Kirjasto
Viikko 28, päivä 4: Kirje heprealaisille 12 – Jaakobin kirje 1


Viikko 28: Päivä 4

Kirje heprealaisille 12Jaakobin kirje 1

Johdanto

Apostoli Paavali neuvoi juutalaisia kirkon jäseniä juoksemaan hyvän opetuslapsen kilpailun noudattamalla Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä. Hän selitti myös, mitä siunauksia koituu Herran kurituksen vastaanottamisesta. Jaakob, joka oli myös Jeesuksen Kristuksen apostoli, kannusti hajaannuksessa olevaa Israelin huonetta olemaan kärsivällinen ahdingoissaan ja pyytämään viisautta taivaalliselta Isältä. Jaakob opetti heitä myös vastustamaan kiusausta, toteuttamaan sana tekoina, palvelemaan muita ja pysymään hengellisesti puhtaina.

Kirje heprealaisille 12

Paavali neuvoo pyhiä juoksemaan elämän kilpailun uskoen ja sinnikkäästi

Kirjoita annetulle viivalle, mitä vaikeuksia juoksija saattaisi kohdata juostessaan pitkän matkan kilpailua:

Kuva
young man running

Mikä voi innostaa juoksijaa jatkamaan juoksemista silloinkin kun hänellä on vaikeuksia?

Millä tavoin elämä Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena on verrattavissa kestävyysjuoksuun? Mitä vaikeuksia saattaisimme kohdata Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina? Mitä vaikeuksia sinä olet kohdannut Jeesuksen Kristuksen seuraajana?

Kun tutkit lukua Hepr. 12, pane merkille totuuksia, jotka auttavat sinua jatkamaan Jeesuksen Kristuksen seuraamista silloinkin kun se käy vaikeaksi.

Lue Hepr. 12:1 ja pane merkille, mitä apostoli Paavalin mukaan pyhien piti tehdä, jotta he juoksisivat onnistuneesti opetuslapseuden kilpailun.

Kuvittele, että juokset kilpailussa selässäsi reppu täynnä kiviä. Kuinka tämän repun kantaminen vaikuttaisi juoksemiseesi?

Kuinka syntisi saattaisivat olla kuin kiviä repussa? Kuvittele, miltä tuntuisi jonkin matkaa juostuasi ottaa reppu pois selästä.

Mieti, mitä tarkoittaa se, että juoksee opetuslapseuden kilpailun sinnikkäästi.

Lue Hepr. 12:2–4 ja katso, mitä sellaista Paavali kehotti pyhiä tekemään, mikä auttaisi heitä hylkäämään syntinsä ja kestämään vastustusta sinnikkäästi.

Yksi periaate, jonka me voimme oppia sen pohjalta, mitä Paavali opetti pyhille, on se, että kun turvaamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiin, me voimme saada voimaa hylätä syntimme ja kestää sinnikkäästi vastustusta.

Kuva
Crucifixion of Christ

Lue Hepr. 12:2–4 ja pane merkille, mikä tehtävä Vapahtajalla on meidän elämässämme.

Mitähän Paavali tarkoitti kuvaillessaan jakeessa 2 Jeesuksen Kristuksen olevan uskomme perustaja ja täydelliseksi tekijä? Voisit merkitä, millaista vastustusta Vapahtaja kesti kuolevaisuudessa.

Paavali sanoi pyhille, että Jeesus Kristus oli halukas kärsimään kuoleman ristillä ja kestämään maailman häväistyksen, koska Hän tiesi, minkä ilon Hän saisi, jos pysyisi uskollisena taivaalliselle Isälle.

Kuva
Elder Neal A. Maxwell

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Se, että oppii halveksimaan maailman häväistystä, tarkoittaa sitä, ettei pidä sitä minkään arvoisena, samoin kuin ei ollenkaan lankea kiusauksiin (ks. OL 20:22)” (Lord, Increase Our Faith, 1994, s. 99).

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on sanonut seuraavaa Vapahtajan kestävyydestä: ”Jeesus kesti. Hän ei antanut periksi. Hänen hyvyytensä ansiosta usko pystyi voittamaan jopa täydellisen tuskan tilassa. Se luottamus, jonka mukaan Hän eli, kertoi Hänelle, että Hänen tunteistaan huolimatta jumalallinen myötätunto on aina läsnä, että Jumala on aina uskollinen, ettei Hän koskaan pakene eikä petä meitä.” (”Ketään ei ollut Hänen kanssaan”, Liahona, toukokuu 2009, s. 88.)

Mieti, kuinka Jeesuksen Kristuksen esimerkkiin turvaaminen voisi auttaa sinua, kun kohtaat kärsimyksiä ja esteitä. Pohdi, kuinka Vapahtajan esimerkkiin turvaaminen voisi innoittaa sinua hylkäämään syntisi ja suhtautumaan kärsivällisemmin itseesi ja muihin.

Kuva
boy being corrected

Kuinka sinä suhtaudut ojennukseen?

Mieti jotakin tilannetta, jolloin joku ojensi sinua. Kuinka suhtauduit siihen ojennukseen? Miksi toisinaan on vaikea ottaa vastaan ojennusta joltakulta?

Mistähän eri syistä ihmiset saattaisivat pyrkiä ojentamaan meitä, etenkin kun he tietävät, ettemme kenties pidä heidän ojennuksestaan?

Kun juoksemme opetuslapseuden kilpailussa, voimme odottaa, että meitä kuritetaan eli ojennetaan.

Lue Hepr. 12:6–9 ja pane merkille, ketkä kurittavat eli ojentavat meitä ja miksi. Sana äpärä jakeessa 8 viittaa niihin, jotka syntyivät avioliiton ulkopuolella ja joita ei pidetty laillisina perillisinä. (Hepr. 12:9 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helpommin.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin taivaallisen Isän kuritus on osoitus Hänen rakkaudestaan lapsiaan kohtaan?

    2. Millä tavoin taivaallinen Isä saattaisi ojentaa meitä?

Vaikka taivaallisen Isän antama kuritus voi olla monenlaista, meidän tulee varoa olettamasta, että jokainen koettelemus tai kärsimys tulisi Jumalalta.

Jakeessa Hepr. 12:10 Paavali tunnusti, että vaikka maalliset isämme, jotka rakastavat meitä, saattavat joskus kurittaa meitä vajavaisesti, niin taivaallisen Isän kuritus on täydellistä ja on tarkoitettu hyödyksemme.

Lue Hepr. 12:10–11 ja katso, mitä siunauksia koituu siitä, kun alistuu nöyrästi Jumalan kuritukseen. Ilmaus ”pääsemme osallisiksi hänen pyhyydestään” jakeessa 10 viittaa siihen, että tulee enemmän Jumalan kaltaiseksi.

Huomaa, mitä Paavali opetti jakeessa 11 siitä, miltä meistä saattaa alkuun tuntua, kun meitä kuritetaan. Se, että muistamme taivaallisen Isän tietävän, mikä on meille parhaaksi, voi auttaa meitä alistumaan kuritukseen, kun saamme sitä. Yksi periaate, jonka me voimme oppia näistä jakeista, on se, että jos alistumme taivaallisen Isän kuritukseen, niin meistä tulee enemmän Hänen kaltaisiaan ja me koemme vanhurskauden tuomaa rauhaa.

Jos internet on käytettävissäsi, katso Mormonisanomia-sarjan video ”The Will of God” [Jumalan tahto] (3.02), joka on nähtävissä sivustolla lds.org. Tässä videossa kuvataan sitä rakkautta ja viisautta, joka sisältyy taivaallisen Isän antamaan ojennukseen meidän elämässämme.

Mieti jotakin tilannetta, jolloin tunsit taivaallisen Isän kurittavan sinua. Kuinka suhtauduit siihen? Voisit suunnitella erilliselle paperille kyltin, joka muistuttaa sinua alistumaan taivaallisen Isän kuritukseen tulevaisuudessa. Laita kyltti paikkaan, jossa se muistuttaa sinua Paavalin opetuksista heprealaisille.

Kohdassa Hepr. 12:12–29 Paavali kehotti pyhiä auttamaan muita kirkon jäseniä pysymään uskollisina, jotta nämä eivät menettäisi Jumalan siunauksia. Lisäksi hän selitti, että pyhät, jotka pysyvät uskollisina ja palvelevat Jumalaa, saavat verratonta kunniaa ja paikan Jumalan valtakunnassa.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Hepr. 12:9

  1. Lue uudelleen Hepr. 12:9 ja pane merkille, mitä muita opinkohtia me voimme oppia taivaallisesta Isästämme. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä löydät. Vastaa myös seuraavaan kysymykseen: Miksi on tärkeää uskoa, että me olemme Jumalan lapsia?

Kirje heprealaisille 13

Paavali antaa pyhille monia neuvoja

Paavali päätti kirjeensä heprealaisille pyhille antamalla heille neuvoja eri aiheista. Lue Hepr. 13:1–9, 17 ja katso, mitä neuvoja Paavali antoi pyhille.

Mitä neuvoja lukemasi pohjalta mielestäsi tarvitaan eniten meidän aikanamme? Miksi?

Mieti, mitä Paavalin neuvoja sinä voisit toteuttaa paremmin omassa elämässäsi.

Jakeissa Hepr. 13:10–25 Paavali opetti, että kun Jeesus Kristus oli toteuttanut sovituksen, eläinuhreja ei enää vaadittu (ks. 3. Nefi 9:18–20). Sen sijaan pyhät voisivat uhrata Jumalalle kiitosta ja hyviä tekoja.

Jaakobin kirje 1

Jaakob kehottaa hajallaan olevaa Israelia pyytämään viisautta Jumalalta ja olemaan sanan tekijöitä

Oletko koskaan toivonut, että olisit viisaampi tai että ymmärtäisit paremmin taivaallisen Isän tahdon omalla kohdallasi? Pohdi, missä tilanteissa elämässäsi haluaisit saada lisää viisautta.

Kuva
Joseph Smith Seeks Wisdom from the Bible

Lue JS–H 9–10 ja katso, mitä kysymyksiä profeetta Joseph Smithillä oli nuorena.

Joseph oli lukemassa Jaakobin kirjettä oivaltaessaan, kuinka hän voi saada vastauksia kysymyksiinsä. Jaakob oli Jeesuksen Kristuksen apostoli ja piispa Jerusalemissa. Lisäksi kristillisen perimätiedon mukaan Jaakob oli Marian ja Joosefin poika ja siten Jeesuksen Kristuksen velipuoli.

Lue Jaak. 1:1–4 ja ota selville, mitä Jaakob opetti Israelin huoneesta ja sen kamppailuista ja ahdingoista. Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jakeesta Jaak. 1:2 (PKO, JSR Jaak. 1:2, scriptures.lds.org/fi) ilmaus ”monenlaisia koettelemuksia” on vaihdettu ”moniin ahdinkoihin”.

Huomaa viittaukset kestävyyteen jakeissa Jaak. 1:3–4. Miksi kestävyys on tärkeää kamppailuissa ja ahdingoissa?

Lue Jaak. 1:5–6 ja pane merkille, mitä sellaista Joseph Smith oivalsi, mikä auttoi häntä löytämään vastauksia kysymyksiinsä. Voi olla hyödyllistä tietää, että jakeessa 5 sana soimaamatta tarkoittaa ilman nuhtelua tai arvostelua. (Jaak. 1:5–6 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi tai kaksi periaatetta, jotka voit oppia jakeista Jaak. 1:5–6.

Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että pyytää ”uskossa, lainkaan epäilemättä” (Jaak. 1:6)?

Lue JS–H 12, jossa kerrotaan, miten Joseph suhtautui kohtaan Jaak. 1:5. Mitä seurasi siitä, että Joseph Smith toimi sen mukaisesti, mitä opetetaan jakeissa Jaak. 1:5–6?

Kuva
First Vision

Ajattele tilanteita, jolloin taivaallinen Isä on vastannut auliisti rukouksiisi, kun olet rukoillut Häntä uskossa. Mieti, kuinka voisit soveltaa niitä periaatteita, joita huomasit jakeista Jaak. 1:5–6, jotta voit saada viisautta ja vastauksia kysymyksiisi.

Kuten jakeissa Jaak. 1:7–11 kerrotaan, Jaakob varoitti horjumasta kahtaalle uskollisuudessa ja sitoutumisessa Herraan. Lisäksi hän varoitti rikkaita ongelmista, joita voi tulla vaurauden myötä.

Jakeissa Jaak. 1:12–21 Jaakob opetti, että me osoitamme rakkautemme Herraa kohtaan vastustamalla kiusauksia, mikä on yksi vaatimuksista iankaikkisen elämän voitonseppeleen saamiselle. Hän opetti myös, että kaikki hyvät lahjat tulevat Jumalalta ja että pyhien tulee panna pois ”kaikki saasta” ja ottaa vastaan Jumalan sana ”sävyisästi” (Jaak. 1:21).

Lue Jaak. 1:22 ja katso, mitä Jaakob kannusti pyhiä tekemään Jumalan sanalla.

Mieti, kuinka Joseph Smith noudatti tätä neuvoa. Pohdi, kuinka aiot toimia sen pohjalta, mitä olet oppinut tutkiessasi tätä oppiaihetta.

Lue Jaak. 1:27 ja pane merkille, millä tavoin sinä voit olla sanan tekijä. Tässä asiayhteydessä Jaakob käyttää sanaa palvelus puhuessaan siitä, kuinka osoitamme omistautumisemme Jumalalle.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Jaak. 1:5–6

Kohdan Jaak. 1:5–6 ulkoa opetteleminen auttaa sinua koko elämäsi ajan, kun sinulla on kysymyksiä evankeliumista, kun pyydät Herralta apua päätösten tekemiseen ja kun opetat muille evankeliumia.

Käytä muutama minuutti siihen, että yrität opetella ulkoa kohdan Jaak. 1:5–6. Muista kerrata ulkoa oppimiasi pyhien kirjoitusten hallittavia kohtia säännöllisesti, jotta voit pitää ne mielessä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Hepr. 12Jaak. 1 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta