Kirjasto
Viikko 25, päivä 4: Kirje filippiläisille 4


Viikko 25: Päivä 4

Kirje filippiläisille 4

Johdanto

Apostoli Paavali neuvoi pyhiä Filippissä rukoilemaan ja tavoittelemaan kaikkea sitä, mikä on vanhurskasta. Hän julisti myös luottavansa Jeesuksen Kristuksen kaiken mahdollistavaan voimaan. Paavali päätti kirjeensä ilmaisten jälleen kiitoksensa Filippin pyhille tuesta, jota he olivat antaneet hänelle hänen hädän hetkinään.

Kirje filippiläisille 4:1–14

Paavali neuvoo pyhiä Filippissä rukoilemaan ja tavoittelemaan kaikkea sitä, mikä on vanhurskasta

Elämämme aikana me koemme haasteita tai olosuhteita, jotka saattavat saada meidät huolestumaan. Esimerkiksi:

  • ”Olen huolissani siitä, pääsenkö läpi tulevasta kokeesta.”

  • ”Olen huolissani perheenjäsenestä, joka on sairas.”

  • ”Olen huolissani siitä, pystynkö puolustamaan uskonkäsityksiäni.”

  • ”Olen huolissani siitä, pystynkö olemaan menestyvä lähetyssaarnaaja.”

Mitä huolia tai huolenaiheita sinulla on tällä hetkellä elämässäsi?

Kun tutkit lukua Fil. 4, etsi jokin totuus, joka voi auttaa meitä, kun kohtaamme olosuhteita, jotka saattavat huolestuttaa meitä.

Jakeissa Fil. 4:1–5 kerrotaan, kuinka Paavali neuvoi pyhiä pysymään lujina uskollisuudessa Herralle, iloitsemaan Herrassa ja antamaan lempeytensä näkyä muille.

Lue jakeen Fil. 4:6 ensimmäinen lause ja katso, minkä neuvon Paavali antoi pyhille.

Ilmaus ”älkää olko mistään huolissanne” jakeessa 6 tarkoittaa sitä, ettei ole mistään huolissaan liikaa.

Lue jakeen Fil. 4:6 loppuosa ja pane merkille, mitä Paavali neuvoi pyhiä tekemään huolestumisen sijaan. (Sana anoen tarkoittaa nöyrää, vilpitöntä pyytämistä.)

Lue Fil. 4:7 ja katso, minkä siunauksen Paavali lupasi koituvan siitä, että rukoilee nöyrästi ja kiittäen.

Yksi periaate, jonka me voimme oppia näistä jakeista, on se, että jos me Jeesuksen Kristuksen uskolliset seuraajat rukoilemme anoen ja kiittäen, niin silloin Jumala siunaa meitä rauhallaan. Se, että noudatamme Paavalin viisasta neuvoa saattaa kaikki Jumalan tietoon rukouksessa anoen ja kiittäen, voi auttaa meitä säilyttämään oikean tasapainon elämässä, sen sijaan että olisimme liiallisen tai kohtuuttoman huolissamme kaikista pikkuasioista ja niiden seurauksista.

Kuva
Elder Richard G. Scott

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, kuinka se, että päätämme elää tämän periaatteen mukaan, voi auttaa meitä: ”Koska taivaallinen Isä arvostaa tahdonvapauttanne, Hän ei koskaan pakota teitä rukoilemaan Häntä. Mutta kun käytätte tahdonvapauttanne ja otatte Hänet mukaan päivittäisen elämänne jokaiseen puoleen, sydämenne alkaa täyttyä rauhalla, iloa tuovalla rauhalla. Tuo rauha kohdistaa iankaikkisen valon teidän kamppailuihinne. Se auttaa teitä katsomaan niitä haasteita iankaikkisesta näkökulmasta.” (”Asettakaa uskon osoittaminen etusijalle”, Liahona, marraskuu 2014, s. 93.)

  1. Huomaa jakeesta Fil. 4:6, että Paavali esitti, että meidän tulee esittää rukouksemme ja pyyntömme kiittäen. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinkahan kiitollisuuden ilmaiseminen voi omalta osaltaan tuoda meille Jumalan rauhaa?

    2. Kuinka Jumalan rauha voi vanhin Scottin mukaan auttaa meitä kokemissamme haasteissa?

Mieti niitä huolia tai huolenaiheita, joita ajattelit aiemmin tässä oppiaiheessa. Päätä noudattaa Paavalin opettamaa periaatetta siten, että huolissaan olemisen sijaan rukoilet anoen ja kiittäen. Kun huomaat huolia muilla lähipiirissäsi, voisit kertoa heille Paavalin sanoista ja tästä periaatteesta.

Seuraavien 30 sekunnin ajan keskitä ajatuksesi Vapahtajaan ja siihen, mitä Hän on tehnyt hyväksesi.

Millainen vaikutus tähän ajatukseen keskittymisellä oli sinuun?

Lue Fil. 4:8–9 ja ota selville, mitä Paavali kehotti Filippin pyhiä ajattelemaan ja tekemään. Voisit merkitä niitä eri asioita, joihin Paavali ohjasi pyhiä kiinnittämään ajatuksensa. Kehotuksella ”ajatelkaa” jakeessa 8 tarkoitetaan huolellista, jatkuvaa miettimistä.

Mitä Paavali jakeessa 9 neuvoi kirkon jäseniä tekemään? Minkä siunauksen hän lupasi pyhille, jos nämä keskittyisivät vanhurskauteen ja noudattaisivat hänen opetuksiaan ja esimerkkiään?

Yksi periaate, jonka me voimme oppia Paavalin ohjeista, on se, että jos uskolliset pyhät keskittävät ajatuksensa kaikkeen siihen, mikä on vanhurskasta, ja jos he seuraavat apostoleja ja profeettoja, niin rauhan Jumala on heidän kanssaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka ajatustemme keskittäminen kaikkeen siihen, mikä on vanhurskasta, vaikuttaa haluihimme ja käyttäytymiseemme.

Lue UK 13 (Kallisarvoisessa helmessä) ja katso, miten se muistuttaa jaetta Fil. 4:8.

Kun profeetta Joseph Smith lainasi tätä ”Paavalin kehotusta” jakeesta Fil. 4:8 kolmanteentoista uskonkappaleeseen, hän muutti sanan ”ajatella” aktiivisemmaksi sanaksi ”etsiä”. Mieti, mistä syystä meidän on tärkeää etsiä kaikkea sitä, mikä on totta, kunnioitettavaa, oikeaa, puhdasta, rakastettavaa, kaunista, hyvää (eli hyveellistä) ja ansaitsee kiitoksen.

  1. Lue Nuorten voimaksi -kirjasen neuvot yhdestä seuraavista aiheista: ”Treffit ja seurustelu”, ”Pukeutuminen ja ulkoinen olemus”, ”Opiskeleminen”, ”Ajanviete ja media”, ”Ystävät”, ”Kielenkäyttö” tai ”Musiikki ja tanssi”. Kirjoita valitsemasi aihe pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Kirjoita sitten vastauksesi seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka me voimme käyttää Paavalin ohjeita jakeissa Fil. 4:8–9 opastamaan tätä aihetta koskevia valintojamme?

    2. Mitä haasteita me saattaisimme tässä aiheessa kohdata, kun pyrimme noudattamaan Paavalin ohjeita?

    3. Miksi se, että rauhan Jumala on kanssasi (ks. Fil. 4:9), on sen arvoista, että pyrit etsimään kaikkea, mikä on vanhurskasta, ja seuraamaan apostoleja ja profeettoja?

Kuinka voit edistyä pyrkimyksissäsi keskittää ajatuksesi siihen, mikä on vanhurskasta? Mieti, mitä siunauksia on tullut osaksesi, kun olet noudattanut apostolien ja profeettojen opetuksia. Elä edelleen tämän periaatteen mukaan, jotta Herra voi edelleen antaa kumppanuutensa ja rauhansa sinun elämääsi.

Kuten jakeessa Fil. 4:10 kerrotaan, Paavali kiitti Filippin pyhiä siitä tuesta ja huolenpidosta, jota he olivat antaneet hänelle hänen koettelemuksissaan. Lue Fil. 4:11–12 ja pane merkille, mitä Paavali sanoi pyhille oppineensa.

Mitä Paavali oli oppinut tekemään kaikissa tilanteissa?

Lue Fil. 4:13–14 ja katso, kuka oli Paavalin voiman lähde. (Fil. 4:13 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen pyhiin kirjoituksiisi selvästi erottuvalla tavalla, jotta sinun on helppo löytää se tulevaisuudessa.)

Paavalin sanat jakeessa 13 koskevat hänen kykyään Jeesuksen Kristuksen antamalla voimalla tehdä kaikki se, mikä on Jumalan mielen mukaista tai mitä Jumala vaatii, myös olemaan tyytyväinen kaikissa tilanteissa. Paavalin tavoin me voimme tehdä kaiken Jeesuksen Kristuksen avulla, joka antaa meille voimaa.

Mitä me voimme tehdä saadaksemme Jeesuksen Kristuksen tarjoamaa voimaa?

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

Presidentti Dieter F. Uchtdorf ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut, mitä me pystymme tekemään Jumalan armon voiman avulla: ”Jumalan armon [yksi] ulottuvuus on taivaan ikkunoiden avautuminen. Niiden kautta Jumala vuodattaa voiman ja vahvuuden siunauksia, joiden avulla me pystymme saavuttamaan asioita, jotka muutoin olisivat kaukana ulottumattomissamme. Juuri Jumalan ihmeellisen armon avulla Hänen lapsensa voivat voittaa eksyttäjän pohjavirrat ja juoksuhiekat, nousta synnin yläpuolelle ja tulla täydellisiksi Kristuksessa [ks. Moroni 10:32].” (”Armon lahja”, Liahona, toukokuu 2015, s. 108.)

Muutamia tapoja, joilla voimme kokea tätä voimaa, ovat entistä suurempi sisukkuus, päättäväisyys, rohkeus, kärsivällisyys ja sinnikkyys sekä entistä suurempi fyysinen, henkinen ja hengellinen kestävyys ja voima.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, jolloin uskosi Jeesukseen Kristukseen antoi sinulle voimaa tehdä jotakin hyvää.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Fil. 4:13

  1. Kun opettelet ulkoa jakeen Fil. 4:13, tämä totuus tulee helpommin mieleesi, kun itselläsi tai läheisilläsi on vaikeuksia jaksaa voittaa vaikeuksia ja elää vanhurskaasti. Lue Fil. 4:13 useaan kertaan, niin sinun on helpompi oppia se ulkoa. Toista se jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle ja pyydä häntä kertomaan jokin kokemus, jolloin usko Jeesukseen Kristukseen antoi hänelle voimaa tehdä jotakin hyvää. Kirjoita sitten allekirjoituksesi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan.

Kirje filippiläisille 4:15–23

Paavali päättää kirjeensä filippiläisille kiitoksiin

Jakeissa Fil. 4:15–23 kerrotaan, että apostoli Paavali kiitti jälleen Filippin pyhiä siitä, että nämä olivat tukeneet häntä hänen hädän hetkinään. Pyhien lahjat olivat otollinen uhri Jumalalle, ja Paavali lupasi, että Jumala huolehtisi heidänkin tarpeistaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Fil. 4 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta