Kirjasto
Viikko 14, päivä 2: Johannes 8


Viikko 14: Päivä 2

Johannes 8

Johdanto

Kun Vapahtaja oli Jerusalemissa lehtimajanjuhlassa, jotkut lainopettajat ja fariseukset toivat Hänen luokseen naisen, joka oli syyllistynyt aviorikokseen, ja kysyivät, pitäisikö nainen kivittää Mooseksen lain mukaisesti. Hän hiljensi syyttäjät ja osoitti naiselle armeliaisuutta. Jeesus julisti myös, että Isä todistaa Hänestä, ja Hän opetti, kuinka voi olla vapaa synnistä. Kun Jeesus Kristus julisti olevansa suuri Jehova, fariseukset yrittivät kivittää Hänet.

Johannes 8:1–11

Aviorikoksesta tavattu nainen tuodaan Vapahtajan eteen

Lainopettajat ja fariseukset halusivat saattaa Jeesuksen huonoon valoon ihmisten edessä ja saada aiheen syyttää Häntä, koska he halusivat vangita ja surmata Hänet (ks. Joh. 7:1, 32).

Lue Joh. 8:2–5 ja ota selville, mitä lainopettajat ja fariseukset tekivät, kun Jeesus opetti temppelissä Jerusalemissa.

Miksi lainopettajat ja fariseukset jakeen Joh. 8:6 mukaan toivat aviorikoksesta tavatun naisen Jeesuksen luo?

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, kuinka lainopettajat ja fariseukset olisivat voineet käyttää tätä tapahtumaa aiheena syyttää Jeesusta:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Jeesuksen aikaan mennessä – – tapana ei ollut enää langettaa aviorikoksesta kuolemantuomiota. Tosiaan, mitään kuolemanrangaistusta ei voitu langettaa ilman Rooman käskynhaltijan määräystä ja lupaa, ja mitä tulee aviorikokseen, Rooman laki ei määrännyt kuolemaa.

Tuodessaan aviorikoksesta tavatun naisen Jeesuksen luo lainopettajat ja fariseukset asettivat Mestarille tämän ansan: 1) Jos Hän olisi samaa mieltä Mooseksen lain kanssa siitä, että nainen pitäisi kivittää, Hän sekä a) herättäisi yleisesti kansan vihan näyttäen puolustavan sellaisen rangaistuksen uudelleen käyttöön ottamista, jolla ei ollut yleistä tukea, että b) toimisi vastoin vallitsevaa maallista lakia määräämällä sellaista, minkä Rooman laki kielsi. 2) Jos Hän olisi eri mieltä Mooseksen lain kanssa ja puolustaisi vähäisempää rangaistusta kuin kuolemaa kivittämällä, Häntä syytettäisiin lain vääristelemisestä sekä siitä, että Hän kannatti entisaikojen pyhinä pidettyjen käytäntöjen halveksimista ja niistä poikkeamista.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 450–451.)

Vapahtaja ei vastannut heille, vaan ”kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan” (Joh. 8:6).

Kuva
Christ writing on ground

Lue Joh. 8:7–8 ja katso, mitä Vapahtaja vastasi lainopettajille ja fariseuksille.

Mitähän lainopettajat ja fariseukset mahtoivat ajatella tai miltä heistä mahtoi tuntua, kun he kuulivat Jeesuksen vastauksen?

Kuultuaan Vapahtajan vastauksen naista syyttäneet ihmiset tunsivat syyllisyyttä ja lähtivät naista rankaisematta (ks. Joh. 8:9).

Mitä arvelette tämän naisen tunteneen, kun hänen syntinsä paljastettiin Jeesukselle ja suurelle ihmisjoukolle? Lue Joh. 8:10–11 ja katso, mitä Vapahtaja sanoi naiselle, kun kaikki muut olivat lähteneet.

Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jakeesta Joh. 8:11 lisätään seuraavaa: ”Ja siitä hetkestä lähtien nainen ylisti Jumalaa ja uskoi hänen nimeensä” (LDS Bible, John 8:11, alaviite c).

Vapahtaja ei katsonut tämän naisen syntiä läpi sormien vaan kielsi tätä tekemästä enää syntiä (ks. Joh. 8:11). Jakeesta 11 me opimme seuraavan totuuden: Vapahtaja osoittaa meille armeliaisuutta antamalla meille tilaisuuksia tehdä parannus. Mieti, kuinka tämä kertomus voi lisätä luottamustasi siihen, että Jeesus Kristus on armelias ja ystävällinen ja haluaa antaa anteeksi niille, jotka tekevät todellisen parannuksen.

Johannes 8:12–30

Jeesus opettaa, että Hänen Isänsä todistaa Hänestä

Kuvittele jokin koristeellinen esine. Sulje sitten silmäsi ja yritä silmät kiinni piirtää esineestä yksinkertainen kuva erilliselle paperille.

Kuinka hyvin piirroksesi vastaa kuvittelemaasi esinettä?

Mitä muita asioita piirtämisen lisäksi osaat tehdä paremmin, kun näet, mitä olet tekemässä?

Lehtimajanjuhlan aikana neljä isoa kultaista kynttelikköä (joista käytettiin myös nimityksiä menora ja kynttilänjalka) oli valaisemassa temppelialuetta tanssien ja muiden juhlallisuuksien aikana, joita pidettiin myöhään illalla ja varhain aamulla. Nämä kultaiset kyntteliköt paitsi antoivat valoa juhliin myös olivat vertauskuvana siitä, että Israelin oli määrä olla valona niille, jotka kulkivat pimeydessä.

Lue Joh. 8:12 ja pane merkille, mitä Jeesus ilmoitti itsestään, kun Hän opetti temppelissä lähellä paikkaa, jossa kyntteliköt olivat. Voisit merkitä, mitä löydät.

Me opimme tästä jakeesta, että Jeesus Kristus on maailman valo.

Kuva
menorah

Lehtimajanjuhlan aikana temppelin pihoja valaisivat isot menorat.

Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä voimme oppia Vapahtajan opetuksesta jakeessa Joh. 8:12: Jos seuraamme Vapahtajaa, me

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin mielestäsi Vapahtaja auttaa sinua välttämään hengellisessä pimeydessä kulkemisen?

Useat Vanhan testamentin profetiat osoittavat, että Messias olisi valona kaikille kansoille (ks. Jes. 49:6; 60:1–3). Siksi julistaessaan olevansa maailman valo Jeesus ilmoitti, että Hän on Messias.

Fariseukset tuomitsivat Jeesuksen, koska Hän todisti itsestään (ks. Joh. 8:13). Jeesus julisti, että Hän ja Hänen Isänsä kumpikin todistavat siitä, että Vapahtaja on Jumalan Poika (ks. Joh. 8:14–18).

Lue Joh. 8:19 ja katso, mitä Jeesus sanoi siitä, mitä fariseukset tietävät taivaallisesta Isästä.

Jakeen 19 pohjalta me opimme seuraavan periaatteen: Kun saamme tietoa Jeesuksesta Kristuksesta, me opimme tuntemaan Isää.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, kuinka me opimme tuntemaan taivaallista Isäämme saadessamme tietoa Hänen Pojastaan Jeesuksesta Kristuksesta:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Kaikessa, mitä Jeesus tuli sanomaan ja tekemään, mukaan luettuna ja nimenomaan sovituskärsimyksessään ja -uhrissaan, Hän näytti meille lisää siitä, kuka ja millainen Jumala, iankaikkinen Isämme, on, kuinka täysin Hän on omistautunut lapsilleen kaikkina aikoina ja kaikkien kansojen keskuudessa. Jeesus yritti sanoin ja teoin ilmoittaa meille ja tehdä meille henkilökohtaiseksi Isänsä, meidän taivaallisen Isämme, todellisen luonteen. – –

Niinpä ruokkimalla nälkäisiä, parantamalla sairaita, tuomitsemalla ulkokultaisuuden, rukoilemalla uskoa – siten Kristus näytti meille Isän tavan, Hänen, joka on ’armelias ja laupias, hidas vihaan, kärsivällinen ja täynnä hyvyyttä’ [Lectures on Faith, 1985, s. 42].” (”Jumalan valtasuuruus”, Liahona, marraskuu 2003, s. 70, 72.)

Jakeissa Joh. 8:21–30 kerrotaan, että Vapahtaja varoitti fariseuksia, että jos he eivät uskoneet Häneen, he kuolisivat synneissään. Hän opetti myös, ettei Hän tee mitään omin neuvoin. Hän tekee vain sitä, mitä Isä opettaa Häntä tekemään.

Johannes 8:31–36

Jeesus opettaa, kuinka voi olla vapaa synnistä

Oletko koskaan ollut tilanteessa, jossa liikkumisesi on ollut rajoitettua, kuten ollut sidottuna johonkin paikkaan tai et ole päässyt pois jostakin pienestä tilasta? Miltä se tuntui? Kun tutkit tätä oppiaihetta, pane merkille, mikä johtaa hengelliseen rajoitukseen ja mikä johtaa hengelliseen vapauteen.

Lue Joh. 8:31–32 ja pane merkille, mitä meidän pitää Vapahtajan sanojen mukaan tehdä ollaksemme vapaita. Täydennä sitten oppimasi perusteella kumpikin tyhjä kohta seuraavassa kuviossa:

Kuva
diagram, blanks to freedom
Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie on luetellut muutamia vapauksia, joista voimme nauttia, jos pysymme uskollisina Kristuksen sanalle, tulemme Hänen opetuslapsikseen ja tulemme tuntemaan totuuden: ”Vapaita väärän opin kiroista, vapaita halun ja himon orjuudesta, vapaita synnin kahleista, vapaita kaikista pahuutta ja turmelusta tuottavista vaikutuksista ja kaikista tukahduttavista ja ehkäisevistä voimista, vapaita siirtymään rajoittamattomaan vapauteen, josta voivat täysin nauttia vain korotetut olennot” (Doctrinal New Testament Commentary, osa 1, s. 456–457).

Lue Joh. 8:33 ja kiinnitä huomiota siihen, minkä juutalaiset uskoivat tekevän heistä vapaita.

Juutalaiset uskoivat erheellisesti, että jo se, että he olivat Abrahamin jälkeläisiä ja Abrahamin liiton perillisiä, tekisi heistä hengellisesti vapaita. Lue Joh. 8:34–36 ja ota selville, mistä Jeesus sanoi ihmisten tarvitsevan vapautusta.

Näistä jakeista me opimme, että jos teemme syntiä emmekä tee parannusta, niin meistä tulee synnin orjia. Mitähän tarkoittaa se, että on ”synnin orja” (Joh. 8:34)?

Tutki seuraavaa kuviota:

Kuva
diagram, choice and consequences

Jotkut nykyajan ihmiset ovat hämmentyneitä ja uskovat, että Kristuksen seuraaminen rajoittaa heitä, kun taas maailmallisen elämäntavan mukaan eläminen tekee heistä vapaita. Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, miksi päinvastainen on totta:

Kuva
Elder D. Todd Christofferson

”[Saatanan] kiusauksiin taipuminen johtaa yhä väheneviin vaihtoehtoihin, kunnes yhtään ei ole jäljellä, ja riippuvuuksiin, joiden vuoksi olemme voimattomia vastustamaan kiusauksia. – –

Maailma – – [pitää] kuuliaisuutta Jumalan laeille ja toimituksille orjuutena (ks. Alma 30:24, 27). Kuinka siis kuuliaisuus tekee meistä vapaita? Voimme helposti keksiä muutamia käytännön tapoja, joilla totuus voi antaa meille kyvyn tehdä asioita, joita emme muutoin pystyisi tekemään, tai välttää onnettomuuksia, joista saattaisimme muutoin kärsiä. – –

Eikö jokainen ole sitä mieltä, että koska Jumalalla on kaikki valo ja totuus, Hänellä on eniten vapautta olla ja tehdä?

Samoin kun meidän ymmärryksemme evankeliumin opista ja periaatteista lisääntyy, tahdonvapautemme laajenee. Ensiksi, meillä on enemmän vaihtoehtoja ja me voimme saavuttaa enemmän ja saada suurempia siunauksia, koska meillä on enemmän lakeja, joita voimme noudattaa. Ajatelkaa tikapuita – jokainen uusi laki eli käsky, jonka opimme, on kuin yksi askelma lisää tikkailla, joita pitkin pystymme kiipeämään korkeammalle. Toiseksi, lisääntyneen ymmärryksen turvin me pystymme tekemään viisaampia valintoja, koska me näemme selkeämmin sekä vaihtoehdot että myös niiden mahdolliset seuraukset.” (”Moral Agency”, Ensign, kesäkuu 2009, s. 49–51.)

  1. Etsi kirjasesta Nuorten voimaksi esimerkkejä siitä, kuinka kuuliaisuus käskyille ja tasovaatimuksille johtaa vapauteen ja kuinka tottelemattomuus johtaa orjuuteen. Valitse kirjasesta yksi tasovaatimus ja jäljennä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava taulukko ja täydennä se:

    Nuorten voimaksi -kirjasen tasovaatimus:

    Millä tavoin eläminen tämän tasovaatimuksen mukaan tuo vapautta?

    Millä tavoin se, ettei elä tämän tasovaatimuksen mukaan, tuo orjuutta?

  2. Mitä kirjasessa Nuorten voimaksi luvattuja vapauksia olet itse kokenut, kun olet noudattanut käskyjä ja tasovaatimuksia? Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ainakin yksi erityinen tapa, jolla pyrit olemaan vapaa elämällä Vapahtajan opetusten mukaan.

Johannes 8:37–59

Jeesus todistaa jumalallisuudestaan

Ajattele jotakuta tuntemaasi henkilöä, joka on hyvin samanlainen kuin isänsä. Ajattele jotakuta henkilöä, joka on hyvin erilainen kuin isänsä.

Jakeissa Joh. 8:37–50 kerrotaan Jeesuksen Kristuksen sanoneen juutalaisille, jotka eivät uskoneet, että samoin kuten Hän puhui Isänsä sanoja, niin he tekivät isiensä tekoja. Puolustelevasti juutalaiset väittivät, että heidän isänsä oli Abraham. Silloin Vapahtaja opetti, että ne, jotka ovat Abrahamin lapsia, tekisivät ”Abrahamin tekoja” (Joh. 8:39) eivätkä he koskaan yrittäisi tappaa jotakuta, joka opettaisi totuutta. Jeesus sanoi näille juutalaisille (fariseuksille), että näiden isä oli Saatana. Hän selitti, että ne, jotka ottavat vastaan Jumalan sanan, ovat lähtöisin Jumalasta. Vihaisina epäuskoiset juutalaiset väittivät, että Jeesus oli samarialainen (joiden juutalaiset uskoivat olevan kaikista ihmisistä alhaisimpia) ja pahan hengen vallassa.

Lue Joh. 8:51–53 ja katso, mitä nämä juutalaiset sitten kysyivät Vapahtajalta.

Lue Joh. 8:56–58 ja pane merkille, mitä Jeesus vastasi fariseusten kysymykseen. Huomaa, että ilmaus ”minä olin” jakeessa Joh. 8:58 on samanlainen nimitys, jota Jumala käytti itsestään Vanhan testamentin aikoina – ”Minä olen”. 

Nimitys ”Minä olen” on tärkeä, koska se samastuu Jehovaan, nimeen, jolla juutalaiset tunsivat Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalan Vanhan testamentin aikoina. Käyttämällä itsestään nimitystä ”Minä olen” Jeesus julisti olevansa Vanhan testamentin Jumala. Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi jakeen Joh. 8:58 marginaaliin seuraavan opin: Jeesus Kristus on Jehova, Vanhan testamentin Jumala.

Miksihän meidän on tärkeää tietää, että Jeesus Kristus on Jehova, Vanhan testamentin Jumala?

Lue Joh. 8:59 ja katso, kuinka juutalaiset suhtautuivat Vapahtajan julistukseen siitä, että Hän on Jehova.

Juutalaiset poimivat kiviä tarkoituksenaan surmata Jeesuksen uskoen, että Hän oli syyllistynyt jumalanpilkkaan tunnustautumalla Jehovaksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Joh. 8 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta