Kirjasto
Viikko 3, päivä 4: Matteus 13:1–23


Viikko 3: Päivä 4

Matteus 13:1–23

Johdanto

Kun Vapahtaja oli Galileassa, Hänen luokseen tuli suuri väkijoukko. Hän opetti ihmisiä vertauksin ja aloitti vertauksella kylväjästä.

Matteus 13:1–17

Vapahtaja opettaa vertauksen kylväjästä

Ajattele puutarhaa tai ruukkukasvia. Mitä ominaisuuksia on ravinteikkaassa maaperässä? Mitä ominaisuuksia on maaperässä, joka ei ole ravinteikas?

Jakeissa Matt. 13:1–23 kerrotaan, että Vapahtaja vertasi erilaisia maaperiä ihmisten sydämeen. Kun tänään tutkit näitä jakeita, mieti, millaista maaperää sydämesi tämänhetkinen tila todennäköisimmin vastaa.

Lue Matt. 13:1–3 ja pane merkille, kuinka Jeesus opetti väkijoukkoa Galileassa.

Kuinka Jeesus opetti väkijoukkoa?

Mikä on vertaus? (Ks. PKO, ”Vertaus”.)

Vertaus on ”yksinkertainen kertomus, jonka avulla havainnollistetaan ja opetetaan jotakin hengellistä totuutta tai periaatetta. Jotakin tavanomaista asiaa tai tapahtumaa verrataan johonkin totuuteen.” (PKO, ”Vertaus”, scriptures.lds.org/fi.)

Mistä jakeen Matt. 13:3 mukaan tämä Vapahtajan vertaus kertoo?

Lue Matt. 13:4–9 ja pane merkille, mitkä olivat ne neljä erilaista maaperää, jonne kylväjän siemenet putosivat.

Kuva
bird with seed, seedling among rocks, plant among weeds, plant

Millaisia olivat ne maaperät, jonne kylväjän siemenet putosivat?

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvia, jotka esittävät näitä neljää erilaista maaperää. Kun saat lisää tietoa vertauksen tulkinnasta, lisää piirrokseesi nimityksiä.

  • Tien ohessa oleva maaperä on yleensä kovettunutta, koska ihmiset kävelevät sillä. Tienvarren kovuuden vuoksi siemenet eivät pysty juurtumaan maaperään.

  • Kallioinen paikka on yleensä hyvin ohuen maakerroksen peitossa. Vaikka siemenet voivat kasvattaa pinnalliset juuret, pinnan alla oleva kallio estää juuria ulottumasta syvemmälle.

  • Ohdakkeinen maaperä on ravinteikasta, mutta ohdakkeet tukahduttavat kasvit vieden niiltä valoa, vettä ja tarvittavia ravinteita.

  • Hyvä maa on ravinteikasta maaperää, joka on riittävän syvää terveiden juurten kasvulle.

Jakeissa Matt. 13:10–11 kerrotaan, että Vapahtajan opetuslapset kysyivät Häneltä, miksi Hän opetti vertauksin. Hän selitti, että vertaukset tuovat esiin taivasten valtakunnan salaisuuksia eli totuuksia niille, jotka ovat valmiita ottamaan ne vastaan, samalla kun ne kätkevät merkityksen niiltä, jotka eivät ole hengellisesti valmiita (ks. New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 45).

Lue Matt. 13:14–15 ja ota selville, mikä esti ihmisiä ymmärtämästä Vapahtajan opettamia totuuksia.

Minkä Jeesus sanoi estävän ihmisiä näkemästä, kuulemasta ja ymmärtämästä Hänen opettamiaan totuuksia?

Kuva
Prophet Joseph Smith

Profeetta Joseph Smith on sanonut: ”Tuomio, joka lepäsi kansanjoukon yllä, koska se ei vastaanottanut Hänen sanojaan, johtui siitä, ettei se halunnut nähdä silmillään eikä kuulla korvillaan; ei siitä, etteikö se olisi voinut tai saanut etuoikeutta nähdä ja kuulla, vaan koska sen sydän oli täynnä pahuutta ja iljetystä.” Hän on myös opettanut: ”Epäusko oli varsinainen syy siihen, miksi suuri joukko ihmisiä eli maailma, kuten Vapahtaja sitä nimittää, ei saanut selitystä Hänen vertauksilleen.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 310, 312.)

Ilmaus ”paatunut on tämän kansan sydän” jakeessa 15 tarkoittaa, että ihmisten sydän oli tullut kovaksi ja tunteettomaksi. Mitä siunauksia me jakeen 15 mukaan voimme menettää, jos paadutamme sydämemme?

Näistä jakeista me opimme, että jos paadutamme sydämemme, niin me emme ymmärrä Jumalan sanaa, emme koe kääntymystä Vapahtajaan emmekä tule parannetuiksi. Kirjoita tämä periaate pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tien ohessa olevaa maaperää kuvaavan piirroksesi viereen.

Mieti, mitä tarkoittaa se, että kokee kääntymyksen Vapahtajaan ja tulee parannetuksi.

Kun koet kääntymyksen, Hänen sovituksensa muuttaa ja puhdistaa sinut, niin että uskonkäsityksesi, sydämesi ja elämäsi ovat sopusoinnussa taivaallisen Isän tahdon kanssa ja olet vapaa synnin taakasta.

Jakeissa Matt. 13:16–17 Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että heitä siunattaisiin, koska heillä oli näkevät silmät ja kuulevat korvat.

Matteus 13:18–23

Vapahtaja antaa selityksen vertaukseen kylväjästä

Katso uudelleen piirrostasi maaperästä, joka on tien ohessa. Lue Matt. 13:18–19 ja ota selville, mihin Vapahtaja vertasi siementä, maaperää tien ohessa ja lintuja, jotka mainitaan jakeessa Matt. 13:4. Nimeä piirroksesi Vapahtajan tulkinnan mukaan. Jakeen 19 ilmaus ”eikä ymmärrä sitä” saattaa viitata paatuneeseen sydämeen ja ”Paholainen” kuvastaa Saatanaa ja hänen palvelijoitaan.

Pohdi, kuinka Vapahtajan opetukset maaperästä tien ohessa voisivat auttaa sinua ymmärtämään paremmin seuraavan periaatteen: Jos paadutamme sydämemme, niin me emme ymmärrä Jumalan sanaa, emme koe kääntymystä Vapahtajaan emmekä tule parannetuiksi.

Katso pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevaa piirrostasi kallioisesta paikasta. Lue kohdat Matt. 13:20–21 ja Luuk. 8:13 ja pane merkille, mikä on Vapahtajan tulkinta kallioisesta paikasta.

Näissä jakeissa Jeesus opetti, että kasvit, jotka kasvavat kallioisissa paikoissa, kuvaavat niitä, joiden todistus ei ole juurtunut syvälle. Kirjoita kallioisen paikan kasveja esittävän piirroksesi viereen Todistus, joka ei ole juurtunut syvälle.

Mitä auringon paahde kohtien Matt. 13:20–21 ja Luuk. 8:13 mukaan kuvaa? Kirjoita heikkojuurisia kasveja esittävän piirroksen yläpuolelle, mitä auringonpaahde kuvaa.

Kirjoita kallioista paikkaa kuvaavan piirroksesi viereen seuraava periaate: Ellemme pyri syventämään todistustamme, meiltä puuttuu voimaa, jota tarvitsemme kestääksemme ahdinkoa, vainoa ja kiusauksia.

Katso piirrostasi ohdakkeisesta maaperästä. Lue Matt. 13:22 ja pane merkille, mitä ohdakkeet kuvaavat. Nimeä piirroksesi sen mukaisesti, mitä ohdakkeet kuvaavat.

Mitä esimerkkejä on maailman huolista, jotka voivat ”tukahduttaa” sanan?

Maailmallisuus, ahneus ja hetkelliset häiriötekijät ovat muutamia esimerkkejä huolista, jotka voivat ”tukahduttaa” sanan ja viedä meitä pois Jumalan luota. Kirjoita ohdakkeista maaperää kuvaavan piirroksesi viereen seuraava periaate: Maailman huolet voivat tukahduttaa uskomme Jumalan sanaan ja todistuksemme siitä.

Katso piirrostasi hyvästä maaperästä. Lue Matt. 13:23. Joseph Smithin raamatunkäännös tästä jakeesta selventää, että sanan ”ymmärtää” oikeampi käännös on ”ymmärtää sen ja kestää” (ks. LDS Bible, Matthew 13:23, alaviite b).

Huomaa, että Joseph Smithin raamatunkäännös auttaa meitä ymmärtämään, että hyvässä maassa kasvit kestivät. Huomaa myös, että hyvässä maassa olevat kasvit altistuivat samalle helteelle ja auringon paahteelle (kuvaten ahdinkoa, vainoa ja kiusauksia) kuin heikkojuuriset kasvit kallioisessa paikassa. Mieti, kuinka tiivistäisit sen, mitä hyvä maa kuvaa, ja nimeä piirroksesi sen mukaan.

Kuva
many apples on tree

Mitä jakeessa 23 mainittu sato voisi kuvata sen perusteella, mitä opit jakeesta Matt. 13:15?

Vapahtajan hyvää maaperää koskevista opetuksista me opimme seuraavan periaatteen: Kun otamme vastaan Jumalan sanan, ymmärrämme sen ja kestämme ahdinkoa, vainoa ja kiusauksia, niin me koemme kääntymyksen Vapahtajaan. Kirjoita tämä periaate hyvää maaperää kuvaavan piirroksesi viereen.

Lue seuraavat tilanteet. Vedä viiva kustakin erityyppisestä maaperästä siihen tilanteeseen, joka parhaiten havainnollistaa opetettua periaatetta ja kuvaa kyseistä maaperää kylväjävertauksessa.

  1. Tien ohessa

Nuori nainen nautti aiemmin kirkossa käymisestä joka sunnuntai. Mutta kun hän tuli vanhemmaksi, jotkut hänen ystävistään alkoivat pilkata häntä hänen tasovaatimustensa johdosta. Hän on alkanut rikkoa joitakin käskyjä. Hän ei enää tunne oloaan mukavaksi kirkossa ja on menettänyt halunsa käydä kirkossa.

  1. Kallioinen paikka

Nuori nainen käy kirkossa ja rukoilee mielessään, että hän voisi olla vastaanottavainen Pyhän Hengen kehotuksille. Kun hän saa kehotuksia, hän toimii niiden mukaan. Hän tuntee olevansa lähellä Herraa ja on kiitollinen siitä, miten hän on saanut innoitusta voittaa kiusauksia.

  1. Ohdakkeinen maaperä

Nuori mies käy säännöllisesti kirkossa, mutta hän osallistuu harvoin mihinkään eikä avaa sydäntään Pyhän Hengen vaikutukselle. Hän on lukenut verkkosivuilta tietoja, jotka kyseenalaistavat tärkeitä kirkon oppeja, ja hän miettii, uskooko hän yhä evankeliumin olevan totta.

  1. Hyvä maaperä

Nuori mies käyttää suurimman osan ajastaan opiskeluun, jotta hänet hyväksyttäisiin maineikkaaseen yliopistoon. Kun hän ei opiskele, hän tekee töitä. Hän sanoo itselleen, ettei hänellä ole aikaa lukea pyhiä kirjoituksia, rukoilla tai käydä kirkossa.

On tärkeää muistaa, että sydäntä, kuten maaperää, voi muuttaa ja parantaa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä voisi tehdä kunkin maaperätyypin muokkaamiseksi tai ylläpitämiseksi, jotta siinä kasvaisi terveitä, hedelmällisiä kasveja?

    2. Kuinka voimme verrata kunkin maaperän parantamista siihen, mitä voimme tehdä muuttaaksemme sydäntämme, jotta olisimme vastaanottavaisempia Jumalan sanalle?

    3. Kuinka se, että olet pyrkinyt ottamaan vastaan Jumalan sanaa ja ymmärtämään sitä, on auttanut sinua kokemaan syvällisemmän kääntymyksen Vapahtajaan?

Pohdi, mikä maaperä kuvaa parhaiten oman sydämesi tämänhetkistä tilaa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tavoite siitä, mitä aiot tehdä ottaaksesi vastaan Jumalan sanaa ja ymmärtääksesi sitä paremmin sekä kestääksesi ahdinkoa, vainoa ja kiusauksia.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Matt. 13:1–23 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta