Kirjasto
Viikko 23, päivä 1: 1. kirje korinttilaisille 15:1–29


Viikko 23: Päivä 1

1. kirje korinttilaisille 15:1–29

Johdanto

Apostoli Paavali sai tietää, että jotkut kirkon jäsenet Korintissa opettivat, ettei kuolleiden ylösnousemusta ole. Hän todisti, että Jeesus Kristus on noussut kuolleista, ja selitti, mitä ylösnousemus tarkoittaa kaikille taivaallisen Isän lapsille.

1. kirje korinttilaisille 15:1–10

Paavali esittää todisteita Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta

Kuva
President Thomas S. Monson

Lue presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat: ”Veljeni ja sisareni, me nauramme, me itkemme, me teemme työtä, me leikimme, me rakastamme, me elämme. Ja sitten me kuolemme. Kuolema on yhteinen perintömme. Jokaisen täytyy kulkea sen portista. Kuolema tulee iäkkäiden, uupuneiden ja riutuneiden osaksi. Se kohtaa toivon kukoistuksessa ja odotusten loisteessa elävät nuoret. Eivätkä pienet lapsetkaan välty sen otteelta. Apostoli Paavalin sanoin: ’Jokaisen ihmisen osana on kerran kuolla’ [Hepr. 9:27].” (”Hän elää, Vapahtajani”, Liahona, toukokuu 2007, s. 24.)

Pohdi, mitä ajatuksia tai tuntemuksia sinulla oli, kun joku tuntemasi ihminen kuoli.

Kun tutkit jakeita 1. Kor. 15:1–29, pane merkille periaatteita, jotka voivat auttaa sinua, kun joku tuntemasi ihminen kuolee.

Päättäessään kirjettään Korintin pyhille apostoli Paavali kirjoitti väärästä käsityksestä, jota jotkut kirkon jäsenet olivat opettaneet. Lue 1. Kor. 15:12 ja katso, mitä väärää uskonkäsitystä oli opetettu.

Mistähän syystä Paavali oli huolissaan tästä uskonkäsityksestä?

Lue 1. Kor. 15:3–8 ja ota selville, mitä Paavali kirjoitti auttaakseen kirkon jäseniä ymmärtämään, että Vapahtaja oli todellakin noussut kuolleista. (Huomaa, että Keefas on apostoli Pietarin toinen nimi.)

Näistä jakeista voimme oppia, että apostolit todistavat, että Jeesus Kristus kärsi syntiemme vuoksi ja nousi kuolleista. (Voisit merkitä tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi.)

Kuva
President Thomas S. Monson

Presidentti Monson on lausunut seuraavan todistuksen: ”Koko sydämestäni ja sieluni hartaudella korotan ääneni todistukseen erityisenä todistajana ja julistan, että Jumala elää. Jeesus on Hänen Poikansa, Isän Ainosyntyinen lihassa. Hän on meidän Lunastajamme, Hän on meidän Välittäjämme Isän edessä. Hän kuoli ristillä sovittaakseen syntimme. Hänestä tuli ylösnousemuksen ensi hedelmä. Sen tähden että Hän kuoli, kaikki heräävät eloon. ’Nyt kuule laulu riemuinen: ”Hän elää, Herra ihmisten!”’ [”Hän elää, Vapahtajani”, MAP-lauluja, 82.] Tietäköön koko maailma sen ja eläköön sen tiedon mukaan.” (”Hän elää, Vapahtajani”, s. 25.)

Pohdi, kuinka apostolien todistus Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta on vahvistanut sinun uskoasi Vapahtajaan ja Hänen ylösnousemukseensa.

1. kirje korinttilaisille 15:11–29

Paavali selittää oppia ylösnousemuksesta

Kuten jakeissa 1. Kor. 15:11–15 kerrotaan, apostoli Paavali kysyi, miksi Korintin pyhät olivat alkaneet epäillä ylösnousemuksen todellisuutta. Hän päätteli, että ellei olisi kuolleiden ylösnousemusta, silloin Jeesus Kristuskaan ei olisi noussut kuolleista. Ja jos Jeesus Kristus ei ollut noussut kuolleista, niin kaikki todisteet Hänen ylösnousemuksestaan olivat vääriä eikä evankeliumin saarnaamiselle olisi siten mitään tarkoitusta.

Kuva
Prophet Joseph Smith

Profeetta Joseph Smith on opettanut: ”Uskontomme perusperiaatteet ovat apostolien ja profeettojen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän kuoli, Hänet haudattiin ja Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä ja astui taivaaseen. Kaikki muu uskontoomme liittyvä on vain tämän lisänä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 51.)

  1. Jäljennä oheinen taulukko pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Lue sitten taulukon vasemmassa sarakkeessa mainitut pyhien kirjoitusten kohdat ja katso, kuinka voisit täydentää oikealla olevat niitä vastaavat virkkeet. Täydennä virkkeet sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

    Huomaa, että sana esikoinen jakeessa 1. Kor. 15:20 tarkoittaa tässä kaikista olennoista ensimmäistä, joka on noussut kuolleista, eli Jeesusta Kristusta. (Huomaa, että 1. Kor. 15:20–22 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt löytämään sen tulevaisuudessa.)

    1. Kor. 15:16–19

    Jos Jeesus ei olisi noussut kuolleista, niin…

    1. Kor. 15:20–22

    Koska Jeesus on noussut kuolleista, niin…

Katso Paavalin sanat jakeessa 1. Kor. 15:19: ”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, olemme säälittävimpiä kaikista ihmisistä.” Yksi totuus, jonka voimme oppia jakeissa 20–22 olevasta Paavalin todistuksesta, on se, että Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen ansiosta meillä voi olla toivoa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus voi tuoda sinulle toivoa, kun joku, jonka tunnet, kuolee, tai kun pelkäät omaa ennen pitkää tapahtuvaa kuolemaasi.

  2. Suorita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi toinen tai kumpikin seuraavista tehtävistä:

    1. Kirjoita todistuksesi ylösnousemuksen todellisuudesta ja sen tärkeydestä taivaallisen Isän pelastussuunnitelmassa. Voisit lausua todistuksesi ylösnousemuksesta jollekulle.

    2. Pyydä isää tai äitiä, jotakuta ystävää tai kirkon johtohenkilöä lausumaan oma todistuksensa ylösnousemuksesta. Kirjoita, mitä opit ja tunsit, kun kuuntelit sitä todistusta.

Kuten jakeissa 1. Kor. 15:23–24 kerrotaan, Paavali opetti, että ylösnousemus tapahtuu järjestyksessä. Jeesus Kristus nousi ensimmäisenä, ja Hänen uskolliset seuraajansa nousevat seuraavina. Opissa ja liitoissa opetetaan, että nämä uskolliset seuraajat perivät selestisen kirkkauden (ks. OL 76:50–70; 88:97–98). Ne, jotka eivät ole rohkeita todistuksessaan Jeesuksesta Kristuksesta, ja ne, jotka ovat jumalattomia, nousevat kuolleista myöhemmin (ks. OL 76:71–86; 88:99–101). Paavali opetti myös, että kun ”seuraa kaiken päätös” (tuhatvuotisen valtakunnan aikana), Jeesus Kristus ”luovuttaa kuninkuuden” taivaalliselle Isälle kukistettuaan ”kaiken [maallisen] vallan, mahdin ja voiman” (1. Kor. 15:24).

Lue 1. Kor. 15:25–26 ja katso, mitä Paavali sanoi tapahtuvan Jeesuksen Kristuksen vihollisille tuhatvuotisen valtakunnan aikana.

Huomaa, mikä on viimeinen vihollinen, jonka Jeesus Kristus kukistaa. Miksi kuolemaa voitaisiin pitää Jeesuksen Kristuksen ja taivaallisen Isän suunnitelman vihollisena? (Ks. Moos. 1:39.)

Lue 1. Kor. 15:29 ja pane merkille toimitus, joka Korintin pyhillä oli käytössä.

Esitä lyhyesti omin sanoin, mitä Paavali kysyi pyhiltä heidän osallistumisestaan kasteisiin kuolleiden puolesta.

Yksi totuus, jonka me voimme oppia jakeesta 1. Kor. 15:29, on se, että ne, jotka ovat kuolleet saamatta kastetta, voivat ottaa vastaan tämän välttämättömän toimituksen.

Kuva
President Gordon B. Hinckley

Presidentti Gordon B. Hinckley on selittänyt, että temppelit ovat vertauskuva uskostamme ylösnousemukseen: ”Jokainen temppeli, olipa se suuri tai pieni, vanha tai uusi, on ilmaus todistuksestamme siitä, että elämä haudan tuolla puolen on yhtä todellista ja varmaa kuin kuolevaisuus. Temppeleitä ei tarvittaisi, elleivät ihmishenki ja sielu olisi iankaikkisia. Jokaisella näissä pyhissä huoneissa suoritetulla toimituksella on iankaikkisia seurauksia.” (”Tämä rauhaisa Jumalan huone”, Valkeus, heinäkuu 1993, s. 72.)

Kuva
Payson Utah Temple

Paysonin temppeli Utahissa Yhdysvalloissa

Jos asut temppelin lähellä, ajattele tilannetta, jolloin olit kasteilla kuolleiden puolesta tai valmistit esivanhempiesi nimiä vietäväksi temppeliin. Mitä tunsit, kun valmistit esivanhempiesi nimiä tai suoritit työn heidän puolestaan temppelissä? Ellet asu temppelin lähellä, mieti, mitä voisit tehdä auttaaksesi kuolleiden pelastamisen työssä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä voit tehdä osallistuaksesi täydemmin sukututkimus- ja temppelityöhön ja kuinka arvelet osallistumisesi voivan omalta osaltaan vahvistaa todistustasi ylösnousemuksesta?

Kirjoita paperille henkilökohtainen tavoite siitä, kuinka voit osallistua paremmin sukututkimus- ja temppelityöhön. Laita paperi paikkaan, jossa se muistuttaa sinua työskentelemään tavoitteesi hyväksi.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 1. Kor. 15:20–22

  1. Kun opettelet ulkoa tämän pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan (1. Kor. 15:20–22), osaat sen avulla opettaa muille oppia ylösnousemuksesta. Käytä muutama hetki siihen, että opettelet ulkoa jakeen 22, ja toista se sitten katsomatta pyhiä kirjoituksiasi. Toimi samoin jakeen 21 kanssa ja toista jakeet 21–22. Tee sitten samoin jakeen 20 kanssa ja toista kaikki kolme jaetta järjestyksessä. Kokeile lopuksi kirjoittaa koko pyhien kirjoitusten hallittava kohta ulkomuistista pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen 1. Kor. 15:1–29 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta