Kirjasto
Viikko 26, päivä 2: 1. kirje tessalonikalaisille


Viikko 26: Päivä 2

1. kirje tessalonikalaisille

Johdanto

Apostoli Paavali kirjoitti Tessalonikan pyhille saatuaan tietää, että he olivat olleet uskollisia evankeliumille vainon keskellä. Hän kiitti heitä heidän uskollisuudestaan ja halukkuudestaan opettaa evankeliumia. Lisäksi Paavali opetti heille kuolleiden ylösnousemuksesta Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen yhteydessä, ja hän opetti, kuinka valmistautua Vapahtajan toiseen tulemiseen.

1. kirje tessalonikalaisille 1–2

Paavali kiittää Tessalonikan pyhiä heidän uskollisuudestaan ahdingossa

Etsi Tessalonika kolmoissidoksen Raamatun kartasta nro 13, ”Apostoli Paavalin lähetysmatkat”. Pyhät Tessalonikassa olivat varhaisimpia eurooppalaisia käännynnäisiä kirkossa. Paavali, Silas ja Timoteus olivat saarnanneet siellä ensimmäisen kerran Paavalin toisella lähetysmatkalla, mutta juutalaisjohtajat olivat ajaneet heidät pois kaupungista (ks. Ap. t. 17:5–15). Tessalonikan pyhiä vainottiin senkin jälkeen kun Paavali ja hänen kumppaninsa olivat lähteneet. Paavali kirjoitti myöhemmin tämän kirjeen pyhille kannustaakseen heitä, kun he kohtasivat vainoa.

  1. Oletko koskaan yrittänyt kertoa evankeliumista jollekulle? Kirjoita kokemuksestasi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Mieti seuraavia kysymyksiä: Kuinka sanomasi otettiin vastaan? Millä tavoin sinua on siunattu, koska olet pyrkinyt kertomaan evankeliumista muille? Mitä haasteita saatamme kohdata, kun yritämme kertoa evankeliumista muille?

Kun tutkit lukuja 1. Tess. 1–2, pane merkille totuuksia, jotka voivat auttaa sinua, kun kerrot evankeliumista muille.

Lue 1. Tess. 1:5–6 ja katso, kuinka apostoli Paavali oli kertonut evankeliumista tessalonikalaisille ollessaan heidän luonaan. Voisit merkitä sanat sanoina ja voimana jakeessa 5.

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mikä ero on evankeliumin ”sanalla” ja ”voimalla”.

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Tosi evankeliumi koostuu kahdesta osasta: sanasta ja voimasta. Kenellä tahansa voi olla sana, sillä kirjat, joihin se on kirjoitettu, ovat kaikkien saatavilla. Mutta voiman täytyy tulla Jumalalta. Se annetaan ja se täytyy antaa Hänen mielensä ja tahtonsa mukaan niille, jotka noudattavat sen saamiseen oikeuttavaa lakia.

Evankeliumin sana on puhuttu tai kirjoitettu selostus siitä, mitä ihmisten täytyy tehdä pelastuakseen. – –

Mutta pelastuminen toteutuu vain, kun Jumalan voima otetaan vastaan ja sitä käytetään, ja tämä voima on pappeuden voima ja Pyhän Hengen voima.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 3, s. 42–43.)

Voisit merkitä jakeeseen 1. Tess. 1:6, mitä tessalonikalaiset tekivät saatuaan opetusta evankeliumista Jumalan sanalla ja voimalla.

Jakeista 1. Tess. 1:5–6 me voimme oppia seuraavan periaatteen: Kun opetamme Jeesuksen Kristuksen evankeliumia Jumalan sanalla ja voimalla, me voimme auttaa muita tulemaan Herran ja Hänen palvelijoidensa seuraajiksi.

Lue 1. Tess. 1:7–9 ja katso, kuinka Tessalonikan pyhien esimerkki vaikutti muihin uskoviin heidän ympärillään.

Tessalonikan pyhien esimerkin pohjalta me voimme oppia seuraavan totuuden: Me voimme julistaa evankeliumia esimerkillämme.

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

Alleviivaa ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavaan lausuntoon, mikä hänen mukaansa on tehokkain tapa kertoa evankeliumista: ”Tehokkain tapa julistaa evankeliumia on esimerkin avulla. Jos me elämme uskonkäsitystemme mukaan, ihmiset kyllä huomaavat. Jos Jeesuksen Kristuksen kasvonpiirteet loistavat elämässämme [ks. Alma 5:14], jos olemme iloisia ja rauhassa maailman kanssa, ihmiset haluavat tietää syyn siihen. Yksi suurimmista saarnoista, mitä on koskaan lausuttu lähetystyöstä, on tämä Fransiskus Assisilaisen lausumana pidetty yksinkertainen ajatus: ’Julista evankeliumia kaikkina aikoina, ja mikäli tarpeen, käytä sanoja’ [julkaisussa William Fay ja Linda Evans Shepherd, Share Jesus without Fear, 1999, s. 22].” (”Odotusta Damaskoksen tiellä”, Liahona, toukokuu 2011, s. 77.)

Ajattele tilannetta, jolloin jonkun muun esimerkki on auttanut sinua joko ottamaan vastaan evankeliumin tai elämään täydemmin sen mukaan.

Jakeissa 1. Tess. 2:1–13 Paavali kirjoitti aiemmasta palvelutehtävästään Tessalonikassa. Hän puhui niistä arvostelijoista Tessalonikassa, jotka olivat epäilleet hänen vilpittömyyttään ja motiivejaan hänen palvelutehtävänsä aikana. Paavali puolustautui kuvailemalla sitä, miten vilpittömästi ja hartaasti hän ja hänen toverinsa olivat opettaneet ja palvelleet pyhiä. Hänen sanansa muistuttavat jakeen OL 12:8 sanoja: ”Eikä kukaan voi auttaa tässä työssä, ellei hän ole nöyrä ja täynnä rakkautta, ellei hänellä ole uskoa, toivoa ja rakkautta.”

Paavali ei ollut palannut Tessalonikaan sen jälkeen kun hänet oli ajettu sieltä pois hänen toisen lähetysmatkansa aikana (ks. Ap. t. 17:10). Hän sanoi, ettei ollut pystynyt palaamaan, koska Saatana oli ”estänyt” sen (ks. 1. Tess. 2:18). Paavali ei antanut mitään yksityiskohtaista tietoa siitä, millä tavoin Saatana esti häntä palaamasta Tessalonikaan, mutta on selvää, että vaino juutalaisten taholta oli jo pakottanut Paavalin käyttämään matkallaan monia kiertoteitä (ks. Ap. t. 17:14–15).

1. kirje tessalonikalaisille 3–5

Paavali kirjoittaa Tessalonikan pyhille Vapahtajan toisesta tulemisesta

Merkitse, ovatko seuraavat väittämät Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta oikein (O) vai väärin (V):

  • ____ 1. Uskolliset pyhät, jotka kuolevat ennen Vapahtajan toista tulemista, nousevat kuolleista vasta tuhatvuotisen valtakunnan lopussa.

  • ____ 2. Uskolliset pyhät, jotka ovat elossa Vapahtajan toisen tulemisen aikaan, temmataan Kristusta vastaan Hänen tullessaan.

  • ____ 3. Toinen tuleminen yllättää jokaisen kuin varas yöllä.

Kun tutkit lukuja 1. Tess. 3–5, pane merkille Jeesuksen Kristuksen toista tulemista koskevia totuuksia, jotka auttavat sinua tietämään oikeat vastaukset oikein–väärin-tietovisaan (vastaukset ovat myös oppiaiheen lopussa).

Saamme tietää jakeista 1. Tess. 3:1–7, että Timoteus oli kertonut Paavalille, että pyhät olivat pysyneet uskollisina kokemastaan vainosta huolimatta.

Lue 1. Tess. 3:11–13 ja pane merkille, mitä Paavali toivoi Herran tekevän pyhien hyväksi valmistaakseen heitä Hänen toiseen tulemiseensa. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä löydät.

Jakeissa 1. Tess. 4:1–12 kerrotaan, että Paavali kehotti pyhiä pyhittymään eli tulemaan puhtaiksi ja tahrattomiksi olemalla kuuliaisia Jumalan käskyille, joita Paavali ja muut olivat opettaneet heille.

Kuva
The Second Coming

Tessalonikan pyhät olivat ymmärtäneet väärin joitakin Jeesuksen Kristuksen toista tulemista koskevia asioita. He pelkäsivät, että ne tessalonikalaiset kirkon jäsenet, jotka olivat kuolleet, eivät saisi kokea Vapahtajan toisen tulemisen siunauksia.

Lue 1. Tess. 4:13–14, 16 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Paavali opetti uskollisista pyhistä, jotka kuolevat ennen Vapahtajan toista tulemista. Hän käytti ilmauksia uneen nukkuville ja poisnukkuneet tarkoittamaan niitä, jotka ovat kuolleet.

Näistä jakeista me opimme seuraavan totuuden: Uskolliset pyhät, jotka kuolevat ennen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista, nousevat kuolleista Hänen tullessaan jälleen.

Ilmaus ”Jumala myös on Jeesuksen tullessa tuova poisnukkuneet elämään yhdessä hänen kanssaan” jakeessa 1. Tess. 4:14 tarkoittaa sitä, että uskolliset pyhät, jotka nousevat kuolleista Vapahtajan toisen tulemisen yhteydessä, temmataan Jeesusta Kristusta vastaan ja he laskeutuvat Hänen kanssaan kirkkaudessa maan päälle (ks. OL 88:97–98).

Lue 1. Tess. 4:15, 17 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Paavali opetti uskollisista pyhistä, jotka ovat elossa, kun Kristus tulee jälleen. Lue lisäksi Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta 1. Tess. 4:15 (PKO, JSR 1. Tess. 4:15) sekä jakeesta 1. Tess. 4:17: ’Silloin heidät, jotka ovat elossa, temmataan yhdessä yläilmoihin niiden kanssa, jotka ovat jäljellä, Herraa vastaan pilvissä. Näin saamme olla aina Herran kanssa.’ (LDS Bible, 1 Thessalonians 4:17, alaviite a.)

Näistä jakeista me opimme seuraavan totuuden: Uskolliset pyhät, jotka ovat elossa Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen aikaan, temmataan Häntä vastaan Hänen tullessaan.

Lue 1. Tess. 4:18 ja katso, mitä Paavali toivoi pyhien tekevän, kun he olivat oppineet nämä totuudet Vapahtajan toisesta tulemisesta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä lohtua saatte näistä Jeesuksen Kristuksen toista tulemista koskevista opeista?

Lue 1. Tess. 5:1–3 ja etsi kaksi vertausta, joita Paavali käytti kuvatakseen Vapahtajan toisen tulemisen ajoitusta.

Mitä Paavalin vertaus varkaasta yöllä mielestäsi opettaa meille Vapahtajan toisesta tulemisesta?

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie on selittänyt: ”[Herra] tulee maailmaan kuin varas yöllä, odottamatta ja varoituksetta niille, jotka ovat hengellisessä pimeydessä, niille, joita Hengen voima ei ole valaissut” (Doctrinal New Testament Commentary, osa 3, s. 54; ks. myös Matt. 24:42–43).

Vanhin McConkie on opettanut myös seuraavaa liittyen vertaukseen synnyttävästä naisesta: ”Hän ei tiedä sitä tuntia tai minuuttia, jolloin lapsi syntyy, mutta hän tietää ajan suunnilleen” (Doctrinal New Testament Commentary, osa 3, s. 54).

Tämän vertauksen pohjalta saattaisimme myös pohtia, kuinka Vapahtajan toista tulemista edeltävät koettelemukset ovat synnytyspolttojen kaltaisia. Mutta aivan kuten vauvan syntymä on suurenmoinen asia, samoin Vapahtajan toinen tuleminen tulee olemaan suurenmoinen vanhurskaille.

Lue 1. Tess. 5:4–6 ja pane merkille, miksi Vapahtajan toinen tuleminen ei yllätä uskollisia pyhiä. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä löydät.

Ilmaus ”valon – – lapsia” jakeessa 5 viittaa uskollisiin kirkon jäseniin, jotka hylkäävät ”pimeyden teot” (Room. 13:12) ja joilla on Pyhän Hengen kumppanuus ja jotka ovat sen vuoksi valmiita Vapahtajan toiseen tulemiseen (ks. OL 106:4–5).

Jakeista 1. Tess. 5:4–6 me opimme seuraavan periaatteen: Jos olemme uskollisia ja tarkkaamme Jeesuksen Kristuksen toista tulemista edeltäviä merkkejä, niin me olemme valmiit, kun Hän tulee jälleen.

Kuva
President Joseph Fielding Smith

Presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut, että me voimme valmistautua Vapahtajan toiseen tulemiseen siten, että ”[otamme] vaarin Kristuksen ja Hänen apostoliensa sanoista ja [valvomme]” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 3, s. 53).

Käy läpi vastauksesi oikein–väärin-tietovisaan tämän oppiaiheen alussa. Muuttaisitko jonkin vastauksesi oppimiesi totuuksien pohjalta?

Jakeissa 1. Tess. 5:7–22 apostoli Paavali antoi pyhille neuvoja siitä, kuinka valmistautua Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.

Lue 1. Tess. 5:12–22 ja ota selville, mitä Paavali neuvoi pyhiä tekemään valmistaakseen itseään ja muita kohtaamaan Vapahtajan Hänen toisessa tulemisessaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mikä yksittäinen neuvo jakeissa 1. Tess. 5:14–22 kiinnittää erityisesti huomiosi?

    2. Kuinka eläminen tämän neuvon mukaan auttaa sinua ja muita valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen?

Lue 1. Tess. 5:23–24 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Paavali sanoi Jumalan tekevän uskollisten pyhiensä hyväksi näiden valmistautuessa Vapahtajan toiseen tulemiseen.

Sen perusteella, mitä olet oppinut tänään, päätä, mitä aiot tehdä paremmin valmistautuaksesi Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Kirjoita tavoitteesi ja suunnitelmasi paperille ja laita paperi paikkaan, josta se muistuttaa sinua niistä tavoitteista ja suunnitelmista.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut 1. kirjeen tessalonikalaisille ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta