Kirjasto
Viikko 8, päivä 1: Markus 4–5


Viikko 8: Päivä 1

Markus 4–5

Johdanto

Jeesus opetti Galileanjärven rannoilla käyttäen vertauksia. Ollessaan järvellä Vapahtaja tyynnytti myrskyn, ja Hänen opetuslapsensa ihmettelivät Hänen voimaansa hallita luonnonvoimia. Jeesus osoitti, että Hänellä oli suurempi voima kuin pahoilla hengillä, karkottamalla pahat henget eräästä miehestä. Ollessaan palvelemassa Kapernaumissa Hän paransi verenvuodosta kärsineen naisen ja herätti Jairoksen tyttären kuolleista.

Markus 4

Jeesus opettaa Jumalan valtakuntaa koskevia asioita käyttäen vertauksia ja tyynnyttää myrskyn

Kuva
Stilling the Storm

Ajattele pahinta myrskyä, minkä olet kokenut. Pohdi, kuinka kuvailisit kokemustasi jollekulle, joka ei ollut paikalla myrskyn aikana.

Millä tavoin tietyt haasteet ja vaikeudet elämässä ovat myrskyn kaltaisia?

  1. Jäljennä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava taulukko. Kirjoita sitten kuhunkin sarakkeeseen esimerkkejä fyysisistä, hengellisistä, henkisistä ja sosiaalisista myrskyistä, joita saatat kokea.

Fyysinen

Hengellinen

Henkinen

Sosiaalinen

Kun tutkit lukuja Mark. 4–5, pane merkille periaatteita, jotka voivat auttaa sinua, kun koet elämän myrskyjä.

Jakeissa Mark. 4:1–34 kerrotaan, että ollessaan Galileanjärven rannoilla Jeesus Kristus opetti väkijoukolle useita vertauksia. (Tässä oppiaiheessa ei käsitellä näitä jakeita, koska olet tutkinut näitä vertauksia jo luvussa Matt. 13.)

Lue Mark. 4:35–38 ja katso, mikä ongelma ilmaantui, kun Vapahtaja ja Hänen opetuslapsensa olivat ylittämässä Galileanjärveä.

Kuva
Sea of Galilee

Galileanjärvi sijaitsee noin 200 metriä merenpinnan alapuolella ja on kolmelta puolelta vuorien ympäröimä. Toisinaan tuulet piiskaavat vuorten rinteitä ja synnyttävät yhtäkkisiä voimakkaita myrskyjä, jotka nostattavat valtavia aaltoja tällä suhteellisen pienellä järvellä. Jotkut opetuslapsista olivat kokeneita kalastajia, mutta myrskyn takia, joka paiskoi aaltoja veneen yli, ”he olivat täynnä pelkoa ja olivat vaarassa” (Joseph Smithin raamatunkäännös, LDS Bible, Luke 8:23, alaviite a).

Jos sinä olisit ollut veneessä Jeesuksen ja opetuslasten kanssa näissä oloissa, mitä ajatuksia ja tuntemuksia sinulla olisi mahtanut olla, kun olisit kääntynyt pyytämään apua Vapahtajalta ja huomannut Hänen nukkuvan?

Lue Mark. 4:39–40 ja pane merkille, mitä Vapahtaja vastasi opetuslasten avunpyyntöön. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi ilmaukset ”Vaikene, ole hiljaa” ja ”aivan tyven” (Mark. 4:39). Voisit myös kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavan periaatteen: Jos etsimme Vapahtajan apua vaikeuksien tai pelon hetkinä, Hän voi antaa meille rauhaa.

Pohdi hetki, mitä tarkoittaa se, että etsii Vapahtajan apua vaikeuksien tai pelon hetkinä. Mieti tapoja, joilla voisimme tehdä niin.

Lue Mark. 4:41 ja pane merkille, mitä opetuslapset kysyivät Jeesukselta. Voisit korostaa kysymyksen pyhiin kirjoituksiisi.

Jos olisit ollut paikalla vastaamassa opetuslasten kysymykseen, mitä olisit kertonut heille Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen voimastaan?

Kuinka sen muistaminen, että Jeesuksella Kristuksella on voima tyynnyttää myrskyt ja suoda rauhaa, voi vaikuttaa uskoosi vaikeuksien hetkinä?

  1. Lue sanat laulusta ”Mestari, myrsky on suuri” (MAP-lauluja, 59) tai kuuntele se ja pohdi sen sanomaa. Ajattele tilannetta, jolloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette kääntyneet Herran puoleen elämän myrskyssä. Millä tavoin Vapahtaja tyynnytti myrskyn tai antoi rauhaa? Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä voit tehdä etsiäksesi Vapahtajan apua elämäsi haasteellisina hetkinä.

Markus 5:1–20

Jeesus parantaa miehen ajamalla hänestä pois pahat henget

Jakeissa Mark. 5:1–18 kerrotaan, että Jeesus paransi miehen, joka oli täynnä saastaisia eli pahoja henkiä. Kun nämä saastaiset henget oli ajettu pois miehestä, ne menivät sikalaumaan, joka sitten syöksyi jyrkännettä alas järveen. Kun mies oli parantunut, hän halusi jäädä Jeesuksen seuraan.

Lue Mark. 5:19–20 ja katso, mitä Jeesus käski miestä tekemään.

Yksi periaate, jonka me voimme oppia tästä kertomuksesta, on se, että kun koemme elämässämme Vapahtajan voimaa, me voimme todistaa muille Hänen siunauksistaan ja myötätunnostaan. Jos kokemus kuitenkin on hyvin pyhä, sinun ei pidä kertoa sitä, paitsi jos Pyhä Henki innoittaa sinua kertomaan sen.

Pohdi, kuinka tai kenelle voisit todistaa Vapahtajan siunauksista ja myötätunnosta elämässäsi.

Markus 5:21–43

Jeesus parantaa verenvuodosta kärsivän naisen ja herättää Jairoksen tyttären kuolleista

Vanhin Shayne M. Bowen seitsemänkymmenen koorumista on kertonut kipeän kokemuksen perheensä elämästä:

Kuva
Elder Shayne M. Bowen

”Helmikuun 4. päivänä vuonna 1990 syntyi kolmas poikamme, joka oli kuudes lapsemme. Annoimme hänelle nimen Tyson. – –

Kun Tyson oli kahdeksan kuukauden ikäinen, hän veti henkeensä liidunpalan, jonka oli löytänyt matolta. Liitu juuttui Tysonin kurkkuun, ja hän lakkasi hengittämästä. Hänen isoveljensä toi Tysonin yläkertaan huutaen hädissään: ’Vauva ei hengitä, vauva ei hengitä.’ Aloimme antaa tekohengitystä ja soitimme hätänumeroon.

Ambulanssi tuli ja kiidätti Tysonin sairaalaan. Odotushuoneessa me rukoilimme edelleen hartaasti pyytäen Jumalalta ihmettä. Ikuisuudelta tuntuneen ajan kuluttua lääkäri tuli huoneeseen ja sanoi: ’Olen hyvin pahoillani. Emme voi tehdä mitään enempää. Voitte olla täällä niin kauan kuin haluatte.’ Sitten lääkäri lähti.” (”Sillä minä elän ja tekin tulette elämään”, Liahona, marraskuu 2012, s. 16.)

Jos Tyson olisi ollut sinun veljesi, mitä olisit mahtanut ajatella tai tehdä sillä hetkellä?

Kuinka tällainen kokemus voisi koetella jonkun uskoa?

Lue Mark. 5:21–24 ja kiinnitä huomiota siihen, kuinka synagogan esimies nimeltä Jairos kohtasi samankaltaisen haasteen, joka on kenties koetellut hänen uskoaan.

Lue Mark. 5:25–26 ja pane merkille, kuka oli sen väkijoukon seassa, joka seurasi Jeesusta Jairoksen kotiin.

Vaikka Uuden testamentin kertomuksissa ei määritelläkään naisen verenvuodon syytä (ks. Mark. 5:25), me tiedämme, että se vaivasi häntä. Lisäksi sitä, joka kärsi verenvuodosta, pidettiin Mooseksen lain säännösten mukaan epäpuhtaana (ks. 3. Moos. 15:19–33). Se merkitsi todennäköisesti sitä, että tämä nainen oli hyljeksitty ja että hänet oli vaivansa takia suljettu 12 vuodeksi yhteisön ulkopuolelle. Epätoivo, jota hän tunsi tilanteestaan, käy ilmi siitä, että hän oli ”kuluttanut kaiken omaisuutensa” (Mark. 5:26) etsimällä parannuskeinoa lääkäreiltä.

Lue Mark. 5:27–34 ja ota selville, mitä tämä nainen teki saadakseen apua Vapahtajalta. Ilmaus ”väentungoksessa tuli Jeesuksen taakse” (Mark. 5:27) viittaa siihen, että nainen ponnisteli päästäkseen ihmisjoukon läpi, jotta hän voisi koskettaa Jeesuksen viittaa.

Kertomus tämän naisen kokemuksesta voi opettaa meille, että jos me osoitamme uskovamme Jeesukseen Kristukseen pyrkimyksillämme tulla Hänen luokseen, Hän voi parantaa meidät.

On tärkeää muistaa, että meidän parantumisemme mistä tahansa vaivasta uskomalla Jeesukseen Kristukseen riippuu paitsi pyrkimyksistämme tulla Hänen luokseen myös Jumalan ajoituksesta ja tahdosta, kuten oli Jeesuksen viittaa koskeneen naisen kohdalla.

Ajattele, että samalla kun Jeesus Kristus pysähtyi auttamaan verenvuodosta kärsivää naista, Jairos todennäköisesti odotti malttamattomana sitä, että Vapahtaja tulisi hänen kanssaan auttamaan hänen tytärtään.

Lue Mark. 5:35 ja katso, mikä viesti Jairokselle tuotiin, kun Jeesus pysähtyi auttamaan naista.

Jos sinä olisit ollut Jairoksen asemassa, mitä olisit saattanut sillä hetkellä ajatella ja tuntea?

Lue Mark. 5:36 ja pane merkille, mitä Vapahtaja sanoi vahvistaakseen Jairoksen uskoa. Voisit merkitä, mitä löydät.

Tästä kertomuksesta me voimme oppia, että uskon osoittaminen Jeesukseen Kristukseen edellyttää, että me uskomme Häneen myös epävarmuuden aikoina.

Pohdi seuraavia kysymyksiä: Millä tavoin me voisimme soveltaa tätä periaatetta omaan elämäämme? Mistähän syystä Jumala aika ajoin koettelee meidän uskoamme?

Lue Mark. 5:37–43 ja katso, mitä Jairoksen tyttärelle tapahtui. Kun Markus kertoo, että ”Jeesukselle naurettiin” (Mark. 5:40), huomaa, että naurajia olivat ”huilunsoittajat” ja ”hälisevä ihmisjoukko” (ks. Matt. 9:23–24), eivät Pietari, Jaakob ja Johannes tai tytön vanhemmat.

Kuva
Jesus Blessing Jairus’s Daughter

Jeesus herätti Jairoksen tyttären kuolleista

Toisinaan Vapahtaja tyynnyttää myrskyt meidän elämässämme poistamalla vaikeuden tai pelon, jota koemme. Muina aikoina Hän ei ehkä poista koettelemustamme, kuten kuvataan vanhin Bowenin kertomuksessa hänen poikansa kuolemasta. Mutta kun me edelleen osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen – myös epävarmuuden aikoina – Hän antaa meille rauhaa haasteissamme.

Lue seuraava vanhin Bowenin lausuma todistus ja mieti, kuinka me voimme säilyttää oman uskomme riippumatta koettelemustemme seurauksista:

”Kun tunsin syyllisyyden, vihan ja itsesäälin valtaavan mieleni, rukoilin, että sydämeni voisi muuttua. Hyvin henkilökohtaisten, pyhien kokemusten kautta Herra antoi minulle uuden sydämen, ja vaikka yhä oli yksinäistä ja tuskallista, koko ajattelutapani muuttui. Sain tietää, ettei minua ollut ryöstetty vaan pikemminkin minua odotti suuri siunaus, jos osoittautuisin uskolliseksi. – –

Todistan, että – – ’kun me luotamme Jeesuksen Kristuksen sovitukseen, Hän voi auttaa meitä kestämään koettelemuksemme, sairautemme ja tuskamme. Me voimme täyttyä ilolla, rauhalla ja lohdutuksella. Jeesuksen Kristuksen sovitus voi oikaista kaiken sen, mikä on elämässä epäoikeudenmukaista.’ [Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, s. 52.]” (”Sillä minä elän ja tekin tulette elämään”, s. 16–17.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette säilyttäneet uskon Jeesukseen Kristukseen koettelemuksen ja epävarmuuden aikana?

    2. Mitä siunauksia on seurannut, kun olet pysynyt uskollisena? (Voisit palata siihen taulukkoon, jonka piirsit pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän oppiaiheen alussa, ja kirjoittaa muutaman virkkeen kuvaillen, kuinka Vapahtaja on auttanut sinua kunkin tyyppisten koettelemusten aikoina – fyysisten, hengellisten, henkisten ja sosiaalisten.)

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Mark. 4–5 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia tai oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta