Kirjasto
Viikko 10, päivä 3: Luukas 7:18–50


Viikko 10: Päivä 3

Luukas 7:18–50

Johdanto

Jeesus ylisti Johannes Kastajaa ja todisti, että Johannes valmisti tietä Hänen palvelutyölleen. Jeesuksen ollessa erään fariseuksen luona aterialla eräs parannusta tekevä nainen osoitti uskonsa Jeesukseen ja rakkautensa Häntä kohtaan.

Luukas 7:18–35

Jeesus ylistää Johannes Kastajaa ja todistaa Johanneksen tehtävästä

Mitä muistat Johannes Kastajasta?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi niin monta asiaa Johannes Kastajasta kun pystyt muistamaan.

Kuvittele ruokoa (pitkä ruohonkorsi) ja henkilöä, joka on pukeutunut hienoihin, kalliisiin vaatteisiin ja joka asuu palatsissa. Kun ajattelet näitä, lue Luuk. 7:24–26 ja pane merkille, mitä Jeesus opetti Johannes Kastajasta.

Millähän tavoin Johannes Kastaja oli erilainen kuin ruoko ja erilainen kuin henkilö, joka elää ylellisyydessä?

Toisin kuin ruoko, jota tuuli huojuttaa ja puhaltaa, Johannes Kastaja oli luja ja järkkymätön todistuksessaan ja tehtäväänsä suorittaessaan. Hän eli erämaassa ja käytti kamelinkarvasta tehtyjä vaatteita, jotka olivat hyvin karheita. Sen sijaan että olisi tavoitellut fyysisiä mukavuuksia, Johannes pyrki tekemään Jumalan tahdon.

Kuva
John the Baptist teaching

Jeesus sanoi, että Johannes Kastaja oli ”enemmänkin kuin profeetta” (Luuk. 7:26). Lue Luuk. 7:27–28 ja katso, miksi Johannes Kastaja oli profeettojen joukossa ainutkertainen.

Kun Jeesus sanoi: ”Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien” (Luuk. 7:27), Hän lainasi profetiaa, joka oli kirjoitettu satoja vuosia aikaisemmin ja jossa puhuttiin sanansaattajasta, joka raivaisi eli valmistaisi tietä Messiaan edellä (ks. Mal. 3:1). Näistä jakeista me opimme, että Johannes Kastaja oli profeetta, joka oli ennalta asetettu valmistamaan tietä Jumalan Pojalle ja kastamaan Hänet.

Kuinka Johannes Kastaja valmisti tietä Jeesuksen Kristuksen tulemiselle?

Kuva
Prophet Joseph Smith

Profeetta Joseph Smith on sanonut seuraavaa jakeesta Luuk. 7:28: ”Jeesukseen suhtauduttiin kuin Hänellä olisi kaikkein vähäisin oikeus Jumalan valtakuntaan, ja [näennäisesti] Hänellä oli kaikkein vähiten oikeutta odottaa, että he uskoisivat Häneen profeettana. On kuin Hän olisi sanonut: Se, jota pidetään keskuudessanne kaikkein vähäisimpänä, on suurempi kuin Johannes – toisin sanoen minä itse.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 85–86.)

Jakeissa Luuk. 7:29–35 kerrotaan, että monet uskoivat Jeesuksen opetuksiin, mutta paikalla olleet fariseukset ja lainopettajat torjuivat Hänen opetuksensa. Jeesus selitti, että he torjuivat totuuden, opetti sitä sitten Hän tai Johannes Kastaja.

Luukas 7:36–50

Jeesuksen ollessa aterialla fariseus Simonin luona eräs nainen pesee Jeesuksen jalat kyynelillään

Oletko koskaan miettinyt, voitko saada syntisi anteeksi?

Kun tutkit luvun Luuk. 7 loppuosaa, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua, kun mietit, voitko saada anteeksi.

Jakeessa Luuk. 7:36 kerrotaan, että eräs fariseus nimeltä Simon oli kutsunut Jeesuksen aterialle kotiinsa. Tällaisella aterialla vieraat istuivat tai lepäsivät yleensä tyynyillä matalan pöydän ympärillä jalat ojennettuina poispäin pöydästä. Köyhien sallittiin käydä keräämässä pidoista yli jäävää ruokaa, ja niinpä ei ollut epätavallista, että aterian aikana kotiin tuli kutsumattomia vieraita. (Ks. James E. Talmage, Jeesus Kristus, 1982, s. 182.)

Lue Luuk. 7:37–39 ja katso, kuka tuli juuri näihin pitoihin ilman kutsua.

Huomaa, että nainen osoitti rakkautensa Vapahtajaa kohtaan pesemällä Hänen jalkansa, suutelemalla niitä ja voitelemalla ne. ”Alabasteripullo” (Luuk. 7:37) oli täynnä hyvin kallista tuoksuöljyä.

Mitä Simon jakeen Luuk. 7:39 mukaan ajatteli nähdessään, mitä nainen teki?

Havaitessaan Simonin ajatukset Jeesus opetti vertauksen kahdesta miehestä sekä rahanlainaajasta. Rahanlainaaja eli velkoja on henkilö, joka lainaa rahaa jollekulle, ja velallinen on se, joka lainaa rahaa rahanlainaajalta. Velallinen suostuu maksamaan takaisin velkojalle tai joutuu vankilaan.

Lue Luuk. 7:40–43 ja mieti, ketä kukin vertauksen henkilöistä voisi edustaa.

  1. Jäljennä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava taulukko. Täydennä tyhjiin kohtiin fariseus Simon, nainen ja Jeesus sen mukaan, ketä kukin vertauksen henkilöistä voisi edustaa. (Jätä ”Velallinen”-sarakkeisiin tyhjää tilaa, johon voit kirjoittaa lisätietoja seuraavassa tehtävässä.)

Velkoja =

Velallinen, joka on velkaa 50 denaaria =

Velallinen, joka on velkaa 500 denaaria =

Kuva
Elder James E. Talmage

Vanhin James E. Talmage kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, millaista vieraanvaraisuutta isäntä yleensä osoitti vierailleen Jeesuksen aikaan: ”Tuon ajan tapoihin kuului kohdella kunnioitettavaa vierasta erittäin huomaavaisesti; hänelle annettiin tervetuliaissuudelma, annettiin vettä pölyn huuhtomiseksi jaloista ja öljyä hiusten ja parran voitelemiseksi” (Jeesus Kristus, s. 182).

Lue Luuk. 7:44–46 ja katso, mitä eroa oli siinä, kuinka Simon toivotti Jeesuksen tervetulleeksi pitoihinsa ja kuinka nainen kohteli Jeesusta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevan taulukon asianomaisiin sarakkeisiin joitakin eroja siinä, kuinka Simon kohteli Jeesusta ja kuinka nainen kohteli Häntä.

Vertaamalla epäsuorasti Simonia velalliseen, joka oli velkaa 50 denaaria, Jeesus antoi ymmärtää, että myös Simonin oli tarpeen saada syntinsä anteeksi.

Lue Luuk. 7:47–50 ja pane merkille, miksi tämän naisen oli mahdollista saada anteeksi. Voisit merkitä, mitä löydät.

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on huomauttanut tämän naisen uskosta: ”Itse asiassa Jeesus sanoo: ’Naisella oli paljon syntejä, mutta hän uskoi minuun ja on tehnyt parannuksen synneistään, opetuslapseni ovat kastaneet hänet ja hänen syntinsä on pyyhitty pois kasteen vesissä. Nyt hän, joka oli saastainen mutta joka on nyt puhdas, on etsinyt minut osoittaakseen rajatonta kiitollisuutta. Hänen kiitollisuutensa ei tunne rajoja, ja hänen rakkautensa on mittaamatonta, koska hänelle on annettu anteeksi paljon.’” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 265.)

Seuraavassa on periaatteita, joita voimme oppia tästä kertomuksesta: Kun osoitamme uskomme näyttämällä rakkautemme ja omistautumisemme Herralle, me voimme saada Häneltä anteeksi, ja kun saamme Herralta anteeksi, me täytymme halulla rakastaa ja palvella Häntä entistä enemmän.

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on todistanut rakkaudesta ja anteeksiannosta, jotka ovat meidän kaikkien ulottuvilla:

Kuva
Elder Neil L. Andersen

”On monia henkilökohtaisen kelvollisuuden ja vanhurskauden asteita. Kuitenkin parannus on siunaus meille kaikille. Jokaisen meistä on tunnettava Vapahtajan armon käsivarret syntiemme anteeksiannon kautta.

Vuosia sitten minua pyydettiin tapaamaan eräs mies, jolla oli kauan ennen tapaamistamme ollut elämässään varsin riehakas kausi. Huonojen valintojensa tuloksena hän oli menettänyt jäsenyytensä kirkossa. Hän oli jo pitemmän aikaa sitten palannut kirkkoon ja piti käskyt uskollisesti, mutta hänen aiemmat tekonsa vainosivat häntä. Kun tapasin hänet, tunsin hänen häpeänsä ja hänen syvän katumuksensa siitä, että hän oli hylännyt liittonsa. Puhuttelumme jälkeen asetin käteni hänen päänsä päälle antaakseni hänelle pappeuden siunauksen. Ennen kuin sanoin sanaakaan tunsin erittäin voimakkaana Vapahtajan häntä kohtaan tunteman rakkauden ja anteeksiannon. Siunauksen jälkeen syleilimme toisiamme ja mies itki avoimesti.

Ihmettelen suuresti sitä, kuinka Vapahtajan armon ja rakkauden käsivarret ympäröivät parannuksentekijän, huolimatta siitä, kuinka itsekäs hylätty synti on ollut. Todistan, että Vapahtaja kykenee ja on innokas antamaan meidän syntimme anteeksi. Lukuun ottamatta niiden harvojen syntejä, jotka valitsevat kadotuksen tunnettuaan täyteyden, ei ole olemassa syntiä, jota ei voi saada anteeksi. Miten ihmeellinen etuoikeus meillä kaikilla onkaan kääntyä pois synneistämme ja tulla Kristuksen luokse. Jumalallinen anteeksianto on yksi evankeliumin suloisimmista hedelmistä. Se poistaa sydämestämme syyllisyyden ja tuskan ja korvaa ne ilolla ja omantunnonrauhalla.” (”Tehkää parannus, jotta minä voin parantaa teidät”, Liahona, marraskuu 2009, s. 40–41.)

  1. Suorita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi tai kumpikin seuraavista tehtävistä:

    1. Mieti tilannetta, jolloin olet kokenut Herran antaneen sinulle anteeksi. Kirjoita ajatuksiasi ja tuntemuksiasi Vapahtajaa kohtaan ilman että kerrot mistään kovin henkilökohtaisesta tapahtumasta, joka on vaatinut Herran anteeksiantoa.

    2. Käytä sitä, mitä olet oppinut tutkiessasi lukua Luuk. 7, ja kirjoita, kuinka vastaisit ystäville, jotka miettivät, voivatko he saada anteeksi syntinsä.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Luuk. 7:18–50 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta