Kirjasto
Viikko 10, päivä 1: Luukas 5


Viikko 10: Päivä 1

Luukas 5

Johdanto

Pietari, Jaakob ja Johannes olivat kalastajia, mutta kun he olivat Vapahtajan avulla saaneet ihmeellisellä tavalla suuren kalansaaliin, he jättivät kaiken seuratakseen Vapahtajaa ja heistä tuli ihmisten kalastajia. Jeesus paransi spitaalisen ja halvaantuneen. Hän kutsui Matteuksen opetuslapsekseen ja opetti, että Hän tuli kutsumaan syntisiä parannukseen. Lisäksi Jeesus opetti vertauksen uuden viinin laittamisesta vanhoihin leileihin.

Luukas 5:1–11

Herra kutsuu Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ihmisten kalastajiksi

Pohdi seuraavia kysymyksiä: Milloin sinua on pyydetty tekemään jotakin, vaikka et ole tiennyt kaikkia syitä sen tekemiseen? Miksi voi olla vaikeaa noudattaa ohjeita, jos ei ymmärrä niiden syitä?

Mitä kirkon johtajien neuvoja tai Herran käskyjä joidenkin nuorten saattaisi olla vaikea noudattaa, jos he eivät ymmärrä täysin niiden syitä?

Kuva
Jesus calling fishermen

Kun tutkit jakeita Luuk. 5:1–11, etsi periaatteita, jotka voivat auttaa, kun ei täysin ymmärrä, miksi täytyy noudattaa jotakin kirkon johtajien antamaa neuvoa tai Herran antamaa käskyä.

Lue Luuk. 5:1–5 ja pane merkille, mitä Vapahtaja pyysi Pietaria (josta käytetään tässä nimitystä Simon; ks. Luuk. 5:8) tekemään sen jälkeen kun Hän oli päättänyt saarnaamisen. ”Gennesaretinjärvi” (Luuk. 5:1) on Galileanjärvi, ja ilmaus ”laskekaa sinne verkkonne” jakeessa 4 viittaa kalastamiseen. Voisit korostaa jakeessa 5 sen, kuinka Pietari vastasi Vapahtajan kehotukseen.

Mitä Pietarin oma kalastuskokemus on mahtanut saada hänet ajattelemaan, kun Vapahtaja käski hänen laskea verkot uudelleen?

Lue Luuk. 5:6–9 ja ota selville, mitä tapahtui, kun Pietari teki niin kuin Herra pyysi. Voisit merkitä sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, miksi meidän pitää tehdä, mitä Vapahtaja pyytää meiltä, silloinkin kun emme ymmärrä syytä siihen.

Yksi periaate, jonka voimme oppia tästä kertomuksesta, on se, että jos teemme, mitä Herra pyytää, silloinkin kun emme ymmärrä syytä siihen, Hän voi suoda suurempia siunauksia kuin osaamme odottaa. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Luuk. 5:3–9 viereen.

Millä tavoin eläminen tämän periaatteen mukaan edellyttää meitä luottamaan Jeesukseen Kristukseen?

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

Kuva
Elder Richard G. Scott

”Tämän elämän aikana saadaan kokemusta syvästä luottamuksesta – luottamuksesta Jeesukseen Kristukseen, luottamuksesta Hänen opetuksiinsa, luottamuksesta kykyymme elää Pyhän Hengen johdattamina ja kuuliaisina opetuksille, jotka tuovat iloa tässä elämässä ja merkityksellisen, äärettömän onnellisen iankaikkisen olemassaolon. Luottamus merkitsee sitä, että on auliisti kuuliainen tietämättä lopputulosta alusta asti (ks. Sananl. 3:5–7). Kantaakseen hedelmää luottamuksenne Herraan täytyy olla voimakkaampi ja kestävämpi kuin luottamuksenne omiin henkilökohtaisiin tunteisiinne ja kokemuksiinne.

Uskon harjoittaminen on luottamista siihen, että Herra tietää, miten Hän teidän kohdallanne toimii ja että Hän voi tehdä sen iankaikkiseksi parhaaksenne, vaikka ette itse voi ymmärtää, miten se on mahdollista.” (Ks. ”Luota Herraan”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 16.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka voit kasvattaa vanhin Scottin kuvailemaa luottamusta Jeesukseen Kristukseen?

    2. Kuinka sinä tai perheesi olette saaneet suurempia siunauksia kuin odotitte noudattamalla Herran ohjeita silloinkin kun ette täysin ymmärtäneet syitä niihin?

Kirjoita paperille joitakin Herralta saatuja neuvoja tai käskyjä, joita voisit noudattaa uskollisemmin, vaikka et täysin ymmärräkään syitä niiden tekemiseen. (Jos sinulla on kirjanen Nuorten voimaksi, 2011, voisit katsoa siitä ideoita.) Laita paperi paikkaan, josta se auttaa sinua muistamaan tavoitteesi tehdä, mitä Herra pyytää.

Jakeissa Luuk. 5:10–11 kerrotaan, että Pietari, Jaakob ja Johannes jättivät kalastusveneensä seuratakseen Jeesusta.

Luukas 5:12–26

Jeesus parantaa spitaalisen miehen ja halvaantuneen miehen

Kuva
bandages, hand washing with soap, hands holding syringe

Mitä tarvikkeita voidaan käyttää auttamiseen tai parantamiseen, jos henkilöllä on sairaus tai vamma?

Mistä muusta kuin fyysisestä sairaudesta tai vammasta jonkun saattaisi olla tarpeen parantua?

Kun tutkit jakeita Luuk. 5:12–25, pane merkille periaatteita, jotka opettavat, mitä sinä voit tehdä auttaaksesi itseäsi ja muita kokemaan tarvittavan parantumisen.

  1. Jakeissa Luuk. 5:12–25 kerrotaan, kuinka Vapahtaja paransi kaksi miestä. Toisella miehistä oli spitaali ja toinen oli halvaantunut. Lue kohdat Luuk. 5:12–15 ja Luuk. 5:17–25 ja vertaile näitä kahta kertomusta. Laadi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi alla olevan kaltainen taulukko ja kirjoita siihen, millä tavoin nämä kaksi parantamistapausta ovat samanlaisia ja millä tavoin ne ovat erilaisia.

Samankaltaisuudet

Erilaisuudet

Pohdi, mikä osuus uskolla oli kummassakin kertomuksessa. Voisit merkitä ilmauksen ”Jeesus näki heidän uskonsa” jakeessa Luuk. 5:20. Vapahtaja arvosti niiden miesten uskoa, jotka toivat halvaantuneen Hänen luokseen.

Joseph Smithin raamatunkäännös auttaa meitä ymmärtämään paremmin kysymyksen, jonka Jeesus esitti jakeessa Luuk. 5:23: ”Vaaditaanko syntien anteeksi antamiseen enemmän voimaa kuin siihen, että saadaan sairas nousemaan ja kävelemään?” (LDS Bible, Luke 5:23, alaviite a.) Esittämällä tämän kysymyksen Jeesus Kristus opetti, että Hänellä on voima parantaa sekä fyysisesti että hengellisesti.

Mitä voit näiden tapahtumien perusteella oppia siitä, kuinka meidät voidaan parantaa ja mitä me voimme tehdä auttaaksemme muita parantumaan?

Näiden kertomusten perusteella me voimme oppia, että kun osoitamme uskoa ja tulemme Vapahtajan luokse, Hän voi parantaa meidät, ja että me voimme auttaa muita tulemaan Vapahtajan luokse niin että heidät voidaan parantaa. Voisit kirjoittaa nämä periaatteet pyhiin kirjoituksiisi jakeiden Luuk. 5:12–25 viereen.

Parantuminen ei välttämättä tarkoita sitä, että Vapahtaja poistaa meistä meidän heikkoutemme. Parantuminen voi tarkoittaa myös sitä, että Hän antaa meille rohkeutta, uskoa, lohtua ja rauhaa, joita tarvitsemme kestääksemme tai voittaaksemme heikkoutemme.

Mieti kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin antamaa seuraavaa neuvoa:

Kuva
Elder David A. Bednar

”Vanhurskaus ja usko ovat varmasti tärkeitä siirrettäessä vuoria – mikäli vuorien siirtäminen toteuttaa Jumalan tarkoituksia ja on sopusoinnussa Hänen tahtonsa kanssa. Vanhurskaus ja usko ovat varmasti tärkeitä parannettaessa sairaita, kuuroja tai rampoja – mikäli tämä parantaminen toteuttaa Jumalan tarkoituksia ja on sopusoinnussa Hänen tahtonsa kanssa. Näin ollen, vaikka usko olisi vahva, monet vuoret eivät siirry. Eivätkä kaikki sairaat ja heikot parannu. Jos kaikkea vastakohtaisuutta rajoitettaisiin, jos kaikki sairaudet poistettaisiin, silloin Isän suunnitelman ensisijaiset tarkoitukset tehtäisiin tyhjiksi.

Monet niistä asioista, joita meidän on määrä oppia kuolevaisuudessa, voidaan oppia vain kokemustemme ja toisinaan kärsimystemme kautta. Ja Jumala odottaa meidän kohtaavan ja Hän luottaa meidän pystyvän kohtaamaan tilapäisiä kuolevaisuuden vastoinkäymisiä Hänen avullaan, jotta voimme oppia sen, mitä meidän tulee oppia, ja tulla lopulta sellaisiksi kuin meidän on määrä olla iankaikkisuudessa.” (Ks. ”Ettemme kavahtaisi (ks. OL 19:18)”, kirkon koululaitoksen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 3. maaliskuuta 2013, lds.org/broadcasts.)

