Kirjasto
Viikko 17, päivä 3: Apostolien teot 2


Viikko 17: Päivä 3

Apostolien teot 2

Johdanto

Opetuslapset täyttyivät helluntaipäivänä Pyhällä Hengellä, ja heitä siunattiin kielten lahjalla heidän saarnatessaan evankeliumia. Pietari julisti, että Jeesus on Herra ja Messias (ks. Ap. t. 2:36), ja kehotti ihmisiä tekemään parannuksen, ottamaan kasteen ja ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan. Noin 3 000 ihmistä kääntyi ja heidät kastettiin sinä päivänä, ja he pysyivät uskollisina kirkossa.

Apostolien teot 2:1–13

Jeesuksen Kristuksen opetuslapset täyttyvät helluntaipäivänä Pyhällä Hengellä

Ajattele viimeisintä tilaisuutta, mikä sinulla on ollut puhua kirkossa, opettaa oppiaihe tai kertoa jollekulle evankeliumista. Mitä haastavaa on siinä, että puhut, opetat tai todistat muille Jeesuksen Kristuksen evankeliumista?

Kun tutkit jakeita Ap. t. 2:1–13, etsi totuus, joka auttaa sinua, kun sinua huolestuttaa tai pelottaa puhua, opettaa ja todistaa muille palautetusta evankeliumista.

Noin viikko sen jälkeen kun Vapahtaja oli noussut taivaaseen, juutalaisia monista kansakunnista tuli Jerusalemiin osallistumaan helluntaijuhlaan ja palvelemaan temppelissä sekä kiittämään Herraa. ”Helluntai eli viljankorjuujuhla kuului Mooseksen lakiin, ja se pidettiin viisikymmentä päivää pääsiäisen jälkeen (3. Moos. 23:16). Helluntaita oli määrä viettää sadonkorjuujuhlana, ja Vanhassa testamentissa sitä sanotaan elonleikkuujuhlaksi eli viikkojuhlaksi.” (PKO, ”Helluntai”, scriptures.lds.org/fi.)

Lue Ap. t. 2:1–4 ja ota selville, mitä Jeesuksen Kristuksen opetuslapset kokivat helluntaipäivänä.

Kun Pyhä Henki vuodatettiin opetuslasten päälle, heidän näkemänsä tulenlieskat, jotka olivat ”kuin kieliä” (Ap. t. 2:3), olivat ilmentymä Hengen läsnäolosta.

Johannes Kastaja oli verrannut Pyhän Hengen vastaanottamista kastamiseen tulella (ks. Matt. 3:11; Luuk. 3:16). Muinaisessa Israelissa tuli oli usein vertauskuvana Jumalan läsnäolosta. Kuvailmausta ”kuin kieliä” käytettiin kuvailemaan helluntaipäivänä jumalallista tulta, joka oli vertauskuvana siitä, että opetuslapset olivat saaneet Vapahtajan lupaaman Pyhän Hengen lahjan (ks. Ap. t. 1:8).

Lue Ap. t. 2:5–8 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä tapahtui, kun opetuslapset täyttyivät Pyhällä Hengellä. Kuvittele, miltä olisi tuntunut olla näkemässä tätä tapahtumaa.

Silmäile jakeita Ap. t. 2:9–11 ja laske, kuinka moneen eri ihmisryhmään tai kansaan kuuluvat ihmiset kuulivat opetuslasten puhuvan Pyhän Hengen voimasta kielillä. Etsi oheisesta kartasta joitakin mainituista paikoista.

Kuva
map, eastern Mediterranean

Huomaa, että kukin näistä ryhmistä kuuli ”Jumalan suuria tekoja” saarnattavan heidän omalla kielellään (Ap. t. 2:11). Millä tavoin ihmiset eri puolilla maailmaa meidän aikanamme voivat kuulla evankeliumin totuuksia saarnattavan heidän omalla kielellään?

Koska opetuslapset olivat täyttyneet Pyhällä Hengellä, he pystyivät kertomaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuuksia muille – jopa opettamiensa ihmisten omalla äidinkielellä. Yksi totuus, jonka me voimme oppia tästä tapauksesta, on se, että kun olemme täynnä Pyhää Henkeä, Hän auttaa meitä opettamaan muita ja todistamaan heille.

Yksi havaintoesimerkki tästä totuudesta on se, kun Pyhä Henki auttaa meitä opettamaan evankeliumia niille, jotka puhuvat jotakin muuta kieltä kuin meidän omaa kieltämme.

Jotta voit paremmin ymmärtää, mitä Pyhällä Hengellä täyttyminen tarkoittaa, katso seuraavaa piirrosta ja kuvittele, että yrität kaataa kuppeihin vettä. Huomaa, miksi olisi vaikeaa täyttää mitään kupeista.

Kuva
drawing of cups

Mieti, kuinka kuppeja voisi verrata ihmisiin ja vettä Pyhään Henkeen. Mitä kuppien täyttämisen esteet voisivat kuvastaa? Millainen käyttäytyminen ja millaiset asenteet voivat estää meitä täyttymästä Pyhällä Hengellä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä voit tehdä täyttyäksesi Pyhällä Hengellä niin, että Hän voi auttaa sinua opettamaan muita ja todistamaan heille?

    2. Millä tavoin Pyhä Henki on auttanut sinua opettamaan evankeliumia tai lausumaan todistuksesi muille?

    3. Kuinka sakramentin nauttiminen suo Pyhän Hengen olla meidän kanssamme?

Jakeissa Ap. t. 2:12–13 kerrotaan, että jotkut juutalaiset hämmästyivät kuulemaansa, kun opetuslapset puhuivat kielillä, kun taas toiset pilkkasivat opetuslapsia syyttämällä, että nämä olivat juoneet liian paljon viiniä.

Apostolien teot 2:14–47

Pietari todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja opettaa ihmisille, kuinka saa pelastuksen

Lue Ap. t. 2:14 ja katso, kuka alkoi opettaa väkijoukkoa.

Kuvittele itsesi apostoli Pietarin tilanteeseen, seisomaan väkijoukon edessä. Mitä evankeliumin totuuksia opettaisit ja mistä todistaisit? Miksi?

Kuten jakeissa Ap. t. 2:15–35 kerrotaan, Pietari julisti, että kielten lahja ja muut Hengen ilmenemiset opetuslasten keskuudessa olivat ainakin yksi profeetta Joelille annetun profetian täyttymisistä ja merkityksistä (ks. Joel 2:28–32). Sitten Pietari opetti ja todisti ihmisille käyttäen kuningas Daavidin sanoja ja psalmeja.

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että jakeet Joel 3:1–5 ovat esimerkki pyhien kirjoitusten kohdasta, jolla voi olla monia eri tarkoituksia ja joka voi täyttyä eri tavoin:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Monilla profetioilla ja opillisilla kohdilla pyhissä kirjoituksissa on moninaisia tarkoituksia. – –

[Yksi] esimerkki moninaisista tarkoituksista liittyy Joelin kirjan profetiaan, että viimeisinä päivinä Herra vuodattaa henkensä kaiken lihan päälle ja että poikamme ja tyttäremme profetoivat (ks. Joel 3:1). Helluntaipäivänä apostoli Pietari julisti, että tapahtumat, joita he olivat nähneet, olivat ’sitä, mikä profeetta Joelin suulla on ilmoitettu’ (Ap. t. 2:16). Enkeli Moroni lainasi 1 800 vuotta myöhemmin tätä samaa profetiaa ja sanoi, ’ettei tämä ollut vielä täyttynyt mutta täyttyisi pian’ [JS–H 41].” (”Scripture Reading and Revelation”, Ensign, tammikuu 1995, s. 8.)

Sekä Pietari että Moroni sanoivat aivan oikein, että profeetta Joelin esittämällä profetialla oli täyttymys, tarkoitus ja sovellus helluntaipäivään ja myöhempinä aikoina.

  1. Lue Ap. t. 2:22–24, 29–33, 36 ja kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä tärkeitä totuuksia Pietari opetti ja mistä hän todisti?

    2. Mikä kiinnittää eniten huomiotasi Pietarin todistuksessa juutalaisille?

Mieti, mitä Pietari sanoi ja teki, kun häneltä kysyttiin hänen suhdettaan Jeesukseen sinä yönä, jolloin Vapahtaja vangittiin (ks. Luuk. 22:54–62).

Ajattele, kuinka Pietarin sanat ja teot helluntaipäivänä erosivat siitä tilanteesta, jolloin hän kielsi kolmesti tuntevansa Jeesuksen. Minkä arvelet vaikuttaneen tähän muutokseen Pietarissa?

Lue Ap. t. 2:37 ja kiinnitä huomiota siihen, kuinka Pietarin sanat vaikuttivat väkijoukkoon. (Ap. t. 2:36–38 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt löytämään sen helposti.)

Huomaa ilmaus ”tunsivat piston sydämessään” jakeessa Ap. t. 2:37. Sana pisto tarkoittaa tässä sydämen lävistävää tunnetta ja antaa ymmärtää, että ihmiset tunsivat syvää murhetta ja katumusta, koska juutalaiset kansana ja kansakuntana olivat ristiinnaulinneet Herransa Jeesuksen Kristuksen. Pietari ei tarkoittanut, että se ryhmä eri kansakunnista tulleita juutalaisia, jota hän opetti helluntaipäivänä, oli vastuussa Vapahtajan ristiinnaulitsemisesta.

Minkä kysymyksen ihmiset jakeen Ap. t. 2:37 mukaan esittivät? Mieti, kuinka tämä kysymys paljasti, että ihmiset alkoivat kokea sydämenmuutosta.

Lue Ap. t. 2:38–41 ja katso, mitä Pietari kehotti ihmisiä tekemään. Sana kieroutunut tarkoittaa kapinallista, uppiniskaista tai kavalaa.

Kuinka ihmiset jakeen Ap. t. 2:41 mukaan suhtautuivat Pietarin opetuksiin ja kutsuun tehdä parannus ja ottaa kaste?

Kuva
crowd at baptism in river

Monet vastaanottivat totuuden, ja heidät kastettiin.

Lue Ap. t. 2:42–47 ja ota selville, mitä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin uudet käännynnäiset tekivät, kun he olivat ottaneet vastaan totuuden Pyhän Hengen voimalla ja menneet kasteelle.

Kuinka heidän tekonsa osoittivat, että he olivat kokeneet todellisen kääntymyksen?

Ilmaus ”mursivat yhdessä leipää” (Ap. t. 2:42) tarkoittaa osallistumista sakramenttitoimitukseen, ja ”kaikki oli heille yhteistä” (Ap. t. 2:44) tarkoittaa sitä, että pyhät elivät pyhityksen lain mukaan, johon sisältyi se, että he huolehtivat keskuudessaan olevista köyhistä ja tarvitsevista.

Muista, että ennen kuin nämä juutalaiset kuulivat Pietarin sanat ja noudattivat niitä, he eivät olleet hyväksyneet Jeesusta Vapahtajakseen eivätkä olleet noudattaneet Hänen opetuksiaan. Ajattele, kuinka paljon nämä ihmiset olivat muuttuneet.

Yksi periaate, jonka voimme oppia jakeista Ap. t. 2:37–47, on se, että kun otamme vastaan Jumalan sanan Pyhän Hengen voimalla, meidän sydämemme muuttuu ja me koemme kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen.

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Kirjoita, mitä ihminen voi tehdä ottaakseen vastaan Jumalan sanan Pyhän Hengen voimalla.

    2. Esitä seuraava kysymys jollekulle perheenjäsenelle, ystävälle tai naapurille ja kirjoita hänen vastauksensa (voisit kirjoittaa myös oman vastauksesi tähän kysymykseen): Kun olet pyrkinyt oppimaan evankeliumin totuuksia ja elämään niiden mukaan, kuinka Henki on auttanut sinua muuttumaan ja kokemaan kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen?

  2. Pohdi muutaman minuutin ajan syvällisesti, mitä voit tehdä ottaaksesi paremmin vastaan Jumalan sanat ja opetukset Pyhän Hengen voimalla. Mitä nimenomaisia muutoksia voit tehdä, kun pyrit toimimaan saamiesi kehotusten mukaan? Kirjoita ajatuksiasi ja tuntemuksiasi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Aseta tavoite siitä, kuinka aiot tällä viikolla ottaa paremmin vastaan Jumalan sanat ja opetukset Pyhän Hengen voimalla.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Ap. t. 2:36–38

Lue uudelleen Ap. t. 2:38 ja katso, minkä siunauksen Pietari sanoi ihmisten saavan, kun he tekisivät parannuksen synneistään ja ottaisivat kasteen.

Tästä jakeesta me opimme, että kun uskomme Jeesukseen Kristukseen, teemme parannuksen ja otamme kasteen, me olemme valmiita ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan. Kuinka parannus ja kaste valmistavat ihmistä ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan? Mormonin kirjasta me opimme, että me pyhitymme ”ottamalla vastaan Pyhän Hengen” (3. Nefi 27:20) ja että Pyhän Hengen kautta me voimme saada syntiemme anteeksiannon (ks. 2. Nefi 31:17).

  1. Vertaa jakeita Ap. t. 2:36–38 neljänteen uskonkappaleeseen. Etsi jakeista Ap. t. 2:36–38 sanoja ja ilmauksia, jotka havainnollistavat tai opettavat evankeliumin ensimmäisiä periaatteita ja toimituksia. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jakeen Ap. t. 2:38 kunkin sanan alkukirjain (esim. P v: K j o i k k J K n, j…). Opettele sitten kirjoittamiesi kirjainten avulla pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan tämä jae ulkoa. Toista jaetta, kunnes osaat sen ulkoa. Kuvittele, että kutsut jotakuta menemään kasteelle, jotta hän voi päästä osalliseksi Pyhän Hengen lahjasta omassa elämässään.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Ap. t. 2 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta