Kirjasto
Viikko 1, päivä 2: Oppilaan rooli


Viikko 1: Päivä 2

Oppilaan rooli

Johdanto

Pyhällä Hengellä, opettajalla ja oppilaalla on kullakin tärkeä rooli evankeliumin oppimisessa. Tämä oppiaihe auttaa sinua ymmärtämään jokaisen näistä rooleista, jotta voit onnistua pyrkimyksissäsi oppia. Sinun on kenties tarpeen kerrata säännöllisesti tässä oppiaiheessa opetettuja periaatteita muistuttaaksesi itseäsi vastuustasi evankeliumin oppimisessa.

Pyhän Hengen, opettajan ja oppilaan roolit evankeliumin oppimisessa

Mieti seuraavaa tilannetta:

Eräs nuori nainen tuntee saavansa innoitusta ja kokee ylentyvänsä tutkiessaan kotiopiskeluseminaarin oppiaiheita. Hän tuntee Pyhän Hengen vaikutusta. Hän on kiitollinen asioista, joita hän oppii, ja hän pohtii, millä tavoin hän voi toteuttaa niitä omassa elämässään. Eräs toinen nuori nainen opiskelee samat oppiaiheet, mutta hän on usein pitkästynyt ja hänestä tuntuu, ettei hän saa niistä paljoakaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä mahdollisia syitä on siihen, miksi näillä kahdella nuorella naisella on niin erilainen kokemus heidän opiskellessaan samoja seminaarioppiaiheita?

Kun tutkit tämän päivän oppiaihetta, kiinnitä huomiota oppeihin ja periaatteisiin, jotka voivat auttaa sinua täyttämään roolisi oppilaana seminaarissa ja vahvistamaan todistustasi Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Kolmella osapuolella on tärkeä rooli seminaarin kaltaisessa evankeliumin oppimisympäristössä: Pyhällä Hengellä, opettajalla ja oppilaalla.

Lue kohdat Joh. 14:26 ja Joh. 16:13 ja ota selville, mitä tehtäviä Pyhällä Hengellä on.

Yksi totuus, jonka nämä jakeet opettavat meille Pyhän Hengen roolista, on se, että Pyhä Henki opettaa totuutta.

Sen pohjalta, mitä olet kokenut elämässäsi, mistä me voimme tietää, milloin Pyhä Henki opettaa meille totuutta? (Kohta OL 8:2–3 voisi olla hyödyllinen.)

Lue OL 50:13–14 ja katso, mikä rooli evankeliumin opettajalla on. Huomaa, että nämä jakeet annettiin varhaisille kirkon jäsenille, jotka oli asetettu tehtävään opettaa evankeliumia.

Mikä on evankeliumin opettajan rooli?

Lue 2. Nefi 33:1 ja ota selville, mitä Pyhä Henki tekee, kun totuutta opetetaan Hänen voimallaan.

Mitä Pyhä Henki jakeen 2. Nefi 33:1 mukaan tekee hyväksemme?

Lue OL 88:118 ja pane merkille, kuinka meidän tulee etsiä oppia.

Kuva
Elder David A. Bednar

Yksi tapa, jolla meidän tulee etsiä oppia, on uskon kautta. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mitä tapahtuu, kun etsimme oppia uskon kautta. Lainattuaan jaetta 2. Nefi 33:1 vanhin Bednar sanoi: ”Huomatkaa, että Hengen voima kyllä vie sanoman sydämeen mutta että se ei välttämättä vaikuta sydämeen. Opettaja voi selittää, havainnollistaa, vakuuttaa ja todistaa ja tehdä sen suurella hengellisellä voimalla ja vaikuttavasti. Sanoman sisältö ja Pyhän Hengen todistus alkavat kuitenkin loppujen lopuksi vaikuttaa sydämessä vain, mikäli vastaanottaja sen sallii. Oppiminen uskon kautta avaa polun Pyhän Hengen vaikutukselle sydämessä.” (Ks. ”Etsikää oppimista uskon kautta”, Liahona, syyskuu 2007, s. 17.)

Tämän lausuman pohjalta me opimme, että jos etsimme oppia uskon kautta, niin me kutsumme Pyhän Hengen vaikutuksen sydämeemme opettamaan totuutta ja todistamaan siitä.

  1. Usko on enemmän kuin passiivista uskomista. Me ilmaisemme uskoamme teoilla. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä me voimme mielestäsi tehdä oppiaksemme uskon kautta?

Kuvittele, ettet ole koskaan pelannut jalkapalloa, mutta opettaja lupaa sinulle voivansa opettaa sinut pelaamaan jalkapalloa niin hyvin, että pääset jalkapallojoukkueeseen. Uskot opettajan kykyyn opettaa ja omaan kykyysi oppia. Opettaja vie sinut jalkapallokentälle. Hän selittää ja näyttää, kuinka jalkapalloa kuljetetaan, mutta hän ei anna sinun kokeilla itse. Sitten hän selittää, kuinka jalkapallo syötetään toiselle pelaajalle, ja näyttää syöttämällä sinulle. Kuitenkin ennen kuin ehdit yrittää syöttää palloa takaisin, opettaja tulee luoksesi ja ottaa pallon. Hän toimii samoin näyttäessään rajaheiton, kun pallo on ylittänyt pelialueen rajan. Hän kiittää sinua ajastasi ja poistuu.

Kuinka valmis tuntisit olevasi tällaisen oppitunnin jälkeen pyrkimään jalkapallojoukkueeseen? Miksi?

Vaikka siitä, että saa tietoa jalkapallosta ja näkee muiden pelaavan, on apua, niin jos haluat kehittää jalkapallossa menestymiseen tarvittavia taitoja, mitä sinun täytyy tehdä?

Kuinka tämä esimerkki saattaisi liittyä oppimiseen uskon kautta?

Pelkkä usko ja luottamus siihen, että Henki voi opettaa meitä, ei riitä. Saadaksemme tietoa Jumalan totuuksista meidän täytyy myös ponnistella oppiaksemme ja toteuttaa oppimaamme käytännössä. Vanhin Bednar on opettanut uskon innoittamasta toimimisesta, joka liittyy oppimiseen uskon kautta:

Kuva
Elder David A. Bednar

”Oppija, joka käyttää tahdonvapauttaan toimimalla oikeiden periaatteiden mukaan, avaa sydämensä Pyhälle Hengelle ja pyytää Hänen opetustaan, todistavaa voimaansa ja vahvistavaa todistustaan. Oppiminen uskon kautta edellyttää hengellistä, henkistä ja fyysistä vaivannäköä eikä vain passiivista vastaanottamista. Juuri uskon innoittaman toiminnan vilpittömyydellä ja johdonmukaisuudella me osoitamme taivaalliselle Isällemme ja Hänen Pojalleen Jeesukselle Kristukselle halukkuutemme oppia ja saada opetusta Pyhältä Hengeltä. – –

Oppiminen uskon kautta vaatii sekä sydäntä että altista mieltä (ks. OL 64:34). Oppiminen uskon kautta tulee sen seurauksena, että Pyhä Henki vie Jumalan sanan voiman sydämeen ja vaikuttaa siellä. Uskon kautta oppimista ei voi siirtää opettajalta oppilaalle luennolla, havaintoesimerkillä eikä kokeellisella harjoituksella, vaan oppilaan täytyy osoittaa uskoa ja toimia saadakseen omakohtaisen tiedon.” (”Etsikää oppimista uskon kautta”, s. 20.)

Muistele sitä nuorta naista, jota kuvailtiin tämän oppiaiheen alussa ja joka on usein pitkästynyt ja josta tuntuu, ettei hän saa paljoakaan kotiopiskeluseminaarin oppiaiheista. Kuvittele, että hän ilmaisisi turhautumisensa sinulle. Sen pohjalta, mitä hän on sanonut aikaisemmin siitä, kuinka hän suorittaa oppiaiheita, olet saanut selville, että hän kirjoittaa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjan tehtäviin usein pinnallisia vastauksia ja että muut mielenkiinnon kohteet ovat usein häiriöksi, kun hän käy läpi oppiaiheita. Hän ei myöskään osallistu luokkatoimintoihin tai -keskusteluihin luokan viikoittaisilla oppitunneilla.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi 3–4 esimerkkiä hengellisestä, henkisestä ja fyysisestä vaivannäöstä, johon kannustaisit tätä nuorta naista, jotta hän voi hyötyä oppimisesta uskon kautta.

Esimerkit apostoli Pietarin elämästä havainnollistavat sitä, kuinka opin etsiminen uskon kautta kutsuu Pyhän Hengen vaikutuksen sydämeemme opettamaan totuutta ja todistamaan siitä. Lue Matt. 4:18–20 ja etsi Vapahtajan kutsu Pietarille ja tämän veljelle Andreakselle.

Mitä Vapahtaja kutsui Pietaria ja Andreasta tekemään?

Kuva
Jesus calling Apostles

Jeesus kutsui Pietaria ja Andreasta seuraamaan Häntä.

Kuinka heidän vastauksensa on esimerkki opin etsimisestä uskon kautta?

Koska Pietari lähti seuraamaan Jeesusta Kristusta, hän sai olla Vapahtajan kanssa koko Vapahtajan kuolevaisuudessa tekemän palvelutyön ajan. Pietarilla oli etuoikeus kuulla säännöllisesti Vapahtajan opetusta ja nähdä omin silmin Hänen suorittavan monia ihmeitä. Vapahtajan kutsusta Pietari jopa käveli vettä pitkin (ks. Matt. 14:28–29).

Eräässä tilanteessa Jeesus esitti opetuslapsilleen kaksi kysymystä. Lue Matt. 16:13–17 ja pane merkille, minkä henkilökohtaisen kysymyksen Vapahtaja esitti opetuslapsilleen ja kuinka Pietari vastasi.

Huomaa jakeessa 17, miten Vapahtaja selitti Pietarin saaneen tietonsa. Pietari sai tietonsa taivaalliselta Isältä ilmoituksena, joka tuli Pyhän Hengen voimalla. Pohdi, kuinka Pietarin kokemus havainnollistaa tässä oppiaiheessa opetettuja totuuksia.

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Kuvaile tilannetta, jolloin olet etsinyt oppia uskon kautta. Kuinka Pyhä Henki täytti roolinsa evankeliumin oppimisessa, kun teit niin?

    2. Mitä aiot tehdä oppiaksesi uskon kautta ja kutsuaksesi Pyhän Hengen sydämeesi opettamaan totuutta ja todistamaan siitä? Jos kaipaat yksityiskohtaisempia ideoita siitä, mitä voit tehdä, voisit valita seuraavista toimista 1–2, joihin keskityt:

      • Tutki pyhiä kirjoituksia päivittäin.

      • Opettele pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyviä taitoja, kuten merkitseminen, rinnakkaisviitteiden tekeminen ja pyhien kirjoitusten tutkimisen apuneuvojen käyttäminen.

      • Ole mukana oppimistoiminnoissa kunnioittavasti ja tarkkaavaisesti ja vältä häiriöitä.

      • Suorita kunkin oppiaiheen oppimistoiminnat merkityksellisellä tavalla.

      • Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muitakin vaikutelmia, ajatuksia ja muistiinpanoja.

      • Selitä evankeliumin oppeja ja periaatteita muille, kirjoita muistiin evankeliumin oppeihin ja periaatteisiin liittyviä oivalluksia ja kokemuksia, kerro niistä muille sekä todista evankeliumin oppien ja periaatteiden totuudellisuudesta.

      • Toteuta evankeliumin oppeja ja periaatteita elämässäsi (ks. Joh. 7:17).

Kuva
President Thomas S. Monson

Kun seminaariopiskelukokemuksessasi etsit oppia uskon kautta, noudatat presidentti Thomas S. Monsonin neuvoa: ”Nuoret, pyydän teitä osallistumaan seminaariin. Tutkikaa pyhiä kirjoituksianne päivittäin. Kuunnelkaa tarkoin opettajianne. Soveltakaa oppimaanne rukoillen käytäntöön.” (”Participate in Seminary”, 12. elokuuta 2011, seminary.lds.org.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut oppiaiheen ”Oppilaan rooli” ja suorittanut siinä annetut tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta