Kirjasto
Viikko 12, päivä 3: Luukas 23–24


Viikko 12: Päivä 3

Luukas 23–24

Johdanto

Vapahtaja oli syytettynä Pontius Pilatuksen ja Herodes Antipaksen edessä. Kumpikaan näistä miehistä ei havainnut Vapahtajan syyllistyneen rikoksiin, joista juutalaiset Häntä syyttivät, mutta siitä huolimatta Pilatus luovutti Hänet ristiinnaulittavaksi. Jeesus antoi anteeksi roomalaisille sotilaille, jotka ristiinnaulitsivat Hänet, ja puhui tyynnytellen elämästä kuoleman jälkeen rosvolle, joka myös ristiinnaulittiin. Kun Jeesus oli kuollut, Hänen ruumiinsa laskettiin Joosef Arimatialaisen hautaan. Kolmantena päivänä Jeesuksen Kristuksen kuoleman jälkeen enkelit haudalla ilmoittivat Hänen ylösnousemuksestaan ryhmälle naisia. Jeesus ilmestyi myöhemmin apostoleilleen ja muille, näytti heille ylösnousseen ruumiinsa ja antoi heille tehtävän saarnata parannusta ja todistaa Hänestä.

Luukas 23

Vapahtaja on syytettynä Pilatuksen ja Herodeksen edessä, ja Hänet ristiinnaulitaan kahden rosvon väliin

Mieti jotakin tilannetta, jolloin joku kohteli sinua väärin. Kuinka toimit siinä tilanteessa?

Kun tutkit lukua Luuk. 23, pane merkille totuus, joka auttaa sinua ymmärtämään, kuinka meidän tulee suhtautua, kun meistä tuntuu, että muut kohtelevat meitä väärin.

Muista, että kun Jeesus oli kärsinyt Getsemanessa, ylipapit vangitsivat Hänet ja tuomitsivat Hänet kuolemaan. Sitten he veivät Hänet Pontius Pilatuksen eteen, joka oli roomalainen hallitsija Juudean maakunnassa, ja vaativat häntä surmauttamaan Jeesuksen. Pilatus ei havainnut Jeesuksen syyllistyneen mihinkään. Hän lähetti Jeesuksen Herodes Antipaksen tuomittavaksi, joka oli mestauttanut Johannes Kastajan ja joka hallitsi Galilean ja Perean maakuntia roomalaisten alaisuudessa. Herodeskaan ei havainnut Jeesusta syylliseksi, joten Pilatus sanoi väkijoukolle, että hän rankaisisi Jeesusta ja sitten vapauttaisi Hänet. Ihmiset huusivat Pilatusta vapauttamaan sen sijaan murhasta tuomitun Barabbaksen ja vaativat, että Jeesus ristiinnaulitaan. Pilatus vapautti Barabbaksen ja luovutti Jeesuksen ristiinnaulittavaksi (ks. Luuk. 23:1–25).

Lue Luuk. 23:32–34 ja PKO:sta JSR Luuk. 23:35 ja pane merkille, mitä Vapahtaja rukoili, kun Häntä oltiin ristiinnaulitsemassa. Voisit merkitä Hänen rukouksensa pyhiin kirjoituksiisi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi Vapahtajan rukous sinä hetkenä on niin merkittävä?

    2. Minkä periaatteen me voimme oppia Vapahtajan esimerkin perusteella siitä, kuinka meidän tulee toimia, kun muut kohtelevat meitä väärin? (Vastaa tähän kysymykseen täydentämällä seuraava periaatelauselma: Minä voin noudattaa Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä, kun päätän .)

Muille anteeksi antaminen ei tarkoita sitä, että he eivät olisi vastuussa siitä, mitä he ovat tehneet. Eikä se tarkoita sitä, että meidän pitäisi mennä tilanteisiin, joissa ihmiset voivat kohdella meitä jatkuvasti väärin. Sen sijaan anteeksianto tarkoittaa sitä, että kohtelemme rakkaudella niitä, jotka ovat kohdelleet meitä väärin, emmekä tunne vihaa tai kanna kaunaa heitä kohtaan (ks. PKO, ”Anteeksianto”, scriptures.lds.org/fi).

Mieti, onko olemassa joku, jolle sinun pitää antaa anteeksi. Toisinaan voi olla vaikeaa antaa anteeksi muille. Lue presidentti Gordon B. Hinckleyn seuraavat sanat ja mieti, mitä sinä voit tehdä, jos sinun on vaikea antaa jollekulle anteeksi:

Kuva
President Gordon B. Hinckley

”Vetoan teihin, että pyytäisitte Herralta voimaa antaa anteeksi. – – Se ei ehkä ole helppoa eikä tapahdu nopeasti. Mutta jos vilpittömästi etsitte sitä ja vaalitte sitä, se tapahtuu. – – Silloin saatte sydämeenne rauhan, joka on muutoin saavuttamaton. Silloin teillä on Hänen rauhansa, joka sanoi:

’Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.

Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.’ (Matt. 6:14–15.)” (Ks. ”Teiltä vaaditaan, että te annatte anteeksi”, Valkeus, marraskuu 1991, s. 5.)

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Vastaa seuraavaan kysymykseen: Miksihän se, että rukoilet saadaksesi voimaa, voi auttaa sinua antamaan anteeksi jollekulle, joka on kohdellut sinua väärin?

    2. Kirjoita tilanteesta, jolloin olet antanut (tai joku tuntemasi henkilö on antanut) anteeksi jollekulle. Muista, ettet kerro mitään liian henkilökohtaista.

Pyri noudattamaan Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä ja antamaan anteeksi niille, jotka ovat kohdelleet sinua väärin. Rukoile voimaa ja kykyä tehdä niin. (Muista, että Herra tuomitsee kaikenlaisen väkivaltaisen käyttäytymisen – fyysisen, seksuaalisen, kielellisen ja emotionaalisen. Väkivalta ja kaikenlainen kaltoinkohtelu, kuten kiusaaminen, on vastoin Jeesuksen Kristuksen opetuksia. Väkivallan uhreille tulee vakuuttaa, etteivät he ole syyllisiä muiden vahingolliseen käyttäytymiseen. Heidän ei tarvitse tuntea syyllisyyttä. Väkivallan uhrien tulee hakea apua välittömästi, tavallisesti piispaltaan tai seurakuntansa johtajalta.)

Kuva
The Crucifixion

Jakeissa Luuk. 23:35–38 kerrotaan, että juutalaiset hallitusmiehet ja roomalaiset sotilaat pilkkasivat Vapahtajaa Hänen riippuessaan ristillä. Lue Luuk. 23:39–43 ja ota selville, kuinka ne kaksi rosvoa, jotka riippuivat Vapahtajan kummallakin puolella, kohtelivat Häntä. Voisit merkitä sanat tai ilmaukset, jotka kiinnittävät huomiosi.

Lue seuraava lausunto ja pane merkille, mitä tarkoitti, kun Vapahtaja sanoi toiselle rosvolle, että tämä olisi Hänen kanssaan paratiisissa:

”Sanaa paratiisi käytetään pyhissä kirjoituksissa eri tavoin. Ensiksi, se on rauhan ja onnen paikka kuolemanjälkeisessä henkimaailmassa, varattu niille, jotka on kastettu ja jotka ovat pysyneet uskollisina (ks. Alma 40:12; Moroni 10:34). – –

Toisessa merkityksessä sanaa paratiisi käytetään Luukkaan kertomuksessa Vapahtajan ristiinnaulitsemisesta. – – Profeetta Joseph Smith selitti, että – – todellisuudessa Herra sanoi, että ryöväri olisi Hänen kanssaan henkien maailmassa.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 115–116; ks. myös History of the Church, osa 5, s. 424–425.)

Vapahtajan sanoista rosvolle jakeessa Luuk. 23:43 me opimme, että kaikkien ihmisten henget menevät ihmisen kuoltua henkimaailmaan.

Luvussa OL 138 kerrotaan, että kun Vapahtaja kuoli, Hänen henkensä meni henkimaailmaan. Hän ei kuitenkaan mennyt käymään jumalattomien luona, jotka olivat siinä osassa henkimaailmaa, jota kutsutaan henkivankilaksi. Lue OL 138:29–32 ja pane merkille, mitä Jeesus Kristus teki henkimaailmassa ja mitä ilmeisesti tapahtui sille rosvolle, kun tämä oli kuollut ja mennyt henkimaailmaan. Voisit merkitä jakeet OL 138:29–32 pyhiin kirjoituksiisi kohdan Luuk. 23:42 rinnakkaisviitteeksi.

Vaikka evankeliumia saarnattaisiin tälle rosvolle, hän ei saisi automaattisesti korotusta Jumalan valtakunnassa. Rosvon (ja muiden, jotka kuolevat ilman tietoa evankeliumista) täytyy tehdä parannus ja ottaa vastaan temppelitoimitukset, jotka suoritetaan hänen puolestaan (ks. OL 138:58–59).

Jakeissa Luuk. 23:44–56 kerrotaan, että Vapahtaja kuoli ristillä. Sitten Hänen ruumiinsa kiedottiin pellavavaatteeseen ja laskettiin hautaan. Aineistoa, joka koskee Vapahtajan kuolemaa ristillä, käsiteltiin luvun Matt. 27 oppiaiheessa.

Luukas 24

Enkelit ilmoittavat, että Jeesus Kristus on noussut kuolleista, ja Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen

Kuvittele, että olet lähetyssaarnaaja ja tapaat jonkun, joka sanoo: ”Monet ihmiset, joita tunnen, eivät usko elämään kuoleman jälkeen. Jotkut heistä sanovat uskovansa Jeesukseen Kristukseen mutta eivät usko, että Hän nousi kuolleista fyysisessä ruumiissa. He sanovat, että Hän jatkoi elämää vain henkenä. Mitä te uskotte Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta?”

Kuinka vastaisit tähän kysymykseen?

Lue Luuk. 24:1–4 ja pane merkille, mitä naiset löysivät, kun he saapuivat haudalle, johon Jeesuksen ruumis oli pantu.

Lue Luuk. 24:5–8 ja katso, mitä enkelit kertoivat naisille. Voisit merkitä, mitä löydät.

Jakeissa Luuk. 24:9–10 kerrotaan, että naiset lähtivät haudalta ja kertoivat opetuslapsille, mitä he olivat nähneet ja kuulleet.

Lue Luuk. 24:11 ja pane merkille, miten apostolit reagoivat naisten sanoihin.

Esitä lyhyesti, miten apostolit reagoivat naisten sanoihin:

Kuultuaan naisten kertomuksen Pietari juoksi haudalle ja näki käärinliinat, mutta Jeesuksen ruumis oli poissa (ks. Luuk. 24:12).

Jakeissa Luuk. 24:13–32 kerrotaan, että ylösnoussut Vapahtaja ilmestyi kahdelle opetuslapselle Emmaukseen johtavalla tiellä. Nämä kaksi opetuslasta eivät tunnistaneet Jeesusta, kun Hän käveli heidän kanssaan ja opetti heitä pyhien kirjoitusten pohjalta, koska ”heidän silmänsä olivat kuin sokaistut” (Luuk. 24:16). Vapahtaja ei halunnut heidän tunnistavan Häntä heti.

Lue Luuk. 24:32 ja katso, kuinka Vapahtajan pyhiä kirjoituksia koskevat opetukset vaikuttivat näihin kahteen opetuslapseen. Voisit merkitä, mitä löydät.

Nämä kaksi opetuslasta palasivat heti Jerusalemiin kertomaan kokemuksestaan apostoleille ja muille opetuslapsille (ks. Luuk. 24:33–35). Heidän puhuessaan Vapahtaja ilmestyi heille.

Lue Luuk. 24:36–39 ja etsi todisteita siitä, että Jeesus oli kirjaimellisesti noussut kuolleista ja että Hänellä on liha- ja luuruumis. (Luuk. 24:36–39 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt löytämään sen helposti.)

Kuva
Jesus Shows His Wounds

Miltähän sinusta tuntuisi, jos olisit ollut läsnä, kun ylösnoussut Kristus ilmestyi opetuslapsilleen?

Lue Luuk. 24:40–43 ja pane merkille, millä muulla tavoin Jeesus osoitti, että Hänellä on käsin kosketeltava (eli fyysinen) ylösnoussut ruumis.

Näistä jakeista me opimme, että Jeesus Kristus on ylösnoussut olento, jolla on liha- ja luuruumis. Kaikilla ylösnousseilla on kirkastettu liha- ja luuruumis.

Kun luet seuraavaa lausumaa, alleviivaa, miksi tämä oppi on tärkeä ymmärtää ja miksi siihen on tärkeää uskoa:

”Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kaikki ihmiset nousevat kuolleista – pelastuvat fyysisestä kuolemasta (ks. 1. Kor. 15:22). Ylösnousemus on hengen jälleenyhdistyminen ruumiiseen, täydelliseen kuolemattomuuden tilaan, jossa se ei enää ole tautien eikä kuoleman alainen (ks. Alma 11:42–45). – –

Ylösnousemuksen ymmärtäminen ja todistus siitä voi antaa sinulle toivoa ja näkemystä elämän haasteisiin, koettelemuksiin ja voittoihin. Voit saada lohtua siitä varmasta tiedosta, että Vapahtaja elää ja että sovituksensa kautta ’hän katkaisee kuoleman siteet, ettei hauta saa voittoa ja että kuoleman pistin [on] nielty kirkkauden toivossa’ (Alma 22:14).” (Lujana uskossa, s. 190–191.)

Pelastussuunnitelmassa opetetaan, että Aadamin ja Eevan lankeemus toi mukanaan fyysisen ja hengellisen kuoleman. Me emme olisi pystyneet palaamaan taivaallisen Isän luo ja asumaan Hänen luonaan, ellei olisi annettu Lunastajaa, joka voittaisi synnin ja kuoleman. Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja ylösnousemuksen ansiosta me voimme voittaa lankeemuksen seuraukset.

  1. Selitä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, miksi oppi Jeesuksen ylösnousemuksesta on tärkeä ymmärtää ja uskoa sekä miksi se on tärkeä sinulle.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Luuk. 24:36–39

  1. Lue uudelleen se tilanne, jossa olet lähetyssaarnaaja ja tapaat jonkun, joka kysyy sinulta ylösnousseesta Kristuksesta. Sen pohjalta, mitä me opimme jakeista Luuk. 24:36–39, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus tämän henkilön kysymykseen.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Luuk. 23–24 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta