Kirjasto
Viikko 2, päivä 3: Matteus 4


Viikko 2: Päivä 3

Matteus 4

Johdanto

Kasteensa jälkeen Jeesus vietti 40 päivää paastoten ja oli taivaallisen Isän kanssa autiomaassa. Tämän kokemuksen jälkeen Paholainen kiusasi Jeesusta. Jeesus vastusti jokaista kiusausta pyhien kirjoitusten kohtien avulla. Vapahtaja meni Galileaan, jossa Hän kutsui Pietarin ja muita seuraamaan itseään ja kulki ympäriinsä opettaen, saarnaten ja parantaen.

Matteus 4:1–11

Jeesus vastustaa Paholaisen kiusauksia

Mene läheisen ikkunan luo ja keskitä huomiosi 30 sekunnin ajan johonkin tiettyyn kohtaan ulkona siirtämättä katsettasi välillä pois. (Ellet voi katsoa ikkunasta ulos, keskity katsomaan jotakin esinettä sisällä.)

Oliko jotakin, mikä häiritsi keskittymistäsi valitsemaasi kohtaan? Mitä ajattelit niiden 30 sekunnin aikana?

Kun pyrimme keskittymään taivaallisen Isän käskyjen noudattamiseen, kiusausten muodossa tulevat häiriötekijät yrittävät siirtää huomiomme toisaalle ja johtaa meitä syntiin. Mieti, millä tavoilla Saatana houkuttelee sinua syntiin. Kun tutkit lukua Matt. 4, etsi periaatetta, jota voit käyttää apuna kiusausten vastustamisessa.

Kasteensa jälkeen Vapahtajalla oli kokemus, joka osaltaan valmisti Häntä Hänen palvelutyöhönsä maan päällä. Lue Matt. 4:1–2 ja käytä apunasi Joseph Smithin raamatunkäännöksessä olevaa tarkistusta jakeeseen 1. Katso lukiessasi, mitä Jeesus koki autiomaassa. Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jakeeseen 2 lisätään: ”Kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä ja ollut yhteydessä Jumalaan, hänen vihdoin tuli nälkä ja hänet jätettiin Paholaisen kiusattavaksi.” (Huomaa, että tässä kohtaa ilmaus olla yhteydessä tarkoittaa läheistä hengellistä vuorovaikutusta.)

Kuinka paastoaminen ja oleminen yhteydessä taivaalliseen Isään ovat kenties auttaneet Jeesusta valmistautumaan palvelutyöhönsä maan päällä?

Kuva
The Temptation of Jesus

Jeesus vastusti Saatanan kiusauksia.

Jeesuksen kiusaaminen, Carl Heinrich Bloch. Frederiksborgin linnassa Hillerødissä Tanskassa sijaitsevan Kansallishistoriallisen museon luvalla. Kopiointi kielletty.

Seuraava taulukko voi auttaa sinua oppimaan lisää Jeesuksen kokemuksesta Hänen ollessaan Paholaisen kiusattavana. Tutki taulukon vasemmassa sarakkeessa olevia kohtia. Kirjoita sitten, mitä Saatana houkutteli Jeesusta tekemään, ja kuvaile, kuinka Jeesus vastasi kiusaukseen. Kun tutkit, huomaathan, että Joseph Smithin raamatunkäännöksessä on jakeisiin Matt. 4:5 ja 8 korjauksia, jotka osoittavat, että Henki, ei Paholainen, vei Vapahtajan eri paikkoihin (ks. myös LDS Bible, Luke 4:5, alaviite a; Luke 4:9, alaviite a).

Mitä Saatana houkutteli Jeesusta tekemään

Kuinka Jeesus vastasi kiusaukseen

Matt. 4:3–4

Matt. 4:5–7

Matt. 4:8–11

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin tämä kertomus kuvaa Paholaisen taktiikoita houkutella meitä syntiin?

Huomaa, mitä samaa on Vapahtajan vastauksissa kuhunkin kiusaukseen. Vapahtajan käyttämissä pyhien kirjoitusten kohdissa tehtiin selväksi, mikä oli oikea menettelytapa kunkin kiusauksen kohdalla, ja Hän toteutti noissa pyhien kirjoitusten kohdissa opetettuja totuuksia käytännössä. Seuraavassa on yksi periaate, jonka voimme oppia Vapahtajan esimerkistä: Kun muistamme pyhissä kirjoituksissa opetettuja totuuksia ja toteutamme niitä käytännössä, me voimme vastustaa Paholaisen kiusauksia. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhien kirjoitustesi marginaaliin johonkin jakeiden Matt. 4:3–11 viereen.

Kun tätä periaatetta ajattelee, miksi on tärkeää tutkia pyhiä kirjoituksia?

Kuva
Elder Richard G. Scott

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on antanut pyhien kirjoitusten kohtien opiskelemisesta ja ulkoa opettelemisesta seuraavan neuvon: ”Olkaa viisaita siinä, kuinka käytätte tekniikkaa. Merkitkää laitteeseenne tärkeitä pyhien kirjoitusten kohtia ja palatkaa niihin usein. Jos te nuoret tarkastelisitte jotakin pyhien kirjoitusten kohtaa yhtä usein kuin jotkut teistä lähettävät tekstiviestejä, olisitte pian oppineet ulkoa satoja pyhien kirjoitusten kohtia. Ne kohdat osoittautuisivat tarpeen tullen voimalliseksi Pyhän Hengen innoituksen ja johdatuksen lähteeksi.” (”Jotta meillä olisi kotona rauha”, Liahona, toukokuu 2013, s. 30.)

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava tehtävä:

    1. Jaa yksi sivu kolmeen sarakkeeseen. Kirjoita ensimmäiseen sarakkeeseen kolme syntiä, joihin ikäisilläsi nuorilla saattaisi olla kiusaus langeta. Kirjoita toiseen sarakkeeseen kunkin äsken kirjoittamasi synnin rinnalle jokin tapa, jolla Saatana yrittää houkutella jonkun tekemään tätä syntiä. Etsi sitten kunkin kirjoittamasi synnin osalta jokin tietty pyhien kirjoitusten kohta, jossa opetetaan totuuksia, jotka voisi muistaa ja joita voisi toteuttaa käytännössä, kun tuntee houkutusta langeta syntiin, ja kirjoita kohdan viite kolmanteen sarakkeeseen. (Voisit katsoa pyhien kirjoitusten hallittavia kohtia, kuten 1. Moos. 39:9 tai OL 10:5.)

    2. Kirjoita toiselle sivulle sanasta sanaan yksi pyhien kirjoitusten kohta, jonka aiot muistaa ja jota aiot käyttää seuraavan kerran, kun sinua houkutellaan syntiin. Voisit opetella valitsemasi pyhien kirjoitusten kohdan ulkoa.

Matteus 4:12–17

Jeesus oleskelee Galileassa

Sen jälkeen kun Vapahtaja oli ollut 40 päivää autiomaassa (Matt. 4:11) ja ennen kuin Johannes Kastaja vangittiin (Matt. 4:12; ks. PKO, ”Evankeliumiharmonia”), tapahtui monia asioita.

Jakeissa Matt. 4:12–15 kerrotaan, että autiomaassa saamansa kokemuksen jälkeen Jeesus meni Galileaan ja oleskeli Kapernaumin kaupungissa. Matteus on huomauttanut, että Vapahtajan palvelutyö Galileassa täytti Jesajan profetian (ks. Jes. 8:23–9:1). Lue Matt. 4:16. Voisit merkitä, mitä Jesaja profetoi tapahtuvan.

Tämän profetian pohjalta me opimme, että Jeesus Kristus tuo valoa niiden elämään, jotka ovat pimeydessä. Kun tutkit edelleen Matteuksen evankeliumia ja muita evankeliumeja, pane merkille, kuinka Vapahtaja teki näin koko palvelutyönsä ajan.

Kuten jakeessa Matt. 4:17 kerrotaan, Vapahtaja alkoi saarnata parannusta valmistellakseen taivasten valtakunnan (Hänen kirkkonsa) perustamista kansan keskuuteen.

Matteus 4:18–22

Jeesus kutsuu Pietarin ja muita seuraamaan Häntä

Katso kuvaa, jossa Vapahtaja kutsuu Pietarin ja Andreaksen. Huomaa, mitä Pietari ja Andreas ovat tekemässä kalaverkoilla.

Kuva
Calling of the Fishermen

Vaikka luultavasti muut sen ajan ihmiset pitivät Pietaria ja Andreasta tavallisina kalastajina, Jeesus Kristus näki heidän suuret mahdollisuutensa ja tiesi, mitä heistä voisi tulla. Mieti, millä tavoin me olemme Pietarin ja Andreaksen kaltaisia.

Kun jatkat luvun Matt. 4 tutkimista, pane merkille, mitä meidän täytyy tehdä, jotta meistä tulisi kaikkea sitä, mitä Herra haluaa meistä tulevan.

Lue Matt. 4:18–22 ja kiinnitä huomio Vapahtajan ja muutamien kalastajien väliseen vuorovaikutukseen.

Asetu jommankumman miehen asemaan. Mieti, mitä sinä uhraisit seurataksesi Vapahtajaa ja auttaaksesi Hänen työssään kokoaikaisesti. Miksi se saattaisi olla vaikeaa?

Huomaa, kuinka nämä kalastajat – Pietari, Andreas, Jaakob ja Johannes – vastasivat Vapahtajan kutsuun. Mitä heidän välitön reaktionsa kertoo heidän luonteestaan?

Mitä ovat ”ihmisten kalastajat” (Matt. 4:19)?

Pohdi, miksi nämä miehet tekisivät elämässään enemmän hyvää ”ihmisten kalastajina” kuin jos he olisivat kalastajia.

Me opimme näiden miesten esimerkistä seuraavan periaatteen: Jos vastaamme heti Vapahtajan kutsuihin seurata Häntä, Hän voi saada elämässämme aikaan enemmän kuin me itse voimme.

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt kysymyksen, joka liittyy elämässämme oleviin ”verkkoihin”:

Kuva
Elder Joseph B. Wirthlin

”’Jos Vapahtaja kutsuisi teitä nyt, olisitteko yhtä halukkaat jättämään verkkonne ja lähtemään Hänen mukaansa?’ – –

Verkkoja on monenkokoisia ja monenmuotoisia. Verkot, jotka Pietari, Andreas, Jaakob ja Johannes jättivät, olivat käsin kosketeltavia – välineitä, joiden avulla he ansaitsivat elantonsa. – –

Verkot määritellään yleensä välineiksi, joilla vangitaan jotakin. – – Tärkeämmässä mielessä me voisimme määritellä verkon miksi tahansa, mikä houkuttelee tai estää meitä seuraamasta Jeesuksen Kristuksen, elävän Jumalan Pojan, kutsua.

Tässä mielessä verkkoja voivat olla työmme, harrastuksemme, huvituksemme ja – ennen kaikkea muuta – kiusauksemme ja syntimme. Lyhyesti sanottuna verkko voi olla mikä tahansa, mikä vetää meitä pois taivaallisen Isämme tai Hänen palautetun kirkkonsa luota.” (Ks. ”Lähtekää minun mukaani”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 15–16.)

  1. Sen pohjalta, miten vanhin Wirthlin määritteli ”verkot”, kuvaile pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi 3–4 esimerkkiä siitä, kuinka meidän aikamme ”verkot” voivat estää jotakuta vastaamasta heti Vapahtajan kutsuihin seurata Häntä.

Kuva
President Ezra Taft Benson

Presidentti Ezra Taft Benson on puhunut siunauksista, joita voi tulla, kun seuraamme Vapahtajaa: ”Miehet ja naiset, jotka luovuttavat elämänsä Jumalalle, huomaavat, että Hän pystyy saamaan heidän elämästään irti paljon enemmän kuin he itse saisivat. Hän syventää heidän iloaan, avartaa heidän näkemystään, kirkastaa heidän ymmärrystään, vahvistaa heidän lihaksiaan, kohottaa heidän mielialaansa, moninkertaistaa heidän siunauksiaan, lisää heidän mahdollisuuksiaan, lohduttaa heidän sieluaan, antaa heille ystäviä ja vuodattaa heille rauhan. Se, joka kadottaa elämänsä Jumalan palveluksessa, löytää iankaikkisen elämän.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, 2014, s. 46.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette kokeneet samankaltaisia siunauksia, kun olette jättäneet maailmalliset huolet voidaksenne seurata Vapahtajaa?

    2. Kun mietit siunauksia, joita saamme seuraamalla Vapahtajaa, mistähän syystä on tärkeää vastata heti Hänen kutsuihinsa seurata Häntä?

Voisit asettaa tavoitteeksi yhden tavan, jolla voit vastata paremmin Vapahtajan kutsuihin seurata Häntä.

Matteus 4:23–25

Jeesus kulkee ympäri Galileaa opettaen, saarnaten ja parantaen

Lue Matt. 4:23–25. Voisit merkitä, mitä Vapahtaja teki.

Koko sen ajan kun tutkit evankeliumeja, saat tietoa Vapahtajan opetukseen, saarnaamiseen ja parantamiseen liittyvistä yksityiskohtaisista tilanteista.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Matt. 4 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta