Kirjasto
Viikko 19, päivä 1: Apostolien teot 13–14


Viikko 19: Päivä 1

Apostolien teot 13–14

Johdanto

Paavali (aiemmalta nimeltään Saul) lähti ensimmäiselle lähetysmatkalleen Barnabas toverinaan. He saarnasivat evankeliumia ja perustivat kirkon seurakuntia jatkuvan vainon keskellä. Kun juutalaiset kieltäytyivät ottamasta vastaan Jumalan sanaa, Paavali ja Barnabas keskittyivät saarnaamaan pakanoiden keskuudessa.

Apostolien teot 13:1–13

Paavali ja Barnabas lähtevät lähetysmatkalle ja nuhtelevat väärää profeettaa

Seuraava asteikko kuvaa sen vastustuksen määrää, jota henkilö saattaa kohdata pyrkiessään elämään evankeliumin mukaan. Asteikon toinen pää kuvaa sitä, ettei vastustusta ole, ja asteikon toinen pää kuvaa jatkuvaa vastustusta.

Kuva
opposition continuum

Kirjoita nimi Mooses siihen kohtaan asteikkoa, jonka arvelet havainnollistavan Mooseksen kokeman vastustuksen määrää. Tee samoin nimien Joseph Smith ja Nefi kanssa. Mihin kohtaan asteikkoa kirjoittaisit oman nimesi sen perusteella, kuinka paljon vastustusta olet kohdannut pyrkiessäsi elämään evankeliumin mukaan?

Jokainen Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi kohtaa vastustusta elämänsä eri vaiheissa ja eri tasoilla. Kun tutkit lukuja Ap. t. 13–14, pane merkille periaatteita, jotka voivat opastaa sinua, kun kohtaat vastustusta pyrkiessäsi elämään vanhurskaasti.

Jakeissa Ap. t. 13:1–2 kerrotaan, että kun Antiokiaan oli kokoontunut joitakin profeettoja ja opettajia, he saivat Pyhältä Hengeltä ohjeen, että Saul ja Barnabas tulee kutsua saarnaamaan evankeliumia yhdessä.

Ennen tätä lähetystyökutsuaan Paavali oli käyttänyt kääntymyksensä jälkeisen ajan opiskellen Jeesuksen Kristuksen evankeliumia (ks. Gal. 1:17–18) ja sitten opettaen ja saarnaten evankeliumia Damaskoksessa, Jerusalemissa, Tarsoksessa, Syyriassa, Kilikiassa ja Antiokiassa (ks. Bible Dictionary, ”Paul”). Barnabas oli Kyproksesta kotoisin oleva juutalainen, joka oli kääntynyt Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin (ks. Ap. t. 4:36).

Jakeissa Ap. t. 13:3–6 kerrotaan, että kun Saul ja Barnabas oli erotettu lähetystyötehtäväänsä, he matkasivat Antiokiasta Kyproksen saarelle ja saarnasivat Salamiin kaupungin synagogassa. Sieltä he matkasivat toiselle puolelle saarta Pafoksen kaupunkiin.

Kuva
map, Paul’s first missionary journey

Paavalin ensimmäinen lähetysmatka (ks. Ap. t. 13–14).

Lue Ap. t. 13:6–8 ja ota selville, mitä tapahtui, kun Saul ja Barnabas olivat saapuneet Pafokseen.

Lue Ap. t. 13:9–12 ja katso, mitä tapahtui Elymasille (varsinaiselta nimeltään Barjesus, ks. Ap. t. 13:6), joka oli noita ja väärä profeetta. Voisit merkitä jakeeseen 12, kuinka Jumalan voiman omin silmin näkeminen vaikutti roomalaiseen käskynhaltijaan Sergius Paulukseen.

Yksi periaate, jonka me voimme oppia jakeista Ap. t. 13:9–12, on se, että Jumalan voima on paljon suurempi kuin Perkeleen voima. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi näiden jakeiden viereen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Selitä, kuinka ymmärrys siitä, että Jumalan voima on paljon suurempi kuin Perkeleen voima, voi auttaa sinua, kun kohtaat elämässäsi vastustusta.

    2. Kirjoita kaksi tai kolme tilannetta, joissa tämän periaatteen muistaminen voisi auttaa sinua.

Huomaa, että jakeessa Ap. t. 13:9 osoitetaan, että Saulia alettiin kutsua pyhissä kirjoituksissa Paavaliksi (ks. Ap. t. 13:13).

Apostolien teot 13:14–43

Paavali kertoo israelilaisten historiasta ja todistaa, että Jeesus Kristus tuli Jumalan lupausten täyttymyksenä

Kuva
eraser on pencil

Ajattele jotakin tekemääsi virhettä, jonka toivoisit saavasi tekemättömäksi. Joskus kohtaamme vastustusta omien syntisten valintojemme vuoksi. Kun tutkit jakeita Ap. t. 13:14–43 etsi periaate, joka voi auttaa sinua voittamaan tämänkaltaista vastustusta.

Jakeissa Ap. t. 13:14–37 kerrotaan, että Paavali ja Barnabas lähtivät Kyprokselta ja purjehtivat Pamfyliaan, joka sijaitsi nykypäivän Turkin etelärannikolla. Jostakin syystä, jota ei kerrota, yksi heidän matkatovereistaan, Johannes Markus, päätti jättää heidät ja palata kotiin. Sapattina Paavali seisoi miesten edessä synagogassa Pisidian Antiokian kaupungissa ja kertoi israelilaisten historiasta, kuten vankeudesta Egyptissä, lupauksen maan lunastamisesta sekä siitä, että Jumala kutsui kuningas Daavidin ja että Vapahtaja syntyi Daavidin jälkeläisenä. Sitten Paavali opetti Jeesuksen Kristuksen elämästä ja palvelutyöstä.

Lue Ap. t. 13:32–33 ja pane merkille, mitä Paavali opetti Jeesuksesta Kristuksesta. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä hän opetti Vapahtajasta.

Lue Ap. t. 13:38–39 ja etsi siunaus, jonka Paavali opetti meidän voivan saada Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.

Jakeista Ap. t. 13:38–39 me opimme seuraavan periaatteen: Me voimme saada syntimme anteeksi ja meistä voi tulla vanhurskaita Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.

Ilmaus tulla vanhurskaaksi, kuten sitä käytetään jakeissa 38–39, tarkoittaa synnin rangaistuksesta armahtamista eli anteeksiantoa ja syyttömäksi julistamista (ks. PKO, ”Syyttömäksi julistaminen”, scriptures.lds.org/fi). Kun ihminen julistetaan syyttömäksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta, hänen suhteensa Jumalaan tulee jälleen kuntoon.

Kuva
Elder D. Todd Christofferson

Kun luet, mitä vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut siitä, mitä tarkoittaa syyttömäksi julistaminen Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta, merkitse siunaukset, joita hänen mukaansa tulee parannuksen kautta: ”[Jeesus] kärsi ja antoi henkensä sovittaakseen synnin. Hänen sovitustyönsä voima voi pyyhkiä meistä pois synnin vaikutukset. Kun me teemme parannuksen, Hänen sovittava armonsa vanhurskauttaa ja puhdistaa meidät. (Ks. 3. Nefi 27:16–20.) On kuin emme olisikaan langenneet, kuin emme olisikaan antautuneet kiusaukseen.” (”’Jotta he olisivat yhtä’ meidän kanssamme”, Liahona, marraskuu 2002, s. 71.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä meidän täytyy tehdä, jotta saisimme syntimme anteeksi ja tulisimme vanhurskaiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta?

    2. Ketkä pyhissä kirjoituksissa saivat anteeksi syntinsä ja tulivat vanhurskaiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta?

Jos sinulla on käytettävissäsi kirkon laulukirja, laula tai lue kaksi ensimmäistä säkeistöä laulusta ”Oi Jeesuksen laupeus” (MAP-lauluja, 116). Kun laulat tai luet, pane merkille, kuinka tämän laulun sanoittaja ilmaisi kiitollisuutensa Vapahtajan sovituksesta ja anteeksiannosta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä tunnet Jeesusta Kristusta kohtaan, kun ajattelet, kuinka Hänen sovituksensa tekee mahdolliseksi sen, että saat anteeksi syntisi?

Noudata Hengen kehotuksia, joita olet saattanut saada Pyhältä Hengeltä siitä, kuinka voit saada anteeksiannon ja tulla vanhurskaaksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.

Jakeissa Ap. t. 13:40–43 kerrotaan, että Paavalin saarnan jälkeen monet pakanat pyysivät Paavalia opettamaan heitä jälleen seuraavana sapattina.

Apostolien teot 13:44–52

Paavali ja Barnabas saarnaavat rohkeasti lisääntyvästä vainosta huolimatta

Seuraavana sapatinpäivänä lähes koko kaupunki tuli kuulemaan, kun Paavali ja Barnabas opettivat Jumalan sanaa.

Lue Ap. t. 13:44–52 ja vertaa juutalaisten asenteita ja tekoja sekä pakanoiden asenteita ja tekoja, kun he tulivat kuulemaan Paavalin ja Barnabaksen puhetta. Jakeessa 50 mainitut ”jumalaapelkäävät ylhäiset naiset” olivat niitä, joita pidettiin erittäin arvostettuina omassa yhteisössään.

Huomaa, että Joseph Smithin raamatunkäännöksen jakeessa Ap. t. 13:48 selvennetään, että ”kaikki ne, jotka uskoivat, oli säädetty iankaikkiseen elämään” (LDS Bible, Acts 13:48, alaviite a). Tässä jakeessa sana säädetty voisi viitata siihen, että he olivat kokeneet kääntymyksen ja ottaneet tarvittavat askeleet saadakseen iankaikkisen elämän. Näitä askelia olivat kaste, Pyhän Hengen lahjan vastaanottaminen, kuuliaisuus ja kestäminen uskossa loppuun asti.

Apostolien teot 14

Paavali ja Barnabas tekevät ihmeitä saarnatessaan evankeliumia jatkuvan vainon keskellä

Kuva
young woman looking down

Miksihän Herra antaa hyvien ihmisten kohdata vaikeita koettelemuksia?

Kun tutkit lukua Ap. t. 14, etsi periaate, joka voi auttaa sinua ymmärtämään, kuinka vastata tähän kysymykseen.

Jakeissa Ap. t. 14:1–21 kuvataan joitakin koettelemuksia, joita Paavali ja Barnabas kestivät jatkaessaan saarnaamista. Lue seuraavat jakeet ja katso, mitä koettelemuksia nämä lähetyssaarnaajat kohtasivat. Voisit merkitä ne pyhiin kirjoituksiisi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä ajatuksia sinulla olisi saattanut olla, jos olisit ollut Paavalin ja Barnabaksen kanssa näissä koettelemuksissa?

Lue Ap. t. 14:22 ja pane merkille, mitä Paavali opetti ahdingoista ja koettelemuksista.

Tästä jakeesta me opimme seuraavan periaatteen: Kun kestämme uskollisesti koettelemukset, me valmistaudumme pääsemään selestiseen valtakuntaan.

Pohdi, mitä siunauksia sinä tai tuntemasi ihmiset olette saaneet, kun olette kestäneet uskollisesti koettelemuksia. Millä tavoin mielestäsi koettelemusten kestäminen uskollisesti voi valmistaa meitä taivaan valtakuntaan?

Jos sinulla on käytettävissäsi internet, katso Mormon Messages -video ”The Refiner’s Fire” [Metallinsulattajan tuli] (5.02), joka on nähtävissä sivustolla lds.org. Pane katsoessasi merkille, millaisia siunauksia voi tulla, kun kestää uskollisesti koettelemuksia.

Valitse jokin periaate, jonka olet oppinut tutkiessasi lukuja Ap. t. 13–14 ja joka auttaa sinua eniten koettelemusten aikana. Kirjoita valitsemasi periaate pienelle kortille tai lapulle. Voisit kiinnittää sen paikkaan, josta näet sen usein (peiliin, lokeroosi koulussa tai johonkin muuhun paikkaan, jota katsot usein), niin että se antaa sinulle voimaa ja rohkaisua, kun kohtaat koettelemuksia.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Ap. t. 13–14 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta