Kirjasto
Viikko 7, päivä 2: Matteus 27–28


Viikko 7: Päivä 2

Matteus 27–28

Johdanto

Osana salaliittoa Jeesuksen Kristuksen surmaamiseksi juutalaisjohtajat toivat Hänet roomalaisen maaherran Pontius Pilatuksen eteen. Pilatus luovutti Jeesuksen ruoskittavaksi ja ristiinnaulittavaksi. Jeesus alistui kärsimykseen ja kuolemaan täyttääkseen Isänsä tahdon.

Matteus 27:1–25

Jeesus luovutetaan Pilatuksen käsiin ja Hänet tuomitaan ristiinnaulittavaksi

Jos voisit valita yhden pyhien kirjoitusten tapahtuman, jonka silminnäkijä saisit olla, minkä tapahtuman valitsisit? Miksi?

Tämän oppiaiheen aikana tutkit yhtä merkittävimmistä tapahtumista maailman historiassa. Kuvittele, että olet silminnäkijänä sille, mitä tapahtui.

Luvussa Matt. 26 kerrotaan, että Jeesus vangittiin ja että juutalaisten johtajat syyttivät Häntä epäoikeudenmukaisesti ja tuomitsivat Hänet. Rooman vallan alaisuudessa juutalaisilla ei ollut valtaa tuomita ketään kuolemaan. Siksi juutalaisjohtajat pyrkivät löytämään Rooman laista sellaisen rikoksen, josta Jeesus voitaisiin tuomita kuolemaan.

Jakeissa Matt. 27:1–10 kerrotaan, että juutalaisjohtajat luovuttivat Jeesuksen Pontius Pilatuksen käsiin, joka oli roomalainen Juudean maaherra. Sen nähdessään Juudas katui päätöstään kavaltaa Jeesus, pyrki palauttamaan juutalaisjohtajilta saamansa rahat ja riisti sitten henkensä. Joseph Smithin raamatunkäännöksessä selvennetään, että Juudas ”hirttäytyi puuhun. Ja hän putosi heti maahan, ja hänen suolensa pursuivat ulos, ja hän kuoli.” (JSR Matt. 27:6.)

Koska hopearahat olivat ”verirahoja” (Matt. 27:6) ja siksi niitä ei ollut lainmukaista lisätä temppelirahastoon, juutalaisjohtajat ostivat rahoilla savenvalajan pellon, jonne muukalaiset (vierasmaalaiset) voitaisiin haudata. Matteus mainitsi, että tämä tapahtuma täyttää erään profetian (ks. Sak. 11:12–13).

Juutalaisten painostuksen vuoksi ja peläten menettävänsä kansan hallinnan Pilatus antoi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi (ks. Matt. 27:11–26). (Sinulla on tilaisuus tutkia näitä tapahtumia yksityiskohtaisemmin oppiaiheessa, joka koskee lukuja Joh. 18–19.)

Matteus 27:26–50

Jeesus ruoskitaan, Häntä pilkataan ja Hänet ristiinnaulitaan

Kuva
whip with sharp metal inserts

Ennen kuin Pilatus lähetti Jeesuksen ristiinnaulittavaksi, hän ruoskitti Jeesuksen (ks. Matt. 27:26). Joutuminen ruoskittavaksi tarkoittaa sitä, että henkilöä lyödään toistuvasti piiskalla, jonka useisiin säikeisiin on punottu esineitä, kuten teräviä kiviä tai luun siruja. Tällainen rangaistus varattiin yleensä palvelijoille, kun taas jalosukuisia tai Rooman vapaita kansalaisia lyötiin kepeillä. Oli monia, jotka eivät selviytyneet ruoskimisesta hengissä sen aiheuttamien vakavien ruumiillisten vammojen vuoksi.

Lue Matt. 27:27–32 ja katso, mitä roomalaiset sotilaat tekivät Jeesukselle.

Mistähän syystä sotilaat etsivät jonkun muun kantamaan Jeesuksen ristiä?

  1. Kuvittele, että itse olisit Simon-nimisen kyreneläisen miehen asemassa. Mitä sinä olisit mahtanut ajatella tai tuntea, jos olisit ollut väkijoukon keskellä ja sinut olisi pakotettu kantamaan Jeesuksen ristiä? Kirjoita vastauksesi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Jakeessa Matt. 27:33 kerrotaan, että Jeesus vietiin ”paikkaan, jota kutsutaan Golgataksi, Pääkallonpaikaksi”.

Kuva
Elder James E. Talmage

Vanhin James E. Talmage kahdentoista apostolin koorumista on opettanut paikan nimestä seuraavaa: ”Nimeä on ehkä käytetty kukkulan ulkomuodon johdosta, puhummehan mekin kukkulan laesta; tai jos kysymys oli tavanomaisesta teloituspaikasta, paikalle on sen vuoksi annettu kuolemaan viittaava nimi, aivan kuten me katsomme pääkallon symboloivan kuolemaa” (Jeesus Kristus, 1986, s. 469).

Jakeissa Matt. 27:34–45 kerrotaan, että Jeesus kieltäytyi nauttimasta juomaa, jota tavallisesti tarjotaan ristiinnaulituille lievittämään tuskia. Ihmiset, jotka katselivat ristiinnaulitsemista, yrittivät pilkata ja kiusata Jeesusta.

Lue Matt. 27:46 ja katso, mitä Jeesus sanoi ollessaan ristillä. Voisit merkitä, mitä löydät.

Jotta ymmärtäisit paremmin, mitä sinä hetkenä tapahtui, lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Puhun hyvin varoen, jopa kunnioittavasti siitä, mikä on kenties ollut kaikkein vaikein hetki tällä yksinäisellä matkalla sovitukseen. Puhun noista viimeisistä hetkistä, joihin Jeesus on varmasti ollut valmis älyllisesti ja fyysisesti mutta joita Hän ei kenties ollut täysin osannut odottaa henkisesti ja hengellisesti – tuosta lopullisesta vajoamisesta Jumalan vetäytymisen aiheuttamaan lamauttavaan epätoivoon, kun Hän huusi äärimmäisessä yksinäisyydessään: ’Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?’ [Matt. 27:46.] – –

Koko sieluni varmuudella todistan, että – – täydellinen Isä ei hylännyt Poikaansa tuolla hetkellä. Henkilökohtaisesti uskon tosiaankin, että koko sen palvelutyön aikana, jonka Kristus teki kuolevaisuudessa, Isä ei kenties koskaan ollut lähempänä Poikaansa kuin noina kärsimyksen tuskallisina viimeisinä hetkinä. Silti – – Isä otti hetkeksi Jeesukselta Henkensä lohdun, henkilökohtaisen läsnäolonsa tuoman tuen.” (Ks. ”Ketään ei ollut Hänen kanssaan”, Liahona, toukokuu 2009, s. 87.)

Mistähän syystä taivaallinen Isä otti Jeesukselta pois Henkensä tuolla hetkellä?

Lue vanhin Hollandin lausunnon loppuosa ja merkitse hänen sanoistaan ne, joissa selitetään, miksi Jeesus Kristus koki Hengen vetäytymisen: ”Edellytyksenä oli – ja sovituksen merkityksen kannalta oli todellakin jopa keskeistä – että tämän täydellisen Pojan, joka ei ollut koskaan puhunut pahaa, ei tehnyt pahaa eikä koskenut mihinkään saastaiseen, oli tiedettävä, miltä muusta ihmiskunnasta tuntuisi – meistä, kaikista meistä – kun me syyllistyisimme sellaisiin synteihin. Jotta Hänen sovituksensa olisi ääretön ja iankaikkinen, Hänen oli tunnettava, miltä tuntui kuolla paitsi fyysisesti niin myös hengellisesti, aistia, millaista oli, kun jumalallinen Henki vetäytyi jättäen tunteen, että on aivan täysin, äärimmäisen, epätoivoisen yksin.” (”Ketään ei ollut Hänen kanssaan”, s. 87–88.)

Jakeen Matt. 27:46 ja vanhin Hollandin lausuman perusteella me voimme oppia, että osana sovitusta Jeesus Kristus koki taivaallisen Isän Hengen vetäytymisen.

Kun teemme syntiä, me koemme hengellisen kuoleman – taivaallisen Isän Hengen vetäytymisen. Koska Jeesus Kristus koki hengellisen kuoleman ristillä, Hän voi auttaa meitä, kun me olemme erossa taivaallisen Isän Hengestä huonojen valintojemme vuoksi. Hän voi auttaa meitä myös, kun tunnemme olevamme yksin.

Lue Matt. 27:50. Joseph Smithin raamatunkäännöksessä sanotaan: ”Kun Jeesus oli jälleen huutanut kovalla äänellä sanoen: Isä, se on täytetty, sinun tahtosi on tapahtunut, hän antoi henkensä” (LDS Bible, Matthew 27:50, alaviite a).

Joseph Smithin raamatunkäännöksen tämän jakeen mukaan Jeesus Kristus kärsi täyttääkseen taivaallisen Isän tahdon.

Kun edellisessä oppiaiheessa tutkit lukua Matt. 26, sait tietää Vapahtajan kärsimyksestä Getsemanessa ja Hänen halukkuudestaan alistaa tahtonsa Isän tahtoon. Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi jakeen Matt. 27:50 kohdalle rinnakkaisviitteeksi Matt. 26:39, jotta voisit muistaa, että Jeesus teki sen, mitä oli luvannut tehdä.

Lue Matt. 27:51 ja katso, mitä tapahtui temppelissä, kun Jeesus kuoli.

Kuva
temple diagram

Jeesuksen aikaan temppelissä oli kaksi huonetta – pyhä ja kaikkeinpyhin. Näitä kahta huonetta erotti väliverho. ”Kaikkeinpyhin oli muinaisen temppelin pyhin huone. Se oli vertauskuvana Jumalan läsnäolosta. Kerran vuodessa sovituspäivänä ylipappi kulki temppelin väliverhon läpi ja astui kaikkeinpyhimpään, missä hän pirskotti syntiuhrin verta sovittaakseen koko Israelin kansan synnit (ks. 3. Moos. 16). Kun temppelin väliverho repesi kahtia Jeesuksen Kristuksen kuoleman hetkellä (Matt. 27:51), se oli vaikuttavana vertauskuvana siitä, että Vapahtaja, suuri ylipappi, oli kulkenut läpi kuoleman väliverhon ja menisi pian [Isän] Jumalan eteen.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 94.)

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seuraavaa siitä, mitä temppelin väliverhon repeytyminen merkitsi: ”Nyt Kristus uhrataan; laki täytetään, Mooseksen taloudenhoitokausi on kuollut; evankeliumin täyteys on tullut ja tuonut mukanaan koko valonsa ja voimansa; ja niinpä – esittäen vaikuttavalla tavalla, jonka koko juutalaisväestö ymmärtäisi, että valtakunta oli otettu heiltä pois ja annettu muille – Jumala repäisi temppelin väliverhon ’ylhäältä alas asti’. Kaikkeinpyhin on nyt avoinna kaikille, ja Karitsan sovitusveren ansiosta kaikki voivat nyt astua kaikkein korkeimpaan ja pyhimpään paikkaan, siihen valtakuntaan, jossa on iankaikkinen elämä. – – Muinaisen temppelin väliverhon läpi suoritetut toimitukset olivat vertauskuvana siitä, mitä Kristuksen oli määrä tehdä, ja nyt kun Hän oli sen tehnyt, kaikki olisivat oikeutettuja kulkemaan väliverhon läpi Herran eteen perimään täydellisen korotuksen.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 830, kursivointi lisätty.)

Temppelin väliverhon repeytymisestä Kristuksen kuoleman yhteydessä me voimme oppia, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me kaikki voimme päästä Jumalan luokse, jos teemme parannuksen ja pidämme liittomme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka Jeesuksen Kristuksen sovitus tekee meille mahdolliseksi paluun Jumalan luokse?

    2. Mitä meidän täytyy tehdä, että olisimme kelvollisia asumaan taivaallisen Isän luona iankaikkisesti?

Jakeissa Matt. 27:52–66 annetaan lisää tietoa siitä, mitä tapahtui Jeesuksen kuoleman jälkeen. Huomaa, että Matteus merkitsi muistiin, että nimenomaan ”Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen” (Matt. 27:53, kursivointi lisätty) myös monia vanhurskaita ihmisiä, jotka olivat kuolleet, nousi kuolleista ja ilmestyi monille ihmisille Jerusalemissa (ks. myös OL 133:54–56).

Kun Jeesus oli kuollut, arimatialainen Joosef, joka oli varakas opetuslapsi, ”pyysi Jeesuksen ruumista” (Matt. 27:58; ks. myös Joh. 19:39). Jeesuksen ruumis käärittiin puhtaaseen vaatteeseen ja pantiin hautakammioon, jonka arimatialainen Joosef omisti, ja haudan suu peitettiin suurella kivellä. Joidenkin ylipappien ja fariseusten yllyttämänä Pilatus määräsi haudalle vartioväkeä vartioimaan hautaa, ja kivi sinetöitiin. Miksi ylipapit ja fariseukset jakeiden Matt. 27:63–64 mukaan halusivat näin toimittavan?

Matteus 28

Jeesus Kristus nousee kuolleista ja ilmestyy monille

Jakeiden Matt. 28:1–5 mukaan varhain viikon ensimmäisenä päivänä eli sunnuntaina Magdalan Maria ja eräs toinen Maria menivät haudalle. Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jakeesta Matt. 28:2 selvennetään, että he näkivät kaksi enkeliä (ks. LDS Bible, Matthew 28:2, alaviite a).

Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen kirkon jäsenet pyhittivät lepopäivänä viikon ensimmäisen päivän eli sunnuntain, ja lopulta seitsemännen päivän eli lauantain pyhittäminen lepopäivänä päättyi. Muutos viikon viimeisen päivän pyhittämisestä viikon ensimmäisen päivän pyhittämiseen ei ole niin tärkeää kuin lepopäivän käsite ja periaate.

Lue Matt. 28:6–7 ja katso, mitä enkelit kertoivat naisille.

Jakeissa Matt. 28:8–10, 16–18 kerrotaan, että naiset menivät kertomaan opetuslapsille, mitä he olivat nähneet ja kuulleet. Matkalla Jeesus ilmestyi heille, ja naiset ”syleilivät hänen jalkojaan ja kumarsivat häntä” (Matt. 28:9). Myöhemmin kun opetuslapset olivat totelleet naisten ohjeita ja menneet Galileaan, Vapahtaja ilmestyi heillekin. Saat lisää tietoa Jeesuksen muista ilmestymisistä ennen taivaaseenastumistaan katsomalla Pyhien kirjoitusten oppaasta kohtaa Evankeliumiharmonia.

Lue Matt. 28:19–20 ja ota selville, mitä Vapahtaja käski apostoliensa tehdä. (Matt. 28:19–20 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä nämä jakeet selvästi erottuvalla tavalla.)

Yksi periaate, jonka me voimme oppia Vapahtajan apostoleilleen antamasta käskystä, on se, että kun olemme saaneet todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta, meidän velvollisuutemme on todistaa Hänestä muille.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Matt. 28:19–20

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Kirjoita ainakin kolme tapaa, joilla me voimme todistaa Jeesuksesta Kristuksesta muille. Valitse sitten luettelostasi yksi tapa ja kirjoita tavoite siitä, kuinka aiot pyrkiä todistamaan Jeesuksesta Kristuksesta muille.

    2. Vastaa seuraavaan kysymykseen: Kun mietit, mitä Vapahtaja sanoi jakeissa Matt. 28:19–20, niin mitä sinä voisit tehdä valmistautuaksesi palvelemaan lähetystyössä?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Matt. 27–28 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta