Kirjasto
Viikko 6, päivä 2: Joseph Smith – Matteus; Matteus 24


Viikko 6: Päivä 2

Joseph Smith – Matteus; Matteus 24

Johdanto

Jeesus Kristus profetoi Jerusalemin ja temppelin hävityksestä. Hän ilmoitti myös toisen tulemisensa merkkejä ja neuvoi uskollisia valvomaan ja valmistautumaan tuohon päivään.

Joseph Smith – Matteus 1–20

Jeesus profetoi Jerusalemin ja temppelin hävityksestä

Kuva
Resurrected Jesus Christ
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi kysymys tai useampia kysymyksiä, joita sinulla on Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta. Kun tutkit lukua Joseph Smith – Matteus, etsi vastauksia kirjoittamiisi kysymyksiin.

Joseph Smith – Matteus on Joseph Smithin raamatunkäännös jakeista Matt. 23:39–24:56. Se on Kallisarvoisessa helmessä Abrahamin kirjan jälkeen.

Lue JS–M 4 ja katso, mitkä kaksi kysymystä opetuslapset esittivät Jeesukselle. Voisit merkitä nämä kysymykset pyhiin kirjoituksiisi.

Jakeissa JS–M 5–20 Vapahtaja vastasi ensimmäiseen kysymykseen – milloin Jerusalem ja temppeli hävitettäisiin. Jakeissa 21–37 Hän vastasi toiseen kysymykseen – mikä on merkkinä Hänen toisesta tulemisestaan ja jumalattomien tuhosta.

Lue JS–M 5–12 ja kiinnitä huomiota merkkeihin, jotka liittyvät Jerusalemin hävitykseen.

Vaikka Jeesus sanoi, että Hänen opetuslapsensa kärsisivät tuona aikana, Hän antoi tärkeän lupauksen, että jos pysymme lujina emmekä anna voittaa itseämme, niin me pelastumme. Voisit merkitä tämän totuuden jakeessa 11.

Lujana pysyminen tarkoittaa sitä, ettei anna kiusausten ja pahan voittaa itseään. Pyhissä kirjoituksissa sana luja on toisinaan liitetty sanan järkkymätön pariksi (esim. ks. Moosia 5:15).

Nuorten Miesten ja Nuorten Naisten ylimmät johtokunnat ovat selittäneet ilmauksen ”luja ja järkkymätön” merkitystä: ”Mitä tarkoittaa se, että on luja ja järkkymätön? Lujana oleminen on sitä, että on tukevasti kiinnitetty eikä ole altis muutoksille, on horjumaton uskossa ja päättäväisyydessä sekä on luotettava ja uskollinen. Samalla tavoin järkkymättömänä oleminen on sitä, että on peräänantamaton ja sellainen, jota ei voi siirtää tai johdattaa toisaalle. Se, että on luja ja järkkymätön Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa, on sitä, että sitoutuu seuraamaan Häntä ja tekee sen vuoksi aina runsaasti hyviä tekoja.” (Ks. ”Luja ja järkkymätön”, Liahona, tammikuu 2008, s. 42.)

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt seuraavan näkemyksen. Merkitse, mitä ominaisuuksia on hänen mukaansa ”henkilöllä, joka on luja ja järkkymätön”. (Voisit kirjoittaa hänen käyttämänsä sanat pyhiin kirjoituksiisi jakeen JS–M 11 marginaaliin sanan lujana viereen.)

Kuva
Elder David A. Bednar

”Sanaa ’luja’ käytetään ilmaisemaan muuttumatonta tilaa, vankkaa ja vakaata, järkkymätöntä ja päättäväistä (ks. Oxford English Dictionary Online, 1989, ”Steadfast”). – – Henkilö, joka on luja ja järkkymätön, on vakaa ja pysyvä, päättäväinen ja järkähtämätön eikä ole ohjailtavissa pois ensisijaisesta päämäärästä tai tehtävästä.” (”Steadfast and Immovable, Always Abounding in Good Works”, New Era, tammikuu 2008, s. 2.)

Sana pelastuu jakeessa JS–M 11 ei tarkoita sitä, että me säästymme elämässä kaikilta vaikeuksilta.

Kuva
Prophet Joseph Smith

Lue profeetta Joseph Smithin seuraava lausunto ja merkitse, mitä pelastuminen tarkoittaa: ”[Se käsitys on] väärä, että pyhät välttyisivät kaikilta tuomioilta samalla kun jumalattomat kärsisivät, sillä kaikki liha joutuu kärsimään ja ’pyhätkin vaivoin välttyvät’ [ks. OL 63:34]. – – Monet vanhurskaista joutuvat sairauden, kulkutautien jne. uhreiksi lihan heikkouden tähden ja pelastuvat kuitenkin Jumalan valtakuntaan.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 264.)

Jakeista JS–M 13–20 saamme tietää, että Jeesus kehotti opetuslapsiaan olemaan valmiita pakenemaan vuorille ja olemaan palaamatta koteihinsa, koska Jerusalemiin hyökättäisiin ja se hävitettäisiin. Hän profetoi, että noiden päivien ahdinko olisi pahinta, mitä Israel oli koskaan kokenut.

Vuonna 70 jKr. eli noin 40 vuotta sen jälkeen kun Jeesus lausui nämä sanat, roomalaiset ryhtyivät piirittämään Jerusalemia. He surmasivat yli miljoona juutalaista ja miltei 100 000 juutalaista vangittiin. Temppeli hävitettiin eikä kiveäkään jäänyt kiven päälle – aivan kuten Vapahtaja oli profetoinut (ks. JS–M 3). Kuitenkin ne, jotka noudattivat Jeesuksen varoitusta, pakenivat turvallisesti Pellaan, kaupunkiin, joka sijaitsi noin 80 kilometriä luoteeseen Jerusalemista (ks. Bible Dictionary, ”Pella”).

Kuinka juutalaisten kokemus havainnollistaa sitä, miten tärkeää on pysyä lujana Vapahtajan sanojen noudattamisessa?

Mieti, kuinka elävän profeetan totteleminen ja seuraaminen meidän aikanamme on yhtä tärkeää kuin juutalaisten oli ottaa varteen Jeesuksen varoitus.

Joseph Smith – Matteus 21–37

Jeesus profetoi toisen tulemisensa merkeistä

Lue JS–M 21–23 ja kiinnitä huomiota siihen, miksi Herra ilmoitti toisen tulemisensa merkit.

Huomaa, että Vapahtaja varoitti ”vääristä kristuksista” ja ”vääristä profeetoista” (JS–M 22). Nämä termit tarkoittavat jokaista – kirkossa ja kirkon ulkopuolella – joka väittää ilman valtuutta puhuvansa Herran puolesta tai joka tavoittelee kannatusta opetuksille, jotka ovat ristiriidassa elävien profeettojen sanojen kanssa. Ilmaus ”valittuja liiton mukaan” jakeessa 22 tarkoittaa Jeesuksen Kristuksen kirkon jäseniä.

Näistä vääristä kristuksista ja vääristä profeetoista sanotaan, että he ”eksyttävät, jos mahdollista, jopa valitutkin” (JS–M 22).

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on antanut seuraavan varoituksen vääristä kristuksista ja vääristä profeetoista: ”Näitä vääriä kristuksia ovat maailman väärät uskonnolliset järjestelmät, ja vääriä profeettoja ovat niiden järjestelmien opettajat ja selittäjät. Niin syvällisiä ja tieteellisiä ovat niiden opit, niin suurenmoisia ja ihmeellisiä heidän työnsä, – – että jopa valitutkin miltei eksyvät.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 647.)

Mitä me voimme tehdä välttyäksemme joutumasta eksytetyiksi – myös joidenkin kirkon jäsenten toimesta?

Presidentti Joseph F. Smith on esittänyt kirkon jäsenille seuraavan varoituksen:

Kuva
President Joseph F. Smith

”Me emme voi hyväksyä mitään ilmoitusta sitovaksi, ellei se tule suoraan määrätyn kanavan, asetetun pappeuden järjestyksen kautta, joka on se Jumalan määräämä kanava, jonka kautta Hänen mielensä ja tahtonsa tehdään tiettäväksi maailmalle.

– – Sillä hetkellä, jolloin ihmiset alkavat luottaa johonkin toiseen tiedon lähteeseen, he asettavat itsensä alttiiksi Saatanan viettelevälle vaikutukselle ja antautuvat vaaraan joutua Perkeleen palvelijoiksi. He menettävät näkyvistään sen tosi järjestyksen, jonka kautta pappeuden siunauksia saadaan, ja he astuvat pois Jumalan valtakunnan piiristä ja ovat vaarallisella maaperällä. Aina kun näette ihmisen astuvan esiin väittäen saaneensa ilmoituksen suoraan Herralta kirkolle pappeuden järjestyksen ja kanavien ulkopuolella, voitte vaientaa hänet petkuttajana.” (Ks. Evankeliumin oppi, 1980, s. 39–40.)

Lue JS–M 24–26 ja pane merkille, mitä Vapahtaja sanoi siitä, millä tavoin Hän ilmestyy toisessa tulemisessaan.

Lue JS–M 27–31 ja etsi merkkejä, jotka edeltävät Vapahtajan toista tulemista.

Kirjoita merkeistä luettelo:

Huomaa, etteivät kaikki merkit ole kielteisiä. Jakeiden 27 ja 31 mukaan ennen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista Herran valitut kootaan ja evankeliumia saarnataan kaikkialla maailmassa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka tämä profetia on täyttymässä nykyään. Kirjoita myös ajatuksia siitä, kuinka sinä voisit osallistua tämän profetian täyttymiseen.

Vapahtaja varoitti, että viimeisinä aikoina väärät kristukset ja väärät profeetat pyrkisivät eksyttämään ”jopa valitutkin” (JS–M 22). Lue JS–M 37 ja ota selville, kuinka voimme välttyä joutumasta eksytetyiksi.

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan JS–M 37 viereen tämän periaatteen: Jos vaalimme Herran sanaa, niin meitä ei eksytetä.

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraava kertomus. Merkitse kertomukseen ne kohdat, jotka havainnollistavat jakeessa JS–M 37 opetettua periaatetta.

Kuva
Elder M. Russell Ballard

”Yksi hyvistä lähetyssaarnaajistani, joka palveli kanssani, kun olin lähetysjohtajana Torontossa [Kanadassa], tuli tapaamaan minua joitakin vuosia myöhemmin. Kysyin häneltä: ’Vanhin, kuinka voin auttaa sinua?’

’Lähetysjohtaja’, hän sanoi, ’luulen, että olen menettämässä todistukseni.’

En voinut uskoa sitä. Kysyin häneltä, kuinka se saattoi olla mahdollista.

’Ensimmäistä kertaa olen lukenut mormonien vastaista kirjallisuutta’, hän sanoi. ’Minulla on kysymyksiä, eikä kukaan vastaa niihin. Olen hämmentynyt ja luulen, että olen menettämässä todistukseni.’” (Iankaikkinen perhe, opettajan kirja, 2015, oppiaihe 20.)

Oletko sinä tai jotkut tuntemasi henkilöt kokeneet jotakin samankaltaista kuin tämä entinen lähetyssaarnaaja? Minkä neuvon antaisit jollekulle, joka on tässä tilanteessa? Miksi?

Vanhin Ballard jatkoi:

”Kysyin häneltä, mitä hänen kysymyksensä olivat, ja hän kertoi ne minulle. Ne olivat tavanomaisia kirkon vastaisia asioita, mutta halusin hieman aikaa kerätäkseni aineistoa, jotta voisin antaa merkityksellisiä vastauksia. Niinpä sovimme tapaamisesta 10 päivän kuluttua, ja sanoin hänelle vastaavani silloin jokaiseen hänen kysymykseensä Kun hän oli aikeissa lähteä, pysäytin hänet.

’Vanhin, olet juuri esittänyt minulle useita kysymyksiä’, sanoin. ’Minullakin on yksi kysymys sinulle.’

’Niin, lähetysjohtaja?’

’Kuinka kauan aikaa on kulunut siitä kun viimeksi luit Mormonin kirjaa?’ kysyin.

Hän painoi päänsä alas. Hän katsoi jonkin aikaa lattiaan. Sitten hän katsoi minuun. ’Siitä on kauan, lähetysjohtaja’, hän myönsi.

’Selvä’, sanoin. ’Sinä olet antanut minulle tehtävän. On vain reilua, että minäkin annan sellaisen sinulle. Haluan sinun lupaavan minulle, että luet Mormonin kirjaa ainakin tunnin joka päivä tämän hetken ja seuraavan tapaamisemme välisenä aikana.’ Hän suostui tekemään niin.

Kymmenen päivää myöhemmin hän palasi toimistooni ja olin valmiina. Otin esiin paperini aloittaakseni vastaamisen hänen kysymyksiinsä, mutta hän pysäytti minut.

’Lähetysjohtaja’, hän sanoi, ’se ei ole tarpeen.’ Sitten hän selitti: ’Tiedän, että Mormonin kirja on totta. Tiedän, että Joseph Smith on Jumalan profeetta.’

’Sehän on hienoa’, sanoin. ’Mutta saat joka tapauksessa vastaukset kysymyksiisi. Olen käyttänyt niihin paljon aikaa, joten sinun pitää vain istua siinä ja kuunnella.’

Niinpä vastasin kaikkiin hänen kysymyksiinsä, ja sitten kysyin: ’Vanhin, mitä olet oppinut tästä?’

Ja hän vastasi: ’Anna Herralle yhtä paljon aikaa.’” (Iankaikkinen perhe, oppiaihe 20.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi tapa, jolla voisit paremmin vaalia Herran sanaa (ks. JS–M 37).

Herran sanan vaaliminen auttaa meitä välttymään joutumasta eksytetyiksi, ja nykyajan ilmoitus kehottaa meitä seisomaan pyhissä paikoissa ja olemaan horjumatta ”Herran päivän tulemiseen asti” (OL 87:8). Me voimme vaalia Herran sanaa paitsi tutkimalla pyhiä kirjoituksia myös vastaanottamalla Jumalan sanaa seisomalla eli käymällä pyhissä paikoissa kuten temppeleissä ja kappeleissa sekä pyrkimällä tekemään omasta kodistamme pyhän paikan. Mieti, kuinka näissä paikoissa oleminen voi auttaa sinua oppimaan tosi oppia ja välttymään joutumasta eksytetyksi.

Joseph Smith – Matteus 38–55

Jeesus opettaa opetuslapsiaan valmistautumaan Hänen toiseen tulemiseensa

Vapahtaja päätti tämän saarnan opettamalla opetuslapsilleen, kuinka tulee vaalia Hänen sanaansa ja valmistautua Hänen toiseen tulemiseensa.

Piirrä seuraavassa taulukossa oleviin ruutuihin yksinkertaisia kuvia, jotka havainnollistavat esimerkkejä, joita Vapahtaja käytti opettaakseen valmistautumaan Hänen toiseen tulemiseensa. Kirjoita sitten kunkin piirroksen alle totuus, jonka huomasit valmistautumisesta Vapahtajan toiseen tulemiseen.

JS–M 38–39

JS–M 40–43

JS–M 46–47

JS–M 48–54

Näistä esimerkeistä me opimme, että taivaallinen Isä yksin tietää, milloin Vapahtajan toinen tuleminen tapahtuu, ja jos tarkkaamme merkkejä ja noudatamme Herran käskyjä, niin me olemme valmistautuneita Vapahtajan toiseen tulemiseen.

Kertaa totuudet, joita huomasit luvussa Joseph Smith – Matteus, ja mieti, kuinka nämä totuudet auttavat sinua vastaamaan niihin kysymyksiin, joita kirjoitit oppitunnin alussa.

Yksi parhaita tapoja valmistautua Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen on noudattaa Hänen nykyajan profeettojensa ja apostoliensa opetuksia. Mieti kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavia sanoja:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Entä jos Hänen tulemisensa päivä olisi huomenna? Jos tietäisimme kohtaavamme Herran huomenna – oman ennenaikaisen kuolemamme vuoksi tai Hänen odottamattoman tulemisensa vuoksi – niin mitä me tekisimme tänään? Mitä me tunnustaisimme? Mitä me lakkaisimme tekemästä? Millaista tiliä meidän pitäisi tehdä? Mitä me antaisimme anteeksi? Mistä me lausuisimme todistuksemme?

Jos me tekisimme nuo asiat silloin, miksemme tekisi niitä nyt?” (”Valmistautuminen toista tulemista varten”, Liahona, toukokuu 2004, s. 9.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Jos tapaisit Vapahtajan huomenna, mitä muutoksia tekisit tänään?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Joseph Smith – Matteus; Matt. 24 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta