Kirjasto
Viikko 24, päivä 1: 2. kirje korinttilaisille 8–9


Viikko 24: Päivä 1

2. kirje korinttilaisille 8–9

Johdanto

Apostoli Paavali kirjoitti Korintin pyhille selittäen, että kirkon jäsenet Makedoniassa olivat antaneet runsaasti omastaan apua tarvitseville. Hän kannusti myös Korintin pyhiä noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä auttamalla köyhiä. Paavali puhui siunauksista, jotka koituvat niiden osaksi, jotka avustavat köyhiä iloisin mielin.

2. kirje korinttilaisille 8

Paavali neuvoo pyhiä huolehtimaan köyhistä

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraava lausuma ja mieti, millä sanalla lausuman voisi täydentää niin että se on tosi: ”Kautta historian ____________________ on ollut yksi ihmiskunnan suurimmista ja laajimmalle levinneistä haasteista. Sen silmiinpistävä vero on yleensä fyysinen, mutta ne hengelliset ja emotionaaliset vauriot, joita se voi aiheuttaa, saattavat olla vieläkin heikentävämpiä.” (”Emmekö me kaikki ole kerjäläisiä?”, Liahona, marraskuu 2014, s. 40.)

Kirjoita viivalle sana köyhyys ja lue vanhin Hollandin lausuma uudelleen miettien sen merkitystä.

Köyhyys on tila, jossa ihmisellä ei ole kylliksi välttämättömiä voimavaroja, kuten rahaa, tavaroita tai elintarpeita. Miksi köyhyys voi olla niin vaikea haaste?

Ajattele tuntemiasi ihmisiä, jotka saattavat tarvita jonkinlaista apua, oli se sitten fyysistä, emotionaalista, sosiaalista tai hengellistä. Kun tutkit lukuja 2. Kor. 8–9, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään ja täyttämään tehtäväsi auttaa apua tarvitsevia.

Jakeissa 2. Kor. 8:1–8 apostoli Paavali kertoi Korintin pyhille, että kirkon jäsenet Makedoniassa olivat olleet anteliaita auttaessaan köyhiä näiden ajallisissa tarpeissa (ks. kolmoissidoksen Raamatun kartta nro 13, ”Apostoli Paavalin lähetysmatkat”). Hän selitti, että makedonialaiset jäsenet tekivät niin, koska he halusivat toimia Jumalan tahdon mukaan. Paavali kannusti Korintin pyhiä seuraamaan tätä esimerkkiä ja huolehtimaan muiden tarpeista osoittaen vilpitöntä rakkautta.

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tyhjän sivun keskelle pystyviiva niin että saat kaksi saraketta. Kirjoita ensimmäisen sarakkeen otsikoksi sana Rikas ja toisen sarakkeen otsikoksi sana Köyhä.

    Lue 2. Kor. 8:9 ja pane merkille, mitä Paavali sanoi Jeesuksen Kristuksen tehneen pyhien hyväksi. Vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin ja kirjoita vastauksesi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi sanojen Rikas ja Köyhä alapuolelle.

    1. Millä tavoin Jeesus Kristus oli rikas kuolevaisuutta edeltävässä elämässä?

    2. Millä tavoin Häntä olisi voitu pitää köyhänä, kun Hän eli kuolevaisuudessa?

    3. Mitä mielestäsi tarkoittaa jakeen 9 ilmaus, että ”rikastuisitte hänen [Vapahtajan] köyhyydestään”?

Pohdi sitä, että jo ennen kuin Jeesus Kristus syntyi, Hän oli jumaluuden jäsen ja Hän oli melkein taivaallisen Isän veroinen vallassa, voimassa ja kirkkaudessa. Koska Jeesus Kristus laskeutui eli nöyrtyi ja astui kuolevaisuutta edeltävältä valtaistuimeltaan alas ja tuli maan päälle palvelemaan, antamaan esimerkin ja toteuttamaan sovituksen, me voimme saada iankaikkisen elämän rikkaudet (ks. 1. Nefi 11:26–28).

Noin vuotta aiemmin Korintin pyhät olivat lupautuneet keräämään tavaroita köyhille pyhille Jerusalemissa. Lue 2. Kor. 8:10–11 ja ota selville, mitä Paavali neuvoi pyhiä sillä hetkellä tekemään. Ilmaukset ”saattakaa – – loppuun” ja ”viekää – – päätökseen” viittaavat Paavalin kehotukseen siitä, että pyhät täyttävät aiemman lupauksensa antaa köyhille pyhille sen verran kuin voisivat, aivan kuten Vapahtaja oli antanut heille iankaikkisia rikkauksia.

Yksi periaate, jonka voimme oppia, on se, että kun opimme ymmärtämään, mitä kaikkea Vapahtaja on antanut meille, me olemme halukkaampia antamaan omastamme muille.

Mieti, kuinka Vapahtajan meille antamien lahjojen käsittäminen voi kannustaa meitä antamaan omastamme apua tarvitseville.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä erityisiä lahjoja Vapahtaja on antanut sinulle ja kuinka ne innoittavat sinua antamaan apua muille?

Lue 2. Kor. 8:12–15 ja etsi jokin toinen totuus, jonka Paavali opetti ihmisille siitä, miten tärkeää on tukea toinen toistaan ajallisin keinoin.

Yksi totuus, jonka voimme oppia jakeista 2. Kor. 8:12–13, on se, että Jumala haluaa meidän olevan auliita antamaan silloinkin kun meillä ei ehkä ole mitään annettavaa.

Jotta ymmärtäisit paremmin, mitä tämä totuus tarkoittaa, lue vanhin Hollandin seuraavat sanat ja mieti sitten seuraavia kysymyksiä: ”Olimmepa rikkaita tai köyhiä, meidän pitää tehdä se, minkä voimme, kun muut tarvitsevat apua” (”Emmekö me kaikki ole kerjäläisiä?”, s. 41).

  • Mitä me voimme tehdä muiden hyväksi, ellei meillä ole heille mitään konkreettista annettavaa?

  • Miksi meidän tulee tehdä muiden hyväksi kaikki voitavamme?

  • Ketkä jakeiden 2. Kor. 8:14–15 mukaan hyötyvät, kun kaikki pyhät antavat jatkuvasti yltäkylläisyydestään?

Pohdi, millä tavoin jokainen hyötyy, kun olemme kaikki halukkaita antamaan omastamme.

Lue vanhin Hollandin seuraavat sanat ja pane merkille, kuinka Herra voi auttaa meitä suhtautumaan köyhiin myötätuntoisesti: ”En – – tiedä tarkalleen, kuinka kunkin teistä pitäisi täyttää velvoitteensa niitä kohtaan, jotka eivät aina auta tai voi auttaa itseään. Mutta tiedän, että Jumala tietää, ja Hän auttaa teitä ja opastaa teitä opetuslapseuden myötätuntoa osoittavissa teoissa, jos tunnollisesti haluatte ja rukoilette ja etsitte keinoja pitää käskyn, jonka Hän on antanut meille yhä uudelleen.” (”Emmekö me kaikki ole kerjäläisiä?”, s. 41.)

Huomaa, että vanhin Hollandin mukaan meidän tulee tunnollisesti haluta ja rukoilla ja etsiä keinoja köyhien ja tarvitsevien auttamiseen. Paastouhrit, paikalliset palveluprojektit ja humanitaarisen avun mahdollisuudet ovat muutamia keinoja, joita kirkko on järjestänyt, jotta voimme auttaa köyhien tarpeisiin vastaamisessa. Keksitkö muita keinoja, joilla voimme tehdä tätä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin autoit jotakuta avun tarpeessa olevaa, ja kerro, miltä sinusta sen seurauksena tuntui. Voisit myös kirjoittaa yhden asian, jonka aiot tehdä sen perusteella, mitä Paavali opetti köyhien ja tarvitsevien auttamisesta.

Kuten jakeissa 2. Kor. 8:16–24 kerrotaan, Paavali puhui Korintin pyhille Tituksesta ja kahdesta muusta veljestä, jotka oli lähetetty kokoamaan avustuksia Jerusalemin pyhille. Paavali puhui luottamuksestaan Korintin pyhiin ja selitti, että heidän anteliaat lahjoituksensa olisivat todiste heidän rakkaudestaan muita kohtaan.

2. kirje korinttilaisille 9

Paavali opettaa, mitä siunauksia koituu siitä, että on vilpitön antaja

Paavali jatkoi Korintin pyhien ylistämistä (ks. 2. Kor. 9:1–5). Hän kertoi heille, että hän oli lähettänyt Tituksen ja muut vahvistamaan heidän halukkuutensa olla anteliaita köyhille.

Mieti, oletko joskus antanut jotakin jollekulle tai tehnyt jotakin jonkun hyväksi vastahakoisesti. Miksi toisinaan on vaikea iloita aikansa, rahansa tai muiden voimavarojensa antamisesta toisten ihmisten auttamiseksi?

Lue 2. Kor. 9:6–7 ja kiinnitä huomiota vertaukseen, jota Paavali käytti opettaakseen kirkon jäseniä Korintissa olemaan anteliaita.

Ketkä ovat tämän vertauksen kylväjiä?

Mieti, kuinka muille antaminen on kuin siementen kylvämistä peltoon. Mitä tapahtuu, jos kylvämme vain niukasti? Mitä tapahtuu, kun kylvämme runsaasti?

Kuinka Herra odottaa meidän jakeen 2. Kor. 9:7 mukaan kylvävän eli antavan?

Jakeista 2. Kor. 9:6–7 me opimme seuraavan totuuden: Jos annamme omastamme apua tarvitseville iloisin sydämin, niin Jumala siunaa meitä runsaasti.

Kuinka se, että annamme muille iloisella asenteella, voi johtaa siihen, että saamme runsaammin?

Lue 2. Kor. 9:8–10 ja pane merkille siunauksia, joita Paavali sanoi pyhien saavan, jos he antavat iloisin sydämin. Merkitse pyhiin kirjoituksiisi ilmauksia, joilla Paavali kuvaili sitä, kuinka Herra siunaa niitä, jotka antavat iloisin sydämin.

Huomaa, että ilmaukset, joilla Paavali kuvaili Herran suomia siunauksia, antavat ymmärtää, että me saamme Herran armon, johon sisältyy ajallisia siunauksia, tarpeidemme mukaan.

Kuka jakeen 2. Kor. 9:10 mukaan on se, joka ”antaa kylväjälle siemenen”? Kuinka sen muistaminen, mistä siemen tulee, auttaa meitä antamaan iloisesti?

Lue 2. Kor. 9:11–15 ja pane merkille, mitä Paavali opetti niistä pyhistä, jotka antavat ja ottavat vastaan iloisin mielin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä ne, jotka anteliaasti antavat omastaan, ja ne, jotka ottavat vastaan toisiltaan, tuntevat jakeiden 2. Kor. 9:11–15 mukaan Jumalaa kohtaan? (Voisit merkitä näissä jakeissa kaikki kiitollisuutta osoittavat ilmaukset.)

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi jakeiden 2. Kor. 9:11–15 viereen seuraavan totuuden: Jumalan anteliaisuuden huomaaminen Hänen siunatessaan meitä voi auttaa meitä tuntemaan kiitollisuutta Häntä kohtaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Milloin olet tuntenut kiitollisuutta Jumalaa kohtaan huomattuasi siunaukset, joita Hän on suonut sinulle, kun olet palvellut ja antanut muille iloisin mielin? (Voisit lisätä todistuksesi periaatteista ja totuuksista, joita huomasit luvuissa 2. Kor. 8–9.)

Jotta sinun olisi helpompi toteuttaa käytännössä tämän oppiaiheen opetuksia, mieti, millä tavoin voisit auttaa jotakuta apua tarvitsevaa tällä viikolla (kenties jotakuta omassa perheessäsi). Aseta täsmällinen tavoite siitä, miten autat kyseistä henkilöä, ja kirjoita tavoite paperille.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 2. Kor. 8–9 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta