Kirjasto
Viikko 20, päivä 1: Apostolien teot 20–22


Viikko 20: Päivä 1

Apostolien teot 20–22

Johdanto

Paavali saarnasi evankeliumia Vähässä-Aasiassa (nykyisessä Turkissa), ja ollessaan Efesoksen lähellä olevassa kaupungissa Miletoksessa hän varoitti tulevasta luopumuksesta ja kannusti pappeusjohtajia kohottamaan kirkon jäseniä. Sitten hän matkusti Jerusalemiin, jossa häntä vainottiin ja hänet vangittiin. Seistessään Antonian linnoituksen portailla (linnoituksessa oli roomalaisten joukkojen kasarmi) Paavali kertoi, kuinka hän koki kääntymyksen.

Apostolien teot 20–21

Paavali palvelee Vähässä-Aasiassa ja matkustaa Jerusalemiin, jossa hänet ruoskitaan ja vangitaan

Ajattele tilannetta, jolloin sinun oli jätettävä useaksi päiväksi, viikoksi tai kuukaudeksi perheesi, ystäväsi tai muita ihmisiä, joista välität.

  • Millaisia tuntemuksia sinulla tai niillä, joiden kanssa olit, oli ennen lähtöäsi?

  • Mitä sanoitte toisillenne ennen kuin erositte?

Kolmannella lähetysmatkallaan Paavali oleskeli Makedoniassa, Kreikassa ja Vähässä-Aasiassa (ks. kolmoissidoksen Raamatun kartta nro 13, ”Apostoli Paavalin lähetysmatkat”). Tällä matkalla hän tunsi innoitusta palata Jerusalemiin. Matkatessaan hän pysähtyi matkan varrella saarnaamaan kirkon jäsenille ja hyvästelemään heidät. Troaksesta lähtemistä edeltävänä iltana Paavali puhui pyhien kanssa yöhön saakka.

Lue Ap. t. 20:9–12 ja ota selville, mitä tapahtui nuorelle miehelle nimeltä Eutykos, kun hän nukahti Paavalin saarnan aikana. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä Paavali teki osoittaakseen rakkautta ja huolenpitoa Eutykosta kohtaan.

Millä tavoin Paavalin teot olivat samanlaisia kuin Vapahtajan teot Hänen palvelutyönsä aikana?

Kolmannella lähetysmatkallaan Paavali vietti Efesoksessa noin kolme vuotta työskennellen siellä olevien ihmisten keskuudessa. Jakeissa Ap. t. 20:13–17 kerrotaan, että matkallaan Jerusalemiin Paavali pysähtyi aivan Efesoksen lähellä Miletoksessa ja lähetti sanan Efesoksen kirkon johtohenkilöille tulla tapaamaan häntä.

Lue Ap. t. 20:18–23 ja katso, mitä Paavali selitti palvelutehtävästään.

Paavali sanoi, ettei hän ”ole vaiennut mistään sellaisesta, mikä on teille [eli niille, joita hän oli opettanut,] hyödyksi” (Ap. t. 20:20). Huomaa jakeesta Ap. t. 20:21, kuinka Paavali opetti sitä, mikä oli eniten hyödyksi – hän todisti, että jokaisen täytyi tehdä parannus ja uskoa Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.

Jakeiden 22–23 mukaan Paavali oli halukas kohtaamaan kaikki ahdingot, jotka odottivat häntä Jerusalemissa. Paavali oli erityisen altis vaaroille Jerusalemissa, missä juutalaisjohtajat pitivät häntä petturina, koska hän pyrki saarnaamaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Yksi syy siihen, miksi Paavali oli halukas menemään Jerusalemiin, oli kuitenkin se, että Herran Henki oli ohjannut häntä tekemään niin.

Lue Ap. t. 20:24–27 ja pane merkille, mitä Paavali sanoi olevansa valmis tekemään Herran palvelijana. Voisit merkitä hänen sanansa jakeessa 24.

Jakeista Ap. t. 20:24–27 me opimme, että todelliset Herran palvelijat suorittavat uskollisesti velvollisuutensa ja niin tehdessään he tuntevat iloa. Voisit kirjoittaa tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Pohdi, mitä sinulle tarkoittaa se, että annat kaikkesi Jumalan palvelukseen.

Kuinka voit soveltaa tätä periaatetta omaan elämääsi?

  1. Ajattele omassa elämässäsi tai jonkun tuntemasi henkilön elämässä jotakin tilannetta, jolloin sinä tai tämä joku muu päätitte palvella Herraa kaikesta tarmostanne ja voimastanne ja koitte suurta iloa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi lyhyt kuvaus tästä kokemuksesta ja siitä, mitä ehkä opit siitä.

Paavali kävi kirkon johtohenkilöiden luona Efesoksessa viimeisen kerran ennen lähtöään Jerusalemiin. Jos sinä olisit Paavalin asemessa ja tietäisit, ettet näkisi enää kirkon johtajia, minkä neuvon antaisit heille ennen kuin lähtisit?

Lue Ap. t. 20:28–31 ja etsi Paavalin varoituksia näille kirkon johtajille.

Paavali käytti susia vertauskuvana uskottomista kirkon jäsenistä ja ihmisistä, jotka pettäisivät uskollisia kirkon jäseniä.

Paavali muistutti kirkon johtajille, että ”autuaampi on antaa kuin ottaa” (Ap. t. 20:35), ja rukoiltuaan heidän kanssaan hän jätti jäähyväiset ja aloitti matkansa Jerusalemiin (ks. Ap. t. 20:36–38).

Jakeissa Ap. t. 21:1–10 kerrotaan, että Paavali jatkoi matkaansa kohti Jerusalemia ja pysähtyi matkan varrella eri paikoissa voidakseen olla kirkon jäsenten kanssa. Kun Paavali pysähtyi Tyroksen kaupunkiin, jotkut opetuslapset – ilmeisesti huolissaan hänen turvallisuudestaan – neuvoivat häntä olemaan menemättä Jerusalemiin (ks. Ap. t. 21:4).

Kesareassa profeetta nimeltä Agabos profetoi siitä, mitä Paavalille tapahtuisi Jerusalemissa.

Lue Ap. t. 21:11 ja katso, mitä Agabos profetoi tapahtuvan Paavalille Jerusalemissa.

Lue Ap. t. 21:12–14 ja pane merkille, kuinka Paavali ja hänen toverinsa suhtautuivat tähän profetiaan.

Mikä kiinnittää huomiotasi Paavalin vastauksessa?

Kaikkia Herran palvelijoita ei pyydetä uhraamaan henkeään. Kuitenkin Herran tosi palvelijat ovat valmiita tekemään Jumalan tahdon, mitä se sitten heiltä vaatiikin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millaisia uhrauksia sinua saatettaisiin pyytää tekemään Herran palvelijana?

    2. Milloin sinä olet ollut valmis tekemään Herran tahdon riippumatta siitä, mitä se sinulta vaatii? Miksi olet ollut halukas tekemään sen?

Jakeissa Ap. t. 21:17–40 kerrotaan, että Paavali saapui Jerusalemiin ja antoi selostuksen lähetystyöponnisteluistaan paikallisille kirkon johtajille. Paavali meni temppeliin, ja kun ryhmä juutalaisia, jotka tunsivat Paavalin hänen lähetysmatkoiltaan, näki hänet, he julistivat, että Paavali oli väärä opettaja, joka opetti vastoin Mooseksen lakia ja toi laittomasti pakanoita temppeliin. Tämän syytöksen vuoksi väkijoukko raastoi Paavalin pois temppelistä ja alkoi lyödä häntä. Roomalaiset sotilaat puuttuivat tilanteeseen ja kantoivat hänet pois viedäkseen hänet oikeuteen, ja Paavali kysyi sotilailta, saisiko hän puhua kansalle.

Apostolien teot 22

Paavali kertoo kääntymyksestään ja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta

Kääntymys tarkoittaa muuttumista. Ajattele, kuinka vesi voidaan muuttaa niin, että sitä voidaan käyttää eri tarkoituksiin. (Esimerkiksi vesi voidaan muuttaa jääksi tai höyryksi.) Pohdi, millaisia muutoksia kääntymys evankeliumiin tuo mukanaan.

Lue Ap. t. 22:1–5 ja ota selville, kuinka Paavali kuvasi itseään, kun hän puhui juutalaisille erään linnoituksen portailla Jerusalemissa.

Lue kohta Ap. t. 22:6–21, jossa Paavali kertoo kääntymyksestään. Yhdistä sitten seuraavat kysymykset oikeisiin vastauksiinsa laittamalla oikean vastauksen kirjain kysymyksen vieressä olevalle tyhjälle viivalle. (Kun olet valmis, tarkista vastauksesi oppiaiheen lopusta.)

Paavalin kääntymys

  • a. Hänen piti mennä Damaskokseen.

  • b. Hän kohtasi Ananiaan, vanhurskaan miehen, ja sai takaisin näkönsä.

  • c. Hän otti kasteen, ja hän huusi avuksi Herran nimeä.

  • d. Hänet kutsuttiin olemaan Jeesuksen Kristuksen todistaja.

  • e. Hän näki valon, kuuli Jeesuksen Kristuksen äänen ja näki Hänet näyssä.

Paavali kuunteli ja noudatti Jeesuksen Kristuksen sanoja sekä alkoi muuttua. Kohdassa Gal. 1:17–18 kerrotaan, että tämän suurenmoisen näkynsä jälkeen Paavali oli kolme vuotta Arabiassa, mikä on varmasti ollut hyvää aikaa hengelliselle valmistautumiselle ja kasvulle, ennen kuin hän palasi Damaskokseen ja sitten meni Jerusalemiin tapaamaan Pietaria.

Ajattele, kuinka perinpohjaisesti Paavalin elämä muuttui sen seurauksena, että hän koki kääntymyksen Vapahtajaan. Paavalin kääntymys opettaa meille, että kun noudatamme Jeesuksen Kristuksen sanoja, me voimme kokea täydellisen kääntymyksen.

Sisar Bonnie L. Oscarson, Nuorten Naisten ylijohtaja, on selittänyt, kuinka meidän kuuliaisuutemme Kristuksen sanoja kohtaan liittyy todelliseen kääntymykseen:

Kuva
Bonnie L. Oscarson

”Todellinen kääntymys on enemmän kuin vain sitä, että on tieto evankeliumin periaatteista, ja se merkitsee jopa enemmän kuin vain sitä, että saa todistuksen niistä periaatteista. On mahdollista, että on todistus evankeliumista ilman että elää sen mukaan. Todellinen kääntymys tarkoittaa sitä, että me toimimme sen mukaan, mihin uskomme, ja annamme sen saada aikaan ’voimallisen muutoksen meissä eli meidän sydämissämme’ [Moosia 5:2]. – –

Kääntymystä tapahtuu, kun uutterasti pidämme rukouksemme, tutkimme pyhiä kirjoituksiamme, käymme kirkossa ja olemme kelvollisia osallistumaan temppelitoimituksiin. Kääntymys tulee, kun toimimme niiden vanhurskaiden periaatteiden mukaisesti, joita opimme kotona ja luokissa. Kääntymys tulee, kun elämme puhdasta ja hyveellistä elämää ja nautimme Pyhän Hengen kumppanuudesta. Kääntymys tulee, kun ymmärrämme Jeesuksen Kristuksen sovituksen, tunnustamme Hänet Vapahtajaksemme ja Lunastajaksemme sekä sallimme sovituksen astua voimaan elämässämme.” (”Kokekaa kääntymys”, Liahona, marraskuu 2013, s. 76–78.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi itsellesi kirje siitä, mitä voit tehdä kokeaksesi todellisen kääntymyksen Vapahtajaan.

Kuva
Paul being bound

Roomalaiset sitoivat Paavalin.

Jakeissa Ap. t. 22:22–30 kerrotaan, että kun Paavali oli kertonut kääntymyksestään, hänen kuulijansa julistivat, että hänet pitäisi surmata. Paavali vietiin Jerusalemissa olevan Rooman sotaväen komentajan eteen, joka päätti, että Paavali pitäisi ruoskia – menettely, jota yleensä käytetään rikollisten nöyryyttämiseksi ja tiedon hankkimiseksi heiltä. Mutta kun Rooman viranomaiset saivat tietää, että Paavali oli Rooman kansalainen, he päättivät olla ruoskimatta häntä ja sen sijaan viedä hänet juutalaisten suuren neuvoston, Sanhedrinin, eteen. Oli Rooman lain vastaista sitoa tai ruoskia Rooman kansalainen, jota ei ollut tuomittu (ks. Ap. t. 22:25).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Ap. t. 20–22 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

  • Yhdistämistehtävän vastaukset: 1) e, 2) a, 3) b, 4) d, 5) c.

Tulosta