  1. Pohdi heikkouksia, joista ihmiset kenties tarvitsevat parantumista. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai useampaan seuraavista kysymyksistä:

    1. Mitä sinä voisit tehdä ollaksesi apuna ihmisten tuomisessa Vapahtajan luo, jotta he saisivat Hänen parantavaa voimaansa?

    2. Milloin sinä tai joku tuntemasi ihminen olette parantuneet osoittamalla uskoa Vapahtajaan?

    3. Milloin olet nähnyt jonkun tuovan jonkun muun Herran luokse saamaan Vapahtajan parantavaa voimaa?

Pohdi, mitä voit tehdä osoittaaksesi suurempaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, jotta parantuisit, saisit anteeksi tai saisit lohtua. Mieti myös, millä tavoin voisit tuoda ystävän tai jonkun muun henkilön Vapahtajan luokse.

Luukas 5:27–35

Lainopettajat ja fariseukset kysyvät, miksi Jeesus aterioi publikaanien ja syntisten kanssa

Lue Luuk. 5:27–28 ja etsi Vapahtajan kutsu Matteukselle (josta käytetään tässä nimitystä Leevi; ks. Matt. 9:9).

Mikä Matteuksen tavassa vastata Vapahtajan kutsuun tekee sinuun vaikutuksen?

Matteus oli publikaani eli hän keräsi muilta juutalaisilta veroja Rooman valtakunnalle. Yleensä juutalaiset vihasivat publikaaneja ja pitivät heitä hylkiöinä ja syntisinä. Jakeissa Luuk. 5:29–35 kerrotaan, että Jeesuksen ollessa aterialla Matteuksen ja muiden kanssa lainopettajat ja fariseukset tuomitsivat Hänet siitä, että Hän aterioi syntisten kanssa. Jeesus opetti, että Hän tuli kutsumaan syntisiä parannukseen.

Mieti, kuinka Vapahtaja nykyään kohtelisi koulussasi niitä, jotka ovat yksin ja tuntevat jääneensä ulkopuolisiksi. Pohdi, kuinka sinä voisit Jeesuksen tavoin ottaa mukaan niitä, jotka ovat yksin ja tuntevat jääneensä ulkopuolisiksi tai joita pidetään vähemmän suosittuina, tinkimättä omista tasovaatimuksistasi.

Luukas 5:36–39

Jeesus esittää vertauksen uudesta viinistä vanhoissa leileissä

Vapahtaja käytti vertausta opettaakseen lainopettajia ja fariseuksia. Lue Luuk. 5:36–39 ja katso, mitä esineitä Vapahtaja käytti opettamassaan vertauksessa. Voisit merkitä ne pyhiin kirjoituksiisi.

Kuvittele, että vanhassa kankaassa on reikä tai repeämä ja että se korjataan uudella kankaanpalalla. Uuden kankaan kuosi ei ehkä vastaa vanhaa kangasta tai uusi kankaanpala saattaa kutistua, kun se pestään, ja tehdä reiästä tai repeämästä aiempaa suuremman. Samalla tavoin Jeesuksen Kristuksen evankeliumi ei ollut vain vanhojen uskomusten ja käytäntöjen paikkaamista vaan totuuden täydellinen palautus.

Jakeessa Luuk. 5:37 mainitut leilit ovat nahkaisia laukkuja tai astioita. Uusi nahka on pehmeää ja taipuisaa, kun taas vanha nahka voi muuttua kovaksi ja mennä helposti rikki.

Kuva
wineskin

Viinileili

Kun uutta viiniä pannaan käymään, nahkaisen leilin sisälle muodostuu kaasua, joka venyttää leiliä. Tämä venyminen voisi saada vanhan ja hauraan viinileilin halkeamaan. Vertauksessa uusi viini edustaa Vapahtajan opetuksia ja evankeliumia, ja vanha viini edustaa fariseusten noudattamia käytäntöjä, perinnäissääntöjä ja uskomuksia Mooseksen lain mukaisesti.

Millä tavoin ”vanhat leilit” voisivat kuvata lainopettajia ja fariseuksia, joita Jeesus opetti?

Mieti, kuinka ”uudet leilit” voisivat kuvata niitä ihmisiä, jotka olivat nöyriä ja halukkaita muuttumaan ottaakseen vastaan Vapahtajan ja Hänen opetuksensa. Yksi periaate, jonka me voimme oppia Vapahtajan vertauksesta, on se, että ottaaksemme vastaan Vapahtajan ja Hänen evankeliuminsa meidän on oltava nöyriä ja halukkaita muuttumaan.

  1. Jotta voisit paremmin ymmärtää tämän periaatteen, kertaa Luuk. 5. Pane merkille esimerkkejä seuraavanlaisista ihmisistä ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä löydät:

    1. Ihmisiä, jotka olivat kovasydämisiä ja taipumattomia asenteissaan Vapahtajaa ja Hänen opetuksiaan kohtaan.

    2. Ihmisiä, jotka olivat nöyriä ja halukkaita muuttumaan ja kehittymään seuraamalla Vapahtajaa.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Luuk. 5 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta