Kirjasto
Viikko 18, päivä 1: Apostolien teot 6–7


Viikko 18: Päivä 1

Apostolien teot 6–7

Johdanto

Apostolit asettivat seitsemän opetuslasta auttamaan Herran työssä. Stefanos, yksi noista valituista, teki monia ihmeitä. Jotkut juutalaiset syyttivät häntä jumalanpilkasta ja toivat hänet suuren neuvoston eteen, missä hänet kirkastettiin osoituksena siitä, että Jumala hyväksyi hänet. Nuhdeltuaan juutalaisia siitä, että he olivat hylänneet Vapahtajan, Stefanos näki taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen. Sitten hänet karkotettiin kaupungista ja kivitettiin kuoliaaksi.

Apostolien teot 6:1–8

Seitsemän opetuslasta valitaan auttamaan apostoleja työssä

Kun tutkit jakeita Ap. t. 6:1–8, katso, minkä nimenomaisen ongelman varhaiset kirkon johtajat kohtasivat.

Lue Ap. t. 6:1–2 ja pane merkille, minkä huolen kreikkalaiset toivat apostolien tietoon.

”Kun kirkko kasvoi nopeasti, apostolit eivät enää pystyneet huolehtimaan kaikkien jäsenten tarpeista. Kreikkalaisista, jotka olivat kreikkaa puhuvia juutalaiskristittyjä, tuntui, että heidän leskiään syrjittiin, ja he valittivat hepreankielisistä, jotka olivat palestiinalaisia juutalaiskristittyjä.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 288.)

Lue Ap. t. 6:3–6 ja katso, kuinka apostolit ratkaisivat kirkon jäsenten yksilöllisistä tarpeista huolehtimiseen liittyneen ongelman ilman että se estäisi heitä hoitamasta apostolista vastuutaan viedä evankeliumi kaikille kansoille (ks. Matt. 28:19).

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut niiden seitsemän miehen vastuista: ”Heille osoitettu työ rajoittui niihin ajallisiin asioihin, joista yleensä Aaronin pappeuden haltijat huolehtivat, jolloin apostoleille jäi vapaus käsitellä Melkisedekin pappeuden vaikeampia asioita” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 2, s. 65).

Mitä ominaisuuksia ihmisiä kehotettiin etsimään valitessaan niitä, jotka auttaisivat?

Millä tavoin tämä prosessi on samankaltainen kuin se, jota Herra käyttää kirkossaan tänä aikana varmistaakseen, että jäsenten tarpeisiin vastataan?

Yksi totuus, jonka me voimme oppia tästä tapauksesta, on se, että kelvollisia kirkon jäseniä kutsutaan auttamaan muiden tarpeista huolehtimisessa.

  1. Kirkon tehtävät antavat yksilöille nimenomaisia velvollisuuksia huolehtia muiden tarpeista. Pohdi, kuinka ihmisen kelvollisuus vaikuttaa hänen kykyynsä huolehtia muiden tarpeista. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, joka sinulla on ollut henkilöstä, joka on pitänyt huolta sinusta tai jostakusta muusta palvellessaan kelvollisesti jossakin tehtävässä. Kerro, millaisia kiitollisuutta ilmaisevia ajatuksia tai tuntemuksia sinulla mahdollisesti on tästä palvelutyöstä.

Lue Ap. t. 6:7–8 ja pane merkille ne myönteiset tulokset, jotka koituivat siitä, että nämä seitsemän kelvollista opetuslasta kutsuttiin huolehtimaan muiden tarpeista.

Apostolien teot 6:9–7:53

Stefanos viedään suuren neuvoston eteen, ja hän todistaa, että he ovat hylänneet Messiaan

Oletko koskaan vastustanut jotakuta, joka on yrittänyt auttaa sinua, tai onko joku vastustanut sinua, kun olet yrittänyt auttaa häntä? Millainen asenne oli sillä, joka yritti auttaa, ja sillä, joka vastusti apua?

Miksi me joskus vastustamme muiden apua? Mieti, mitä seurauksia voi olla sillä, että vastustaa muiden apua seuraavissa tilanteissa: kotitehtävien tekeminen, aterian valmistaminen, suuren ongelman ratkaiseminen omassa elämässä ja kokoaikaisessa lähetystyössä palvelemisesta päättäminen.

Yksi tapa, jolla taivaallinen Isä auttaa meitä, on Pyhän Hengen avulla. Kun tutkit jakeita Ap. t. 6:9–7:53, etsi Pyhän Hengen vastustamisesta johtuvia seurauksia.

Kuten jakeeseen Ap. t. 6:9 on kirjoitettu, monet ihmiset, jotka eivät uskoneet Jeesukseen Kristukseen, väittelivät Stefanoksen kanssa hänen opettaessaan evankeliumia. Lue Ap. t. 6:10–11 ja katso, mitä nämä miehet tekivät, kun he eivät pystyneet vastustamaan eli pitämään puoliaan, kun Stefanos opetti Hengen voimalla ja viisaasti. (Sana värväsivät jakeessa 11 tarkoittaa lahjomista.)

Jakeissa Ap. t. 6:12–14 kerrotaan, että Stefanos vietiin juutalaisten suuren neuvoston (Sanhedrinin) eteen ja että valheelliset todistajat syyttivät häntä herjaamisesta eli siitä, että puhuu vihamielisesti Jumalaa tai jotakin sellaista vastaan, joka on pyhässä suhteessa Jumalaan, kuten Hänen temppeliään, Hänen lakiaan tai Hänen profeettaansa vastaan (ks. Bible Dictionary, ”Blasphemy”). Stefanoksen tapauksessa Sanhedrin syytti valheellisesti häntä siitä, että hän puhui temppeliä ja Mooseksen lakia vastaan (ks. Ap. t. 6:13–14). Sanhedrinin jäsenet sekä tekivät vastarintaa ja pitivät puoliaan Stefanosta vastaan että yrittivät lopulta surmata hänet.

Lue Ap. t. 6:15 ja pane merkille, mitä epätavallista oli Stefanoksen olemuksessa, kun hän seisoi neuvoston edessä.

Stefanos kirkastettiin neuvoston edessä. Kirkastuminen on ”ihmisen ulkomuodon ja olemuksen väliaikainen muutos korkeammalle hengelliselle tasolle, niin että hän voi kestää taivaallisten olentojen kirkkauden heidän edessään” (PKO, ”Kirkastuminen”, scriptures.lds.org/fi). Tämä pyhä kirkastuminen oli yksi tapa, jolla Jumala osoitti ihmisille, että Hän hyväksyi Stefanoksen ja tämän sanoman (ks. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, osa 2, s. 67).

Jakeissa Ap. t. 7:1–50 kerrotaan, että Stefanos vastasi häntä vastaan esitettyihin syytöksiin kertomalla hieman israelilaisten historiasta, varsinkin siitä, kuinka israelilaiset torjuivat toistuvasti Mooseksen ja lain, jonka Herra oli antanut kansalle Siinainvuorella. Lue Ap. t. 7:37 ja katso, ketä Mooseksen profetian mukaan israelilaiset kuulisivat jonakin päivänä.

”Profeetta”, josta tässä jakeessa puhutaan, on Jeesus Kristus.

Lue Ap. t. 7:51–53 ja pane merkille, kuinka Stefanos vertasi oman aikansa juutalaisjohtajia kuvailemiinsa muinaisiin israelilaisiin. ”Niskuroijat, ympärileikatut mutta sydämeltänne – – pakanat” viittaa juutalaisten synnilliseen ylpeyteen ja jumalattomaan sydämeen.

Jakeessa Ap. t. 7:52 kerrotaan, että Stefanos syytti juutalaisjohtajia Vanhurskaan eli Vapahtajan hylkäämisestä.

Yksi totuus, jonka voimme oppia näistä jakeista, on se, että Pyhän Hengen vastustaminen voi johtaa Vapahtajan ja Hänen profeettojensa hylkäämiseen.

Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta Kristuksesta sekä Hänen sanojensa ja Hänen profeettojensa sanojen totuudellisuudesta. Siten Pyhän Hengen vastustaminen heikentää ihmisen todistusta ja hänen päättäväisyyttään seurata Vapahtajaa ja Hänen profeettojaan.

Mieti, kuinka joku voisi tuntea houkutusta vastustaa Pyhää Henkeä seuraavissa tapauksissa:

  • valitessaan viihdettä ja mediatarjontaa

  • päättäessään, noudattaako seurustelua koskevia profeettojen neuvoja

  • päättäessään, toteuttaako niitä parannuksen periaatteita, joita Jeesus Kristus ja Hänen profeettansa ovat opettaneet.

  1. Pohdi, kuinka itse otat vastaan Pyhän Hengen kehotuksia. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin Pyhän Hengen kehotusten noudattaminen on johtanut sinut oikeaan valintaan tai ottamaan vastaan profeetat ja heidän opetuksensa. Mieti, mitä voit tehdä kutsuaksesi Pyhän Hengen vaikutuksen elämääsi.

Pohdi, minkä yhden asian voisit tulevalla viikolla tehdä luodaksesi aktiivisesti elämääsi Pyhän Hengen vaikutukselle otollisen ilmapiirin. Voisit kirjoittaa paperille tavoitteesi ja sen, kuinka aiot täyttää tämän tavoitteen.

Apostolien teot 7:54–60

Stefanos kivitetään kuoliaaksi

Sana koettelemus tarkoittaa vaikeutta tai kärsimystä. Miksihän Jeesuksen Kristuksen seuraajat voivat odottaa kohtaavansa koettelemuksia?

Kun tutkit jakeita Ap. t. 7:54–60, etsi periaate, joka voi auttaa sinua, kun kohtaat koettelemuksia.

Kun Stefanos nuhteli jumalattomia juutalaisjohtajia, he reagoivat vihaisina. Lue Ap. t. 7:54–56 ja katso, mitä Stefanos koki heidän vainonsa aikana. Yksi merkitys ilmaukselle ”kiristelivät hampaitaan” (Ap. t. 7:54) on se, että he olivat täynnä väkivaltaista vihaa Stefanosta kohtaan ja toivoivat hänen kuolemaansa.

Minkä perusopin jumaluudesta me voimme oppia Stefanoksen näyn perusteella?

Kuva
Stephen Sees Jesus on the Right Hand of God

Stefanos näki taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen.

Voisit kirjoittaa jakeiden Ap. t. 7:55–56 viereen seuraavan opinkohdan: Taivaallinen Isä, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ovat erillisiä ja erilaisia olentoja.

Lue Ap. t. 7:57–60 ja katso, mitä ihmiset tekivät Stefanokselle.

Mikä kiinnittää huomiotasi Stefanoksen rukouksessa?

Luukas kuvaili Stefanoksen murheellista kuolemaa ilmauksella ”hän nukkui pois” (Ap. t. 7:60). Tämä ilmaus saattaa viitata vanhurskaan sielun lepoon sen päästessä kuolevaisuuden vaikeuksista ja rauhaan, jota tuntien sellainen ihminen siirtyy tästä elämästä seuraavaan (ks. OL 42:46).

Mieti, mitä Stefanos koki, kun hän kohtasi Sanhedrinin ja ennen kuin hänet vangittiin ja surmattiin.

Kuinka Jumala vahvisti Stefanosta tämän kokemuksissa juutalaisjohtajien edessä?

Täydennä tutkimasi perusteella seuraava periaate: Jos pysymme uskollisina Jeesukselle Kristukselle koettelemusten aikana, .

Pohdi seuraavia kysymyksiä: Millä tavoin Herra voi olla meidän kanssamme, kun kohtaamme koettelemuksia? Mitä Stefanos sai, vaikka hän menetti henkensä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Stefanoksen kohdalla uskollisena pysyminen tarkoitti osaksi hänen henkensä uhraamista. Meidän ei todennäköisesti tarvitse antaa sellaista uhria nykyään, mutta mitä uhrauksia meitä saatetaan vaatia tekemään?

    2. Mitä uskot saavasi, kun olet uskollinen Herralle koettelemusten aikana ja teet ne uhraukset, joita sinulta vaaditaan?

    3. Mitä olet jo saanut?

Stefanosta pidetään yleisesti ensimmäisenä kristittynä marttyyrina. Lisäksi häntä voidaan pitää mallina Kristuksesta: sekä hän että Vapahtaja seisoivat syytettyinä neuvoston edessä, julistivat totuuksia kohdatessaan vihollisensa, antoivat henkensä vanhurskaan asian puolesta ja jopa ilmaisivat samankaltaisia asioita kuollessaan (ks. Luuk. 23:33–34, 46; Ap. t. 7:59–60).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Ap. t. 6–7 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta