Kirjasto
Viikko 24, päivä 4: Kirje efesolaisille 1


Viikko 24: Päivä 4

Kirje efesolaisille 1

Johdanto

Apostoli Paavali kirjoitti Efesoksen pyhille kirjeen, joka koski heidän ennalta asettamistaan evankeliumin vastaanottamiseen. Hän kirjoitti viimeisestä taloudenhoitokaudesta – taloudenhoitokaudesta, jota me nykyään elämme – jonka aikana Jumala ”oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken” (Ef. 1:10). Paavali opetti, että me voimme tulla tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen saamalla ilmoitusta.

Kirje efesolaisille 1:1–8

Paavali opettaa pyhille, että heidät on ennalta asetettu ottamaan vastaan evankeliumi

Mieti sellaista tilannetta elämässäsi, jolloin suostuit ottamaan vastaan tärkeän ja vastuullisen tehtävän. Kun tehtävä muuttui haasteelliseksi, kuinka sinua auttoi tieto siitä, että olit lupautunut tehtävään ja että joku luotti siihen, että suoritat sen? Kuinka sinua siunattiin tai palkittiin tehtäväsi hoitamisesta?

Kuva
Paul writing at desk

Apostoli Paavali oli kotiarestissa Roomassa.

Tässä kirjeessä apostoli Paavali pyrki vahvistamaan niitä, jotka jo olivat kirkon jäseniä, ja auttamaan uusia käännynnäisiä edistymään hengellisessä tiedossaan ja pysymään uskollisina liitoilleen.

Lue Ef. 1:3–8 ja etsi totuuksia, joita Paavali opetti pyhille auttaakseen heitä pysymään uskollisina liitoilleen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä kahta tai kolmea perusoppia sinä opettaisit auttaaksesi jotakuta kirkon jäsentä pysymään uskollisena liitoilleen ja pysymään aktiivisena kirkossa?

    2. Kuinka niiden totuuksien ymmärtäminen voisi auttaa jotakuta tekemään päätöksen pysyä uskollisena?

Ilmaus ”jo ennen maailman luomista” jakeessa Ef. 1:4 tarkoittaa kuolevaisuutta edeltävää olemassaoloa, ja ilmauksilla ”edeltä määrätä” ja ”yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen Kristuksen tähden” jakeessa Ef. 1:5 viitataan niihin, jotka valittiin eli ennalta asetettiin siellä saamaan evankeliumi kuolevaisuudessa ollessaan. Yksi totuus, jonka opimme näistä jakeista, on se, että Jumalan lapset on ennalta asetettu ottamaan vastaan evankeliumin siunaukset. Näiden siunausten saaminen riippuu uskollisuudestamme tässä elämässä.

Kun luet seuraavaa lainausta julkaisusta Lujana uskossa, mieti, kuinka ennalta asettamisen opin ymmärtäminen voisi auttaa henkilöä, niin että hän päättää pysyä uskollisena liitoilleen ja pysyä aktiivisena kirkossa:

”Kuolevaisuutta edeltävässä henkimaailmassa Jumala asetti tiettyjä henkiä täyttämään erityisiä tehtäviä heidän kuolevaisen elämänsä aikana. Tätä kutsutaan ennalta asettamiseksi.

Ennalta asettaminen ei takaa, että ihmiset saavat tietyt kutsumukset tai vastuulliset tehtävät. Sellaiset mahdollisuudet tulevat tässä elämässä tahdonvapauden vanhurskaan käytön tuloksena, samoin kuin ennalta asettaminen tuli vanhurskauden tuloksena kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa. – –

Ennalta asettamisen oppi soveltuu kaikkiin kirkon jäseniin, ei ainoastaan Vapahtajaan ja Hänen profeettoihinsa. Uskollisille naisille annettiin tiettyjä tehtäviä ja uskollisia miehiä asetettiin ennalta tiettyihin pappeustehtäviin ennen maailman luomista. Vaikka et muistakaan tuota aikaa, lupauduit todellakin täyttämään merkittäviä tehtäviä Isäsi palveluksessa. Kun osoitat olevasi kelvollinen, saat mahdollisuuksia täyttää silloin saamasi tehtävät.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 17–18.)

Kuinka ymmärrys siitä, että meidät on ennalta asetettu ottamaan vastaan evankeliumi ja sen monet siunaukset voidaksemme suorittaa tehtäviä täällä kuolevaisuudessa, voi auttaa meitä pysymään uskollisina liitoillemme?

Kirje efesolaisille 1:9–12

Paavali puhuu aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudesta

Etsi taloudenhoitokauden määritelmä tämän oppikirjan alussa olevasta Perusopit-osuudesta tai Pyhien kirjoitusten oppaasta. Lue kappaleet, joissa selitetään, mikä taloudenhoitokausi on. Pane lukiessasi merkille, mitä taloudenhoitokautta me elämme.

Milloin alkoi lukemasi perusteella se taloudenhoitokausi, jota me elämme?

Lue Ef. 1:9–10 ja pane merkille, mitä Paavalin mukaan tapahtuisi meidän taloudenhoitokaudellamme eli aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella. (Ilmaus ”tahtonsa salaisuus” viittaa Jumalan suunnitelmiin ja tarkoituksiin.)

Kun Paavali kirjoitti, että ”hän oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan päällä” (Ef. 1:10), hän viittasi palautukseen ja kaikkien niiden avainten, voimien ja lupausten yhteen liittämiseen, jotka Jumala on ilmoittanut lapsilleen maailman alusta asti, sekä kaiken muun sellaisen tiedon yhteen liittämiseen, jota ei ole koskaan aiemmin ilmoitettu (ks. OL 128:18).

Jakeesta Ef. 1:10 me opimme seuraavan totuuden: Aikojen täyttymisen taloudenhoitokautena palautetaan kaikki se, mitä on ilmoitettu aiempina taloudenhoitokausina.

Kuva
Elder B. H. Roberts

Vanhin B. H. Roberts seitsemänkymmenen koorumista on selittänyt, kuinka kukin mennyt taloudenhoitokausi liittyy aikojen täyttymisen taloudenhoitokauteen: ”Tämä on aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi, ja me näemme, kuinka siihen virtaavat kuin mahtavat joet valtamereen kaikki aiemmat taloudenhoitokaudet, jolloin pääsemme kosketuksiin niiden kanssa ja ne meidän kanssamme, ja me näemme, että Jumalalla on ollut alusta asti mielessään ainoastaan yksi suuri tarkoitus, ja se on ollut Hänen lastensa pelastus. Ja nyt on tullut viimein se aika, viimeinen taloudenhoitokausi, jolloin totuuden ja valon ja vanhurskauden täytyy tulvia maailmaan.” (Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1904, s. 73.)

Kuva
river in mountains
  1. Vanhin Roberts opetti, että totuuden, valon ja vanhurskauden täytyy tulvia maailmaan viimeisen taloudenhoitokauden aikana. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ainakin viisi niistä aiempien taloudenhoitokausien totuuksista, pyhistä kirjoituksista, liitoista ja voimista, jotka on palautettu eli tuotu esiin aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella. (Jos tarvitset apua, katso kohdasta ”Evankeliumin palauttaminen” julkaisussa Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 21–25.)

  2. Tee jompikumpi tai kumpikin seuraavista tehtävistä:

    1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Kuinka se, että elät aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella, on sinulle siunaus? Minkä meidän taloudenhoitokautemme mahdollisuuksien ansiosta evankeliumin totuus ja valo voivat täyttää maailman?

    2. Julkaise käyttämäsi sosiaalisen median verkkosivustolla selostus taloudenhoitokausista ja siitä, miksi olet kiitollinen eläessäsi tänä taloudenhoitokautena. Kun olet valmis, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miltä viestisi julkaiseminen tuntui.

Kuva
Elder David A. Bednar

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Se, mitä tänä taloudenhoitokautena on tähän mennessä saavutettu evankeliumin sanoman välittämisessä sosiaalisen median kanavien kautta, on hyvä alku – mutta se on vain pieni puro. Pyydän teitä nyt auttamaan siinä, että tuosta purosta muodostuisi tulva. – – Kehotan teitä vyöryttämään yli maan sellaisia viestejä, jotka ovat täynnä vanhurskautta ja totuutta, viestejä, jotka ovat todenmukaisia, rakentavia ja kiitettäviä, ja vyöryttämään niitä kirjaimellisesti yli maan kuin tulva.” (”To Sweep the Earth as with a Flood”, Brigham Youngin yliopiston koulutusviikon hartaustilaisuus, 19. elokuuta 2014, lds.org.)

Mitä sinä teet auttaaksesi vanhurskauden ja totuuden viestien vyöryttämisessä yli maan? Mieti, kuinka voisit jakaa tänä taloudenhoitokautena palautettuja merkityksellisiä totuuksia sekä lähipiirisi ihmisille että niille, jotka asuvat kaukana.

Jakeissa Ef. 1:11–12 Paavali opetti, että Jeesuksen Kristuksen kautta pyhät olivat saaneet perintöosan Jumalan valtakunnassa.

Kirje efesolaisille 1:13–23

Paavali opettaa lupauksen Pyhästä Hengestä

Lue Ef. 1:13–14 ja pane merkille siunaus, jonka pyhät olivat saaneet, koska he olivat olleet uskollisia ja luottaneet ja uskoneet Jeesukseen Kristukseen.

Se, että saa sinetikseen luvatun Pyhän Hengen, tarkoittaa, että ”Pyhä Henki todistaa Isälle, että pelastavat toimitukset on suoritettu oikein ja että niihin liittyvät liitot on pidetty” (PKO, ”Lupauksen Pyhä Henki”, scriptures.lds.org/fi). Ilmaus ”meidän perintöosamme vakuutena” jakeessa Ef. 1:14 antaa ymmärtää, että kun lupauksen Pyhä Henki sinetöi uskolliset pyhät, he saavat henkilökohtaisen vakuutuksen, että he perivät lopulta selestisen valtakunnan. (Lisää tietoa kutsumisesta ja valitsemisesta saat, kun luet luvun 2. Piet. 1 sekä kyseistä lukua koskevan selityksen viikon 30 päivän 1 oppiaiheesta.)

Kuten jakeisiin Ef. 1:15–16 on merkitty, Paavali kertoi pyhille, että hän kiitti jatkuvasti Jumalaa heidän uskollisuudestaan. Lue Ef. 1:17–18 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Paavali rukoili, että Jumala antaisi pyhille.

Mieti, mitä nämä jakeet opettavat meille siitä, kuinka me opimme tuntemaan taivaallisen Isän.

Yksi totuus, jonka voimme huomata näistä jakeista, on se, että me voimme oppia tuntemaan taivaallisen Isän ilmoituksen hengen avulla.

Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat, merkitse, mitä hän opetti ilmoituksen hengestä:

Kuva
Elder David A. Bednar

”Ilmoitus on Jumalan yhteydenpitoa lapsiinsa maan päällä ja yksi suurista siunauksista, jotka liittyvät Pyhän Hengen lahjaan ja jatkuvaan kumppanuuteen. Profeetta Joseph Smith on opettanut, että ’Pyhä Henki on ilmoituksenantaja’ ja että ’kukaan ei voi saada Pyhää Henkeä saamatta ilmoituksia’ (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 137).

Ilmoituksen henki on jokaisen sellaisen ihmisen ulottuvilla, joka saa asianmukaisella pappeuden valtuudella pelastavat toimitukset – upotuskasteen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan kätten päällepanemisella – ja joka toimii uskossa täyttääkseen pappeuden kehotuksen: ’Ota vastaan Pyhä Henki.’ Tätä siunausta ei ole rajattu kirkon johtaville auktoriteeteille, vaan pikemminkin se kuuluu jokaiselle sellaiselle miehelle, naiselle ja lapselle, joka saavuttaa vastuullisen iän ja solmii pyhiä liittoja, ja sen pitäisi toimia heidän elämässään. Vilpitön halu ja kelvollisuus kutsuvat elämäämme ilmoituksen hengen.” (”Ilmoituksen henki”, Liahona, toukokuu 2011, s. 87.)

Mieti, kuinka Pyhältä Hengeltä saatu ilmoitus voi auttaa meitä niin, että opimme tuntemaan taivaallisen Isän.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka Pyhän Hengen kautta saamasi ilmoitus on auttanut sinua tai jotakuta tuntemaasi henkilöä tuntemaan taivaallista Isää paremmin.

Se, että elät kelvollisena Pyhän Hengen kumppanuuteen, voi auttaa sinua tuntemaan taivaallista Isää paremmin.

Jakeissa Ef. 1:19–23 Paavali opetti lisää pyhien perintöosasta ja Jeesuksen Kristuksen asemasta kirkkonsa johtajana.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Ef. 1 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta