Kirjasto
Viikko 19, päivä 3: Apostolien teot 16–17


Viikko 19: Päivä 3

Apostolien teot 16–17

Johdanto

Pyhä Henki johdatti Paavalia ja hänen tovereitaan saarnaamaan evankeliumia Makedoniassa (Pohjois-Kreikassa). Kun Paavali oli karkottanut tietäjähengen orjatytöstä, hänet ja Silas ruoskittiin ja vangittiin. Sinä yönä he vapautuivat ihmeellisesti vankilasta, minkä jälkeen he kastoivat vanginvartijan ja tämän talonväen. Paavali ja Silas opettivat evankeliumia myös Tessalonikassa ja Beroiassa. Vaino näissä kaupungeissa niiden taholta, jotka eivät olleet uskovia, pakotti Paavalin pakenemaan Ateenaan, missä hän Areiopagilla opetti ihmisille, millainen Jumala todella on.

Apostolien teot 16:1–15

Paavali ja hänen toverinsa saarnaavat evankeliumia Makedoniassa

Kehotus viittaa tunteisiin tai vaikutelmiin, joita me saamme Pyhältä Hengeltä sanoa tai tehdä jotakin.

Kuva
President Thomas S. Monson

Presidentti Thomas S. Monson on kertonut kokemuksen, joka hänellä oli, kun hän noudatti kehotusta mennä antamaan pappeuden siunaus eräälle ystävälle sairaalassa. Tämä johti siihen, että hän pelasti ystävänsä hengen. Presidentti Monson on sanonut, että sinä päivänä hän oppi seuraavan asian: ”Älä koskaan, koskaan viivyttele kehotuksen kuullessasi” (”Henki tekee eläväksi”, Valkeus, kesäkuu 1997, s. 6).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: Älä koskaan viivyttele Herralta tulleen kehotuksen noudattamisessa. Kirjoita tämän virkkeen alle, mitä mahdollisia myönteisiä seurauksia on sillä, että jatkuvasti noudattaa Pyhän Hengen kehotuksia.

Kun tutkit lukua Ap. t. 16, etsi periaate, joka voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin, miten tärkeää on noudattaa Pyhän Hengen kehotuksia.

Jakeissa Ap. t. 16:1–5 kerrotaan, että Paavali, Silas ja Timoteus matkasivat useisiin kirkon seurakuntiin ilmoittamaan päätöksistä, joita kirkon johtajat Jerusalemissa olivat tehneet ja jotka vaikuttaisivat koko kirkkoon ja vahvistaisivat kirkon jäseniä uskossa.

Lue Ap. t. 16:6–10 ja ota selville, kuinka Paavali ja hänen toverinsa, joiden joukossa oli luultavasti myös Luukas, tiesivät matkatessaan, minne mennä. Voisit katsoa kolmoissidoksen Raamatun kartasta nro 13, ”Apostoli Paavalin lähetysmatkat”, missä paikoissa Paavali matkasi.

Huomaa jakeesta Ap. t. 16:10, että Paavali ja hänen toverinsa olivat kuuliaisia Hengelle ja noudattivat Paavalin näkemää näkyä ”heti”.

Jakeissa Ap. t. 16:11–13 kerrotaan, että Paavali ja Silas lähtivät Troaksesta ja matkasivat, kunnes he tulivat Filippiin, erääseen kaupunkiin Makedoniassa. Sapatinpäivänä he lähtivät kaupungista rukoilemaan lähelle joenrantaa ja alkoivat puhua siellä koolla olevien naisten kanssa.

Kuva
Lydia, with fabric and dye pot

”Lyydia – – kävi kauppaa purppurakankailla” (Ap. t. 16:14).

Lue Ap. t. 16:14–15 ja pane merkille, kuinka nainen nimeltä Lyydia suhtautui Paavalin opetuksiin. Jakeen 14 ilmaus ”kävi kauppaa purppurakankailla” viittaa siihen, että Lyydia myi kankaita, jotka oli värjätty purppuralla. Purppura oli hyvin kallista, joten tämä luultavasti tarkoittaa, että Lyydia oli rikas ja vaikutusvaltainen nainen. Ilmaus Herra avasi hänen sydämensä tarkoittaa sitä, että hän kiinnitti huomiota eli kuunteli.

Mitkä ilmaukset jakeessa Ap. t. 16:14 osoittavat, että Lyydia oli valmis vastaanottamaan evankeliumin?

Paavalin kokemuksesta me opimme, että kun noudatamme Jumalan meille antamaa ilmoitusta, meidät voidaan johdattaa niiden luokse, jotka ovat valmiita vastaanottamaan evankeliumin.

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat ja merkitse, mitä meidän täytyy hänen mukaansa tehdä, jotta meidät voidaan johdattaa niiden luo, jotka ovat valmiita vastaanottamaan evankeliumin:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Meidän täytyy rukoilla Herralta apua ja ohjausta, niin että voimme olla välineinä Hänen käsissään jonkun sellaisen hyväksi, joka on valmis nyt – jonkun sellaisen, jota Hän haluaisi meidän auttavan tänään. Sitten meidän on oltava valppaita kuulemaan ja tarkkaamaan Hänen Henkensä kehotuksia siitä, kuinka meidän tulisi edetä.

Näitä kehotuksia tulee. Tiedämme lukemattomien henkilökohtaisten todistusten perusteella, että Herra valmistaa omalla tavallaan ja omana aikanaan ihmisiä vastaanottamaan evankeliuminsa. Nämä ihmiset etsivät, ja kun me pyrimme tunnistamaan heidät, Herra vastaa heidän rukouksiinsa vastaamalla meidän rukouksiimme. Hän kehottaa ja ohjaa niitä, jotka haluavat ja jotka etsivät vilpittömästi ohjausta siinä, kuinka, missä, koska ja kenen kanssa heidän tulisi jakaa Hänen evankeliumiaan.” (Ks. ”Evankeliumista kertominen”, Liahona, tammikuu 2002, s. 8–9.)

  1. Pohdi tilannetta, jolloin sinä tai joku tuntemasi henkilö noudatitte Pyhän Hengen kehotuksia ja löysitte jonkun, joka oli valmis vastaanottamaan evankeliumin, tai jolloin joku noudatti Pyhän Hengen kehotuksia löytääkseen sinut, kun olit valmis vastaanottamaan evankeliumin. Kirjoita kokemuksesta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Pyri noudattamaan vanhin Oaksin antamaa neuvoa rukoilemalla Herralta apua ja sitten noudattamalla Hengen kehotuksia kertoa evankeliumista lähipiirissäsi oleville.

Apostolien teot 16:16–40

Paavali ja Silas vangitaan ja sitten vapautetaan

Lue Ap. t. 16:16–18 ja ota selville, mitä Paavali teki kohdattuaan ”orjatytön” (Ap. t. 16:16) eli palvelustytön, jossa oli paha henki. Ennustaminen (ks. Ap. t. 16:16) on ”mikä tahansa taikauskoinen menetelmä, jolla pyritään saamaan selville tulevien tapahtumien kulku. Näitä käytäntöjä on esiintynyt kaikkien kansojen keskuudessa ja kaikkina aikoina. Pyhissä kirjoituksissa ne tuomitaan toistuvasti.” (Bible Dictionary, ”Divination”.)

Lue Ap. t. 16:19–21 ja pane merkille, kuinka palvelustytön isännät suhtautuivat Paavalin toimiin.

Miksi he jakeen Ap. t. 16:19 mukaan olivat harmissaan?

Jakeissa Ap. t. 16:22–24 kerrotaan, että väkijoukko ja paikalliset hallitusmiehet käskivät ruoskia Paavalin ja Silaksen ja teljetä heidät vankilaan.

  1. Jäljennä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava taulukko. Lue taulukossa olevat pyhien kirjoitusten kohdat ja piirrä omaan taulukkoosi yksinkertainen kuva siitä, mitä kussakin kohdassa kuvaillaan.

    Ap. t. 16:25


    Ap. t. 16:26


    Ap. t. 16:27–28


    Ap. t. 16:29–30


    Ap. t. 16:31–32


    Ap. t. 16:33–34


Huomaa jakeesta Ap. t. 16:31, kuinka Paavali ja Silas vastasivat vanginvartijan kysymykseen: ”Mitä minun on tehtävä, että pelastuisin?” (Ap. t. 16:30.) Mitä vanginvartija sitten teki osoittaakseen uskonsa Jeesukseen Kristukseen?

Paavalin opetuksista vanginvartijalle me opimme, että pelastus edellyttää uskoa Jeesukseen Kristukseen, ja me tuomme julki uskomme Häneen ottamalla kasteen.

Pelastus tarkoittaa pelastumista ”sekä fyysisestä että hengellisestä kuolemasta” (PKO, ”Pelastus”, scriptures.lds.org/fi). Kuinka se, että meidät kastetaan, osoittaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen?

Millä muilla tavoin kasteen lisäksi me voimme osoittaa uskovamme Jeesukseen Kristukseen?

Jakeissa Ap. t. 16:35–40 kerrotaan, että hallitusmiehet lähettivät vanginvartijalle sanan päästää Paavali ja Silas menemään. Paavali kieltäytyi lähtemästä, koska hän tunsi oikeutensa Rooman kansalaisena ja tiesi, että häntä oli kohdeltu epäoikeudenmukaisesti. Oli laitonta ruoskia Rooman kansalainen ilman oikeudenkäyntiä. Kun hallitusmiehet saivat tietää, että Paavali ja Silas olivat roomalaisia, he säikähtivät. Hallitusmiehet tulivat vankilaan, päästivät Paavalin ja Silaksen vapaaksi ja pyysivät näitä lähtemään kaupungista.

Apostolien teot 17:1–15

Jotkut juutalaiset Tessalonikassa yrittävät estää Paavalia saarnaamasta evankeliumia

Mieti, minkä neuvon antaisit seuraavissa tilanteissa oleville henkilöille:

  • Nuori mies, joka on kirkon jäsen, kuuntelee, kun kahdentoista apostolin koorumin jäsen puhuu avioliiton ja perheen tärkeydestä taivaallisen Isän suunnitelmassa. Jotkut nuoren miehen ystävistä ilmaisevat olevansa eri mieltä apostolin opetusten kanssa. Nuori mies haluaa tietää itse, ovatko apostolin opetukset totta.

  • Nuori nainen asettaa kyseenalaiseksi lepopäivän pyhittämisen tärkeyden. Useimmat hänen ystävistään menevät sunnuntaisin yhdessä ostoksille, ulos syömään tai elokuviin. Hänen äitinsä selittää siunauksia, joita voi saada kunnioittamalla Herraa sunnuntaina, mutta nuoren naisen on silti vaikea uskoa, että lepopäivän pyhittäminen on tärkeää.

Kun tutkit lukua Ap. t. 17, etsi periaatteita, jotka auttavat sinua tietämään itse, että ne sanomat, joita saamme Herran palvelijoilta, ovat totta.

Jakeessa Ap. t. 17:1 kerrotaan, että Paavali ja Silas matkasivat Tessalonikaan, missä he opettivat juutalaisessa synagogassa.

Lue Ap. t. 17:2–3 ja katso, mitä Paavali käytti opettaakseen juutalaisille, että Jeesus on Kristus, Messias.

Paavali käytti pyhien kirjoitusten kohtia tukena todistukselleen siitä, että Jeesus on Kristus.

Lue Ap. t. 17:4–5 ja kiinnitä huomiota siihen, kuinka Tessalonikan asukkaat suhtautuivat Paavalin opetuksiin.

Jakeissa Ap. t. 17:6–9 kerrotaan, että joukko epäuskoisia yritti löytää Paavalin ja Silaksen, mutta kun heitä ei löytynyt, joukkio otti joitakin uskovia ja vei nämä Tessalonikan viranomaisten luo ja väitti, että Paavalin opetukset uhkasivat keisarin valtaa.

Lue Ap. t. 17:10–12 ja katso, minne Paavali ja Silas pakenivat ja kuinka juutalaiset siellä suhtautuivat Paavalin opetuksiin.

Voisit merkitä jakeeseen Ap. t. 17:11, mitä sellaista ihmiset tekivät, mikä sai heidät uskomaan Paavalin opetuksiin. Täydennä sitten seuraava yhtälö merkitsemilläsi toimilla:

__________________________ + _____________________________ = Usko

Jotta ymmärtäisit paremmin, mitä tarkoittaa se, että ”ottaa sanan halukkaasti vastaan” (ks. Ap. t. 17:11), kuvittele, miltä näyttää, kun joku on valmiina ottamaan pallon kiinni. Kuvittele sitten, miltä saattaisi näyttää se, että joku ei ole valmiina ottamaan palloa kiinni. Miltä saattaisi näyttää se, kun joku on valmis vastaanottamaan Jumalan palvelijoiden sanat? Miltä saattaisi näyttää se, että joku ei ole valmis vastaanottamaan Jumalan palvelijoiden sanoja?

Henkilö, joka ottaa sanan halukkaasti vastaan, on nöyrä, kärsivällinen ja halukas noudattamaan Herran tahtoa, kun hän saa sen selville (ks. Moosia 3:19).

Jakeista Ap. t. 17:10–12 me opimme, että jos otamme halukkaasti vastaan Jumalan palvelijoiden sanat ja tutkimme päivittäin pyhiä kirjoituksia, niin uskomme heidän sanoihinsa vahvistuu.

  1. Tarkastele tämän osuuden alussa kuvailtuja tilanteita ja kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka tämä periaate saattaisi auttaa näiden tilanteiden ihmisiä?

    2. Millä tavoin halukkuus oppia voi edistää kykyämme uskoa totuus?

    3. Millä tavoin päivittäinen pyhien kirjoitusten tutkiminen voi vaikuttaa kykyymme uskoa totuus?

Mieti tilanteita, jolloin olet huomannut tämän periaatteen olevan totta. Voisit kertoa kokemuksistasi ystävälle tai perheenjäsenelle.

Jakeissa Ap. t. 17:13–15 kerrotaan, että kun juutalaiset Tessalonikassa kuulivat, että Paavali saarnasi Beroiassa, he menivät villitsemään Beroian asukkaita. Paavalin oli jälleen paettava, joten hän matkasi Ateenaan.

Apostolien teot 17:16–34

Paavali saarnaa Areiopagilla

Kuva
Paul teaching

Paavali opetti Areiopagilla.

Jakeissa Ap. t. 17:16–34 kerrotaan, että Ateenassa Paavali huomasi alttarin, jossa oli kirjoitus: ”Tuntemattomalle jumalalle” (Ap. t. 17:23). Silloin Paavali opetti ateenalaisille, millainen on todellinen Jumala – taivaallinen Isä, jota he eivät tunteneet.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Ap. t. 16–17 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta