Kirjasto
Viikko 17, päivä 4: Apostolien teot 3–5


Viikko 17: Päivä 4

Apostolien teot 3–5

Johdanto

Pietari ja Johannes paransivat temppelin portilla miehen, joka oli syntynyt rampana. Sitten Pietari opetti ihmisiä, jotka olivat nähneet tämän miehen parantamisen. Sen seurauksena Sanhedrin vangitutti Pietarin ja Johanneksen ja käski heitä lopettamaan opettamisen Jeesuksen nimessä. Kirkon jäsenet elivät pyhityksen lain mukaan, mutta kaksi heistä kuoli, koska he valehtelivat Pietarille ja Jumalalle. Pietari ja Johannes jatkoivat ihmeiden tekemistä, mikä suututti ylipapit. Heidät vangittiin jälleen ja pantiin vankilaan, mutta enkeli vapautti heidät. Enkeli käski heitä menemään temppeliin saarnaamaan evankeliumia.

Apostolien teot 3:1–11

Pietari parantaa miehen, joka oli syntynyt rampana

Ajattele tilannetta, jolloin olet pyytänyt jotakin tiettyä asiaa (ehkä syntymäpäivä- tai joululahjaksi) mutta saanut sen sijaan jotakin muuta. Kuinka tämä kokemus saattaisi muistuttaa sitä, että pyydämme rukoilemalla siunauksia taivaalliselta Isältä?

Kun tutkit lukua Ap. t. 3, etsi periaate, joka voi auttaa sinua, kun et saa Herralta niitä vastauksia tai siunauksia, joita odotat.

Lue Ap. t. 3:1–3 ja ota selville, kenet Pietari ja Johannes tapasivat temppelin portilla.

Mieti, miltä tuntuisi olla ramman miehen asemessa. Mitkä kokemuksesi mukaan ovat tyypillisiä tapoja, joilla ihmiset saattaisivat suhtautua tämän miehen pyyntöihin saada almuja eli apua kuten rahaa tai ruokaa?

Lue Ap. t. 3:4–7 ja ota selville, mitä Pietari teki tämän miehen hyväksi.

Mikä kiinnittää eniten huomiotasi siinä, mitä Pietari sanoi ja teki?

Kuva
Peter with lame man

Pietari paransi ramman miehen temppelin ulkopuolella.

Lue Ap. t. 3:8 ja pane merkille, mitä tämä mies teki sen jälkeen kun Pietari ”auttoi hänet ylös” (Ap. t. 3:7).

Millä tavoin siunaus, jonka tämä mies sai, oli suurempi kuin ne almut (rahat), joita hän oli alkuun pyytänyt?

Voimme verrata tätä kertomusta omaan elämäämme. Taivaallinen Isä ei kenties vastaa rukouksiimme tavoilla, joita haluamme tai odotamme Häneltä, mutta Hänen vastauksensa ovat meille aina suuremmaksi hyväksi.

Jakeisiin Ap. t. 3:1–8 tallennetusta kertomuksesta käy selkeästi ilmi, että se, mitä tämä mies sai, oli suurempaa kuin mitä hän oli pyytänyt. Muissa tapauksissa ei ehkä kuitenkaan ole yhtä selvää, että se, mitä me saamme, on suurempaa kuin mitä pyydämme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, jolloin Herran vastaus rukouksiisi on ollut erilainen kuin haluamasi vastaus, mutta se on koitunut sinulle suuremmaksi hyväksi.

Kuvittele, että sinä olisit ollut temppelillä niiden ihmisten joukossa, jotka näkivät ramman miehen parantumisen. Temppelin portista sisään astuessasi olisit usein nähnyt ramman miehen kerjäämässä. Sitten yhtenä päivänä olisit nähnyt, kuinka hän parannuttuaan hyppeli ja juoksenteli. Kuinka arvelet oman näkemyksesi Pietarista ja Johanneksesta mahtaneen muuttua nähtyäsi tämän ihmeen?

Lue Ap. t. 3:9–11 ja kiinnitä huomiota siihen, kuinka ihmiset suhtautuivat tämän miehen parantumiseen.

Apostolien teot 3:12–26

Pietari todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja saarnaa parannusta

Lue Ap. t. 3:12–18 ja ota selville, kuinka Pietari selitti ramman miehen parantumisen väkijoukolle. Huomaa, kenelle Pietari antoi kunnian miehen parantumisesta.

Pietarin teoista ja sanoista me opimme, että Jeesuksen Kristuksen palvelijat voivat tehdä ihmeitä uskomalla Hänen nimeensä.

Lue Ap. t. 3:19 ja pane merkille, minkä kutsun Pietari esitti ihmisille. (Ap. t. 3:19–21 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta sinun on helppo löytää se myöhemminkin.)

Pietari antoi toivoa niille, joille hän puhui, opettamalla heille, että heidätkin lopulta puhdistettaisiin uskon kautta Herraan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa.

Huomaa ilmaus ”virvoituksen ajan” jakeessa Ap. t. 3:20. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Tämän määrätyn ajan, tämän virvoituksen ajan, on määrä olla Ihmisen Pojan toisessa tulemisessa, päivänä, jolloin Herra lähettää Kristuksen jälleen maan päälle.

– – Se on aika, jolloin ’maa uudistetaan ja se saa paratiisillisen kirkkautensa’ (UK 10). Se on Jesajan näkemän ’uuden maan’ aika (Jes. 65:17), maan, jolloin jumalattomuus loppuu, jolloin tuhatvuotinen aikakausi alkaa.” (Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1967, s. 43.)

Kuva
The Second Coming

Lue Ap. t. 3:20–21 ja katso, mitä muuta tapahtuisi tänä aikana.

Ilmaus ”siihen aikaan saakka, jolloin kaikki pannaan kohdalleen” jakeessa Ap. t. 3:21 viittaa evankeliumin palauttamiseen myöhempinä aikoina. Jakeista Ap. t. 3:20–21 me opimme, että profeetat kaikkina aikoina ovat ennustaneet evankeliumin palauttamisen myöhempinä aikoina.

Kuten jakeissa Ap. t. 3:22–26 kerrotaan, Pietari todisti, että kuten Mooses, ”samoin ovat muut profeetat, niin Samuel kuin kaikki myöhemmätkin” (Ap. t. 3:24), puhuneet Jeesuksesta Kristuksesta ja varoittaneet Hänen torjumisensa seurauksista (ks. Ap. t. 3:23). Nykyajan ilmoituksessa enkeli Moroni toisti tämän kohdan Joseph Smithille vahvistaen sen, mitä seuraa Jeesuksen Kristuksen torjumisesta (ks. JS–H 41).

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Ap. t. 3:19–21

  1. Kuvittele, että olet lähetyssaarnaaja ja että joku tutkija kysyy: ”Missä kohdassa Raamattua sanotaan, että evankeliumi palautettaisiin viimeisinä aikoina?” Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus tähän kysymykseen käyttämällä kohtaa Ap. t. 3:19–21 ja ainakin yhtä muuta Raamatun kohtaa. Voisit katsoa Pyhien kirjoitusten oppaasta aiheartikkelia ”Evankeliumin palautus”.

Apostolien teot 4–5

Pietari ja Johannes vangitaan ja vapautetaan; Ananias ja Safira valehtelevat Pietarille

Kuva
Peter and John before Sanhedrin

Pietari ja Johannes vangittiin ja vietiin Sanhedrinin eteen.

Jakeissa Ap. t. 4:1–31 ja Ap. t. 5:12–42 kerrotaan seuraavaa: Pietari ja Johannes vangittiin, koska he paransivat ja saarnasivat Jeesuksen Kristuksen nimessä. Pietari julisti rohkeasti evankeliumia Sanhedrinille, joka oli ”juutalainen hallintoelin, korkea neuvosto eli suuri neuvosto ja juutalaisten korkein oikeus niin siviiliasioissa kuin kirkollisissakin asioissa” (PKO, ”Sanhedrin”, scriptures.lds.org/fi). Kun Pietari ja Johannes oli vapautettu, he saarnasivat edelleen Jeesuksen nimessä, ja heidät vangittiin jälleen. Heidät ruoskittiin, heitä kiellettiin puhumasta Jeesuksen Kristuksen nimessä, ja sitten heidät päästettiin vapaiksi. He eivät kuitenkaan lakanneet opettamasta Jeesuksen nimessä.

Mieti seuraavaa tilannetta: Nuori mies valmistautuu palvelemaan lähetystyössä. Hän tietää, että piispa aikoo esittää kysymyksiä hänen kelvollisuudestaan palvella lähetystyössä, ja hän miettii, kertoako piispalle vakavasta synnistä, johon hän on aiemmin syyllistynyt.

Kun tutkit jakeita Ap. t. 4:32–5:11, etsi periaate, joka voi auttaa sinua ymmärtämään, miten välttämätöntä on olla rehellinen Jumalan palvelijoille.

Jakeesta Ap. t. 4:32 me saamme tietää, että Pietarin aikaan pyhät (kirkon jäsenet) elivät pyhityksen lain mukaan, mikä tarkoittaa sitä, että he olivat tehneet Jumalan kanssa liiton, että he jakavat vapaaehtoisesti aineellisen omaisuutensa, jotta kaikkien tarpeet täytettäisiin.

Lue Ap. t. 4:34–35 ja pane merkille, kuinka he pyhittivät omaisuutensa Herralle.

Lue Ap. t. 5:1–2 ja ota selville, mitä eräs pariskunta, Ananias ja Safira, teki rahalla, jonka se sai maatilansa myymisestä.

Mitä sellaista Ananias ja Safira tekivät, mikä oli vakava synti?

Lue Ap. t. 5:3–4 ja katso, mitä Pietari sanoi Ananiaalle.

Kenelle Ananias oli jakeen 4 mukaan viime kädessä valehdellut?

Pietarin vastauksesta me opimme, että jos valehtelemme Jumalan palvelijoille, me valehtelemme Jumalalle.

Lue Ap. t. 5:5–11 ja ota selville, mitä Ananiaalle ja Safiralle tapahtui sen vuoksi, että he rikkoivat liittonsa ja valehtelivat Pietarille ja Jumalalle.

Kuva
President Gordon B. Hinckley

Presidentti Gordon B. Hinckley on opettanut, mitä meille voi seurata siitä, jos valehtelemme Herralle tai Hänen palvelijoilleen: ”Meidän aikanamme eivät epärehellisyydestä tavatut kuole kuten Ananias ja Safira, mutta jotakin heissä kuolee. Omatunto tukehtuu, luonne kuihtuu, itsekunnioitus häviää, vilpittömyys kuolee.” (Ks. ”Me uskomme, että tulee olla vilpitön”, Valkeus, kesäkuu 1993, s. 5.)

  1. Tarkastele uudelleen tilannetta, jossa nuori mies valmistautuu lähetystyöpuhutteluunsa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tälle nuorelle miehelle kirje, jossa selität, mitä hänen tulee tietää valehtelemisesta pappeusjohtajalle.

Pohdi, mitä siunauksia koituu siitä, että olemme täysin rehellisiä Herran palvelijoille.

Ananiaan ja Safiran tapauksesta me opimme, että meidän tulee olla täysin rehellisiä pappeusjohtajillemme. Sen lisäksi meidän tulee olla rehellisiä kaikissa toimissamme muiden kanssa. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että olet rehellinen toimissasi muiden kanssa?

Presidentti Hinckley opetti edelleen: ”Rehellisyyden periaatteen mukaan elävät tietävät Herran siunaavan heitä. Heillä on kallisarvoinen oikeus pitää päänsä pystyssä totuuden auringonpaisteessa ja seistä häpeämättä kenen tahansa edessä. Mutta jos jonkun tämän kirkon jäsenen on oikaistava elämäänsä, aloittakoon hän tästä ja nyt.” (”Me uskomme, että tulee olla vilpitön”, s. 7.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Ap. t. 4–5 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta