Kirjasto
Viikko 5, päivä 3: Matteus 21:17–22:14


Viikko 5: Päivä 3

Matteus 21:17–22:14

Johdanto

Vietettyään yön Betaniassa Jeesus palasi temppeliin. Matkallaan Hän kirosi viikunapuun. Hänen luokseen temppeliin tuli juutalaisten johtajia, jotka kyseenalaistivat Hänen valtuutensa. Jeesus nuhteli heitä ja opetti muutamia vertauksia, jotka havainnollistavat Hänen ja Hänen evankeliuminsa hylkäämisen tai vastaanottamisen seurauksia.

Matteus 21:17–32

Jeesus kiroaa viikunapuun ja nuhtelee juutalaisten johtajia

Joskus ruoka-aineet, viihteen muodot, tuotteet ja jopa ihmisten elämä eivät ole niin hyvää kuin miltä ne näyttävät.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin huomasit, ettei jokin asia ollutkaan niin hyvä kuin miltä se näytti.

Luvussa Matt. 21 on kertomus tilanteesta, jolloin Jeesus kohtasi jotakin sellaista, mikä ei ollut niin hyvää kuin miltä se näytti. Kun jatkat tämän luvun tutkimista, etsi totuuksia, jotka voivat opastaa sinua elämään vanhurskaammin.

Kun Jeesus oli saapunut riemusaatossa Jerusalemiin ja puhdistanut temppelin, Hän meni Betaniaan, pieneen kylään lähelle Jerusalemia. Lue Matt. 21:18–22 ja pane merkille, mitä Vapahtaja teki seuraavana päivänä matkatessaan Betaniasta takaisin temppeliin Jerusalemissa.

Kuva
fig branch with leaves

Lehdet viikunapuussa ovat yleensä merkki siitä, että puussa on hedelmiä. Keväällä (jolloin Vapahtaja näki viikunapuun, jossa ei ollut hedelmiä) viikunapuut tuottavat yleensä varhaisia viikunoita. Elleivät ne tuota hedelmää silloin, niin ne eivät tuota hedelmää koko sinä vuonna. Tässä kertomuksessa kuvattu puu näytti olevan hedelmiä tuottava puu, mutta se ei ollut tuottanut lainkaan hedelmiä.

Yksi syy, miksi Vapahtaja on saattanut kirota viikunapuun, oli opettaa opetuslapsilleen tekopyhyydestä ja siitä, miten turmeltuneita juutalaisten uskonnolliset johtajat olivat. Monet näistä johtajista näyttivät seuraavan Jumalaa, mutta he eivät tuottaneet todellisia vanhurskauden hedelmiä eli tekoja. He olivat tekopyhiä ja teeskentelijöitä.

”[Englannin kielen] sana ”hypocrite” eli tekopyhä on käännetty kreikankielisestä sanasta, joka tarkoittaa ’näyttelijää’. Se viittaa henkilöön, joka tekeytyy muuksi kuin on, esittää oman osansa liioitellen tai on toimissaan petollisen epäjohdonmukainen. Herra tuomitsi [ne, jotka olivat petollisia], koska nämä teeskentelivät ulkoisesti [pitävänsä käskyt], vaikka heidän sydämensä oli ylimielinen ja vilpillinen.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 68.)

Jakeissa Matt. 21:23–27 kerrotaan, että jotkut näistä juutalaisjohtajista tulivat Vapahtajan luo temppelissä ja kyseenalaistivat valtuuden, jolla Hän oli saapunut riemusaatossa Jerusalemiin ja puhdistanut temppelin. Vapahtaja vastasi heille kysymällä heiltä, oliko Johannes Kastajan kaste (eli palvelutyö) peräisin Jumalasta vai ihmisestä. Nuo johtajat eivät halunneet vastata Vapahtajan kysymykseen, koska he pelkäsivät tuomitsevansa itsensä tai loukkaavansa kansaa, joka piti Johannesta profeettana. Vapahtaja sanoi, ettei Hänkään vastaisi heidän kysymyksiinsä, elleivät he vastaisi Hänen kysymykseensä, ja sitten Hän esitti kolme vertausta, jotka havainnollistavat turmeltuneiden juutalaisjohtajien tekoja.

Ensimmäisessä vertauksessa kuvaillaan sitä, miten eri tavoin kaksi poikaa suhtautuivat isänsä pyyntöön. Lue Matt. 21:28–30 ja pane merkille, kumpi pojista oli enemmän viikunapuun ja juutalaisjohtajien kaltainen.

Lue Matt. 21:31–32 ja pane merkille, mitä Vapahtaja opetti turmeltuneille juutalaisjohtajille tällä vertauksella. (On ehkä hyödyllistä tietää, että publikaanit olivat veronkerääjiä ja portot olivat prostituoituja. Juutalaisjohtajat halveksivat kumpaakin näistä ihmisryhmistä, koska he pitivät näitä syntisinä.)

Kuinka publikaanit ja portot, jotka uskoivat Johannes Kastajaa, olivat vertauksen ensimmäisen pojan kaltaisia?

Tästä vertauksesta me opimme, että päästäksemme Jumalan valtakuntaan meidän täytyy olla kuuliaisia taivaalliselle Isällemme ja tehdä parannus synneistämme sen sijaan että vain sanoisimme tai teeskentelisimme olevamme Hänelle kuuliaisia.

  1. Lue alla mainitut tilanteet ja kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset kahteen kysymykseen:

    Nuori mies sanoo usein vanhemmilleen, että hän osallistuu kirkon toimintoihin, kun hän tosiasiassa menee ystävänsä luo. Kun hän on kirkon johtajien ja opettajien seurassa, hän puhuu ja toimii siten kuin noudattaisi taivaallisen Isän käskyjä, mutta muualla hän rikkoo tietoisesti monia käskyjä.

    Nuori nainen juoruilee ystäviensä kanssa muutamista tytöistä koulussaan mutta on olevinaan ystävällinen näille tytöille, kun he ovat paikalla. Hän käy säännöllisesti kirkossa ja nauttii sakramentin, mutta kokousten aikana hän lähettelee usein ystävilleen tekstiviestejä arvostellen ympärillään olevia.

    1. Mitä voisit sanoa näille nuorille auttaaksesi heitä muuttamaan käytöstään?

    2. Millä muilla tavoin näiden esimerkkitilanteiden lisäksi me saattaisimme tuntea houkutusta olla olevinamme kuuliaisia taivaalliselle Isälle sen sijaan että todella olisimme kuuliaisia Hänelle?

Kun jatkat luvun Matt. 21 tutkimista, pane merkille, mitä sinä voit tehdä, ettet olisi kuin se viikunapuu, joka ei kantanut hedelmää.

Matteus 21:33–22:14

Jeesus opettaa vertauksen jumalattomista viininviljelijöistä ja kuninkaanpojan häistä

Kuva
cluster of grapes on vine

Lue Matt. 21:33–41 ja täydennä seuraavaan taulukkoon, mitä arvelet kolmen jäljellä olevan vertauskuvan edustavan. Voi olla hyödyllistä tietää, että viininviljelijät ovat henkilöitä, joiden vastuulla on huolehtia, että viinitarha tuottaa hedelmää. (Kun olet täyttänyt taulukon, tarkista vastauksesi oppiaiheen lopusta.)

Vertaus jumalattomista viininviljelijöistä

(Matt. 21:33–41)

Vertauskuva

Merkitys

Isäntä

Taivaallinen Isä

Viininviljelijät

Palvelijat

Isännän poika

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tiivistelmä siitä, mitä arvelet Jeesuksen havainnollistaneen tämän vertauksen avulla.

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on sanonut seuraavaa Vapahtajan vertauksesta jumalattomista viininviljelijöistä:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”[Jumalan] kanssakäyminen ihmisten kanssa Aadamin luomisesta aina Ihmisen Pojan toiseen tulemiseen asti esitetään lyhyesti vertauksessa jumalattomista viininviljelijöistä.

Jumala itse on isäntä; Hänen viinitarhaansa ovat maapallo ja sen asukkaat; ja viininviljelijät, jotka on nimitetty työskentelemään viinitarhassa, ovat ihmisten hengellisiä valvojia. Ne, joita kivitetään, piestään, vainotaan ja surmataan, ovat profeettoja ja näkijöitä, jotka on lähetetty palvelemaan ihmisten keskuuteen; ja Poika ja perillinen, joka raahataan ulos viinitarhasta ja surmataan jumalattomien viininviljelijöiden yllytyksestä, on tietenkin Jeesus.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 593–594.)

Tällä vertauksella Jeesus Kristus havainnollisti sitä, että vuosisatojen varrella jotkut israelilaisten johtajista olivat hylänneet Jumalan profeetat ja että Hän tiesi, että nykyiset juutalaisjohtajat aikoivat surmata Hänet.

Lue Matt. 21:43 ja pane merkille, kenelle Jumalan valtakunta (eli Jeesuksen Kristuksen kirkko ja evankeliumin siunaukset) annettaisiin sen jälkeen kun juutalaisjohtajat olivat hylänneet sen.

Jakeessa JSR Matt. 21:53 sanotaan, että ”pakanat” ovat se kansakunta, jolle Jumalan valtakunta annettaisiin. ”Toisinaan [sana pakanat] tarkoittaa ihmisiä, jotka eivät ole israelilaista syntyperää, joskus ihmisiä, jotka eivät ole juutalaista syntyperää, ja joskus kansoja, joilla ei ole evankeliumia, vaikka kansassa olisikin israelilaista verta” (PKO, ”Pakanat”, scriptures.lds.org/fi). Valtakunnan siirtyminen pakanoille alkoi, kun apostolit veivät evankeliumin ensimmäisen kerran pakanoille Vapahtajan ylösnousemuksen jälkeen. Se on jatkunut viimeisinä aikoina, kun evankeliumi palautettiin pakanakansan keskuudessa eläneen profeetta Joseph Smithin kautta.

Me Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenet olemme niiden joukossa, joille on annettu Jumalan valtakunta. Siten Vapahtajan jakeessa Matt. 21:43 esittämän opetuksen mukaan meidän Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenten vastuulla on tuottaa vanhurskauden hedelmiä.

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuva viikunapuusta, jossa on hedelmiä. Nimeä kukin hedelmä käyttäen sanoja, jotka kuvaavat vanhurskaita asioita, joita meidän Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenten pitäisi tehdä. Mieti, mistä syystä meidän on tärkeää tuottaa tällaista hedelmää. Kirjoita sitten tilanteesta, jolloin olet nähnyt jonkun kirkon jäsenen tuottavan vilpittömästi jotakin näistä vanhurskaista hedelmistä.

Jakeissa Matt. 21:45–46 kuvaillaan, kuinka ylipapit ja fariseukset suuttuivat tajutessaan, että vertauksen jumalattomat viininviljelijät kuvasivat heitä. He kuitenkin pidättyivät käymästä käsiksi Vapahtajaan, koska he pelkäsivät kansan reaktiota, jos he tekisivät niin.

Jakeissa Matt. 22:1–10 kerrotaan, että Jeesus Kristus esitti vertauksen, jossa Hän vertasi evankeliumin siunauksia häihin, jotka kuningas järjesti pojalleen. Ne ihmiset, jotka kutsuttiin häihin ensimmäisinä (ja jotka edustivat monia juutalaisia, myös heidän johtajiaan), kieltäytyivät tulemasta. Ne, jotka kutsuttiin seuraavaksi (ja jotka edustavat pakanoita), päättivät tulla ja nauttia hääateriasta.

Lue Matt. 22:11–14 ja katso, mitä hääjuhlassa tapahtui.

Miksi tämä vieras heitettiin ulos häistä?

Kuningas oli noudattanut muinaista tapaa antamalla vierailleen puhtaat ja asianmukaiset vaatteet käytettäväksi häissä. Tämä mies oli kuitenkin päättänyt olla käyttämättä kuninkaan antamia vaatteita. Pyhissä kirjoituksissa puhtaat vaatteet ja viitta ovat usein vertauskuva niiden vanhurskaudesta ja puhtaudesta, jotka ovat tulleet puhtaiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta (ks. 3. Nefi 27:19).

Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta Matt. 22:14 lisää, ettei kaikilla vierailla ole yllään hääasua (ks. LDS Bible, Matthew 22:14, alaviite b). Toisin sanoen eivät kaikki, jotka tunnustavat Vapahtajan ja ottavat vastaan kutsun tulla valtakuntaan, ole valmiita eivätkä kelvollisia asumaan ikuisesti Hänen ja taivaallisen Isän luona. Tämä vertaus voi viitata henkilöihin, jotka eivät ole vielä liittyneet kirkkoon – Jumalan valtakuntaan maan päällä – ja henkilöihin, jotka ovat liittyneet kirkkoon mutta eivät ole valmistautuneet riittävästi iankaikkiseen elämään Jumalan luona.

Pohdi, mitä sinä teet tällä hetkellä vastataksesi taivaallisen Isän kutsuun ottaa vastaan kaikki evankeliumin siunaukset. Se, että toteutat sitä, mitä olet oppinut tässä oppiaiheessa, voi auttaa sinua valmistautumaan kaikkien näiden siunausten saamiseen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Matt. 21:17–22:14 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

  • Vastaukset taulukkoon ”Vertaus jumalattomista viininviljelijöistä”: Viininviljelijät kuvaavat turmeltuneita israelilaisia johtajia, palvelijat kuvaavat Jumalan profeettoja ja isännän poika kuvaa Jeesusta Kristusta.

Tulosta