Kirjasto
Viikko 20, päivä 2: Apostolien teot 23–28


Viikko 20: Päivä 2

Apostolien teot 23–28

Johdanto

Kun Paavali oli vangittu Jerusalemissa, hänet vietiin Kesareaan, missä hän puolustautui valheellisia syytöksiä vastaan useiden roomalaisten johtajien edessä. Hän kertoi kääntymyksestään ja todisti Jeesuksesta Kristuksesta. Matkatessaan vankina Roomaan Paavali haaksirikkoutui eräälle saarelle. Siellä häntä puri myrkkykäärme mutta hän ei vahingoittunut, ja hän paransi monia sairaita. Viimein Paavali vietiin Roomaan. Siellä hän eli kaksi vuotta vankina suljettuna erääseen taloon, ja hän opetti ja todisti Jeesuksesta Kristuksesta.

Apostolien teot 23–26

Paavalia vainotaan, hänet vangitaan ja häntä kuulustellaan kuningas Agrippan edessä

Kuva
diagram, path toward and turning away from Jesus Christ

Mitä siunauksia olet saanut noudattamalla Jumalan käskyjä ja opetuksia?

Mikä saattaisi johtaa siihen, että joku kääntyy pois Jumalasta ja lakkaa elämästä Hänen käskyjensä ja opetustensa mukaan?

Pohdi, mitä voi seurata, kun ihmiset kääntyvät pois Jumalasta ja etääntyvät Hänestä.

Kun tutkit lukuja Ap. t. 23–26, etsi totuuksia, jotka auttavat sinua, kun huomaat etääntyneesi Jumalasta ja Hänen siunauksistaan.

Muista, että Paavali oli vangittu temppelin ulkopuolella Jerusalemissa ja viety juutalaisjohtajien eteen (ks. Ap. t. 21:30–33; 22:23–30). Luvuissa Ap. t. 23–25 kerrotaan siitä, kun Paavali tapasi juutalaisjohtajat ja kun hän oli vankilassa. Kun Paavali oli vankilassa, Herra tuli lohduttamaan ja rauhoittamaan häntä (ks. Ap. t. 23:11). Roomalainen komentaja, joka oli vanginnut Paavalin, lähetti hänet Kesareaan estääkseen sen, että juutalaisjoukko surmaisi hänet. Siellä Paavali julisti viattomuuttaan Rooman maaherran Felixin edessä. Vaikka Felix oli vakuuttunut Paavalin viattomuudesta, hän piti Paavalia edelleen kaksi vuotta vankina suljettuna erääseen taloon. Felixin tilalle Juudean roomalaiseksi maaherraksi tuli Festus. Kuningas Herodes Agrippa, joka hallitsi Galileanjärven koillispuolella olevaa aluetta, kävi Festuksen luona ja halusi kuulla Paavalin tapauksesta. Silloin Paavali tuotiin kuningas Agrippan eteen.

Lue Ap. t. 26:4–11 ja ota selville, kuinka Paavali kuvaili menneisyyttään kuningas Agrippalle.

Kuten jakeissa Ap. t. 26:12–16 kerrotaan, Paavali kertoi jälleen siitä, kun hän näki näyssä Vapahtajan ollessaan matkalla Damaskokseen.

Lue Ap t. 26:16–18 ja katso, minkä tehtävän Herra antoi Paavalille. Sana paikka, kuten sitä käytetään jakeessa 18, viittaa pääsemiseen Jumalan selestiseen valtakuntaan.

Mieti seuraavia kysymyksiä: Mikä mielestäsi on avuksi ihmisen silmien hengellisessä avaamisessa? Mikä voi auttaa jotakuta kääntymään pois pimeydestä kohti valoa ja Jumalan käskyjä ja siunauksia?

Lue Ap. t. 26:19–23 ja pane merkille, mitä Paavali sanoi opettaneensa sekä juutalaisille että pakanoille, että näiden täytyy tehdä saadakseen jakeessa 18 mainitut siunaukset.

Mitä Paavali oli jakeen 20 mukaan opettanut sekä juutalaisia että pakanoita tekemään?

Yksi totuus, jonka voimme oppia näistä jakeista, on se, että jos teemme parannuksen ja käännymme Jumalan puoleen, me voimme voittaa Saatanan voiman elämässämme, saada syntimme anteeksi ja tulla kelvollisiksi selestiseen valtakuntaan. Voisit kirjoittaa tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi kohdan Ap. t. 26:18–20 viereen.

Jotta sinun on helpompi ymmärtää tämä periaate, lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Neil L. Andersen

”Kun teemme syntiä, käännymme pois Jumalasta. Kun teemme parannuksen, käännymme takaisin kohti Jumalaa.

Kutsu tehdä parannus on harvoin lausuttu nuhteena, vaan ennemminkin rakastavana pyyntönä kääntyä ympäri ja ’kääntyä takaisin’ Jumalaa kohti [ks. He. 7:17]. Se on rakastavan Isän ja Hänen Ainosyntyisen Poikansa kehotus olla jotakin enemmän kuin mitä olemme, kurottaa kohti korkeampaa elämäntapaa, muuttua ja tuntea iloa käskyjen pitämisestä.” (”Tehkää parannus, jotta minä voin parantaa teidät”, Liahona, marraskuu 2009, s. 40.)

Kuva
diagram, path away from and returning to Jesus Christ
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä me voimme – sen pohjalta, mitä olet oppinut Paavalilta ja vanhin Andersenilta – saavuttaa, kun teemme parannuksen ja käännymme takaisin kohti taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta?

Kun jatkat luvun Ap. t. 26 tutkimista, pane merkille, mikä esti Festusta ja kuningas Agrippaa tekemästä parannusta, kääntymästä Jumalan puoleen ja kokemasta kääntymystä Jeesukseen Kristukseen.

Lue Ap. t. 26:24–29 ja katso, kuinka Festus ja kuningas Agrippa kumpikin suhtautuivat Paavalin opetuksiin ja todistukseen Vapahtajasta. Kirjoita alla olevaan taulukkoon ilmauksia, jotka kuvailevat heidän suhtautumistaan Paavalin opetuksiin:

Suhtautumistavat Paavalin opetuksiin

Festus

Kuningas Agrippa

Huomaa, ettei Festus uskonut Paavalin opetuksia. Kuningas Agrippa uskoi profeettojen sanat muttei halunnut täysin sitoutua tulemaan kristityksi.

Kuva
Paul and King Agrippa

Paavali kuningas Agrippan edessä

Yksi totuus, jonka opimme Festukselta ja kuningas Agrippalta, on se, että kokeaksemme kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen meidän täytyy päättää uskoa evankeliumiin ja sitoutua täysin elämään sen mukaan.

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraava kertomus ja pane merkille, mitä hän opetti sitoutumisesta:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Kaksi nuorta veljestä seisoi eräällä pienellä jyrkästi viettävällä rantakalliolla, josta oli näköala kirkasvetiselle siniselle järvelle. Se oli suosittu uimahyppypaikka, ja veljekset olivat usein puhuneet hyppäämisestä – he olivat nähneet muidenkin tekevän niin.

Vaikka he kumpikin halusivat hypätä, kumpikaan ei halunnut hypätä ensimmäisenä. Rantakallio ei ollut kovinkaan korkea, mutta näiden kahden nuoren pojan silmissä etäisyys tuntui aina kasvavan, kun he alkoivat kumartua eteenpäin – ja heti heidän rohkeutensa petti.

Lopulta toinen veljeksistä asetti toisen jalan kallion reunalle ja lähti päättäväisenä eteenpäin. Silloin hänen veljensä kuiskasi: ’Ehkä meidän pitäisi odottaa ensi kesään.’

Toinen veljeksistä oli kuitenkin jo menossa vauhdilla eteenpäin. ’Veli’, hän vastasi, ’minä olen sitoutunut!’

Hän molskahti veteen ja kohosi nopeasti pintaan huutaen voitonriemuisena. Toinen veli seurasi heti perässä. Jälkeenpäin he kumpikin nauroivat ensimmäisenä hypänneen viimeisille sanoille ennen molskahdusta veteen: ’Veli, minä olen sitoutunut.’

Sitoutuminen muistuttaa vähän veteen hyppäämistä. Joko on sitoutunut tai ei ole. Joko menee eteenpäin tai pysyy paikallaan. Ei ole mitään välimuotoa. Meidän kirkon jäsenten on kysyttävä itseltämme: ’Hyppäänkö veteen vai seisonko vain reunalla? Astunko eteenpäin vai kokeilenko pelkästään varpaillani veden lämpötilaa?’ – –

Ne, jotka ovat vain jollakin tavoin sitoutuneita, voivat odottaa vain jollakin tavoin saavansa todistuksen, ilon ja rauhan siunauksia. Taivaan ikkunat saattavat olla heille vain jollakin tavoin avoinna. – –

Tavallaan jokainen meistä seisoo ratkaisutilanteessa katsoen veteen. Rukoilen, että meillä on uskoa, että kuljemme eteenpäin, kohtaamme pelkomme ja epäilyksemme rohkeina ja sanomme itsellemme: ’Minä olen sitoutunut!’” (”Veli, minä olen sitoutunut”, Liahona, heinäkuu 2011, s. 4–5.)

Miksi presidentti Uchtdorfin mukaan on tärkeää olla täysin sitoutunut eikä vain ”jollakin tavoin” sitoutunut elämään evankeliumin mukaan?

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jompikumpi tai kumpikin seuraavista tehtävistä:

    1. Kirjoita, kuinka sitoumuksesi elää evankeliumin jonkin käskyn tai periaatteen mukaan on vahvistanut kääntymystäsi Jeesukseen Kristukseen.

    2. Laadi luettelo käskyistä tai evankeliumin periaatteista, joiden mukaan tunnet olevasi täysin sitoutunut elämään. Mieti mahdollisia evankeliumin periaatteita, joiden mukaan tunnet olevasi sitoutunut elämään ”jollakin tavoin” mutta et täysin. Kirjoita tavoite siitä, mitä voit tehdä lisätäksesi ymmärrystäsi ja sitoutumistasi yhteen näistä periaatteista.

Rukoile apua, kun pyrit kokemaan todellisen kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen elämällä täydemmin Hänen evankeliuminsa mukaan.

Jakeissa Ap. t. 26:30–32 kerrotaan, että Festus ja kuningas Agrippa pitivät Paavalia syyttömänä ja olisivat vapauttaneet hänet, mutta koska Paavali oli vedonnut tapauksessaan keisariin, heidän oli lähetettävä hänet Roomaan.

Apostolien teot 27–28

Paavali viedään Roomaan, missä hän opettaa ja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta

Kuva
tornado

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on käyttänyt elämän haasteista ja koettelemuksista nimitystä ”hengelliset pyörretuulet” (ks. ”Hengellisiä pyörretuulia”, Liahona, toukokuu 2014, s. 18–21).

Pohdi esimerkkejä koettelemuksista ja vaikeuksista, joita voi verrata pyörretuuliin ihmisen elämässä.

Kun tutkit lukuja Ap. t. 27–28, etsi periaate, joka voi auttaa sinua uskollisemmin kestämään kohtaamiasi hengellisiä pyörretuulia.

Luvussa Ap. t. 27 kerrotaan, kuinka Paavalia vietiin talvikuukausina meritse kohti Roomaa. Myrskyssä laiva miltei tuhoutui, ja Paavali ja kaikki laivalla olleet haaksirikkoutuivat Maltan saarelle (ks. kolmoissidoksen Raamatun kartta nro 13, ”Apostoli Paavalin lähetysmatkat”).

  1. Lue Ap. t. 28:1–10 ja Ap. t. 28:16–24 ja ota selville, mitä Paavali koki saarella ja Roomassa. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kummastakin lukualueesta kuva ja kirjoita uutisotsikko, joka tiivistää kyseisessä lukualueessa kuvatut tapahtumat.

Mieti koettelemuksia, joita Paavali koki ja jotka ovat tallennettuina luvuissa Ap. t. 23–28: hänet vangittiin väärin perustein, hän haaksirikkoutui, myrkkykäärme puri häntä ja hänet vietiin Roomaan, jossa hänet suljettiin vankina erääseen taloon.

Lue Ap. t. 28:30–31 ja pane merkille, mitä Paavali pystyi tekemään Roomassa, vaikka hänet olikin suljettu vankina erääseen taloon.

Mitä Paavali teki osoittaakseen, että hän pysyi uskollisena Jumalalle kohtaamistaan koettelemuksista huolimatta?

Mitä hyvää seurasi Paavalin kohtaamista koettelemuksista merellä, haaksirikossa ja vankeudessa Roomassa?

Yksi periaate, jonka voimme oppia Paavalin kokemuksista, on se, että jos olemme uskollisia, Jumala voi auttaa meitä kääntämään koettelemuksemme siunauksiksi itsellemme ja muille.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä ovat esimerkkejä siitä, kuinka Jumala voi auttaa ihmisiä kääntämään koettelemukset siunauksiksi heille itselleen ja muille?

    2. Milloin Jumala on auttanut sinua tai jotakuta, jonka tunnet, kääntämään koettelemuksen siunaukseksi itsellesi tai muille?

Päätä noudattaa Paavalin esimerkkiä ja pysyä uskollisena, kun kohtaat koettelemuksia, jotta Jumala voi auttaa sinua kääntämään nuo koettelemukset siunaukseksi itsellesi ja muille.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Ap. t. 23–28 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta