Kirjasto
Viikko 30, päivä 2: 1. Johanneksen kirje


Viikko 30: Päivä 2

1. Johanneksen kirje

Johdanto

Apostoli Johannes kehotti kirkon jäseniä pyrkimään yhteyteen Isän ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kanssa. Hän tähdensi, että osoittaakseen rakkautensa Jumalaa kohtaan heidän tulee pitää Hänen käskynsä. Johannes muistutti kirkon jäseniä myös rakastamaan muita.

1. Johanneksen kirje

Johannes selittää, että on tärkeää pitää käskyt ja rakastaa muita

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi sana luopumus ja sen määritelmä. Jos tarvitset apua, käytä Pyhien kirjoitusten opasta tai tämän opiskeluoppaan alussa olevaa asiakirjaa Perusopit.

Apostoli Johannes kirjoitti tämän kirjeen aikana, jolloin luopumus uhkasi kirkkoa. Hän varoitti pyhiä aktikristuksista (ks. 1. Joh. 2:18–26; 4:3). Antikristus on ”kuka tai mikä tahansa, joka vääristelee evankeliumin tosi pelastussuunnitelmaa ja vastustaa Kristusta avoimesti tai salaa” (PKO, ”Antikristus”, scriptures.lds.org/fi). Jotkut Johanneksen ajan antikristukset opettivat, ettei Jeesuksella Kristuksella ollut fyysistä ruumista Hänen ollessaan maan päällä vaan että Hän vain näytti olevan fyysinen olento.

Lue 1. Joh. 1:1–4 ja ota selville, mistä Johannes todisti kiistääkseen tämän väärän opetuksen. Huomaa, että ”elämän Sana” jakeessa 1 tarkoittaa Jeesusta Kristusta.

Huomaa jakeista 3–4, että Johannes halusi, että pyhillä olisi yhteys kirkon johtajiin, joilla oli yhteys taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Hän halusi myös, että he kokisivat ilon täyteyttä. Yksi periaate, jonka me voimme oppia näistä jakeista, on se, että jos otamme vastaan profeettojen ja apostolien opetukset ja noudatamme niitä, meillä voi olla yhteys Isään ja Poikaan.

Yhteys tarkoittaa sitä, että nauttii luottamuksen, ystävyyden, kanssakäymisen ja ykseyden täyttämästä suhteesta. Ajattele miehiä, jotka palvelevat ensimmäisessä presidenttikunnassa ja kahdentoista apostolin koorumissa. Kuinka profeettojen ja apostolien opetusten noudattaminen auttaa meitä niin, että meillä on yhteys taivaalliseen Isään ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen?

Lue 1. Joh. 1:5–6 ja pane merkille, mikä voi estää meitä saamasta yhteyttä taivaalliseen Isäämme.

Yksi Johanneksen kirjoituksen merkittävimmistä teemoista esitetään jakeessa 1. Joh. 1:5 – Jeesus Kristus on maailman valo (ks. Joh. 1:4–9; 8:12; 9:1–5). Ajattele tilannetta, jolloin olet kulkenut kirjaimellisesti pimeässä. Johanneksen käyttämä sana pimeys tarkoittaa hengellistä pimeyttä.

Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että vaeltaa hengellisessä pimeydessä?

Tutki jakeita 1. Joh. 1:7–2:6 ja etsi Johanneksen opettamia totuuksia, jotka voivat auttaa meitä tietämään, kuinka me voimme vaeltaa evankeliumin valossa. Sana sovittaja jakeessa 1. Joh. 2:2 viittaa sovitusuhriin, joka tyydyttää Jumalan oikeudenmukaisuuden.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutamia totuuksia, joita huomaat kohdasta 1. Joh. 1:7–2:6. Mieti sitten, miten vastaisit seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mistähän syystä rakkautemme Jumalaan tulee täydellisemmäksi, kun me pidämme Hänen käskynsä?

    2. Milloin olet kokenut, että rakkautesi Jumalaa kohtaan on lisääntynyt, kun olet pyrkinyt pitämään Hänen käskynsä?

Lue seuraavat kuvaukset ja pane merkille, mitä käskyä näiden kahden nuoren on vaikea noudattaa:

  • Nuori mies lukee pyhiä kirjoituksia joka päivä ja suorittaa uskollisesti monia pappeusvelvollisuuksistaan mutta on usein epäystävällinen pikkuveljeään kohtaan.

  • Nuori nainen käy säännöllisesti kirkon kokouksissa ja on saanut Nuorten Naisten tunnustuskunniakirjan. Hän kirjoittaa kuitenkin usein sosiaaliseen mediaan töykeitä kommentteja muutamista luokkatovereistaan ja opettajistaan.

Mitä käskyä näiden kahden nuoren myöhempien aikojen pyhän on vaikea noudattaa? (Kertaa pyhien kirjoitusten hallittava kohta Matt. 22:36–39, niin se auttaa sinua vastaamaan tähän kysymykseen.)

Mieti tilanteita, joissa sinun saattaisi olla vaikeaa osoittaa rakkautta muita kohtaan.

  1. Lue 1. Joh. 2:9–11; 4:7–11, 19–21 ja ota selville, mitä Johannes opetti rakkaudesta. Voisit merkitä ne opetukset, jotka ovat sinulle merkityksellisiä. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä rakkautta koskevista Johanneksen opetuksista ovat erityisen merkityksellisiä sinulle? Miksi?

    2. Yksi periaate, jonka voimme huomata näistä jakeista, on se, että kun rakastamme Jumalaa, me rakastamme muita. Mistähän syystä me osoitamme rakkauttamme muita kohtaan, kun me todella rakastamme Jumalaa?

Huomaa, että jakeessa 1. Joh. 4:20 Johannes viittasi muiden vihaamiseen. Vihan lisäksi on monia tapoja, joilla me voimme olla osoittamatta rakkauttamme tai ystävällisyyttämme muille. Mitkähän saattaisivat olla niitä tapoja?

Lue 1. Joh. 3:17–18 ja pane merkille, kuinka meidän pitäisi osoittaa rakkauttamme muille.

Mistähän syystä on tärkeää, että me osoitamme rakkauttamme teoillamme emmekä vain sanoillamme?

Kuka tuntemasi henkilö on hyvä esimerkki rakkauden osoittamisesta muita kohtaan?

Mikäli mahdollista, katso video ”Kaksi veljestä”, joka on sivustolla lds.org. Kun katsot sitä, pane merkille, kuinka nämä veljekset ovat esimerkkinä tästä periaatteesta ja millainen vaikutus sillä on ollut heihin kumpaankin.

  1. Ajattele elämässäsi jotakuta, jolle voisit osoittaa enemmän rakkautta. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tuon henkilön nimi sekä joitakin nimenomaisia tapoja, joilla voisit osoittaa rakkautta tai ystävällisyyttä tuota henkilöä kohtaan. Sinun ei tarvitse osoittaa rakkauttasi suurieleisesti. Pienet, yksinkertaiset rakkauden ja ystävällisyyden osoitukset ovat usein merkityksellisimpiä.

Kun me osoitamme rakkauttamme teoillamme, me elämme kuten Jeesus eli meistä tulee Hänen kaltaisiaan (ks. 1. Joh. 2:6; 3:1–3). Herra on siunaava sinua, kun sovellat tätä totuutta elämääsi.

Lue 1. Joh. 4:12 ja lue sitten Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta 1. Joh. 4:12 (ks. PKO, JSR 1. Joh. 4:12, scriptures.lds.org/fi). Miten Joseph Smithin raamatunkäännös selventää sitä, kuinka pystyy näkemään Jumalan?

Luvussa 1. Joh. 5 Johannes opetti, mitä meidän tulee tehdä kokeaksemme uudestisyntymisen, mikä on ”Herran Hengen ihmisen sydämessä aiheuttama voimallinen muutos, niin ettei hän halua enää tehdä pahaa vaan haluaa etsiä sitä, mikä on Jumalasta” (PKO, ”Uudestisyntyminen Jumalasta”, scriptures.lds.org/fi). Lue seuraavat kohdat ja kirjoita, mitä meidän täytyy tehdä, jotta kokisimme uudestisyntymisen:

1. Joh. 5:1

1. Joh. 5:2–3

1. Joh. 5:4

1. Joh. 5:18

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut 1. Johanneksen kirjeen ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta