Kirjasto
Viikko 17, päivä 2: Apostolien teot 1:9–26


Viikko 17: Päivä 2

Apostolien teot 1:9–26

Johdanto

Opetettuaan opetuslapsiaan 40 päivän ajan Jeesus Kristus nousi taivaaseen. Apostolit ja muut yhtyivät hartaaseen rukoukseen. Innoituksen kautta Mattias kutsuttiin täyttämään kahdentoista apostolin koorumissa paikka, joka oli vapautunut Juudas Iskariotin kavalluksen ja kuoleman johdosta.

Apostolien teot 1:9–12

Vapahtaja nousee taivaaseen

Lue seuraavat Jeesuksen Kristuksen toista tulemista koskevat väittämät ja kirjoita annetulle riville, onko kukin väittämä oikein (O) vai väärin (V). Oheiset pyhien kirjoitusten viitteet auttavat sinua saamaan selville oikean vastauksen.

  • ____ 1. Jeesus Kristus palaa myöhempinä aikoina maan päälle. (Ks. Moos. 7:60.)

  • ____ 2. Toisen tulemisensa yhteydessä Jeesus Kristus ilmestyy vain vanhurskaille ihmisille. (Ks. OL 101:23; JS–M 26.)

  • ____ 3. Koska Jeesus Kristus on valepuvussa tullessaan jälleen, useimmat ihmiset eivät ymmärrä, että toinen tuleminen on tapahtunut. (Ks. OL 49:22–23.)

Palvelutyönsä aikana kuolevaisuudessa Jeesus Kristus profetoi, että viimeisinä aikoina jotkut ihmiset levittäisivät vääriä opetuksia Hänen toisesta tulemisestaan (ks. JS–M 22–25). Me voimme tietää, onko jokin tietty opetus Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta oikein vai väärin, jos me noudatamme Vapahtajan sanoja ja Hänen profeettojensa sanoja. Niin tekemällä me voimme välttyä joutumasta eksytetyiksi (ks. JS–M 37).

Kun tutkit jakeita Ap. t. 1:9–12, etsi totuuksia, jotka koskevat Jeesuksen Kristuksen toista tulemista.

Vapahtaja opetti ylösnousemuksensa jälkeen apostolejaan 40 päivän ajan (ks. Ap. t. 1:3). Lue Ap. t. 1:9–12 ja katso, mitä tapahtui, kun Vapahtaja oli päättänyt opetuksensa heille.

Kuvittele, että sinä olisit ollut paikalla näkemässä, kun Vapahtaja nousee taivaaseen. Mitä olisit mahtanut ajatella ja tuntea?

Kuva
Ascension of Jesus

Muinaisessa Israelissa pilvi toimi toisinaan näkyvänä osoituksena Jumalan läsnäolosta ja kirkkaudesta (ks. 2. Moos. 40:34). Jakeessa Ap. t. 1:9 mainittu pilvi oli kirkkauden pilvi (ks. Bible Dictionary, ”Cloud”). Ne kaksi miestä, jotka mainitaan jakeessa Ap. t. 1:10, olivat enkeleitä.

Huomaa jakeesta Ap. t. 1:11, mitä enkelit sanoivat apostoleille. Yksi totuus, jonka voimme oppia enkelien sanoista, on se, että toisessa tulemisessaan Vapahtaja laskeutuu taivaasta kirkkaudessa.

Huomaa jakeesta Ap. t. 1:12, että Vapahtajan taivaaseenastuminen tapahtui Öljymäellä. Kun Vapahtaja tulee jälleen, yksi Hänen ilmestymisistään on silloin kun Hän laskeutuu Öljymäelle ja seisoo siellä (ks. Sak. 14:4; OL 45:47–53; 133:19–20). Se tapahtuu ennen Hänen suurta ja vaikuttavaa ilmestymistään maailmalle (ks. Jes. 40:5).

Pohdi seuraavaa kysymystä: Kuinka tieto siitä, millä tavoin Vapahtaja palaa, auttaa meitä välttymään joutumasta eksytetyiksi odottaessamme Hänen toista tulemistaan?

Apostolien teot 1:13–26

Mattias valitaan täyttämään tyhjä paikka kahdentoista apostolin koorumissa

Kun apostolit olivat palanneet Öljymäeltä Jerusalemiin, he kokoontuivat uskollisten miesten ja naisten, kuten Jeesuksen äidin Marian, kanssa rukoilemaan ja palvelemaan Jumalaa. Lue Ap. t. 1:13 ja laske mainittujen apostolien lukumäärä.

Miksi apostoleja oli tuolloin vain 11?

Jakeissa Ap. t. 1:15–20 kerrotaan, että Pietari seisoi 120 opetuslapsen edessä ja puhui Juudas Iskariotin kuolemasta. Koska Juudas oli ollut yksi kahdestatoista apostolista, opetuslapset kokoontuivat valitsemaan uutta apostolia.

Ajattele, millä eri menetelmillä jotkut seuraavista johtajista valitaan: joukkueen kapteeni, kunnanjohtaja, kuningas tai kuningatar ja yrityksen johtaja. Millaisia asioita näihin johtotehtäviin valittavilta saatettaisiin edellyttää?

Mieti, kuinka Jeesuksen Kristuksen apostoli valitaan ja mikä tekee henkilöstä kelvollisen palvelemaan apostolina.

Lue Ap. t. 1:21–26 ja ota selville, kuinka uusi apostoli valittiin Juudas Iskariotin kuoleman jälkeen.

Jakeessa 26 ilmaus ”he heittivät miehistä arpaa” viittaa muinaiseen päätöksentekokeinoon. Uskollisten keskuudessa Jumalan käsi ohjaisi tulosta (ks. Sananl. 16:33).

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt: ”Jos heitettiin arpaa, kyseessä oli tapaus, jossa Herra valitsi tuloksen. Todennäköisemmin kuitenkin ’he antoivat äänensä’, oletettavasti ’hyväksyvät äänensä’, kannattamaan miestä, jonka Jumala oli valinnut palvelemaan pyhässä apostolinvirassa.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 2, s. 32.)

Jakeiden Ap. t. 1:21–22 mukaan Pietari sanoi, että uusi apostoli valittaisiin niiden keskuudesta, jotka olivat tunteneet Jeesuksen henkilökohtaisesti ja olivat Hänen palvelutyönsä silminnäkijöitä alusta alkaen Hänen ylösnousemukseensa asti.

Mikä jakeisiin Ap. t. 1:24–25 tallennetussa apostolien rukouksessa kiinnittää huomiosi?

Yksi totuus, jonka me voimme oppia tästä kertomuksesta, on se, että Jumala kutsuu Jeesuksen Kristuksen apostolit ilmoituksen kautta. Voisit kirjoittaa tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi jakeen Ap. t. 1:24 viereen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mistähän syystä mielestäsi on tärkeää, että Jumala kutsuu apostolin ilmoituksen kautta sen sijaan että hänet valittaisiin samalla tavalla kuin muut johtajat maailmassa?

Esimerkkinä siitä, kuinka eräs nykyajan apostoli kutsuttiin ilmoituksen kautta, lue seuraava tapaus presidentti Heber J. Grantin elämästä:

Kuva
President Heber J. Grant

”Presidentti [Heber J.] Grant sai opastusta henkilökohtaiseen elämäänsä sekä ilmoituksia kirkon presidenttinä opastaakseen koko kirkkoa. Yhden tällaisen ilmoituksen hän sai välittömästi sen jälkeen kun hänet oli hyväksytty kirkon presidentiksi ja hän halusi tietää Herran tahdon uuden jäsenen nimittämiseksi kahdentoista apostolin koorumiin. Kun hän pohti tätä vastuuta, hänen ajatuksensa palasivat jatkuvasti hänen elinikäiseen ystäväänsä Richard W. Youngiin, joka oli uskollinen myöhempien aikojen pyhä ja kokenut johtaja. Presidentti Grant keskusteli tästä mahdollisuudesta neuvonantajiensa kanssa, jotka tukivat hänen päätöstään. Kun hän viimein tunsi olevansa valmis toimimaan, hän kirjoitti ystävänsä nimen paperiin ja otti paperin mukaansa temppeliin, jossa hänellä oli viikoittainen ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista koorumin kokous. Mutta kun hän oli esittämäisillään nimen veljiensä hyväksyttäväksi, hän ei kyennytkään tekemään sitä. Sen sijaan että hän olisi esittänyt Richard W. Youngin nimen, hän esittikin Melvin J. Ballardin nimen, miehen, jota hän tuskin tunsi. Presidentti Grant kertoi myöhemmin siitä, millainen vaikutus tällä kokemuksella oli häneen:

’Olen tuntenut elävän Jumalan innoituksen ohjaavan minua työssäni. Siitä päivästä, kun valitsin yhdeksi apostoleista lähestulkoon vieraan miehen elinikäisen ja rakkaimman elossa olevan ystäväni asemesta, minulla on ollut etuoikeus saada Jumalan valoa, innoitusta ja opastusta Hänen työnsä johtamiseen täällä maan päällä.’” (Kirkon presidenttien opetuksia: Heber J. Grant, 2003, s. 189–190.)

Pohdi, kuinka jakeessa Ap. t. 1:24 opetettua totuutta havainnollistetaan tässä kertomuksessa nykyajan apostolin kutsumisesta.

Kuinka apostolin kutsuminen osoittaa, että Vapahtaja johtaa edelleen kirkkoaan? (Muista jakeessa Ap. t. 1:2 opetettu totuus – Jeesus Kristus johtaa kirkkoaan ilmoittamalla tahtonsa apostoleilleen Pyhän Hengen välityksellä.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai useampaan seuraavista kysymyksistä:

    1. Milloin olet ollut todistamassa, kun uusi apostoli on kutsuttu kahdentoista apostolin koorumiin, ja miltä sinusta tuntui, kun hyväksyit hänet tähän tehtävään ja annoit hänelle tukesi?

    2. Mitkä kokemukset ovat auttaneet sinua tietämään, että Jumala on kutsunut elävät apostolit?

    3. Miksi on tärkeää, että sinulla on todistus siitä, että Jumala on kutsunut elävät apostolit?

    4. Tiedätkö kaikkien niiden apostolien nimet, jotka tällä hetkellä palvelevat kirkossa? Kirjoita kaikkien niiden nykyisten apostolien nimet, jotka suinkin muistat. (Saat selville, kuinka hyvin onnistuit kirjoittamaan nykyisten apostolien nimet, kun katsot Liahonan uusimman konferenssinumeron keskiaukeamaa, jossa on johtavien auktoriteettien valokuvat ja nimet, tai kun katsot sivustolta lds.org.)

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Ap. t. 1:9–26 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta