Kirjasto
Viikko 23, päivä 4: 2. kirje korinttilaisille 4–7


Viikko 23: Päivä 4

2. kirje korinttilaisille 4–7

Johdanto

Apostoli Paavali opetti, että koettelemukset ja ahdingot tässä elämässä ovat väliaikaisia ja pieniä verrattuna iankaikkisuuden siunauksiin. Hän puhui Korintin pyhille myös viimeisestä tuomiosta ja todisti, että Jeesus Kristus teki mahdolliseksi sen, että me voimme tehdä sovinnon Jumalan kanssa. Samalla kun Paavali edelleen puolusti käytöstään Jumalan palvelijana, hän neuvoi pyhiä pysymään erossa kaikesta jumalattomuudesta ja riemuitsemaan siitä, että he olivat kokeneet Jumalan mielen mukaista murhetta ja tehneet parannuksen.

2. kirje korinttilaisille 4

Paavali todistaa, että vaikka hänellä on ahdinkoja, hän ei ole peloissaan tai levoton

Kuva
man pushing another man

Mitä tässä piirroksessa näyttää tapahtuvan? Mitä henkilö, jota työnnetään, saattaisi ajatella henkilöstä, joka työntää häntä?

Tämän kuvan laajempi versio paljastaa, että itse asiassa mies työntää toisen miehen pois lähestyvän auton tieltä.

Kuva
man pushing another man from street with automobile coming

Kuinka tilanteen näkeminen laajemmasta näkökulmasta muuttaa arviotasi siitä, mitä ensimmäisessä piirroksessa tapahtuu?

Kuten luvussa 2. Kor. 4 kerrotaan, apostoli Paavali kirjoitti Korintin pyhille auttaakseen heitä näkemään koettelemuksensa laajemmasta näkökulmasta. Kun tutkit tätä lukua, mieti, kuinka voit toteuttaa käytännössä sitä, mitä Paavali opetti pyhille heidän koettelemuksistaan.

Jakeissa 2. Kor. 4:1–7 kerrotaan, kuinka Paavali vakuutti pyhille, että hän oli saarnannut heille totuudenmukaisesti evankeliumia. Hän opetti, että Saatana, ”tämän maailman jumala” (2. Kor. 4:4), tekee työtä estääkseen ihmisiä ottamasta vastaan evankeliumia. Paavali vertasi itseään ja palvelustovereitaan saviastioihin, jotka sisältävät aarteen, Jumalan kirkkauden tuntemuksen valon (ks. 2. Kor. 4:6–7).

Lue 2. Kor. 4:8–9 ja ota selville, kuinka Paavali kuvaili lähetystyönsä haasteita.

Mistähän syystä Paavali pystyi säilyttämään myönteisen asenteen kokiessaan näitä haasteita?

Kuten jakeisiin 2. Kor. 4:11–14 on tallennettuna, Paavali opetti, että vaikka jotkut kuolisivat Jeesuksen Kristuksen evankeliumin vuoksi, heidän kuolemansa olisi väliaikainen.

Lue 2. Kor. 4:14–16 ja pane merkille, minkä Paavali tiesi auttaneen häntä kohtaamaan koettelemukset ja vainon.

Ilmaus ”vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu päivä päivältä” (2. Kor. 4:16) tarkoittaa, että vaikka Paavali ja hänen toverinsa kuolisivat, heidän henkensä vahvistui päivittäin.

Lue 2. Kor. 4:17–18 ja etsi totuuksia, joita Paavali opetti pyhille koettelemuksista ja ahdingoista.

Yksi totuus, jonka me voimme oppia näistä jakeista, on se, että koettelemuksemme ja ahdinkomme tässä elämässä ovat pieniä verrattuina ikuisiin siunauksiin ja kasvuun, jotka tulevat, kun kestämme koettelemuksemme uskollisesti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi on tärkeää nähdä ahdinkomme taivaallisen Isän suunnitelman laajemmasta näkökulmasta?

    2. Milloin olet nähnyt jonkun pysyvän lujana koettelemusten aikana, koska hän näki ahdinkonsa taivaallisen Isän suunnitelman laajemmassa näkökulmassa?

2. kirje korinttilaisille 5

Paavali puhuu pyhille viimeisestä tuomiosta ja Jeesuksen Kristuksen sovituksesta

Taita paperiarkki kahtia. Avaa paperiarkki. Kirjoita paperin ensimmäiseen puoliskoon oma nimesi ja toiseen puoliskoon taivaallinen Isä. Kun tulimme maan päälle, me lähdimme taivaallisen Isän luota. Revi paperi kahtia ja pidä kaksi puoliskoa erillään. Mieti, kuinka revitty paperi voi kuvata sitä, mitä tapahtui, kun lähdimme taivaallisen Isän luota ja tulimme maan päälle kokemaan kuolevaisuuden. Luvussa 2. Kor. 5 kerrotaan useita Paavalin esittämiä totuuksia, jotka voivat auttaa meitä ymmärtämään, mitä meidän täytyy tehdä palataksemme taivaallisen Isän luokse.

Lue 2. Kor. 5:6–10 ja etsi totuuksia, jotka voivat auttaa meitä säilyttämään oikean näkökulman suhteessamme taivaalliseen Isään. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä löydät.

Seuraavassa on kaksi totuutta, jotka voimme oppia näistä jakeista: Koska me olemme poissa Jumalan luota kuolevaisuudessa, meidän on määrä elää uskon varassa eikä näkemisen. Jeesus Kristus tuomitsee meidät jokaisen sen mukaan, mitä me olemme tehneet kuolevaisuudessa.

Mieti, mitä tarkoittaa se, että elää ”uskon varassa [eikä] näkemisen” (2. Kor. 5:7). Kuka tuntemasi henkilö vaeltaa uskon varassa eikä näkemisen?

Mieti, mitä voisit tehdä elämässäsi pyrkiäksesi noudattamaan Herran mieltä (ks. 2. Kor. 5:9).

Lue 2. Kor. 5:15–16 ja pane merkille, mitä Jeesuksen Kristuksen seuraajat tekevät sovituksen vuoksi. Lue myös Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta 2. Kor. 5:16 (ks. PKO, JSR 2. Kor. 5:16). Ilmaus ”emme elä enää lihan mukaan” tarkoittaa sitä, että me hylkäämme maailmallisen elämän.

Kirjoita paperin siihen puoliskoon, jossa on sinun nimesi, mitä olet oppinut siitä, kuinka Jeesuksen Kristuksen seuraajien tulee elää.

Lue 2. Kor. 5:17–19 ja ota selville, kuinka Jeesuksen Kristuksen sovitus voi auttaa meitä palaamaan taivaallisen Isän luokse. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä löydät.

Kirjoita seuraava totuus paperin siihen puoliskoon, jossa lukee ”taivaallinen Isä”: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta meistä voi tulla uusia luomuksia ja me voimme tehdä sovinnon Jumalan kanssa.

Mitä mielestäsi tarkoittaa uudeksi luomukseksi tuleminen (ks. 2. Kor. 5:17)?

Liitä paperipuoliskosi jälleen yhteen. Sovinnon tekeminen Jumalan kanssa tarkoittaa sitä, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta meidät voidaan muuttaa ja puhdistaa, mikä tarkoittaa sitä, että meistä tulee uusia luomuksia, niin että voimme palata asumaan taivaallisen Isämme luona.

Jakeissa 2. Kor. 5:20–21 kerrotaan, että Paavali nimitti itseään ja niitä, jotka opettivat hänen kanssaan, ”Kristuksen lähettiläiksi” ja hän kehotti pyhiä pääsemään sovintoon Jumalan kanssa.

2. kirje korinttilaisille 6

Paavali kuvailee Jumalan palvelijoiden ominaisuuksia ja neuvoo pyhiä tulemaan pois jumalattomien joukosta

Onko sinua koskaan pilkattu tai arvosteltu, kun olet pyrkinyt palvelemaan tai auttamaan jotakuta muuta? Jakeissa 2. Kor. 6:1–13 kerrotaan, kuinka Paavali kannusti pyhiä olemaan Jumalan palvelijoita ja olemaan kärsivällisiä ja varomaan loukkaamasta muita edes silloin, kun heitä on kohdeltu epäystävällisesti.

Jakeissa 2. Kor. 6:14–18 kerrotaan, että Paavali opetti pyhille, mitä siunauksia koituu siitä, että pysyy erossa jumalattomuudesta.

Täydennä seuraava taulukko lukemalla 2. Kor. 6:14–18 sekä kirjoittamalla luettelo Paavalin neuvoista ja niihin liittyvistä lupauksista:

Neuvoja pyhille

Lupauksia Herralta

Jakeen 2. Kor. 6:15 sana Beliar tarkoittaa tässä yhteydessä Jumalan vastustajaa (ks. jakeen 15 alaviite).

Ilmaukset ”erotkaa heistä” ja ”älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen” (jae 17) ovat varoituksia välttää epäjumalien palvojia ja heidän vääriä tapojaan, ja ne soveltuvat meihin myös meidän aikanamme. ”Paavali vertasi Korintin pyhiä ’elävän Jumalan temppeliin’ (ks. 2. Kor. 6:16). Sitten hän koetti estää heitä ryhtymästä kanssakäymisiin epäjumalien palvojien kanssa tai osallistumasta näiden saastaisiin tapoihin (ks. Jes. 52:11). Näiden opetusten myötä Paavali toisti lupauksen, joka oli annettu Jumalan kansalle muinoin – että jos he lähtisivät pois jumalattomien joukosta, Jumala asuisi heidän keskellään ja olisi heidän Jumalansa (ks. 2. Kor. 6:17; ks. myös – – Jer. 32:38; Hes. 11:19–20).” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 402.) Paavali kehotti jäseniä nimenomaan välttämään kaikkea väärää jumalanpalvelusta, epäjumalanpalvelijoita ja vääriä tapoja, samoin kuin Vanhassa testamentissa oli opetettu kansaa palvelemaan Jumalaa sekä tulemaan Hänen valituksi kansakseen ja hylkäämään kaikki muut jumalat.

Yksi periaate, jonka me voimme oppia jakeista 2. Kor. 6:14–18, on se, että kun pysymme erossa vääristä tavoista ja saastaisuudesta, Herra ottaa meidät vastaan. (Tämä periaate ei tarkoita sitä, että kohtelisimme muihin uskontokuntiin kuuluvia tylysti tai kieltäytyisimme olemasta kanssakäymisissä heidän kanssaan.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä tarkoittaa meidän aikanamme se, että pysymme erossa vääristä tavoista ja saastaisuudesta? (Ks. OL 1:15–16.)

    2. Milloin olet tuntenut, että sinua on siunattu, koska olet pysynyt erossa tilanteesta, joka olisi voinut johtaa sinut pois Herran luota?

2. kirje korinttilaisille 7

Paavali riemuitsee pyhien todellisesta parannuksesta

Luvussa 2. Kor. 7 apostoli Paavali selitti, että kun hän ja hänen lähetystyötoverinsa kamppailivat vakavissa ahdingoissa Makedoniassa, Titus toi Korintista sanan, joka täytti Paavalin ilolla ja lohdulla. Paavali oli aiemmin lähettänyt Korinttiin kirjeen, jossa hän kutsui joitakin pyhistä parannukseen, ja Titus kertoi hänelle kirkon jäsenten vastauksen.

Lue 2. Kor. 7:8–10 ja kiinnitä huomiota siihen, kuinka Korintin pyhät vastasivat Paavalin kirjeeseen.

Miksi Paavali oli mielissään siitä, että pyhät tunsivat murhetta hänen kirjeensä johdosta?

Mieti, onko syntiesi vuoksi tuntemasi murhe Jumalan mielen mukaista murhetta, joka ”saa aikaan parannuksen”, vai onko se ”maallista murhetta” (ks. 2. Kor. 7:10), joka tarkoittaa sinun harmittelevan sitä, että olet jäänyt kiinni tai että joudut kohtaamaan väärien tekojesi seuraukset.

Lue 2. Kor. 7:11 ja katso, millaisia muutoksia pyhät tekivät elämässään, koska Jumalan mielen mukainen murhe auttoi heitä tekemään parannuksen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 2. Kor. 4–7 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta