Kirjasto
Viikko 23, päivä 3: 2. kirje korinttilaisille 1–3


Viikko 23: Päivä 3

2. kirje korinttilaisille 1–3

Johdanto

Apostoli Paavali kirjoitti Korintin pyhille ja selitti, kuinka he pystyisivät lohduttamaan toisia. Hän myös kehotti heitä antamaan anteeksi synnintekijälle, joka oli ollut heidän seurakunnassaan. Paavali opetti pyhille, että kun he kääntyisivät Herran puoleen, heistä tulisi enemmän Jumalan kaltaisia.

2. kirje korinttilaisille 1

Paavali opettaa Korintin pyhille, kuinka lohduttaa toisia

Ajattele tilannetta, jolloin joku, jonka tunnet, kohtasi vaikean koettelemuksen tai ahdingon. Mitä teit auttaaksesi häntä?

Oletko joskus halunnut lohduttaa jotakuta, joka on kohdannut elämässä vaikean koettelemuksen, mutta et ole tiennyt, kuinka sen tekisit?

Kun tutkit lukua 2. Kor. 1, etsi totuus, joka voi auttaa sinua tietämään, kuinka lohduttaa muita heidän koettelemuksissaan ja ahdingoissaan.

Apostoli Paavali oli Efesoksessa, kun hän kirjoitti Korintissa asuville kirkon jäsenille osoitetun 1. kirjeen korinttilaisille. Myöhemmin Efesoksessa syntyi mellakka Paavalin siellä esittämien opetusten johdosta (ks. Ap. t. 19:23–41; Aasian maakunta, joka näissä jakeissa mainitaan, oli eräs Rooman provinssi nykypäivän Turkissa). Paavali lähti Efesoksesta ja meni Makedoniaan, missä Titus toi uutisen, että Korintin pyhät olivat ottaneet hyvin vastaan hänen aiemman kirjeensä. Paavali sai myös tietää, että pyhät kokivat koettelemuksia ja että jotkut väärät opettajat Korintissa olivat turmelemassa Kristuksen tosi oppia. Paavali kirjoitti 2. kirjeen korinttilaisille lohduttaakseen pyhiä ja käsitelläkseen ongelmia, joita väärät opettajat olivat aiheuttaneet.

Lue 2. Kor. 1:1–5 ja katso, mitä Paavali sanoi Korintin pyhille heidän ahdingoistaan. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä sellaista Paavali sanoi jakeissa 3–4, mikä olisi saattanut omalta osaltaan lohduttaa heitä.

Jakeesta 2. Kor. 1:4 me opimme seuraavan totuuden: Koska taivaallinen Isä lohduttaa meitä ahdingoissamme, me pystymme auttamaan muita saamaan Häneltä lohtua.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet saanut Jumalalta lohtua jonkin koettelemuksen aikana. Kuinka arvelet siitä kokemuksesta olleen apua sinulle, kun olet auttanut jotakuta muuta saamaan lohtua Häneltä?

Jakeissa 2. Kor. 1:6–8 kerrotaan, mitä Paavali kertoi Korintin pyhille vakavista ja hengenvaarallisista ahdingoista, joita hän ja hänen matkatoverinsa olivat kokeneet saarnatessaan evankeliumia Efesoksessa.

Lue 2. Kor. 1:9–11 ja ota selville, mikä auttoi Paavalia ja hänen matkatovereitaan heidän koettelemustensa aikana.

Täydennä jakeen 11 pohjalta seuraava totuus siitä, kuinka sinä voit auttaa ihmisiä, jotka kohtaavat koettelemuksia: voivat auttaa niitä, jotka kohtaavat koettelemuksia.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka sinun rukouksesi voivat auttaa jotakuta, joka kohtaa koettelemuksia?

    2. Kuinka muiden rukoukset ovat auttaneet sinua jossakin kohtaamassasi koettelemuksessa?

Jakeissa 2. Kor. 1:12–24 kerrotaan, että Paavali riemuitsi niistä, jotka olivat ottaneet vastaan hänen ensimmäisen kirjeensä neuvot. Jakeissa 15–20 hän vastasi niille, jotka etsivät hänestä vikoja, kun hän muutti suunnitelmiaan mennä käymään heidän luonaan. Jotkut Paavalin arvostelijoista näyttivät sanovan, että koska Paavali muutti matkasuunnitelmiaan, he eivät voineet enää luottaa häneen eivätkä hänen opetuksiinsa. Paavali julisti, että evankeliumin sanoma on tosi hänen muuttuneista matkasuunnitelmistaan riippumatta.

2. kirje korinttilaisille 2

Paavali kehottaa Korintin pyhiä antamaan anteeksi synnintekijälle

Ajattele tilannetta, jolloin joku satutti tai loukkasi sinua tai jotakuta sinulle läheistä ihmistä. Mieti, miksi saattaisi olla vaikeaa antaa anteeksi tuolle henkilölle.

Kun tutkit lukua 2. Kor. 2, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään, miksi on tärkeää antaa anteeksi kaikille ihmisille.

Ensimmäisessä kirjeessään korinttilaisille apostoli Paavali nuhteli heitä siitä, etteivät he olleet kuuliaisia ja että heiltä puuttui uskoa. Lue 2. Kor. 2:1–4 ja ota selville, mitä Paavali toivoi Korintin pyhien tietävän hänen nuhtelustaan. Voisit merkitä jakeessa 4, minkä syyn Paavali antoi nuhteluilleen.

Kuinka nuhteleminen tai oikaiseminen voi olla todiste jonkun rakkaudesta meitä kohtaan?

Kuten jakeissa 2. Kor. 2:5–6 kerrotaan, Paavali kirjoitti kirkon jäsenestä, joka oli tehnyt syntiä muita kirkon jäseniä vastaan ja oli tuottanut heille surua. Sen johdosta kirkko rankaisi tätä miestä.

Lue 2. Kor. 2:7–8 ja pane merkille, mitä Paavali sanoi siitä, kuinka pyhien tulee kohdella tätä miestä.

Vaikka tämä mies oli tehnyt syntiä, hänen sielunsa arvo on suuri Jumalan silmissä (ks. OL 18:10). Paavali kehotti pyhiä antamaan anteeksi, lohduttamaan ja osoittamaan rakkautta tätä miestä kohtaan, jotta se auttaisi häntä tekemään parannuksen.

Lue 2. Kor. 2:9–11 ja etsi toinen syy, miksi Paavalin mukaan pyhien tulee antaa anteeksi muille.

Mikä on toinen syy jakeessa 11 olevan Paavalin opetuksen mukaan, miksi meidän tulee antaa anteeksi muille? Ellemme anna anteeksi muille, niin Saatana pääsee meistä voitolle. Voisit merkitä tämän totuuden jakeeseen 2. Kor. 2:11. Nykyajan ilmoituksessa Herra on käskenyt meitä antamaan anteeksi jokaiselle (ks. OL 64:8–11).

Muille anteeksiantaminen ei tarkoita, että synnintekijää ei pidettäisi vastuussa teoistaan. Eikä se tarkoita sitä, että saatamme itsemme tilanteisiin, joissa ihmiset voivat jatkuvasti kohdella meitä väärin. Sen sijaan muille anteeksiantaminen tarkoittaa sitä, että kohtelemme Kristuksen kaltaisella rakkaudella niitä, jotka ovat kohdelleet meitä väärin, emmekä kanna kaunaa tai tunne vihaa heitä kohtaan, mikä vaikuttaisi omaan hengelliseen edistymiseemme (ks. PKO, ”Anteeksianto”, scriptures.lds.org/fi).

”Jos olet joutunut väkivallan uhriksi, tiedä, että olet viaton ja että Jumala rakastaa sinua. Puhu vanhemmillesi tai jollekulle muulle luotettavalle aikuiselle ja pyydä heti neuvoa piispaltasi. He voivat tukea sinua hengellisesti ja auttaa sinua saamaan tarvitsemaasi suojelua ja apua. Parantumisen prosessi voi viedä aikaa. Luota Vapahtajaan. Hän parantaa sinut ja antaa sinulle rauhan.” (Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 36–37.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mistähän syystä Saatana pääsee meistä voitolle, kun emme anna anteeksi muille?

Ajattele jotakuta henkilöä, jolle sinun pitää kenties antaa anteeksi. (Muista, ettei anteeksi antaminen tarkoita sitä, että annat muiden kohdella sinua väärin. Se tarkoittaa sitä, että annat anteeksi rikkomuksen tehneelle, jotta voit itse edistyä hengellisesti.) Aseta tavoite antaa anteeksi tuolle henkilölle, jottei Saatana pääse sinusta voitolle. Pyydä taivaalliselta Isältä apua, kun pyrit antamaan anteeksi muille.

Kuten jakeissa 2. Kor. 2:12–17 kerrotaan, Paavali kertoi pyhille kiittävänsä Jumalaa, joka aina ”kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa” (jae 14), myös vaikeina aikoina.

2. kirje korinttilaisille 3

Paavali opettaa Korintin pyhille, että kun he kääntyvät Herran puoleen, heistä tulee enemmän Jumalan kaltaisia

Kun apostoli Paavali oli lähtenyt Korintista, muutamat väärät opettajat alkoivat vastustaa hänen opetuksiaan ja yrittivät saattaa hänet huonoon valoon kertomalla käännynnäisille, että näiden tuli yhä noudattaa Mooseksen lakia. Jakeessa 2. Kor. 3:1 kerrotaan, että vastauksena niille, jotka yrittivät saattaa hänet huonoon valoon, Paavali esitti Korintin kirkon jäsenille retorisen kysymyksen – kysymyksen, jonka hän esitti nuhdellakseen heitä, ei odottaakseen heiltä vastausta – pitäisikö hänen hankkia heitä varten tai saada heiltä suosituskirje, joka todistaisi hänen luonteestaan ja pätevyydestään Jeesuksen Kristuksen tosi apostolina. (Paavalin aikaan ne, jotka halusivat uusina tulokkaina johonkin yhteisöön, toivat mukanaan suosituskirjeitä. Näissä kirjeissä uudet tulokkaat esiteltiin ja niissä vakuuteltiin heidän hyvää luonnettaan.)

Lue 2. Kor. 3:2–3 ja ota selville, minkä Paavali sanoi toimivan hänen suosituskirjeenään.

Paavali opetti, että pyhien muuttunut elämä oli kuin Kristuksen itsensä kirjoittama kirje, joka toimi suosituskirjeenä Paavalin luonteesta. Jakeen 2 ilmaus ”kaikkien ihmisten nähtäväksi ja luettavaksi” tarkoittaa sitä, että monet ihmiset tutustuisivat kirkkoon ja arvioisivat sen totuudellisuutta ensiksi kirkon jäsenten käytöksen ja esimerkin mukaan.

Kuva
Moses with stone tablets

Voisit merkitä ilmauksen ”ei kivitauluihin vaan ihmissydämiin” jakeessa 2. Kor. 3:3. Mooseksen aikaan käskyt oli kirjoitettu kivitauluihin. Paavali käytti tätä ilmausta auttaakseen Korintin pyhiä ymmärtämään, että käskyt oli kirjoitettu heidän sydämeensä Pyhän Hengen voimalla.

Jakeissa 2. Kor. 3:5–13 Paavali hyödynsi erästä Vanhan testamentin kertomusta auttaakseen pyhiä ymmärtämään heidän aikansa hengellisen tilan. Hän muistutti Korintin pyhille, että Mooseksella oli peite kasvoillaan hänen tullessaan Siinainvuorelta puhumasta Herran kanssa, koska Israelin lapset pelkäsivät hänen kasvoiltaan säteilevää kirkkautta.

Lue 2. Kor. 3:14–15 ja ota selville, kuinka Paavali vertasi oman aikansa juutalaisia niihin israelilaisiin, jotka pelkäsivät Mooseksen kasvoilta säteilevää kirkkautta. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä löydät.

Mitähän ilmaukset ”heidän mielensä paatuivat” (jae 14) ja ”heidän sydämensä päällä on peite” (jae 15) tarkoittavat?

Aivan kuten Mooseksen ajan israelilaiset eivät voineet kelvottomuutensa vuoksi kestää kirkkautta, joka säteili Mooseksen kasvoilta, samoin Paavalin ajan juutalaiset eivät voineet jumalattomuutensa vuoksi ymmärtää Vanhan testamentin profetioita Jeesuksesta Kristuksesta.

Lue 2. Kor. 3:16–18 ja kiinnitä huomiota siihen, minkä Paavali lupasi poistavan väärinymmärryksen peitteen ihmisten sydämestä ja mielestä.

Mitä jakeen 2. Kor. 3:18 mukaan tapahtuu niille, joiden sydän kääntyy Herran puoleen ja joilta väärinymmärryksen peite otetaan pois? Voisit merkitä löytämäsi vastauksen pyhiin kirjoituksiisi.

Ilmaus ”muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen” (jae 18) viittaa vähittäin tapahtuvaan muutokseen, jonka Henki saa meissä aikaan ja joka auttaa meitä tulemaan enemmän Jumalan kaltaisiksi. Näistä jakeista me opimme, että kun käännämme sydämemme Herran puoleen, niin me saamme Hengen, joka vähitellen muuttaa meitä niin että meistä tulee enemmän Jumalan kaltaisia.

  1. Tee seuraavat tehtävät pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi:

    1. Selitä, mitä mielestäsi tarkoittaa se, että käännämme sydämemme Jeesuksen Kristuksen puoleen.

    2. Laadi luettelo tavoista, joilla sinä voisit kääntää sydämesi Jeesuksen Kristuksen puoleen.

Mieti, kuinka Henki on muuttanut sinua siitä lähtien, kun tänä kouluvuonna aloit tutkia Uutta testamenttia. Kirjoita omaan päiväkirjaasi tavoite, joka auttaa sinua täydemmin kääntymään Herran puoleen, jotta voit saada Hengen ja tulla enemmän Jumalan kaltaiseksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 2. Kor. 1–3 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta