Kirjasto
Viikko 3, päivä 2: Matteus 8–10


Viikko 3: Päivä 2

Matteus 8–10

Johdanto

Kulkiessaan läpi Galilean Jeesus Kristus teki monia ihmeitä. Hän myös kutsui kaksitoista apostolia, antoi heille vallan ja opetti heitä sekä lähetti heidät sitten palvelemaan kansaa.

Matteus 8:1–9:34

Jeesus Kristus tekee monia ihmeitä

Jos tietäisit, että Vapahtaja on tulossa paikkakunnallesi tänään, kenet toisit Hänen luokseen parannettavaksi? Miksi?

Lue kolme seuraavista pyhien kirjoitusten lukualueista ja pane merkille, mitä erilaisia ihmetekoja Jeesus teki: Matt. 8:1–4; Matt. 8:5–13; Matt. 8:14–15; Matt. 8:28–32; Matt. 9:1–8; Matt. 9:18–19, 23–26; Matt. 9:20–22; Matt. 9:27–31; Matt. 9:32–33.

Huomasitko, miten valtava voima Jeesuksella on? Hänellä on voima hallita luonnonvoimia, parantaa sairaita ja karkottaa pahoja henkiä.

Näistä kertomuksista me opimme, että Jeesus voi parantaa meidät taudeistamme ja vaivoistamme.

Vaiva voi tarkoittaa sairautta, haurautta tai heikkoutta. Pohdi, kuinka Vapahtaja voi parantaa meidät tai vahvistaa meitä heikkouksissamme, vaikka Hän ei kulje tänä aikana keskuudessamme.

Matteus 9:35–10:8

Jeesus kutsuu kaksitoista apostolia

Mikäli mahdollista, käy sivustolla lds.org ja etsi kirkon nykyisten apostolien sekä ensimmäisen presidenttikunnan jäsenten kuvat (tai etsi ne Liahonan konferenssinumerosta).

Mikä tekee näistä miehistä ainutlaatuisia kaikkien muiden maan päällä elävien ihmisten joukossa?

Kun tutkit jakeita Matt. 9:35–10:8, pane merkille totuuksia siitä, mikä on apostolien tehtävä ja mitä siunauksia he voivat tuoda elämääsi.

Lue Matt. 9:35 ja pane merkille, mitä Jeesus teki sen lisäksi että Hän paransi ihmisiä. Voisit merkitä, mitä löydät.

Kun Jeesus saarnasi evankeliumia ja teki ihmeitä kaikkialla Juudeassa, Häntä seuranneiden ja etsineiden ihmisten lukumäärä lisääntyi.

Lue Matt. 9:36–38 ja pane merkille, keitä Vapahtaja sanoi tarvitsevansa avukseen, jotta Hän voisi palvella kaikkia Häntä seuranneita ihmisiä.

Lue Matt. 10:1–4 ja katso, mitä Jeesus teki vastatakseen ihmisten tarpeisiin. Voisit merkitä, mitä löydät. Tästä kertomuksesta me opimme, että Jeesus Kristus kutsuu apostoleja ja antaa heille valtuutensa. Tämä on yksi Hänen tavoistaan palvella ihmisiä maan päällä. Voisit kirjoittaa tämän opin jakeiden Matt. 10:1–4 marginaaliin.

Kuva
Christ Ordaining the Apostles

Huomaa, ettei Matteuksen evankeliumin tapahtumia esitetä aina aikajärjestyksessä. Ensin Jeesus Kristus kutsui apostolit, ja sitten Hän koulutti heitä vuorisaarnassaan (Matt. 5–7; ks. PKO, ”Evankeliumiharmonia”).

Lue Matt. 10:5–8 ja ota selville, mitä Jeesus Kristus käski apostoliensa tehdä.

Kreikan kielestä peräisin oleva sana apostoli tarkoittaa ’sitä, joka on lähetetty’. Alkujaan apostolit lähetettiin vain Israelin huoneeseen kuuluvien keskuuteen (ks. Matt. 10:5–6). Myöhemmin ylösnoussut Vapahtaja antoi käskyn, että evankeliumia tuli saarnata myös pakanoiden eli niiden keskuudessa, jotka eivät olleet Israelin huonetta (ks. Matt. 28:19; Ap. t. 1:8). Myöhempien aikojen apostoleja on käsketty saarnaamaan evankeliumia ja olemaan Jeesuksen Kristuksen todistajia koko maailmalle (ks. OL 107:23).

Mitä yhtäläisyyksiä huomaat niiden tekojen välillä, joita Jeesus teki, ja niiden, joita Hän käski apostoliensa tehdä? Jakeista Matt. 10:5–8 me opimme, että Herra kutsuu apostolit saarnaamaan Hänen evankeliumiaan ja tekemään Hänen työtään.

Mitä esimerkkejä on siitä, kuinka nykyiset apostolit saarnaavat ja palvelevat sillä tavoin kuin Jeesus Kristus palvelisi, jos Hän olisi täällä?

Mikäli mahdollista, käy sivustolla lds.org ja katso tai lue jonkun nykyajan apostolin hiljattain pitämä yleiskonferenssipuhe (tai lue puhe Liahonan konferenssinumerosta).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka sen ymmärtäminen, että Jeesus Kristus on kutsunut apostolit tekemään Hänen työtään, vaikuttaa suhtautumiseemme siihen, mitä he opettavat ja neuvovat meitä tekemään?

    2. Millä tavoin nykyajan apostolien palvelutyö ja sanomat ovat vaikuttaneet sinun elämääsi?

Pohdi, kuinka voit uskollisesti etsiä tilaisuuksia kuunnella, tutkia ja toteuttaa Herran valitsemien apostolien sanoja.

Matteus 10:9–42

Jeesus antaa kahdelletoista apostolille ohjeita ennen kuin nämä lähtevät saarnaamaan ja palvelemaan

Jakeissa Matt. 10:9–18 kerrotaan, että Herra antoi apostoleille ohjeen luottaa siihen, että taivaallinen Isä huolehtii heidän tarpeistaan heidän matkustaessaan saarnaamaan evankeliumia. Vapahtaja opetti heitä myös siunaamaan ihmisiä, jotka ottavat heidät vastaan ja majoittavat heidät.

Kuva
Jesus and Apostles

Jeesus opettaa apostolejaan

Ajattele tilannetta, jolloin joku toiseen kirkkoon kuuluva esitti sinulle vaikean kysymyksen evankeliumista tai jostakin kirkkoa koskevasta kiistellystä asiasta. Kuinka luottavainen olit sen suhteen, että osaisit sanoa sen, mitä sinun tulisi sanoa siinä tilanteessa?

Kun jatkat luvun Matt. 10 tutkimista, pane merkille Jeesuksen apostoleilleen antamista opetuksista periaate, joka voi auttaa meitä, kun meidän tulee selittää evankeliumia tai lausua todistuksemme.

Lue Matt. 10:16–20 ja pane merkille, mitä haasteita Jeesus sanoi apostolien kohtaavan, kun nämä matkustaisivat saarnaamassa.

Kuinka apostolien oli määrä jakeiden 19–20 mukaan tietää, mitä sanoa näissä haastavissa tilanteissa? (Ilmaus ”älkää olko huolissanne” tarkoittaa sitä, ettei pidä olla ylen määrin huolissaan.)

Sen perusteella, mitä opit jakeista Matt. 10:19–20, täydennä seuraava periaate, joka liittyy muille puhumiseen: Kun olemme Herran palveluksessa, Hän .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka edellä huomaamasi periaate voisi auttaa sinua, kun joku esittää sinulle haasteellisen kysymyksen kirkosta?

    2. Milloin olet tuntenut Herran innoittavan sinua niin, että olet tiennyt, mitä sanoa jollekulle toiselle?

Jakeissa Matt. 10:21–42 kerrotaan, että Jeesus Kristus antoi apostoleilleen lisää ohjeita, varoituksia ja lohtua liittyen haasteisiin, joita he kohtaisivat.

Lue Matt. 10:37–38 ja etsi uhraukset, joita meidän Vapahtajan sanojen mukaan täytyy olla halukkaita tekemään Hänen opetuslapsinaan. Ilmaus ”kelpaa minulle” näissä jakeissa tarkoittaa sitä, että on kelvollinen Herran edustaja ja kelvollinen saamaan Hänen siunauksensa.

Pohdi, miksi on välttämätöntä, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapset rakastavat Häntä enemmän kuin ketään muuta – jopa oman perheensä jäseniä.

Kuva
Christ carrying cross

Risti, joka mainitaan jakeessa Matt. 10:38, viittaa siihen ristiin, jota Jeesus Kristus kantoi täyttääkseen taivaallisen Isänsä tahdon ja tuodakseen pelastuksen muille.

Mitä mielestäsi meidän kohdallamme tarkoittaa se, että otamme ristimme ja seuraamme Häntä?

Lue Matt. 10:39 ja etsi periaatteita, joita Vapahtaja on opettanut uhraamisesta. Joseph Smithin raamatunkäännös selventää tämän jakeen alkua, joka kuuluu näin: ”Se, joka pyrkii varjelemaan elämäänsä…” (LDS Bible, Matthew 10:39, alaviite a). Tässä yhteydessä ilmaus elämänsä varjelemisesta tarkoittaa sitä, että elää itsekkäästi eikä pyri palvelemaan Jumalaa ja Hänen lapsiaan.

Millä tavoin arvelet niiden ihmisten, jotka keskittyvät omaan tahtoonsa ja itsekkäisiin haluihinsa, lopulta ”kadottavan” elämänsä? Täydennä seuraava periaate omin sanoin: Jos haluamme varjella elämäämme, niin .

Voisit merkitä jakeesta 39 lupauksen, jonka Vapahtaja antoi niille, jotka kadottavat elämänsä Hänen tähtensä. Se, että kadotamme elämämme Hänen tähtensä, on enemmän kuin sitä, että olemme halukkaita kuolemaan Hänen vuokseen. Se tarkoittaa sitä, että olemme auliita antamaan itsestämme joka päivä palvellaksemme Häntä ja ympärillämme olevia ihmisiä.

Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että me löydämme elämämme, kun kadotamme sen Hänen tähtensä?

Täydennä seuraava periaate omin sanoin: Jos kadotamme elämämme Jeesuksen Kristuksen tähden, niin .

Kuva
President Thomas S. Monson

Lue presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat: ”Uskon Vapahtajan sanovan meille, että ellemme kadota itseämme palvelemalla muita, omalla elämällämme on vain vähän tarkoitusta. Ne, jotka elävät vain itselleen, ennen pitkää näivettyvät ja kuvaannollisesti kadottavat elämänsä, kun taas ne, jotka kadottavat itsensä palvelemalla muita, kasvavat ja kukoistavat – ja itse asiassa pelastavat elämänsä.” (”Mitä minä olen tehnyt jonkun hyväksi tänään?”, Liahona, marraskuu 2009, s. 85.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kenet sellaisen tunnet, joka on päättänyt kadottaa elämänsä Jeesuksen Kristuksen tähden? Kuinka tämä henkilö tekee sitä?

    2. Mikä vaikutus tällä päätöksellä on ollut tuohon henkilöön?

    3. Mitä asioita sinä voit tehdä tänään tai lähitulevaisuudessa kadottaaksesi elämäsi Jeesuksen Kristuksen ja muiden ihmisten palveluksessa?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Matt. 8–10 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta