Kirjasto
Viikko 10, päivä 2: Luukas 6:1–7:18


Viikko 10: Päivä 2

Luukas 6:1–7:18

Johdanto

Jeesus opetti, että on tärkeää tehdä hyvää muille, myös sapattina. Vietettyään yön rukoillen Vapahtaja kutsui kaksitoista apostolia ja opetti sitten heitä ja suurta ihmisjoukkoa. Hän myös paransi sadanpäällikön palvelijan ja herätti leskivaimon pojan kuolleista.

Luukas 6

Jeesus parantaa sapattina, valitsee kaksitoista apostolia ja opettaa suurta ihmisjoukkoa

Kuvittele, että sunnuntaina kokouksissanne kirkossa kuulet ilmoituksen palveluprojektista, joka koskee lähelläsi asuvaa perhettä. Ilmoituksen jälkeen kuulet seuraavat kommentit:

  • ”Se perhe on joutunut viime aikoina kokemaan paljon. Autan mielelläni, millä tavalla vain voin.”

  • ”Siellä on parasta olla jälkeenpäin tarjoilua, koska jos siellä ei ole, minä en aio mennä.”

  • ”En oikeastaan haluaisi lähteä, mutta voisin itse tarvita vähän apua ensi viikolla projektiin, jota olen järjestämässä, joten minun pitäisi varmaan mennä nyt auttamaan.”

  • ”Jos ystäväni lähtee, minäkin lähden.”

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä edellä olevat reaktiot antavat ymmärtää siitä, mistä syistä ihmiset palvelevat.

Mieti, mitä tilaisuuksia sinulla on ollut palvella ja miltä palveleminen on sinusta tuntunut. Kun tutkit lukuja Luuk. 6–7, pane merkille periaatteita, jotka voivat auttaa sinua palvelemaan merkityksellisemmin tavoin.

Ollessaan Galileassa palvelutyönsä alkuvaiheissa Jeesus paransi sapattina erään miehen surkastuneen käden (ks. Luuk. 6:6–10), rukoili koko yön ja kutsui kaksitoista apostolia (ks. Luuk. 6:12–13). Sitten Hän alkoi opettaa heille ja suurelle ihmisjoukolle (ks. Luuk. 6:17), kuinka voi saada taivaallisia palkkioita. Tämä saarna luvussa Luuk. 6 on hyvin samanlainen kuin vuorisaarna luvuissa Matt. 5–7. ”On vaihtelevia mielipiteitä siitä, olivatko Matteuksen muistiin merkitsemä vuorisaarna ja Luukkaan muistiin merkitsemä saarna tasangolla samoista vai eri tapahtumista. Luukkaan muistiinmerkinnän kronologinen sijoittaminen ja asiayhteys näyttävät kuitenkin viittaavan siihen, että sama saarna on tallennettuna luvuissa Luuk. 6 ja Matt. 5–7.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 152–153; ks. myös PKO, ”Vuorisaarna”; ”Evankeliumi: Evankeliumiharmonia”.) (Huom. Suuri osa luvun Luuk. 6 sisällöstä käsiteltiin oppiaiheissa, joissa tutkit lukualueita Matt. 5–7, 10:1–4 ja Mark. 3:1–6.)

Lue Luuk. 6:19 ja pane merkille, mitä Jeesus teki ihmisille ennen kuin Hän alkoi opettaa heitä.

Lue seuraavaksi Luuk. 6:31 ja pane merkille Jeesuksen neuvo opetuslapsilleen.

Kuinka sen muistaminen, että meidän tulee kohdella muita kuten haluaisimme itseämme kohdeltavan, voi vaikuttaa siihen, kuinka kohtelet ihmisiä?

Lue Luuk. 6:32–35 ja katso, mitä muita neuvoja Jeesus antoi opetuslapsilleen muiden rakastamisesta ja palvelemisesta. Voisit merkitä jakeeseen 35, mitä meidän pitäisi odottaa saavamme vastineeksi siitä, että teemme hyvää muille. Huomaa, mitä Herra lupasi niille, jotka tekevät hyvää muille odottamatta mitään vastineeksi.

Yksi periaate, jonka me opimme näistä jakeista, on se, että jos teemme hyvää muille odottamatta mitään vastineeksi, palkkamme on suuri ja me olemme Korkeimman lapsia.

Huomaa ilmaus ”te olette Korkeimman lapsia” (jae 35). Vaikka me kaikki olemme Jumalan lapsia, niin ne, jotka tekevät hyvää muille kuten Kristus teki, toteuttavat jumalallisia mahdollisuuksiaan tulemalla taivaallisen Isämme kaltaisiksi. Mieti, kuinka se, että ihminen palvelee muita odottamatta mitään vastineeksi, voi auttaa häntä olemaan enemmän Kristuksen kaltainen.

Lue Luuk. 6:36–38 ja pane merkille, mitä esimerkkejä Jeesus antoi tavoista, joilla me voimme tehdä hyvää muille. Huomaa, että Jeesus lupasi, että ne, jotka osoittavat armahtavaisuutta muita kohtaan, jotka pidättyvät tuomitsemasta muita epävanhurskaasti ja jotka antavat auliisti anteeksi, saavat Jumalan armon.

Oletko koskaan yrittänyt laittaa laatikkoon tai matkalaukkuun tavaroita enemmän kuin sen sisään mahtuu? Jakeen Luuk. 6:38 kuvaukseen siitä, kuinka paljon annetaan vastineeksi tekemästämme hyvästä, on sisällytetty ilmaukset ”runsas mitta, tiiviiksi paineltu, ravisteltu ja kukkurainen”. Kuinka nämä ilmaukset kuvaavat sitä, miten taivaallinen Isä palkitsee meidät, kun me annamme omastamme muille?

Yksi totuus, jonka voimme oppia jakeesta Luuk. 6:38, on se, että kun olemme anteliaita muille, taivaallinen Isä siunaa meitä runsaammin. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen jakeen 38 viereen.

  1. Mieti joitakin tapoja, joilla voimme olla anteliaita muille. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette olleet anteliaita muille?

    2. Kuinka Herra on siunannut sinua tai jotakuta tuntemaasi henkilöä sen vuoksi, että olette olleet anteliaita?

    3. Mitä aiot tehdä ollaksesi anteliaampi muille?

Yksi tapa, jota voisit harkita ollaksesi anteliaampi muille, on se, että noudatat paaston lakia lahjoittamalla paastotessasi paastouhrin. Vanhempasi ehkä jo lahjoittavatkin paastouhrin teidän perheenne osalta, mutta jos sinulla on mahdollisuus, niin voisit itsekin lahjoittaa. Kun pyrit olemaan anteliaampi muille, rukoile Herralta apua palvellaksesi kuten Hän palvelisi.

Luukas 7:1–10

Jeesus parantaa sadanpäällikön palvelijan

Jakeessa Luuk. 7:1 kerrotaan, että opetettuaan suurta ihmisjoukkoa Jeesus lähti Kapernaumiin. Lue Luuk. 7:2–5 ja ota selville, kuka pyysi Jeesukselta apua kuultuaan, että Hän oli tullut kaupunkiin.

Kuva
ruins of ancient building

Kapernaumissa sijaitsevan synagogan rauniot, jotka ovat peräisin 300–400-luvulta

Sadanpäällikkö oli Rooman armeijan upseeri, jonka komennossa oli 50–100 miehen joukko-osasto. Juutalaiset eivät yleensä pitäneet sadanpäälliköistä, koska nämä edustivat roomalaisten poliittista ja aseellista valtaa juutalaisiin ja heidän maahansa nähden. Tämä sadanpäällikkö oli kuitenkin ollut ystävällinen juutalaisia kohtaan.

Lue Luuk. 7:6–10 ja pohdi, kuinka sadanpäällikkö osoitti suurta uskoa Jeesukseen Kristukseen ja kuinka hänen uskonsa palkittiin.

Tästä kertomuksesta me opimme, että osoittamalla uskoa Jeesukseen Kristukseen me voimme omalta osaltamme tuoda siunauksia muiden elämään. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen jakeen Luuk. 7:10 viereen.

Luukas 7:11–18

Jeesus herättää kuolleista lesken pojan

Päivä sen jälkeen kun Vapahtaja oli parantanut sadanpäällikön palvelijan, Hän teki toisen ihmeen. Lue Luuk. 7:11–12 ja pane merkille, mitä Jeesus ja Hänen opetuslapsensa kohtasivat lähestyessään kaupunkia nimeltä Nain.

Kuva
Jesus with man wrapped in white cloths

Miksi tämän nuoren miehen kuolema jakeen 12 mukaan oli erityisen murheellinen tälle naiselle?

Tämä nainen oli menettänyt kuoleman johdosta sekä ainoan poikansa että aiemmin myös aviomiehensä. Hänen tuntemansa suuren surun lisäksi hänellä ei kenties ollut enää ketään, joka elättäisi häntä taloudellisesti.

Lue Luuk. 7:13–15 ja ota selville, mitä Vapahtaja teki nähdessään tämän naisen surun.

Miksi Jeesus jakeen 13 mukaan paransi tämän naisen pojan? Huomaa, että leski ei pyytänyt Jeesusta parantamaan hänen poikaansa, vaan Jeesus näki naisen tarpeen ja auttoi sitten sen täyttämisessä. On myös tärkeää ymmärtää, ettei tämä mies kokenut ylösnousemusta. Jonakin päivänä hän kuolisi jälleen. Jeesus Kristus oli ensimmäinen ylösnoussut henkilö.

Mikäli mahdollista, katso The Life of Jesus Christ Bible Videos -sarjan video ”The Widow of Nain” [Nainin leski] (2.22), joka on sivustolla lds.org, ja pane merkille, kuinka Vapahtaja palveli naista, vaikkei tämä ollut pyytänyt Häneltä apua.

Mieti, mitä sinä olisit mahtanut ajatella, jos olisit ollut tämän lesken tilanteessa ja olisit nähnyt Vapahtajan herättävän ainoan poikasi kuolleista.

Tästä kertomuksesta me opimme seuraavan periaatteen: Me voimme noudattaa Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä osoittamalla myötätuntoa muita kohtaan ja täyttämällä tarpeita, joita he eivät ole sanoneet ääneen.

Kuinka me voimme huomata muiden tarpeita, kun he eivät ole kertoneet niistä meille?

Presidentti Thomas S. Monson on opettanut:

Kuva
President Thomas S. Monson

”On tuskin liikuttavampaa kertomusta Mestarin palvelutyöstä kuin Hänen esimerkkinsä myötätunnosta, jota Hän osoitti surevaa Nainin leskeä kohtaan. – –

Mitä voimaa, hellyyttä ja sääliä Mestarimme näin osoittikaan! Mekin voimme suoda siunausta, jos vain noudatamme Hänen jaloa esimerkkiään. Tilaisuuksia on kaikkialla. Tarvitaan vain silmiä, jotka näkevät säälittävän ahdingon, ja korvia, jotka kuulevat särkyneen sydämen hiljaiset pyynnöt. Niin, ja sielu, joka on täynnä myötätuntoa, niin ettemme ainoastaan näkisi silmästä silmään tai kuulisi korvillamme vaan Vapahtajan majesteettisella tavalla tuntisimme sydämestä sydämeen.” (Ks. ”Elämän haasteiden kohtaaminen”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 67.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Milloin sinä tai perheesi olette saaneet myötätuntoa tai palvelua muilta, vaikka ette ole sitä pyytäneet?

Lue Luuk. 7:16–18 ja ota selville, kuinka ihmiset reagoivat siihen ihmeeseen, että lesken poika herätettiin kuolleista.

Yhtenä syynä siihen, miksi ihmiset ovat saattaneet julistaa, että ”meidän keskuuteemme on ilmaantunut suuri profeetta” (Luuk. 7:16), ovat ne samankaltaisuudet, joita on Nainin lesken pojan parantamisen ja niiden Vanhan testamentin tapausten välillä, joissa profeetat Elia ja Elisa olivat kumpikin herättäneet pojan kuolleista (ks. 1. Kun. 17:17–24; 2. Kun. 4:17–22, 32–37).

Kun tällä viikolla pidät henkilökohtaisia rukouksiasi, pyydä taivaallista Isää auttamaan sinua huomaamaan muiden ääneen lausumattomia tarpeita sekä toimimaan saamasi innoituksen mukaan. Mieti myös tapoja, joilla voit palvella auliisti ja odottamatta mitään vastineeksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Luuk. 6:1–7:18 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta