Kirjasto
Viikko 20, päivä 3: Kirje roomalaisille 1–3


Viikko 20: Päivä 3

Kirje roomalaisille 1–3

Johdanto

Apostoli Paavali kirjoitti kirjeen Rooman pyhille. Siinä hän julisti, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on Jumalan voima, joka tuo pelastuksen. Hän selitti, että koska kaikki ihmiset tekevät syntiä, kukaan ei voi pelastua omien tekojensa ansiosta. Heidät täytyy pelastaa Jumalan armosta, jonka Jeesuksen Kristuksen sovitus tekee mahdolliseksi.

Seuraava luettelo voi auttaa sinua ymmärtämään joitakin sanoja, joita Paavali käyttää kirjeissään:

Evankeliumi: ”Jumalan pelastussuunnitelma, jonka Jeesuksen Kristuksen sovitus teki mahdolliseksi. Evankeliumiin sisältyvät ne iankaikkiset totuudet eli lait, liitot ja toimitukset, joita ihmiskunta tarvitsee palatakseen Jumalan eteen.” (Ks. PKO, ”Evankeliumi”, scriptures.lds.org/fi.)

Pelastus: ”Pelastuminen sekä fyysisestä että hengellisestä kuolemasta” (PKO, ”Pelastus”, scriptures.lds.org/fi).

Syyttömäksi julistaminen: ”Synnin rangaistuksesta armahtaminen ja vanhurskaaksi tekeminen. Ihminen julistetaan syyttömäksi Vapahtajan armosta uskon kautta häneen. Tätä uskoa osoittaa parannus ja kuuliaisuus evankeliumin lakeja ja toimituksia kohtaan. Jeesuksen Kristuksen sovitus tekee ihmiskunnalle mahdolliseksi tehdä parannuksen ja tulla syyttömäksi eli armahdetuksi rangaistuksesta, jonka se muuten saisi.” (PKO, ”Syyttömäksi julistaminen”, scriptures.lds.org/fi.)

Usko: ”Pyhissä kirjoituksissa usko on useimmiten sellaista luottamista Jeesukseen Kristukseen, että se saa ihmisen olemaan hänelle kuuliainen. Uskon täytyy kohdistua Jeesukseen Kristukseen, jotta se johdattaisi ihmisen pelastukseen.” (PKO, ”Usko”, scriptures.lds.org/fi.)

Sovittaminen: Hyvittäminen (palauttaa tai oikaista); sovitus (”Pyhien kirjoitusten mukaan sovittaminen on synninteon rangaistuksen kärsimistä, niin että synnin vaikutukset poistetaan parannuksen tehneestä synnintekijästä ja hän voi päästä sovintoon Jumalan kanssa. Jeesus Kristus oli ainoa, joka kykeni tekemään täydellisen sovituksen koko ihmiskunnan puolesta.” [PKO, ”Sovitus”, scriptures.lds.org/fi.])

Armo: ”Jumalan voima, jonka avulla ihmiset voivat saada siunauksia tässä elämässä ja iankaikkisen elämän ja korotuksen osoitettuaan uskoa, tehtyään parannuksen ja pidettyään käskyt parhaansa mukaan. Tällaista jumalallista apua tai voimaa annetaan Jumalan armeliaisuuden ja rakkauden kautta. Jokainen kuolevainen ihminen tarvitsee jumalallista armoa Aadamin lankeemuksen ja myös oman heikkoutensa tähden.” (PKO, ”Armo”, scriptures.lds.org/fi.)

Teot: ”Ihmisen toimet, joko hyviä tai pahoja. Ihmiset tuomitaan omien tekojensa mukaan.” (Ks. PKO, ”Teot”, scriptures.lds.org/fi.)

Laki: ”Jumalan käskyt tai säännöt, joihin kaikki siunaukset ja rangaistukset perustuvat sekä taivaassa että maan päällä. Ne, jotka noudattavat Jumalan lakeja, saavat luvatut siunaukset. – –

Mooseksen laki [tai pelkkä laki, kuten Paavali sitä käytti] oli valmistava laki, jonka tarkoituksena oli tuoda ihmisiä Kristuksen luokse.” (PKO, ”Laki”, scriptures.lds.org/fi.)

Kirje roomalaisille 1:1–17

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on Jumalan voima, joka tuo pelastuksen

Vanhin Larry Echo Hawk seitsemänkymmenen koorumista on kertonut kokemuksen, joka hänellä oli nuorena miehenä hänen värväydyttyään Yhdysvaltain merijalkaväkeen:

Kuva
Elder Larry Echo Hawk

”Tapasin sulkeiskouluttajani, taistelujen karaiseman veteraanin, kun hän potkaisi parakin oven auki ja astui sisään huutaen kirosanoja.

Tämän pelottavan esittäytymisen jälkeen sulkeiskouluttaja aloitti parakin toisesta päästä ja meni jokaisen alokkaan luo esittäen tälle kysymyksiä. Poikkeuksetta hän löysi jokaisesta alokkaasta aina jotakin, mitä pilkata kovaäänisellä ja karkealla kielenkäytöllä. Hän eteni riviä, ja jokainen merijalkaväensotilas huusi takaisin vastauksensa, kuten oli käsketty: ’Kyllä’ tai ’Ei, herra kersantti.’ En nähnyt tarkasti, mitä hän teki, koska meidät oli määrätty seisomaan asennossa katse suoraan eteenpäin. Kun tuli minun vuoroni, tajusin, että hän tarttui merimiessäkkiini ja tyhjensi sen sisällön takanani olevalle patjalleni. Hän penkoi tavaroitani ja tuli sitten jälleen kasvotusten. Valmistauduin hänen hyökkäykseensä. Hän piteli kädessään Mormonin kirjaani.” (”Tule minun luokseni, oi sinä Israelin huone”, Liahona, marraskuu 2012, s. 32.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miltä sinusta tuntuisi, jos olisit vanhin Echo Hawkin tilanteessa?

    2. Mitä arvelet sulkeiskouluttajan aikoneen tehdä?

    3. Oletko ollut joskus tilanteessa, jossa olet pelännyt, että uskonkäsityksiäsi pilkattaisiin? Jos olet, niin millaisia olivat olosuhteet?

Kun tutkit lukua Room. 1, pane merkille totuuksia, jotka voivat auttaa sinua, kun kohtaat pilkkaamista tai vainoa uskonkäsitystesi ja tasovaatimustesi vuoksi.

Apostoli Paavali kirjoitti kirjeen Roomassa oleville pyhille lähetysmatkojensa ollessa lopuillaan. Hän kirjoitti sen valmistaakseen heitä saapumiseensa, selventääkseen ja puolustaakseen opetuksiaan ja edistääkseen ykseyttä kirkon juutalaisjäsenten ja pakanajäsenten kesken. Rooma – Rooman keisarikunnan pääkaupunki – oli täynnä maailmallisia filosofioita, ja siellä olisi ollut vaikea saarnata Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

Jakeissa Room. 1:1–14 kerrotaan, että Paavali aloitti kirjeensä todistamalla Jeesuksesta Kristuksesta ja ilmaisemalla toiveensa ja halunsa käydä pyhien luona Roomassa.

Lue Room. 1:15–17 ja pane merkille, mitä Paavali opetti roomalaisille pyhille Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Näissä jakeissa opetetaan seuraavaa totuutta: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on Jumalan voima, joka tuo pelastuksen kaikille, jotka osoittavat uskoa Jeesukseen Kristukseen. Voisit merkitä jakeissa Room. 1:15–17 ne ilmaukset, jotka opettavat tätä totuutta.

Evankeliumi opettaa meille, kuinka voimme pelastua sekä fyysisestä että hengellisestä kuolemasta sekä palata Jumalan luokse. Meidän täytyy osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, jotta voimme saada pelastuksen siunaukset, koska Hän on suonut sovituksen, jonka ansiosta pelastus on mahdollinen.

”Paavalille usko [ja uskominen] Jeesukseen Kristukseen ei ollut vain sitä, että myöntää mielessään Jeesuksen olevan Jumalan Poika, vaan myös sitä, että hyväksyy koko sydämestään Jeesuksen Kristuksen Häneksi, joka tarjosi itsensä sovitukseksi meidän synneistämme, ja että luottaa Häneen. Tämä syvä luottamus johtaa uskolliseen elämään, joka ilmenee parannuksen tekemisenä synneistä, kasteen ottamisena ja pyrkimyksenä elää siten kuin Jeesus Kristus opetti (ks. Ap. t. 16:30–33; Room. 6:1–11; 1. Kor. 6:9–11). ’Tämä usko [Jeesukseen Kristukseen] ilmenee kuuliaisuudessa evankeliumin laeille ja toimituksille sekä Kristuksen palvelemisessa’ (PKO, ’Pelastus’, scriptures.lds.org/fi).” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 334.)

Yksi periaate, jonka huomaamme jakeesta Room. 1:16, on se, että kun saamme todistuksen, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumilla on voima pelastaa meidät, niin me emme häpeä kertoa siitä muille.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksihän se, että saamme todistuksen Jeesuksen Kristuksen evankeliumista, voi auttaa meitä saamaan tarvitsemaamme rohkeutta kertoa siitä muille?

Lue lisää vanhin Echo Hawkin kokemuksesta sulkeiskouluttajan kanssa:

”Odotin, että hän huutaisi minulle. Sen sijaan hän tuli lähelle minua ja kuiskasi: ’Oletko sinä mormoni?’

Kuten oli käsketty, karjaisin: ’Kyllä, herra kersantti.’

Odotin jälleen pahinta. Sen sijaan hän oli hetken vaiti, kohotti sen käden, jossa Mormonin kirjani oli, ja sanoi hyvin hiljaisella äänellä: ’Uskotko sinä tähän kirjaan?’

Huusin jälleen: ’Kyllä, herra kersantti.’

Sillä hetkellä olin varma, että hän huutaisi halveksuvia sanoja mormoneista ja Mormonin kirjasta, mutta hän vain seisoi siinä hiljaa. Hetken kuluttua hän meni takaisin sänkyni luo ja asetti kirjan varovasti sille. Sitten hän ohitti minut pysähtymättä ja jatkoi pilkaten ja halveksien karkealla kielellä kaikkia muita jäljellä olevia alokkaita.” (”Tule minun luokseni, oi sinä Israelin huone”, s. 32.)

Mieti, kuinka vanhin Echo Hawkin suhtautumistapa on hyvä esimerkki kohdassa Room. 1:16 opetetusta periaatteesta.

Kuva
Elder Larry Echo Hawk

Lue vanhin Echo Hawkin kertomuksen loppu: ”Olen useasti ihmetellyt, miksi tuo karski merijalkaväen kersantti säästi minut tuona päivänä. Mutta olen kiitollinen siitä, että kykenin epäröimättä sanomaan: ’Kyllä, olen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen’ ja ’Kyllä, minä tiedän, että Mormonin kirja on tosi.’ Tämä todistus on kallisarvoinen lahja, jonka olen saanut Pyhän Hengen kautta.” (”Tule minun luokseni, oi sinä Israelin huone”, s. 32.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette osoittaneet rohkeutta ettekä ole hävenneet kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista?

    2. Mikä on sinun todistuksesi Jeesuksen Kristuksen evankeliumista?

    3. Millä tavoin sinä vahvistat omaa todistustasi evankeliumista? Mitä muuta voit tehdä vahvistaaksesi todistustasi? Kirjoita muistiin tavoite, jonka hyväksi voit työskennellä tällä viikolla ja joka auttaa sinua vahvistamaan todistustasi.

Kirje roomalaisille 1:18–3:23

Koko ihmiskunta tekee syntiä ja on vailla Jumalan kirkkautta

Paavalin aikaan jotkut pakanakristityt pyrkivät puolustelemaan moraalitonta eli synnillistä käytöstä tähdentämällä Jumalan armoa ja olemalla piittaamatta Hänen täydellisestä oikeudenmukaisuudestaan. Lisäksi jotkut juutalaiskristityt uskoivat yhä, että Mooseksen lain noudattaminen oli välttämätöntä pelastukselle. Apostoli Paavali pyrki oikaisemaan molemmat näistä väärinkäsityksistä.

Lue Room. 1:22–31 ja pane merkille, mihin synteihin pakanat syyllistyivät.

Mitähän tarkoittaa jakeessa Room. 1:25 se, että kunnioittaa ja palvelee luotua eikä luojaa?

Ilmaukset kuten ”vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen” jakeessa Room. 1:26 ja ”luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin” jakeessa Room. 1:27 viittaavat lesbolaiseen ja homoseksuaaliseen käyttäytymiseen. Jotta ymmärtäisit paremmin kirkon kannan lesbolaiseen ja homoseksuaaliseen käyttäytymiseen, lue seuraavat lausunnot:

”Homoseksuaalinen ja lesbolainen käyttäytyminen on vakava synti. Jos huomaat kamppailevasi samaan sukupuoleen kohdistuvaa viehtymystä vastaan tai jos sinua houkutellaan osallistumaan sopimattomaan käytökseen, pyydä neuvoa vanhemmiltasi ja piispaltasi. He auttavat sinua.” (Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 36.)

”Homoseksuaalinen toiminta – – on vastoin ihmisen sukupuolisuuden tarkoitusta (ks. Room. 1:24–32). Se vääristää rakastavia suhteita ja estää ihmisiä saamasta siunauksia, joita voi koitua perhe-elämästä ja evankeliumin pelastavista toimituksista.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 154.)

”Kirkon opillinen kanta on selkeä: sukupuolista kanssakäymistä tulee ilmetä vain miehen ja naisen välillä, jotka ovat naimisissa. Kantaamme ei saa kuitenkaan milloinkaan käyttää oikeutuksena epäystävällisyydelle. Jeesus Kristus, jota me seuraamme, tuomitsi selkeästi sukupuolisen moraalittomuuden, mutta Hän ei ollut koskaan julma. Hän halusi aina kohottaa yksilöä eikä koskaan painaa alas. – –

Kirkko tekee eron samaan sukupuoleen kohdistuvan viehtymyksen ja käyttäytymisen välillä. Vaikka kirkko myöntääkin, etteivät tunteet ja kiinnostus samaa sukupuolta kohtaan ole luontaisesti syntiä, homoseksuaaliseen käyttäytymiseen osallistuminen on ristiriidassa sen pyhiin kirjoituksiin perustuvan opillisen periaatteen kanssa, ’että avioliitto miehen ja naisen välillä on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi’ [’Ensimmäisen presidenttikunnan lausunto samaa sukupuolta olevien välisestä avioliitosta’].” (”Same-Sex Attraction”, topics.lds.org.)

Miksi meidän on tärkeää ymmärtää Herran profeettojen ja apostolien opetukset, jotka koskevat lesbolaista ja homoseksuaalista käyttäytymistä?

Jakeissa Room. 2:1–3:8 Paavali opetti, että kaikki ihmiset tullaan tuomitsemaan heidän tekojensa mukaan. Hän osoitti, että juutalaisten jumalattomuus johtui siitä, että he elivät Mooseksen lain mukaan ulkonaisesti mutta eivät sisimmässään.

Lue Room. 3:9–12, 23 ja pane merkille, keihin Paavali sanoi synnin vaikuttavan.

Voisit merkitä jakeessa 23, miten meidän syntimme vaikuttavat meihin.

Yksi totuus, jota näissä jakeissa opetetaan, on se, että kaikki tilivelvolliset ihmiset tekevät syntiä ja ovat Jumalan anteeksiannon tarpeessa. Kuinka tämä totuus auttaa meitä ymmärtämään paremmin, miksi me tarvitsemme Jeesusta Kristusta?

Kun jatkat luvun Room. 3 tutkimista, pane merkille totuuksia, joita Paavali on opettanut ja jotka tarjoavat meille toivoa päästä syntisestä tilastamme.

Kirje roomalaisille 3:24–31

Koko ihmiskunta voi tulla vanhurskaaksi ottamalla uskollisesti vastaan Kristuksen sovituksen

Kun apostoli Paavali oli selittänyt, että me kaikki teemme syntiä ja seisomme siten tuomittavina Jumalan edessä, koska Hän ei voi suvaita syntiä, hän opetti jakeissa Room. 3:24–31, kuinka se tila voidaan voittaa uskon kautta Jeesuksen Kristuksen sovitukseen. Jotta ymmärtäisit nämä jakeet, sinun pitää ymmärtää seuraavien termien merkitys: tulla vanhurskaaksi tarkoittaa sitä, että armahdetaan synnin rangaistuksesta ja julistetaan syyttömäksi, armo on jumalallinen keino saada apua tai voimaa, jota annetaan Jumalan laupeuden ja rakkauden ansiosta, ja sovitusuhri viittaa synninteon rangaistuksen kärsimiseen, niin että synnin vaikutukset poistetaan parannuksen tehneestä synnintekijästä.

Lue Room. 3:24–26 ja korvaa termit yllä annetuilla määritelmillä. Voisit merkitä jakeeseen Room. 3:24, kuinka meistä tulee vanhurskaita eli kelvollisia olemaan Jumalan luona.

Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta Room. 3:24 muuttaa sen alkuosan seuraavanlaiseksi: ”Mutta saavat vanhurskauden vain hänen armostaan” (LDS Bible, Romans 3:24, alaviite a). Vaikka meidän hyvät tekomme omalta osaltaan osoittavat uskomme Jeesukseen Kristukseen, me emme voi ansaita pelastusta niillä teoilla, koska – kuten Paavali opetti kohdassa Room. 3:23 – me kaikki olemme tehneet syntiä ja olemme siksi vailla pelastusta. Vain Jumalan armosta – Hänen jumalallisen apunsa ja kaiken mahdollistavan voimansa ansiosta – me pelastumme.

Huomaa jakeista Room. 3:25–26, että ne, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen, tehdään vanhurskaiksi Jumalan armosta. Muista, että usko ja uskominen tarkoittavat sitä, että hyväksyy Jeesuksen Kristuksen koko sydämestään, mikä saa ihmisen tulemaan Hänen kirkkonsa jäseneksi ja haluamaan pitää Hänen käskynsä ja olla kuuliainen evankeliumin toimituksille. Näistä jakeista me voimme oppia seuraavan periaatteen: Ottamalla uskollisesti vastaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen koko ihmissuku voi tulla vanhurskaaksi ja saada pelastuksen.

Pohdi, miten sinä tarvitset Vapahtajaa, Jeesusta Kristusta, jotta saisit pelastuksen. Kirjoita muutamia tapoja, joilla sinä voit osoittaa, että otat uskollisesti vastaan Vapahtajan sovituksen:

Voisit kertoa ajatuksistasi sekä lausua todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan jollekulle, joka saattaisi hyötyä siitä, että kuulee Vapahtajasta.

Jakeissa Room. 3:27–31 Paavali tähdensi uudelleen, että sekä juutalaiset että pakanat tulevat vanhurskaiksi uskomalla Jeesukseen Kristukseen. Kääntymällä uskon avulla Jeesukseen Kristukseen he täyttävät eli vahvistavat Mooseksen lain (ks. Room. 3:31), joka kohdistui Kristukseen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Room. 1–3 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta