Kirjasto
Viikko 26, päivä 3: 2. kirje tessalonikalaisille


Viikko 26: Päivä 3

2. kirje tessalonikalaisille

Johdanto

Kirjoitettuaan ensimmäisen kirjeensä tessalonikalaisille apostoli Paavali kirjoitti heille pian toisen kirjeen, jossa hän selitti lisää totuuksia Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta. Hän opetti, että Vapahtaja tulisi vasta luopumuksen tapahduttua. Sitten Paavali saarnasi joutilaisuutta vastaan ja neuvoi pyhiä tekemään väsymättä hyvää (ks. 2. Tess. 3:13).

2. kirje tessalonikalaisille 1–2

Paavali rohkaisee pyhiä profetoimalla Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Ihaillen ja rohkaisten jokaista, jonka täytyy pysyä lujana näinä myöhempinä aikoina, sanon kaikille ja etenkin kirkon nuorille, että ellei niin ole jo tapahtunut, te tulette jonakin päivänä huomaamaan, että teitä vaaditaan puolustamaan uskoanne tai ehkä jopa kestämään jonkin verran huonoa kohtelua pelkästään siksi, että kuulutte Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. Sellaiset hetket edellyttävät teiltä sekä rohkeutta että kohteliaisuutta.” (”Opetuslapseuden hinta – ja siunaukset”, Liahona, toukokuu 2014, s. 6.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, jolloin sinun on pitänyt puolustaa uskoasi tai kestää vastustusta, koska olet kirkon jäsen. Kirjoita, kuinka toimit siinä tilanteessa. Mikäli sinun ei ole tarvinnut puolustaa uskoasi tai et ole kokenut vastustusta sen vuoksi että olet kirkon jäsen, kirjoita, kuinka arvelisit vastaavasi, jos kohtaisit tällaisen tilanteen.

Apostoli Paavali kirjoitti toisen kirjeen Tessalonikan pyhille käsitellen muutamia aiheita, myös pyhien kohtaamaa vainoa. Kun tutkit lukua 2. Tess. 1, etsi jokin periaate, joka voi auttaa sinua kestämään vastustusta ja koettelemuksia, joita saatat kohdata kirkon jäsenenä.

Lue 2. Tess. 1:3–5 ja pane merkille, miksi Paavali kiitti Tessalonikan pyhiä.

Voisit merkitä jakeessa 5 mainitun palkinnon, jonka pyhät saisivat kestämällä vastustusta ja ahdinkoja kestävyydessä ja uskossa (ks. 2. Tess. 1:4).

Jakeista 2. Tess. 1:3–5 me opimme, että jos uskollisesti kestämme vastustusta ja ahdinkoja kärsivällisyydessä ja uskossa, meidät voidaan hyväksyä Jumalan valtakuntaan.

Mieti, mitä tarkoittaa se, että kestää koettelemuksia kärsivällisesti. Miksi me tarvitsemme uskoa kestääksemme kärsivällisesti vastustusta tai ahdinkoa?

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat ja merkitse, mitä tarkoittaa se, että kestää koettelemuksia kärsivällisesti: ”Kärsivällisyys ei ole passiivista alistumista eikä se ole sitä, että pelkojemme vuoksi emme toimi. Kärsivällisyys tarkoittaa aktiivista odottamista ja kestämistä. Se tarkoittaa jossakin asiassa pitäytymistä ja kaiken voitavamme tekemistä – työskentelemistä, toivomista ja uskon osoittamista; koettelemusten kestämistä lujana silloinkin, kun sydämemme toiveet lykkääntyvät. Kärsivällisyys ei ole pelkästään kestämistä, se on kestämistä hyvin!” (”Jatkakaa kärsivällisesti”, Liahona, toukokuu 2010, s. 57.)

  1. Ajattele jotakuta, jonka tunnet tai josta olet lukenut pyhistä kirjoituksista ja joka on kestänyt uskollisesti ja kärsivällisesti vainoa ja ahdinkoa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi tämän henkilön esimerkki on sinulle merkityksellinen.

Ajattele, millaista vastustusta tai ahdinkoa kenties itse tällä hetkellä koet, ja päätä, kuinka voit kestää nämä haasteet kärsivällisyydessä ja uskossa. Voisit rukoilla apua.

Paavali profetoi Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta. Lue 2. Tess. 1:6–10 ja etsi sanoja ja ilmauksia, joita Paavali käytti kuvatakseen Vapahtajan toista tulemista. Kun luet, huomaa, millä tavoin vanhurskaiden kokemus tulee olemaan erilainen kuin jumalattomien kokemus, kun Herra tulee.

Yksi totuus, jonka me voimme oppia näistä jakeista, on se, että Jeesuksen Kristuksen toisessa tulemisessa vanhurskaat pääsevät ahdingosta ja jumalattomat joutuvat kadotukseen.

Mistähän ahdingoista vanhurskaat pääsevät?

Kuinka tämä oppi voi lohduttaa niitä, joilla on parhaillaan kestettävänään vaikeuksia, koska he ovat sitoutuneet Jeesukseen Kristukseen?

Oletko koskaan miettinyt, milloin Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen tapahtuu? Jakeessa 2. Tess. 2:2 esitetään, että Tessalonikan pyhät ovat saattaneet ajatella, että Herran toinen tuleminen oli tapahtumaisillaan tai oli jo tapahtunut. Paavali oli huolissaan siitä, että heitä oli johdettu harhaan.

Lue 2. Tess. 2:1–3 ja katso, mitä Paavali sanoi tapahtuvan ennen Vapahtajan toista tulemista. Jakeessa 3 ilmaus ”tuo päivä” viittaa Vapahtajan toiseen tulemiseen ja ilmaus ”uskosta luopuminen” tarkoittaa luopumusta eli totuudesta poikkeamista. (Huomaa, että 2. Tess. 2:1–3 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta sinun on helppo löytää se tulevaisuudessa.)

Jakeista 2. Tess. 2:1–3 me opimme, että ennen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista tapahtuisi luopumus.

Näissä jakeissa Paavali antaa ymmärtää, että hänen aikanaan elävien kirkon jäsenten pitäisi mieluummin kantaa huolta luopumuksesta, joka oli jo alkanut heidän keskuudessaan, kuin siitä, milloin Herran toinen tuleminen tapahtuisi. Seuraava selitys voi auttaa sinua ymmärtämään suurta luopumusta, joka tapahtui pian sen jälkeen kun Paavali ja muut apostolit olivat kuolleet. Paavali tiesi, että tämä uskosta luopuminen tapahtuisi ennen Herran toista tulemista.

”Jeesuksen Kristuksen kuoleman jälkeen jumalattomat ihmiset vainosivat apostoleja ja kirkon jäseniä ja surmasivat monia heistä. Apostolien kuoleman myötä pappeuden avaimet ja johtamiseen tarvittava pappeuden valtuus otettiin pois maan päältä. Apostolit olivat pitäneet evankeliumin opit puhtaina ja säilyttäneet kirkon järjestyksen sekä vakiinnuttaneet kirkon jäsenten kelvollisuusvaatimukset. Ilman apostoleja opit ajan myötä turmeltuivat, ja kirkon organisaatioon ja pappeuden toimituksiin kuten kasteeseen ja Pyhän Hengen lahjan antamiseen tehtiin muutoksia ilman valtuutta.

Ilman ilmoitusta ja pappeuden valtuutta ihmiset luottivat ihmisviisauteen tulkitessaan pyhiä kirjoituksia ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumin periaatteita ja toimituksia. Vääriä ajatuksia opetettiin totuutena. Menetettiin paljon tietoa Isän Jumalan, Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen ja Pyhän Hengen todellisesta luonteesta ja siitä, millaisia He ovat. Opit uskosta Jeesukseen Kristukseen, parannuksesta, kasteesta ja Pyhän Hengen lahjasta vääristyivät tai unohdettiin. Kristuksen apostoleille annettua pappeuden valtuutta ei ollut enää maan päällä. Tämä luopumus johti viimein monien kirkkojen syntymiseen.” (Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, s. 35.)

Kun ajattelet sitä, mitä olet oppinut luopumuksesta, pohdi, miksi oli välttämätöntä, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi ja Hänen kirkkonsa palautettiin ennen Herran tulemista.

Jakeessa 2. Tess. 2:3 mainittu ”kadotuksen ihminen” viittaa Saatanaan. Evankeliumin palautus, mukaan lukien Mormonin kirjan esiintulo, paljasti Saatanan ja hänen seuraajiensa eksytykset.

Jakeissa 2. Tess. 2:4–17 kerrotaan, että Paavali profetoi, että Herra antaisi Saatanan pettää maan asukkaita, kunnes koittaisi Hänen toinen tulemisensa (ks. PKO, JSR 2. Tess. 2:7–9). Paavali rohkaisi pyhiä pysymään lujina niissä totuuksissa, joita heille oli opetettu (ks. 2. Tess. 2:15).

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Tess. 2:1–3

  1. Käytä pyhien kirjoitusten apuneuvoja (kuten Pyhien kirjoitusten opasta) ja etsi jokin muu kirjoitusten kohta, jossa opetetaan luopumuksesta. Voisit kirjoittaa tai merkitä tämän viitteen pyhiin kirjoituksiisi jakeiden 2. Tess. 2:1–3 viereen. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka selittäisit näiden jakeiden avulla luopumuksen ja palautuksen perusoppeja jollekulle, joka ei ole kirkon jäsen.

2. kirje tessalonikalaisille 3

Paavali varoittaa niistä, jotka eivät noudata Herran neuvoja, ja hän saarnaa omavaraisuudesta

Siihen aikaan, kun Paavali kirjoitti toisen kirjeensä tessalonikalaisille, jotkut kirkon jäsenistä olivat joutilaita eli laiskoja eivätkä tehneet työtä tullakseen omavaraisiksi. He odottivat saavansa elantonsa muiden työllä.

Mitä ongelmia tällaisesta tilanteesta olisi saattanut koitua?

Jakeiden 2. Tess. 3:1–9 mukaan Paavali kiitti Tessalonikan pyhiä, jotka olivat uskollisia, ja varoitti heitä olemasta tekemisissä ”kurittomien” kanssa (ks. jae 6). Luvun 2. Tess. 3 asiayhteydessä sana kuriton viittaa laiskuuteen tai joutilaisuuteen. Kirkon jäsenet, jotka olivat kurittomia, olivat niitä, jotka kykenivät työskentelemään elättääkseen itsensä mutta kieltäytyivät tekemästä niin. Paavali huomautti, että hän ja hänen toverinsa olivat näyttäneet esimerkkiä omavaraisuudesta tekemällä työtä elannokseen.

Lue 2. Tess. 3:10–13 ja ota selville, mitä Paavali neuvoi pyhiä tekemään niiden suhteen, jotka kieltäytyivät tekemästä työtä.

Lisäksi Paavali neuvoi pyhiä tekemään väsymättä hyvää (ks. 2. Tess. 3:13). Hän opetti heitä kehittämään itseään kaikissa asioissa ja auttamaan muita (ks. myös OL 64:33).

Paavalin opetuksen pohjalta me opimme, että meitä käsketään pyrkimään omavaraisuuteen ja auttamaan muita.

Lue seuraava lausuma ja pane merkille, mitä omavaraisuus merkitsee:

”Yksi työn siunauksista on omavaraisuuden kehittyminen. Kun olet omavarainen, käytät Jumalan sinulle antamia siunauksia ja kykyjä huolehtiaksesi itsestäsi ja perheestäsi sekä löytääksesi ratkaisuja omiin ongelmiisi. Omavaraisuus ei tarkoita sitä, että sinun täytyy pystyä tekemään kaikki itse. Jotta olisit todella omavarainen, sinun on opittava työskentelemään muiden kanssa ja kääntymään Herran puoleen saadaksesi Häneltä apua ja voimaa.

Muista, että Jumalalla on sinulle suuri työ tehtävänä. Hän siunaa sinua pyrkimyksissäsi toteuttaa sen työn.” (Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 41.)

Mieti, mikä on yksi asia, jonka voit tehdä tullaksesi omavaraisemmaksi nyt ja tulevaisuudessa. Aseta tavoite ja pyydä Herralta apua tämän tavoitteen saavuttamiseen.

Kuten jakeissa 2. Tess. 3:14–18 kerrotaan, Paavali päätti kirjeensä kannustamalla pyhiä auttamaan joutilaita tulemaan omavaraisemmiksi siten, etteivät ole tekemisissä heidän kanssaan (ks. jae 14). Hän kuitenkin kielsi pyhiä pitämästä joutilaita vihollisina vaan kohtelemaan heitä veljinä ja sisarina evankeliumissa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut 2. kirjeen tessalonikalaisille ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta