Kirjasto
Viikko 16, päivä 1: Johannes 16


Viikko 16: Päivä 1

Johannes 16

Johdanto

Pääsiäisaterian jälkeen Jeesus Kristus jatkoi opetuslastensa opettamista. Hän kertoi heille, että Hän menisi pian Isänsä luo ja että Pyhä Henki eli Puolustaja tulisi ja johdattaisi heitä totuuteen. Jeesus profetoi omasta kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan ja julisti, että Hän oli voittanut maailman.

Johannes 16:1–15

Jeesus selittää Pyhän Hengen tehtävää

Kuvittele, että matkustat ensimmäistä kertaa kauniin mutta petollisen maaston läpi. Oppaanasi on läheinen ja kokenut ystävä. Kun pääset matkalla erityisen vaikeaan kohtaan, käännyt ja huomaat, että ystäväsi on poissa ja että olet yksin ja eksyksissä. Mitä huolia ja tuntemuksia sinulla mahtaisi olla sellaisessa tilanteessa?

Onko sinulla ollut samanlaisia huolia ja tuntemuksia haasteellisina tai yksinäisinä hetkinä elämässäsi? Kun tutkit lukua Joh. 16, pane merkille periaatteita, jotka voivat auttaa sinua tietämään, kuinka löytää johdatusta ja rauhaa, kun tarvitset sitä.

Oltuaan lähes kolme vuotta opetuslastensa kanssa Jeesus Kristus kertoi heille, että Hänen täytyy mennä pois (ks. Joh. 14:28). Jakeissa Joh. 16:1–4 kerrotaan, että kun Jeesus oli syönyt pääsiäisaterian opetuslastensa kanssa, Hän kertoi heille, että tulisi aika, jolloin ihmiset vihaisivat heitä, ja että nämä ihmiset uskoisivat tekevänsä palveluksen Jumalalle surmaamalla heidät.

Lue Joh. 16:5–6 ja ota selville, mitä Jeesus sanoi opetuslapsilleen ja miltä se heistä tuntui.

Lue Joh. 16:7 ja pane merkille, kenet Jeesus lupasi lähettää mentyään pois.

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Niin kauan kuin Jeesus oli henkilökohtaisesti opetuslastensa kanssa, heillä ei ollut täyttä tarvetta saada Hengen jatkuvaa kumppanuutta, kuten heillä olisi Jeesuksen lähdettyä” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 753).

Jakeissa Joh. 16:8–12 Jeesus selitti, että yksi Pyhän Hengen tehtävistä on nuhdella maailmaa synnistä (ks. Joh. 16:8). Lue Joh. 16:13 ja katso, mitä muita tehtäviä Puolustaja täyttäisi opetuslasten elämässä Jeesuksen lähdettyä heidän luotaan.

Kommentoidessaan jakeita Joh. 16:9–11 vanhin McConkie on selittänyt: ”Nämä ovat vaikeita jakeita, jotka ovat tulleet meille niin tiivistetyssä ja lyhennetyssä muodossa, että niitä on vaikea tulkita. Ilmeinen merkitys on tämä: ’Kun te saatte Hengen kumppanuuden niin että puhutte, mitä Hän ilmoittaa teille, silloin teidän opetuksenne tuomitsevat maailman synnistä ja vanhurskaudesta ja tuomiosta. Maailma tuomitaan synnistä, koska se hylkää minut, koska se ei usko teidän Hengen innoittamaan todistukseenne siitä, että minä olen Jumalan Poika, jonka kautta pelastus tulee. Heidät tuomitaan siitä, että he hylkäävät teidän todistuksenne minun vanhurskaudestani – siitä, että he pitävät minua jumalanpilkkaajana, pettäjänä ja huijarina – kun itse asiassa olen mennyt Isäni luo, mitä en olisi voinut tehdä, elleivät tekoni olisi täysin tosia ja vanhurskaita. Heidät tuomitaan väärästä tuomiosta – siitä että he hylkäävät teidän todistuksenne ajan uskontoja vastaan ja päättävät sen sijaan seurata Saatanaa, tämän maailman ruhtinasta, joka itsekin kaikkine uskonnollisine filosofioineen tuomitaan ja havaitaan kevyeksi.’” (Doctrinal New Testament Commentary, osa 1, s. 754.)

Kuinka opetuslapset hyötyisivät siitä johdatuksesta ja näkemyksestä, jota Pyhä Henki antaisi?

Minkä Pyhää Henkeä koskevan totuuden me voimme oppia jakeesta Joh. 16:13?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin Pyhä Henki johtaa meitä totuuteen?

    2. Millä tavoin Pyhä Henki saattaisi ilmoittaa meille siitä, mitä on tuleva?

Pyhän Hengen avulla Jumala voi antaa vahvistusta, toivoa, näkemystä, varoituksia ja johdatusta tulevaisuuttamme varten.

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraava lausunto ja pane merkille, kuinka voit kutsua Pyhän Hengen opastamaan sinua elämässäsi: ”Kuinka me otamme Pyhän Hengen oppaaksemme? Meidän täytyy tehdä parannus synneistämme viikoittain ja uudistaa liittomme nauttimalla sakramentti puhtain käsin ja puhtain sydämin, kuten meitä on käsketty tekemään (ks. OL 59:8–9, 12). Vain tällä tavoin voimme saada jumalallisen lupauksen, että Hänen Henkensä olisi aina meidän kanssamme (ks. OL 20:77). Tuo Henki on Pyhä Henki, jonka tehtävänä on opettaa meitä, johdattaa meitä totuuteen ja todistaa Isästä ja Pojasta (ks. Joh. 14:26; 15:26; 16:13; 3. Nefi 11:32, 36).” (”Älkää eksykö”, Liahona, marraskuu 2004, s. 46.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin olet tuntenut Pyhän Hengen johtavan sinua totuuteen tai ilmoittavan sinulle, mitä on tuleva?

    2. Kuinka tunnistit, että juuri Pyhä Henki johti sinua?

Mieti, mitä valintoja voisit tehdä, jotta saisit Pyhän Hengen olemaan oppaanasi. Pyri elämään tavalla, joka tuo elämääsi Hänen johdattavan vaikutuksensa.

Jakeessa Joh. 16:13 Jeesus opetti, että Pyhä Henki ”ei – – puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee”. Lue Joh. 16:14–15 ja pane merkille, kenen viestejä Pyhä Henki puhuu meille.

Sen perusteella, mitä opit näistä jakeista, täydennä seuraava oppi: Pyhä Henki ilmoittaa totuuksia ja ohjeita, jotka tulevat .

Miksi on hyödyllistä tietää, että kun Pyhä Henki puhuu meille, Hän puhuu taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen puolesta?

”[Pyhän Hengen välittämä] tieto sinun hengellesi antaa paljon suuremman varmuuden kuin mikään tieto, jonka voit saada luonnollisilla aisteillasi” (Lujana uskossa, 2005, s. 131). Tämä tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki on totuuden oppimisessa arvokkain oppaasi. Hänen vaikutuksensa on arvokkaampaa kuin fyysiset todisteet, muiden mielipiteet tai maailman järkeily. Vapahtajan opetuslasten piti oppia luottamaan siihen, että Pyhä Henki on heidän oppaanaan Herran ollessa fyysisesti poissa, aivan kuten meidän täytyy luottaa Pyhään Henkeen nykyään.

Johannes 16:16–33

Vapahtaja puhuu kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan ja sanoo, että Hän on voittanut maailman

Mieti tilannetta, jolloin sinun on pitänyt sanoa jäähyväiset jollekulle ystävälle tai perheenjäsenelle pitkäksi aikaa tai epämääräiseksi ajaksi. Mitä sanoitte lohduttaaksenne toisianne, kun hyvästelitte?

Lue Joh. 16:16 ja pane merkille, mitä sellaista Jeesus sanoi opetuslapsilleen, mikä on saattanut lohduttaa heitä heidän ajatellessaan Hänen lähtöään.

Jakeissa Joh. 16:17–19 kerrotaan, etteivät opetuslapset ymmärtäneet, mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että Hän lähtisi mutta että he näkisivät Hänet jälleen.

Lue Joh. 16:20–22 ja ota selville, mitä Herra sanoi opetuslastensa tuntevan, kun Hän lähtisi, ja mitä he tuntisivat, kun he näkisivät Hänet jälleen.

Miltä opetuslapsista tämän jakeen mukaan tuntuisi, kun Jeesus olisi poissa? Mitä Hän lupasi heidän tuntevan, kun he näkisivät Hänet jälleen?

Jeesus tiesi, että Hänen opetuslapsensa näkisivät Hänet jälleen Hänen ylösnousemuksensa jälkeen. Vaikka heidän surunsa Hänen kuolemastaan olisi suuri, niin ilo, jota he tuntisivat Hänen ylösnousemuksensa jälkeen, olisi kestävää.

Jakeissa Joh. 16:23–32 kerrotaan, että Jeesus opetti opetuslapsiaan rukoilemaan suoraan taivaallista Isää Hänen (Jeesuksen Kristuksen) nimessään (ks. Joh. 16:23) ja vakuutti heille, että Isä rakasti heitä ja Häntä. Hän vakuutti heille, että heidän taivaalliselle Isälle osoitettuihin rukouksiinsa vastattaisiin.

Lue Joh. 16:33 ja etsi sanoja ja ilmauksia, joita Vapahtaja käytti lohduttaakseen opetuslapsiaan. Voisit merkitä, mitä löydät.

Miksi me voimme tuntea onnea ja rauhaa jopa maailmassa, joka on täynnä koettelemuksia, syntiä ja kuolemaa?

Jakeesta Joh. 16:33 me voimme oppia, että koska Jeesus Kristus on voittanut maailman, me voimme olla rohkeita ja tuntea rauhaa. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että Jeesus Kristus on voittanut maailman?

Isän Ainosyntyisenä Jeesus Kristus eli synnittömän elämän voittaen kuolevaisuuden jokaisen kiusauksen. Hän myös koki taivaallisen Isän kaikkien lasten kaikenlaisen tuskan ja ahdistuksen sekä sovitti heidän syntinsä. Elämällään, kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Hän voitti kaiken sen, mikä estäisi meitä tulemasta puhtaiksi, kokemasta rauhaa ja elämästä jälleen taivaallisen Isän ja rakkaittemme kanssa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin tieto siitä, että Jeesus Kristus on voittanut maailman, auttaa sinua pysymään rohkeana ja tuntemaan rauhaa?

Lue presidentti Thomas S. Monsonin seuraava lausuma ja kiinnitä huomiota siihen, miksi me voimme olla rohkealla mielellä tämän maailman koettelemuksista ja vaikeuksista huolimatta:

Kuva
President Thomas S. Monson

”Olkaamme rohkealla mielellä eläessämme elämäämme. Vaikka me elämme yhä vaarallisempia aikoja, Herra rakastaa meitä ja välittää meistä. Hän on aina rinnallamme, kun teemme sitä, mikä on oikein. Hän auttaa meitä avuntarpeen hetkenä. – – Elämämme voi myös olla täynnä iloa, kun noudatamme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin opetuksia.

Herra on kehottanut: ’Pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman’ [Joh. 16:33]. Mitä suurta onnea tuon tiedon pitäisikään tuoda meille. Hän eli meidän vuoksemme, ja Hän kuoli meidän vuoksemme. Hän maksoi syntimme. Noudattakaamme Hänen esimerkkiään. Osoittakaamme suuri kiitollisuutemme Hänelle ottamalla vastaan Hänen uhrinsa ja elämällä siten, että olemme kelvollisia palaamaan ja jonakin päivänä elämään Hänen luonaan.” (”Herra olkoon tiellä kanssasi”, Liahona, marraskuu 2012, s. 111.)

Pohdi seuraavaa kysymystä: Milloin tieto siitä, että Jeesus Kristus on voittanut maailman, on auttanut sinua olemaan rohkealla mielellä ja tuntemaan rauhaa?

Pyri olemaan rohkealla mielellä ja elämään Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan. Kun teet niin, tunnet rauhaa ja toivoa, jotka ovat mahdollisia Herran sovitusuhrin ja ylösnousemuksen ansiosta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Joh. 16 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta