Kirjasto
Viikko 8, päivä 2: Markus 6–8


Viikko 8: Päivä 2

Markus 6–8

Johdanto

Jeesus torjuttiin kotikaupungissaan Nasaretissa. Hän lähetti kaksitoista apostolia saarnaamaan evankeliumia. Johannes Kastaja surmattiin Herodes Antipaksen käskystä. Jeesus ruokki ihmeellisellä tavalla yli 5 000 ihmisen väkijoukon, käveli vettä pitkin, tyynnytti myrskyn ja paransi sairaita. Sitten Hän paransi myötätuntoisesti pahan hengen vaivaaman lapsen sekä miehen, joka oli kuuro eikä pystynyt kunnolla puhumaan. Hän ruokki 4 000 ihmistä lähellä Galileanjärveä ja kulki Betsaidaan, jossa Hän paransi sokean miehen vaiheittain.

Markus 6:1–44

Jeesus torjutaan Nasaretissa, ja Hän lähettää kaksitoista apostolia matkaan; kertomus Johannes Kastajan kuolemasta; Jeesus ruokkii ihmeellisellä tavalla yli 5 000 ihmistä

Mieti seuraavaa tilannetta: Kotoa lähteminen ja lähetystyöhön meneminen jännittää todella paljon nuorta, joka on juuri saanut kutsun lähetystyöhön. Hänellä on vaikeuksia pitää puheita ja toimia sosiaalisissa tilanteissa.

Mitä sanoisit tälle nuorelle miehelle tai naiselle?

Kun tutkit lukua Mark. 6, etsi jokin periaate, joka voisi auttaa tätä nuorta lähetyssaarnaajaa ja meitä kaikkia, kun tunnemme riittämättömyyttä sen tekemisessä, mitä Herra on meiltä pyytänyt.

Jakeissa Mark. 6:1–13 kerrotaan, että Jeesus torjuttiin kotikaupungissaan Nasaretissa. (Tätä käsitellään yksityiskohtaisemmin tutkiessasi lukualuetta Luuk. 4:14–30.) Ollessaan siellä Jeesus lähetti kaksitoista apostolia saarnaamaan evankeliumia kaksittain. Saarnatessaan evankeliumia he myös karkottivat pahoja henkiä ja paransivat sairaita. Markus mainitsee myös, että Vapahtajan apostolit voitelivat sairaita öljyllä.

Kuva
man having hands laid on his head

Kun Herodes Antipas kuuli Jeesuksen tekemistä monista ihmeistä, hän pelkäsi, että Johannes Kastaja oli noussut kuolleista ja teki näitä ihmeitä (ks. Mark. 6:14). (Jakeissa Mark. 6:17–29 kerrotaan, että Herodes oli aiemmin mestauttanut Johannes Kastajan saadakseen vaimonsa tyytyväiseksi.)

Jakeissa Mark. 6:30–33 kerrotaan, että kaksitoista apostolia palasivat saarnaamasta evankeliumia ja että Jeesus ja kaksitoista apostolia nousivat veneeseen mennäkseen paikkaan, jossa he voisivat olla rauhassa ja levätä. Useista lähellä olevista kaupungeista tulleet ihmiset kulkivat kuitenkin sinne, minne Jeesus rantautuisi, ja olivat odottamassa Häntä, kun Hän saapui.

Lue Mark. 6:34 ja katso, kuinka Vapahtaja suhtautui väkijoukkoon, vaikka Hän ja Hänen opetuslapsensa olivat etsineet lepoa ja sitä, että saisivat olla yksin.

Pohdi jotakin kokemusta, jolloin olet nähnyt nykypäivän esimerkin henkilöstä, joka on uhrannut omaa aikaansa palvellakseen muita Jeesuksen tavalla.

Opetettuaan väkijoukkoa koko päivän Vapahtaja teki suuren ihmeen. Lue kohdat Mark. 6:35–44 ja Matt. 14:18 ja numeroi seuraavat tapahtumat kronologiseen järjestykseen. (Vastaukset ovat oppiaiheen lopussa.)

  • Vapahtaja moninkertaisti opetuslasten tuomiset vastaten tarpeeseen ylenpalttisesti.

  • Opetuslapset sanoivat, että heillä oli viisi leipää ja kaksi kalaa.

  • Opetuslapset ehdottivat, että ihmiset lähetettäisiin pois ostamaan ruokaa.

  • Vapahtaja kysyi, mitä opetuslapset voisivat antaa.

  • Vapahtaja käski opetuslasten antaa ihmisille ruokaa.

  • Väkijoukolla ei ollut mitään syötävää.

  • Vapahtaja pyysi opetuslapsia tuomaan Hänelle sen, mitä heillä oli.

Jakeen Mark. 6:44 kreikankielinen alkuteksti tekee selväksi, että ilmaus ”viisituhatta miestä” tarkoittaa viittätuhatta aikuista miespuolista henkilöä. Näin ollen ruokittujen lukumäärä oli suurempi, koska paikalla oli myös naisia ja lapsia (ks. Matt. 14:21).

Huomaa, että ennen tämän ihmeen tekemistä Vapahtaja pyysi ensin opetuslapsiaan antamaan Hänelle viisi leipää ja kaksi kalaa – kaiken, mitä heillä oli. Vapahtaja moninkertaisti nämä ruoka-aineet ruokkiakseen väkijoukon.

Kuva
large multitude on hillside

Yksi periaate, jonka me voimme oppia tästä kertomuksesta, on se, että kun annamme Vapahtajalle kaiken, mitä meillä on, Hän voi auttaa meitä antamaan enemmän toteuttaakseen tarkoituksensa.

Vaikka Vapahtaja ei olekaan pyytänyt meitä tuomaan Hänelle kaikkea ruokaa, mitä meillä on, Hän kutsuu niitä, jotka pyrkivät toteuttamaan Hänen tarkoituksiaan, antamaan Hänelle kaikki halunsa, kykynsä, erityisosaamisensa, taitonsa, vahvuutensa, lahjansa ja ponnistuksensa (ks. 2. Nefi 25:29; Omni 26).

  1. Mieti uudelleen aiemmin mainitun jännittyneen, vasta kutsutun lähetyssaarnaajan tilannetta ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitähän tämä lähetyssaarnaaja voisi yllä olevan periaatteen pohjalta tehdä antaakseen Vapahtajalle kaiken, mitä hänellä on? Mitä arvelet, että Vapahtaja tekisi?

    2. Mitä muita sellaisia tilanteita nuori kirkon jäsen saattaisi kohdata, joissa tämän periaatteen tuntemisesta olisi hyötyä?

    3. Millä tavoin Herra on lisännyt sinun aikaansaannoksiasi toteuttaakseen tarkoituksiaan?

Markus 6:45–56

Jeesus kävelee vettä pitkin ja parantaa sairaita

Jakeissa Mark. 6:45–56 kerrotaan, että ruokittuaan yli 5 000 ihmistä Jeesus käski opetuslastensa purjehtia veneellä Galileanjärven toiselle puolelle. Sitten Hän lähetti väkijoukon pois ja meni vuorelle rukoilemaan. Yöllä nousi myrsky, ja Vapahtaja katseli vuorelta, kun Hänen opetuslapsensa kamppailivat myrskyssä tuulta vastaan. Sitten Hän käveli vettä pitkin heidän luokseen ja tyynnytti myrskyn. Näissä jakeissa kerrottuja tietoja on käsitelty aiemmin yksityiskohtaisemmin tutkiessasi lukua Matt. 14.

Markus 7:1–8:21

Jeesus nuhtelee fariseuksia, parantaa vaivattuja ja ruokkii 4 000 ihmistä

Kun tutkit lukuja Mark. 7–8, pane merkille, mitä Vapahtaja on opettanut meitä tekemään, kun me huomaamme jonkun olevan avun tarpeessa.

Jakeissa Mark. 7:1–23 kerrotaan, että Vapahtaja nuhteli fariseuksia väärien perinnäissääntöjen noudattamisesta, ja Hän opetti heille ja opetuslapsilleen, että ”juuri ihmisen sisältä, sydämestä” (Mark. 7:21) ovat lähtöisin pahat ajatukset ja teot, ja sen vuoksi ne saastuttavat ihmisen.

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seuraavaa ”isien perinnäissäännöistä” (ks. Mark. 7:5):

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Vuosien varrella lainopettajat ja muut opettajat lisäsivät Mooseksen lakiin rabbien toimituksia ja tulkintoja. Näitä perinnäissääntöjä pidettiin tosiasiallisesti ja virallisesti tärkeämpinä ja sitovampina kuin itse lakia. Niiden joukossa olivat rituaaliset pesut, joiden oletettiin suojaavan seremonialliselta epäpuhtaudelta mutta joita Jeesus ja Hänen opetuslapsensa olivat laiminlyöneet.

Tämä sama prosessi totuuden muuttamisesta perinnäissäännöiksi – Jumalan lain muuttamisesta ’ihmisten opeiksi ja käskyiksi’ [Joseph Smithin raamatunkäännös, Mark 7:7] sellaisten opettajien tulkinnoilla ja lisäyksillä, jotka eivät olleet saaneet innoitusta – on täsmälleen samaa, mitä tapahtui kristillisen aikakauden suuressa luopumuksessa. Varhaisen kristinuskon lainopettajat ja papit lisäsivät Kristuksen puhtaisiin ja yksinkertaisiin oppeihin seuraavanlaisia asioita: myytiin aneita, joilla vapautettiin jumalattomat aiemmista synneistä ja annettiin heille lupa tehdä tulevia rikoksia ilman jumalallista rangaistusta; annettiin syntejä (oletettavasti) anteeksi toistuvilla ja pintapuolisilla tunnustuksilla; – – rukoiltiin pyhimyksiä Herran sijaan; palvottiin kuvia; – – kiellettiin pappeja ja kirkon muita virkailijoita menemästä naimisiin; – – papit ja kirkon muut virkailijat käyttivät kalliita viittoja ja pukuja; käytettiin komeita papintitteleitä; kasvatettiin kirkon varallisuutta uhkapelillä, ja niin edelleen.

Kaikkia näitä ja monia muita vastaavanlaisia perinnäissääntöjä jotkut pitivät tärkeämpinä kuin Jumalan lakia sellaisena kuin Mestari oli sen alun perin antanut. Tosiaankin niin sanottu kristillinen kirkko nykyään perustuu suurelta osin pikemminkin ’isien’ perinnäissääntöihin kuin taivaan ilmoituksiin.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 366–367.)

Jakeissa Mark. 7:24–30 kerrotaan, että Jeesus paransi kreikkalaisen naisen tyttären, jota vaivasi paha henki. Muistathan, että tuossa vaiheessa Vapahtajan palvelutyö oli Israelin huoneeseen kuuluvien keskuudessa, ei pakanoiden, ja silti Hän myötätuntoisesti auttoi tätä pakanakansaan kuuluvaa naista, joka oli avun tarpeessa ja uskoi Häneen.

Katso kolmoissidoksen lopusta Raamatun karttaa nro 11, ”Pyhä maa Uuden testamentin aikaan”, ja etsi siitä Tyroksen ja Sidonin kaupungit sekä Galileanjärvi. Lähdettyään Tyroksesta ja Sidonista Vapahtaja matkasi Galileanjärven itäpuolelle Dekapoliin alueelle, missä asui pääasiassa pakanoita.

Lue Mark. 7:31–37 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja osoitti myötätuntoa miestä kohtaan, joka oli kuuro eikä pystynyt kunnolla puhumaan.

Lue Mark. 8:1–3 ja katso, minkä tarpeen Jeesus havaitsi.

Huomaa jakeesta 2, mitä Vapahtaja tunsi väkijoukkoa kohtaan.

Lue Mark. 8:4–9 ja katso, mitä Vapahtaja teki, vaikkei Häntä ollut pyydetty.

Vapahtajan nälkäistä väkijoukkoa kohtaan osoittaman myötätunnon ja tekojen pohjalta me opimme, että me voimme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä tiedostamalla muiden tarpeet ja auttamalla sitten niiden tarpeiden täyttämisessä.

Sisar Linda K. Burton, Apuyhdistyksen ylijohtaja, on opettanut, että noudattaaksemme Vapahtajan esimerkkiä Jumalan lasten palvelemisessa meidän pitää ”ensin huomata, sitten palvella” (ks. ”Ensin huomaa, sitten palvele”, Liahona, marraskuu 2012, s. 78). Voisit kirjoittaa tämän ilmauksen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Mark. 8:4–9 viereen.

Se, että rukoilemme ja pyydämme taivaalliselta Isältä apua sekä pidämme ajatuksemme keskittyneinä pikemminkin muihin kuin itseemme, voi auttaa meitä ymmärtämään paremmin muiden tarpeita ja täyttämään niitä. Muista, etteivät kaikki tarpeet ole kenties heti ilmeisiä.

Mikä voi haitata kykyämme huomata muiden tarpeita ja auttaa niiden täyttämisessä?

Lue presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat:

Kuva
President Thomas S. Monson

”Kuinka monta kertaa sydäntänne on kosketettu, kun olette nähneet toisen ihmisen tarpeen? Kuinka usein te olette aikoneet olla se, joka auttaa? Ja silti kuinka usein arki on astunut kuvaan ja olette jättäneet auttamisen muiden tehtäväksi ajatellen, että ’no varmastikin joku huolehtii tuosta tarpeesta’.

Tempaudumme niin täysin kiireiseen elämäämme. Jos kuitenkin ottaisimme askelen taaksepäin ja katsoisimme tarkoin sitä, mitä olemme tekemässä, saattaisimme huomata, että olemme sotkeutuneet lillukanvarsiin. Toisin sanoen käytämme liian usein suurimman osan ajastamme huolehtimalla asioista, joilla ei todellisuudessa ole kokonaisuuden kannalta juuri lainkaan merkitystä, ja laiminlyömme tärkeämmät asiat.” (”Mitä minä olen tehnyt jonkun hyväksi tänään?”, Liahona, marraskuu 2009, s. 85.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet tiedostanut jonkin tarpeen ja pysähtynyt auttamaan jotakuta. Kirjoita myös tilanteesta, jolloin joku on havainnut jonkin sinun tarpeistasi ja auttanut sen täyttämisessä.

Rukoile ja pane merkille mahdollisuuksia auttaa muiden tarpeiden täyttämisessä tänään ja tulevaisuudessa.

Jakeissa Mark. 8:10–21 kerrotaan, että ruokittuaan ihmeellisellä tavalla 4 000 ihmistä Jeesus purjehti opetuslastensa kanssa kaupunkiin nimeltä Dalmanuta. Siellä fariseukset pyysivät Häntä näyttämään heille merkin. Jeesus kieltäytyi antamasta heille merkkiä, ja kuten Joseph Smithin raamatunkäännöksessä kerrotaan, Hän opetti heille, että ”tälle sukupolvelle ei merkkiä anneta, paitsi profeetta Joonan merkki; sillä niin kuin Joona oli kolme päivää ja kolme yötä valaan vatsassa, samoin Ihmisen Poika haudataan maan poveen” (Joseph Smithin raamatunkäännös, Mark 8:12).

Markus 8:22–38

Jeesus parantaa sokean miehen vaiheittain

Betsaidassa Vapahtajan luo tuotiin parannettavaksi eräs sokea mies. Lue Mark. 8:22–26 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja paransi tämän miehen.

Huomaa jakeesta 24, että kun Vapahtaja oli ensimmäisen kerran pannut kätensä sokean miehen päälle, tämä pystyi näkemään muttei pystynyt näkemään selvästi.

Kuva
Jesus laying hands on man’s eyes

Jakeessa Mark. 8:25 kerrotaan, että kun Vapahtaja oli pannut kätensä miehen päälle toisen kerran, miehen näkö palautui täysin.

Miksi on tärkeää ymmärtää, että jotkin siunaukset, kuten todistuksen saaminen evankeliumista tai fyysinen tai hengellinen parantuminen, tapahtuvat usein vähitellen tai vaiheittain eivätkä niinkään heti tai kerralla?

Jakeissa Mark. 8:27–38 kerrotaan Pietarin julistaneen, että Jeesus on Kristus. Vapahtaja kielsi opetuslapsiaan puhumasta vielä julkisesti siitä, että Hän on Kristus eli Messias. Hän alkoi myös puhua heille lähestyvästä kärsimyksestään ja kuolemastaan Jerusalemissa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Mark. 6–8 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

  • Oikea vastausjärjestys tämän oppiaiheen tehtävään: 7, 5, 2, 4, 3, 1, 6. (Mukailtu julkaisusta New Testament Teacher Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 68.)

Tulosta