä, mitä löydät.

Jakeessa Ilm. 12:4 sanotaan, että lohikäärme ”pyrstöllään – – pyyhkäisi pois kolmanneksen taivaan tähdistä”. Tämä on vertauskuva suuresta joukosta taivaallisen Isän henkilapsia, jotka päättivät seurata Saatanaa. ”Mikael ja hänen enkelinsä” (JSR Ilm. 12:7) ovat Aadam ja muut Jumalan vanhurskaat henkilapset.

Kuinka vanhurskaat taivaan joukot (kuten sinä) jakeen Ilm. 12:11 mukaan voittivat Saatanan?

Minne jakeiden Ilm. 12:8–9 mukaan Saatana ja hänen seuraajansa lähetettiin heidän kapinointinsa jälkeen?

Lue JSR Ilm. 12:12, 17 ja kiinnitä huomiota siihen, ketä vastaan Saatana kävi sotaa, kun hänet oli syösty taivaasta.

Se, että ymmärrämme, kuinka voitimme Saatanan maanpäällistä elämää edeltävässä elämässämme, voi auttaa meitä tietämään, kuinka voittaa hänen vaikutuksensa ja hyökkäyksensä täällä maan päällä. Näiden luvun Ilm. 12 kohtien pohjalta me voimme huomata seuraavan periaatteen: Me voimme voittaa Saatanan vaikutukset Vapahtajan sovituksen kautta ja pysymällä uskollisina todistuksellemme evankeliumista. Voisit kirjoittaa tai merkitä tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi.

Vanhin James J. Hamula seitsemänkymmenen koorumista on opettanut, kuinka Saatana hyökkää sinun sukupolveasi vastaan:

Kuva
Elder James J. Hamula

”Joitakuita uskollisimmista ja jaloimmista Isämme pojista ja tyttäristä on varattu tulemaan esiin näinä viimeisinä aikoina ja tekemään Isämme ja Hänen Poikansa työtä. He osoittivat urheutensa ja jaloutensa kuolevaisuutta edeltäneessä taistelussa Saatanaa vastaan. – –

Koska Jumalan valtakunta on palautettu maan päälle ja te olette tulleet maailmaan, Saatana tietää, että hänen aikansa ’on lyhyt’ [Ilm. 12:12]. Siksi Saatana kokoaa jokaisen käytössään olevan keinon houkutellakseen teidät rikkomukseen. Hän tietää, että jos hän voi vetää teidät rikkomaan käskyjä, hän voi estää teitä palvelemasta kokoaikaisessa lähetystyössä, solmimasta temppeliavioliittoa ja kiinnittämästä tulevia lapsianne uskoon, mikä kaikki heikentää paitsi teitä niin myös kirkkoa. Hän tietää, ettei Jumalan valtakuntaa voi kukistaa mikään muu kuin Hänen kansansa rikkomukset [ks. Moosia 27:13]. Älkää erehtykö tässä – hänen sotansa tähtäimessä olette nyt te.” (”Pahuutta vastaan käytävän sodan voittaminen”, Liahona, marraskuu 2008, s. 50–51.)

Kuinka Saatana ja hänen seuraajansa pyrkivät heikentämään meitä?

Mieti, kuinka Saatana käy sotaa juuri sinua vastaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo tavoista, joilla voit lisätä uskoasi Jeesukseen Kristukseen ja vahvistaa todistustasi Hänestä.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai kumpaankin seuraavista tehtävistä:

    1. Kirjoita jokin kokemus, jolloin todistuksesi ja uskosi Vapahtajan sovitukseen on auttanut sinua taistelemaan Saatanan vaikutuksia vastaan.

    2. Kirjoita todistuksesi Jeesuksen Kristuksen sovituksesta ja selitä, kuinka sovitus voi auttaa meitä sodassamme Saatanaa ja hänen seuraajiaan vastaan.

Valitse yksi tai useampia kirjoittamistasi ideoista ja sovella niitä käytäntöön taistelussasi Saatanaa ja hänen seuraajiaan vastaan. Voisit kirjoittaa tavoitteesi erilliselle paperille ja laittaa sen paikkaan, josta näet sen usein. Kun turvaat Vapahtajan sovitukseen, Herra auttaa sinua taistelemaan Saatanaa vastaan.

Johanneksen ilmestys 13

Johannes kirjoittaa maailman valtakunnista, jotka saavat voimaa Saatanalta

Luvussa Ilm. 13 kerrotaan, että Johannes näki näyssä raivokkaalta näyttäviä petoja, jotka kuvaavat Saatanan hallitsemia jumalattomia maanpäällisiä valtakuntia. Johannes näki myös, että näiden valtakuntien avulla Saatana tekisi valheellisia tunnustekoja ja ihmeitä pettääkseen maan asukkaita.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Ilm. 12–13 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta