Kirjasto
Viikko 23, päivä 2: 1. kirje korinttilaisille 15:30–16:24


Viikko 23, päivä 2

1. kirje korinttilaisille 15:30–16:24

Johdanto

Apostoli Paavali puhui Korintin pyhille edelleen ylösnousemuksesta. Hän riemuitsi siitä, että Jeesus Kristus voitti kuoleman. Paavali myös kannusti kirkon jäseniä Korintissa antamaan runsaita lahjoituksia puutteenalaisille pyhille, jotka asuivat Jerusalemissa.

1. kirje korinttilaisille 15:30–52

Paavali puhuu ylösnousemuksesta

Oletko koskaan miettinyt, kuinka oma elämäsi olisi erilaista, ellet uskoisi elämään kuoleman jälkeen? Kuinka ihmiset saattaisivat päättää elää, elleivät he uskoisi elävänsä kuolemansa jälkeen?

Jakeissa 1. Kor. 15:1–29 kerrotaan, että apostoli Paavali oikaisi joidenkin Korintin pyhien väärän uskonkäsityksen, jonka mukaan ei olisi kuolleiden ylösnousemusta. Jakeissa 1. Kor. 15:30–34 kerrotaan, että Paavali pyysi pyhiä pohtimaan, miksi joku, joka uskoi Jeesukseen Kristukseen, kestäisi vainoa ja kuolemanvaaran, ellei ylösnousemusta olisi. Hän myös varoitti pyhiä siitä, etteivät nämä joutuisi niiden ihmisten asenteen pettämiksi, jotka sanovat: ”Syödään ja juodaan, huomenna kuollaan” (1. Kor. 15:32). Tämä asenne ilmentää väärää uskonkäsitystä, jonka mukaan voimme tehdä mitä haluamme, koska kuoleman jälkeen ei ole elämää eikä sen vuoksi mitään jumalallista tuomiota.

Koska ylösnousemus on todellisuutta, miksi tällaisen asenteen omaksuminen saattaisi olla vaarallista?

Kun tutkit loppuosaa luvusta 1. Kor. 15, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään, kuinka tieto ylösnousemuksesta voi vaikuttaa valintoihisi kuolevaisuudessa.

Lue 1. Kor. 15:35 ja kiinnitä huomiota kysymyksiin, joita ihmisillä saattaisi olla ylösnousemuksesta.

Jakeissa 1. Kor. 15:36–38 kerrotaan, että Paavali auttoi näihin kysymyksiin vastaamisessa käyttämällä siementä kuvaamaan kuolevaista ruumista, joka – kuoleman ja maahan hautaamisen jälkeen – tulee esiin ylösnousemuksessa.

Kuva
drawings, sun, moon, stars

Mieti, kuinka kuvailisit auringon antaman valon määrää verrattuna kuun antaman valon määrään. Millainen on kuun valo verrattuna tähtien valoon?

Lue 1. Kor. 15:39–42 ja pane merkille, kuinka Paavali käytti auringon, kuun ja tähtien kirkkautta selittääkseen ylösnousseiden ruumiiden eroja. Lue myös Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta 1. Kor. 15:40 (ks. PKO, JSR 1. Kor. 15:40). Tässä yhteydessä loisto voi tarkoittaa valoa tai kirkkautta. (Huomaa, että 1. Kor. 15:40–42 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt löytämään sen tulevaisuudessa.)

Yksi totuus, jota apostoli Paavali opetti näissä jakeissa, on se, että ylösnousseet ruumiit ovat kirkkaudeltaan eriasteisia. Toisin sanoen joidenkin ylösnousseiden ruumiiden loisto ja kirkkaus on suurempi kuin muiden.

Lue presidentti Joseph Fielding Smithin seuraava lausunto ja katso, kuinka ylösnousseiden ruumiiden erilaiset kirkkaudet eroavat toisistaan. (Kun presidentti Smith puhuu selestisistä ruumiista, hän tarkoittaa niitä, jotka pääsevät selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen [ks. OL 131:1–4].)

Kuva
President Joseph Fielding Smith

”Ylösnousemuksessa tulee olemaan erilaisia ruumiita; ne eivät kaikki tule olemaan samanlaisia. Se ruumis, jonka ihminen saa, määrää hänen paikkansa tämän elämän jälkeen. Tulee olemaan selestisiä ruumiita, terrestrisiä ruumiita ja telestisiä ruumiita. – –

Jotkut tulevat saamaan selestisen ruumiin, jossa on kaikki korotuksen ja iankaikkisen enentymisen voimat. Tämä ruumis tulee olemaan loistava kuin aurinko – –. Niillä, jotka pääsevät terrestriseen valtakuntaan, tulee olemaan terrestrinen ruumis, eikä se tule loistamaan niin kuin aurinko, mutta se tulee olemaan kirkkaampi kuin niiden ruumis, jotka saavat telestisen kirkkauden.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 266–267.)

Huomaa, että presidentti Smith selitti, että se kirkkaus tai ruumis, jonka me saamme ylösnousemuksessa, määrää valtakunnan, jossa tulemme asumaan.

Kuva
drawings, sun, moon, stars with light

”Korotuksen voimiin”, joihin presidentti Smith viittasi, sisältyy kyky elää sellaista elämää kuin Jumala elää, ja ”iankaikkinen enentyminen” on kyky saada lapsia myös iankaikkisuudessa. Nämä siunaukset ovat mahdollisia vain niille, jotka korotetaan selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen (ks. OL 131:1–4; 132:19–20).

Lue OL 88:21–22 ja pane merkille, mitä meidän täytyy tehdä, jotta saisimme selestisen ruumiin, kun nousemme kuolleista. ”Pysyä selestisen valtakunnan laissa” (jae 22) tarkoittaa sitä, että ottaa vastaan kaikki ne toimitukset ja tekee ja pitää kaikki ne liitot, jotka ovat välttämättömiä selestiseen valtakuntaan pääsemiseksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka tieto kirkkaudesta ja siunauksista, jotka ovat mahdollisia vain ylösnousseille olennoille selestisen valtakunnan korkeimmassa asteessa, voi vaikuttaa ihmisen valintoihin kuolevaisuudessa.

Kuten jakeissa 1. Kor. 15:42–52 kerrotaan, Paavali selvensi edelleen, millainen ylösnoussut ruumis olisi. Hän kuvasi kuolevaista ruumista ”ajalliseksi” (ks. jakeet 44, 46) ja ”katoavaksi” (ks. jae 50), ja hän kuvasi ylösnoussutta ruumista ”hengelliseksi” (ks. jakeet 44, 46) ja ”katoamattomaksi” (ks. jae 52).

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 1. Kor. 15:40–42

  1. Opeta jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle, mitä olet oppinut ylösnousseiden ruumiiden välisistä eroista. Käytä opettaessasi tätä pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa (1. Kor. 15:40–42). Kun olet opettanut, pyydä henkilöä, jota opetit, kertomaan, miten hän voisi täydentää opetustasi. Lausu todistuksesi ylösnousemuksesta henkilölle, jota opetit. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä opit tästä kokemuksesta.

1. kirje korinttilaisille 15:53–58

Paavali riemuitsee siitä, että Jeesus Kristus voitti kuoleman

Ympyröi seuraavista olotiloista ne, jotka haluaisit kokea:

Sairaus

Nälkä

Kipu

Ei sairautta

Ei nälkää

Ei kipua

Lue 1. Kor. 15:53 ja pane merkille Paavalin opettama oppi ruumiimme tilasta, kun olemme nousseet kuolleista.

Tästä jakeesta me opimme, että me nousemme kuolleista katoamattomassa ja kuolemattomassa tilassa. Ylösnoussut ruumiimme tulee olemaan katoamaton, millä tarkoitetaan sitä, ettemme koskaan kuole tai koe sairautta tai kipua. Tämä tieto auttaa meitä ymmärtämään, että loistavan ylösnousemuksen toivo nielaisee meidän kuolemaa koskevan huolemme (ks. 1. Kor. 15:54).

Ajattele tilannetta, jolloin sinua tai jotakuta tuntemaasi henkilöä pisti jokin hyönteinen. Mikähän mahtaa olla kivuliain pistos?

Lue 1. Kor. 15:54–55 ja ota selville, millä ei Paavalin mukaan enää ole pistintä.

Millä tavoin fyysinen kuolema voi ”pistää” tai tuntua siltä, että se saa meistä voiton?

Kuinka fyysisen kuoleman pistin on ”nielty ja voitto saatu” (1. Kor. 15:54) Jeesuksen Kristuksen kautta?

Yksi totuus, jonka voimme oppia näistä jakeista, on se, että Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen ansiosta fyysinen kuolema ei saa meistä voittoa.

Lue 1. Kor. 15:56 ja ota selville, mikä pistin voi yhä pysyä, kun me kuolemme.

Lue 1. Kor. 15:57–58 ja pane merkille, mikä Paavalin opetuksen mukaan voi poistaa kuoleman pistimen.

Jeesuksen Kristuksen voitto on Hänen sovituksensa, jonka ansiosta Hän voitti sekä synnin että fyysisen kuoleman. Mitä Paavali jakeen 58 mukaan kehotti lukijoitaan tekemään sen vuoksi, että Jeesus Kristus voitti kuoleman?

Yksi totuus, jonka voimme oppia jakeista 1. Kor. 15:56–58, on seuraava: Jos elämme lujina ja järkkymättöminä evankeliumin mukaan, Jeesuksen Kristuksen sovitus poistaa synnistä johtuvan kuoleman pistimen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä tarkoittaa se, että elää lujana ja järkkymättömänä evankeliumin mukaan?

    2. Mikä osuus parannuksenteolla on siinä, että on luja ja järkkymätön?

  2. Jakeissa 1. Kor. 15:30–58 kerrotaan apostoli Paavalin opetuksia ylösnousemuksesta ja hänen perustelunsa niiden käsitystä vastaan, jotka opettivat, ettei ole ylösnousemusta. He uskoivat, että voimme tehdä mitä ikinä haluamme, koska ”huomenna kuollaan” (1. Kor. 15:32), ja koska he uskoivat, ettei ole mitään ylösnousemusta, he uskoivat, ettei olisi mitään tuomiotakaan. Käytä apunasi sitä, mitä olet oppinut tässä oppiaiheessa, ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi selostus siitä, miksi tämä käsitys on väärä.

Mieti, mitä aiot tehdä elääksesi vanhurskaammin, niin että kuolemasi pistin voidaan poistaa ja voit tulevaisuudessa saada loistavan ylösnousemuksen. Kirjoita tavoite jostakin, mitä voit tehdä, jotta olisit lujempi ja järkkymättömämpi evankeliumin mukaisessa elämässä. Voisit kertoa siitä, mitä kirjoitit, henkilölle, jonka arvelet voivan hyötyä kuullessaan todistuksesi.

1. kirje korinttilaisille 16

Paavali järjestää varainkeruun köyhiä varten, jotka asuvat Jerusalemissa

Luvussa 1. Kor. 16 kerrotaan, että apostoli Paavali käski Korintin pyhiä huolehtimaan niistä köyhistä, jotka asuivat Jerusalemissa, pysymään uskossa lujina (ks. jae 13) ja tekemään kaiken ”rakastavin mielin” (jae 14).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen 1. Kor. 15:30–16:24 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta