Kirjasto
Viikko 30, päivä 3: 2. Johanneksen kirje – 3. Johanneksen kirje


Viikko 30: Päivä 3

2. Johanneksen kirje3. Johanneksen kirje

Johdanto

Apostoli Johannes varoitti pyhiä ihmisistä, jotka eksyttävät ja saarnaavat, ettei Jeesus Kristus tullut lihaan. Hän myös kiitti Gaiusta, joka oli kirkon jäsen, tämän uskollisuudesta.

2. Johanneksen kirje

Johannes varoittaa ihmisistä, jotka opettavat väärää oppia

Ajattele jotakuta tunnettua urheilijaa. Mitä tämä urheilija saattaisi tehdä, jotta hän pysyisi huippukunnossa ja suoriutuisi hyvin?

Kuva
soccer ball and player

Mitä voisi tapahtua, jos tämä urheilija – tehtyään rankasti työtä päästäkseen kuntoon – lakkaisi kuntoilemasta ja alkaisi syödä roskaruokaa, katsella paljon televisiota, pelata paljon videopelejä ja käyttää aineita, jotka ovat vahingollisia keholle?

Pohdi, kuinka sitä työtä, jota menestyvien urheilijoiden on tehtävä pysyäkseen huippukunnossa, voidaan verrata työhön, jota kirkon jäsenten täytyy tehdä säilyttääkseen ne siunaukset, jotka he ovat saaneet evankeliumin myötä. Kun tutkit Toista Johanneksen kirjettä, pane merkille periaate, joka voi auttaa sinua säilyttämään itselläsi ne siunaukset, joita olet saanut kirkon jäsenenä.

Kuten jakeissa 2. Joh. 1–4 kerrotaan, apostoli Johannes aloitti tämän kirjeen osoittamalla sen ”valitulle äidille ja hänen lapsilleen”. Se on saattanut olla suoraan jollekulle kirkon sisarelle ja hänen lapsilleen osoitettu kirje tai vertauskuvallista kieltä, joka kuvailee jotakin kirkon seurakuntaa.

Lue 2. Joh. 5–6 ja pane merkille käsky, josta Johannes muistutti pyhiä.

Lue 2. Joh. 7 ja kiinnitä huomiota siihen, miksi Johannes neuvoi kirkon jäseniä elämään Jumalan käskyjen mukaan (ks. 2. Joh. 6).

Mitä eksyttäjät ja antikristukset opettivat?

Kun Johannes kirjoitti tämän kirjeen, doketismina tunnettu ajatussuunta oli saamassa suosiota. Doketistit uskoivat, että Jumala on niin korotettu olento, että Hän on kärsimyksen, kuoleman ja kaikkien muiden kuolevaisuuden kokemusten yläpuolella. Sen vuoksi he päättelivät, että koska Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Hän ei todellisuudessa tullut lihaan vaan Hänen Henkensä vain näytti (sana doketismi on muodostettu kreikankielisestä sanasta, joka tarkoittaa ’näyttää’) tekevän sitä, mitä kuolevainen ihminen tekisi tai kokisi.

Mitä esimerkkejä meidän aikanamme on vääristä opetuksista, jotka ovat ristiriidassa evankeliumin totuuksien kanssa?

Miksi nämä opetukset ovat hengellisesti vaarallisia?

Lue 2. Joh. 8 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Johannes neuvoi kirkon jäseniä tekemään näiden väärien opetusten vuoksi. ”Hukkaaminen” tarkoittaa totuuksien kadottamista tai unohtamista ja saada kokoon tarkoittaa niiden omaksumista.

Yksi periaate, jonka me voimme oppia jakeista 2. Joh. 6–8, on se, että kun pidämme käskyt ja olemme valppaita, me voimme edelleenkin nauttia saamistamme evankeliumin siunauksista.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Luettele evankeliumin siunauksia, joita olet saanut ja joita toivot saavasi.

    2. Miksi meidän täytyy edelleen pitää Jumalan käskyt ja elää evankeliumin mukaan saadaksemme evankeliumin siunauksia ja nauttiaksemme edelleen niistä, joita olemme jo saaneet?

Lue 2. Joh. 9 ja katso, mitä Johanneksen opetuksen mukaan tapahtuisi niille, jotka pysyvät Kristuksen opetuksessa eli opissa. Kristuksen oppi on sitä, että ihmisen täytyy uskoa, tehdä parannus, mennä kasteelle, vastaanottaa Pyhän Hengen lahja henkilöltä, jolla on asianmukainen pappeuden valtuus, ja kestää loppuun asti (ks. 2. Nefi 31:15–21).

Yksi totuus, jonka voimme oppia jakeesta 2. Joh. 9, on se, että jos pysymme Kristuksen opissa, Isä ja Poika ovat kanssamme.

Yksi tapa, jolla Isä ja Poika ovat kanssamme, on Pyhän Hengen kumppanuuden välityksellä.

Pohdi kahta tässä oppiaiheessa huomattua totuutta. Kuinka onnistut pyrkimyksissäsi pitää Jumalan käskyt, olla valpas ja pysyä evankeliumissa? Mistä evankeliumin siunauksista sinä haluat nauttia nyt ja tulevaisuudessa? Mitä aiot tehdä tänään pitääksesi käskyt uskollisemmin ja pysyäksesi Kristuksen opissa?

Kuten jakeissa 2. Joh. 10–13 kerrotaan, Johannes kannusti pyhiä välttämään ihmisiä, jotka levittävät väärää oppia. Hän ilmaisi myös halunsa käydä henkilökohtaisesti niiden pyhien luona, joille hän kirjoitti.

3. Johanneksen kirje

Johannes kiittää Gaiusta hänen uskollisuudestaan

Mitä tapahtuu veden pinnalle, kun jokin koskettaa sitä? Onko mahdollista koskettaa vettä vaikuttamatta siihen? Kuinka veden pinnan koskettaminen saattaisi muistuttaa evankeliumin mukaista elämää?

Kuva
ripples in water

Kolmannen Johanneksen kirjeen apostoli Johannes osoitti uskolliselle kirkon jäsenelle nimeltä Gaius. Lue 3. Joh. 1–4 ja ota selville, kuinka Johannekseen vaikutti se, että Gaius eli uskollisesti evankeliumin mukaan. Sana lapset jakeessa 4 voi tarkoittaa niitä kirkon jäseniä, joita Johannes oli auttanut kokemaan kääntymyksen evankeliumiin.

Sen pohjalta, kuinka Gaiuksen uskollisuus vaikutti Johannekseen, minkä totuuden me voimme huomata jakeista 3. Joh. 1–4 siitä, kuinka evankeliumin mukaan eläminen voi vaikuttaa meihin itseemme ja muihin?

  1. Ajattele, milloin sinä olet tuntenut iloa, koska olet nähnyt jonkun muun pyrkivän elämään evankeliumin mukaan. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tai erilliselle paperille kirje, jossa kiität kyseistä henkilöä hänen pyrkimyksistään elää evankeliumin mukaan, ja selitä, kuinka hänen uskollisuutensa on vaikuttanut sinuun. Jos kirjoitat kirjeen erilliselle paperille, kirjoita lyhyt tiivistelmä kirjeestä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Voisit antaa kirjeen sille henkilölle, jolle kirjoitit.

Ajattele jotakin tilannetta, jolloin kuulit jonkun kirkon johtohenkilön tai lähetyssaarnaajan, jota et tunne, puhuvan kirkon kokouksessa tai yleiskonferenssin aikana. Me saatamme toisinaan tuntea houkutusta osoittaa vähemmän huomiota tai kunnioitusta joillekuille kirkon johtohenkilöille tai opettajille, ellemme tunne heitä.

Lue 3. Joh. 5–8 ja ota selville, mitä sellaista Gaius teki, mikä miellytti Johannesta. Maininta veljistä ja muualta tulevista jakeessa 5 viittaa matkustaviin opettajiin ja lähetyssaarnaajiin, joita Gaius ei tuntenut.

Johannes kirjoitti myös paikallisesta kirkon johtohenkilöstä nimeltä Diotrefes, johon Johannes ei ollut tyytyväinen. Lue 3. Joh. 9–10 ja ota selville, miksi Johannes ei ollut häneen tyytyväinen.

Diotrefes oli alkanut kapinoida ja oli ajautunut henkilökohtaiseen luopumukseen. Yksi totuus, jonka me voimme oppia Gaiuksen hyvästä esimerkistä ja Diotrefesin huonosta esimerkistä, on seuraava: Kirkon jäsenten tulee ottaa vastaan kaikki Herran palvelijat ja antaa heille tukensa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi joitakin asioita, joilla me voimme ”antaa tukemme” (ks. 3. Joh. 8) Herran palvelijoille.

Pane merkille, mitä mahdollisuuksia sinulla on soveltaa edellä mainittua totuutta käytäntöön, niin että otat vastaan eli hyväksyt paikalliset ja ylimmät kirkon johtajat ja annat heille tukesi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut 2. Johanneksen kirjeen ja 3. Johanneksen kirjeen ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta