Kirjasto
Viikko 13, päivä 1: Johannes 2


Viikko 13: Päivä 1

Johannes 2

Johdanto

Ensimmäisen kerran maanpäällisen palvelutyönsä aikana Vapahtaja teki julkisesti ihmeen muuttaessaan veden viiniksi Kaanassa. Hän meni Jerusalemiin viettämään ensimmäistä pääsiäistä julkisen palvelutyönsä aikana, ja Hän puhdisti ensimmäisen kerran temppelin ajamalla ulos rahanvaihtajat, jotka häpäisivät Hänen Isänsä talon.

Johannes 2:1–11

Jeesus muuttaa veden viiniksi

Mieti seuraavia ”ensimmäisiä” kertoja omassa elämässäsi: ensimmäinen päiväsi koulussa, ensimmäinen työpaikkasi tai ensimmäinen kerta, kun muistat tunteneesi Pyhän Hengen. Mitä muita sellaisia ensimmäisiä kertoja olet kokenut, jotka ovat olleet sinulle merkittäviä?

Miksi me toisinaan pidämme ”ensimmäisiä” kertoja elämässämme tärkeinä?

Vähän sen jälkeen kun Jeesus oli kastettu, Hän ja Hänen opetuslapsensa osallistuivat häihin Kaanassa, Jeesuksen kotikaupungin Nasaretin lähellä olevassa kylässä. Juuri Kaanassa Jeesus teki ensimmäisen muistiin merkityn ihmeen.

Lue Joh. 2:1–3 ja katso, mikä ongelma häissä ilmeni.

Viini oli tavanomainen juoma häissä. Joskus häät saattoivat kestää useita päiviä. Viinin loppuminen olisi ollut noloa hääjuhlien isäntäväelle. Jeesuksen äiti Maria pyysi Jeesukselta apua, jotta viiniä saataisiin lisää. Emme ole varmoja, mikä rooli Marialla oli hääjuhlassa, mutta on ilmeistä, että hän tunsi jonkin verran vastuuta, kun viini loppui.

Joseph Smithin raamatunkäännös auttaa meitä ymmärtämään Jeesuksen vastauksen äidilleen: ”Nainen, mitä haluat minun tekevän hyväksesi? Sen minä teen, sillä minun aikani ei ole vielä tullut.” (LDS Bible, John 2:4, alaviite a.) Jeesuksen aikaan nimitys ”nainen” oli hellä ja kunnioittava tapa puhutella omaa äitiä.

Lue Joh. 2:5 ja pane merkille, mitä Maria sanoi palvelijoille. Mieti, mitä Marian palvelijoille antamat ohjeet opettavat meille hänen uskostaan Jeesukseen.

Lue Joh. 2:6–7 ja katso, mitä Jeesus käski palvelijoita tekemään.

Kuva
limestone pots

Kalkkikiviastioita Uuden testamentin ajalta Israelista

Ilmaus ”juutalaisten tapojen mukaisia pesuja” jakeessa 6 viittaa juutalaisten käytäntöön pestä kätensä seremoniallisesti vedellä ennen aterian syömistä. Isokokoisissa kivisissä vesiastioissa pidettiin vettä, jota käytettiin tämän kaltaisiin rituaaleihin. ”Mitta oli noin 40 litraa, joten kuudessa vesiastiassa olisi voinut olla noin 500–700 litraa” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 207). Huomaa jakeesta Joh. 2:7, kuinka täyteen kukin näistä astioista täytettiin.

Lue Joh. 2:8 ja katso, mitä Jeesus käski palvelijoita tekemään seuraavaksi.

Jos sinä olisit ollut yksi näistä palvelijoista, mitä olisit mahtanut ajatella, kun olisit vienyt tällä nesteellä täytetyn maljan pitojen valvojalle?

Lue Joh. 2:9–10 ja ota selville, mitä pitojen valvoja sanoi maistettuaan hänelle tuotua juomaa.

Mitä vedelle oli tapahtunut?

Jotta ymmärtäisit, mitä pitojen valvoja sanoi, sinun on hyvä tietää, että parasta viiniä käytettiin usein pitojen alussa ja huonompilaatuista viiniä myöhemmin pidoissa.

Jeesus ei esittänyt erityistä tulkintaa tämän ensimmäisen muistiin merkityn ihmeen tarkoituksesta tai vertauskuvallisuudesta, jonka Hän teki palvelutyössään kuolevaisuudessa. Voimme kuitenkin oppia monia merkittäviä totuuksia tästä Jeesuksen ensimmäistä muistiin merkittyä ihmettä koskevasta kertomuksesta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi totuuksia, joita voit huomata jakeista Joh. 2:1–10 ja jotka koskevat Jeesusta Kristusta, Hänen voimaansa ja Hänen suhtautumistaan äitiinsä.

Yksi niistä totuuksista, joita huomaat jakeista Joh. 2:1–10, saattaa olla seuraavankaltainen: Jeesuksella Kristuksella on voima hallita fyysisiä aineita.

Lue Joh. 2:11 ja pane merkille, mikä vaikutus tällä ihmeellä tai tunnusteolla oli Jeesuksen opetuslapsiin.

Joseph Smithin raamatunkäännöksessä sanotaan, että ”hänen opetuslastensa usko häneen vahvistui” (JST John 2:11).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka tämän ihmeen ymmärtäminen sekä ymmärrys siitä, että Jeesus Kristus on taivaan ja maan Luoja ja että Hänellä on voima hallita fyysisiä aineita, vahvistaa omaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen?

    2. Mitkä muut kertomukset Uudessa testamentissa havainnollistavat myös, että Jeesuksella Kristuksella on voima hallita fyysisiä aineita?

Johannes 2:12–25

Jeesus puhdistaa temppelin

Ajattele jotakin ulkopeliä, jota pelasit lapsena. Vaikka peli on viaton ja hauska, tuntisitko olosi mukavaksi pelatessasi sitä pyhällä temppelialueella? Miksi et?

Palvelutyönsä ensimmäisenä vuonna Jeesus matkasi Jerusalemiin viettämään pääsiäistä. Lue Joh. 2:12–17 ja katso, mitä temppelissä tapahtui Jeesuksen saapuessa.

Kuva
Jesus cleansing the temple

Mistähän syystä Jeesus tuohtui siitä, mitä temppelissä tapahtui? Huomaa, mitä Jeesus teki ratkaistakseen ongelman.

Niiden tuhansien vierailijoiden, jotka tulivat Jerusalemiin viettämään pääsiäistä, piti ostaa eläimiä temppelissä annettavaksi uhriksi, sillä se oli osa heidän jumalanpalvelustaan. Rahanvaihtajat vaihtoivat roomalaisia ja muita rahoja temppelirahaan, jotta uhrieläimiä voitiin ostaa, ja muut kauppiaat myivät tarvittavia eläimiä. Vaikka tällainen kaupankäynti oli välttämätöntä, niin sellaisten liiketoimien hoitaminen temppelin ulommilla pihoilla oli epäkunnioittavaa ja halveksivaa. Lisäksi nämä rahanvaihtajat veloittivat eläimistä ylihintaa pyrkien saamaan kohtuutonta voittoa.

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on kuvaillut tilannetta: ”Kun Jeesus astui temppelin ulompaan esipihaan, – – Hänen edessään näkyi härkäaitauksia ja lammaskarsinoita, kyyhkyshäkkejä ja ahneita kaupustelijoita, jotka kaupustelivat eläimiä kohtuuttomilla hinnoilla uhraamistarkoituksiin. Joka puolella oli vieri vieressä rahanvaihtajien pöytiä, ja voittoa saadakseen he vaihtoivat roomalaisia ja muita rahoja temppelirahoihin, jotta voitiin ostaa uhrieläimiä.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 137–138.)

Teoillaan ja sanoillaan Jeesus opetti Isänsä huoneen pyhyyttä.

Huomaa jakeesta Joh. 2:16, että Jeesus sanoi, että temppeli oli Hänen Isänsä talo eli huone. Tästä me opimme seuraavan totuuden: Temppeli on Jumalan huone.

Temppelit ovat Jumalan huoneita, koska ne ovat paikkoja, joihin Jumala voi tulla. Temppeleissä suoritetaan Jumalan lasten pelastukseen liittyviä toimituksia, ja ne, jotka käyvät temppelissä, voivat tuntea siellä Herran Hengen. Koska temppeli on ”Herran huone”, kuten sen ulkopuolella lukee, Herra itse voi toisinaan olla siellä läsnä. Temppelit ovat pyhimpiä jumalanpalveluspaikkoja maan päällä.

Lue presidentti Howard W. Hunterin seuraavat sanat ja pane merkille, miksi Jeesus ajoi rahanvaihtajat ja kaupustelijat pois temppelistä:

Kuva
President Howard W. Hunter

”Moraalin rappeutuessa kunnioitus on yksi ensimmäisistä hyveistä, joka häviää. – – Rahan tavoittelu oli vääristänyt monien Jeesuksen maanmiesten sydämen halut. He välittivät enemmän voitosta kuin Jumalasta. Kun he eivät välittäneet Jumalasta, miksi heidän pitäisi välittää Hänen temppelistään? He muuttivat temppelin pihan markkinapaikaksi ja hukuttivat uskollisten rukoukset ja psalmit ahnaalla rahanvaihtamisellaan ja viattomien lampaiden määkimisellä. Milloinkaan Jeesus ei näyttänyt suurempaa tunteiden myrskyä kuin puhdistaessaan temppelin. – –

Syy Hänen vihastumiseensa on näissä kahdessa sanassa: ’Isäni talosta’. Se ei ollut mikään tavallinen talo; se oli Jumalan talo. Se oli rakennettu Jumalalle osoitettavaa hartaudenharjoitusta varten. Se oli kunnioittavan sydämen koti. Se oli tarkoitettu paikaksi, jossa saa lohtua murheisiin ja vaikeuksiin ja joka on portti taivaaseen. ’Kyyhkysten myyjille hän sanoi: ”Viekää lintunne pois! Älkää tehkö Isäni talosta markkinapaikkaa!”’ (Joh. 2:16.) Hänen kiintymyksensä Korkeimpaan sytytti tulen Hänen sielussaan ja antoi Hänen sanoilleen voiman, joka lävisti syylliset kuin tikari.” (Ks. ”Pyhitetty olkoon sinun nimesi”, Valkeus, huhtikuu 1978, s. 83–84.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava lausuma: Voin osoittaa kunnioitusta temppeliä kohtaan, kun… Kirjoita sitten niin monta tapaa, jolla tämän lausuman voisi täydentää, kuin kahdessa minuutissa ehdit. Pidä mielessäsi, että voit osoittaa kunnioitusta temppeliä kohtaan silloinkin kun et itse asiassa ole temppelissä.

Valitse luettelostasi yksi asia ja laadi sen pohjalta tavoite, että osoitat kunnioitusta temppeliä kohtaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Joh. 2 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta