Kirjasto
Viikko 24, päivä 3: Kirje galatalaisille


Viikko 24: Päivä 3

Kirje galatalaisille

Johdanto

Apostoli Paavali nuhteli galatalaisia pyhiä siitä, että nämä seurasivat vääriä opetuksia, ja hän nuhteli vääriä opettajia, jotka johtivat heitä harhaan. Lisäksi hän opetti, että aivan kuten Abrahamista tuli Jumalan perillinen, samoin galatalaisista pyhistä voisi tulla Jumalan perillisiä, kun he uskoisivat Jeesukseen Kristukseen ja seuraisivat Häntä, sen sijaan että he noudattaisivat Mooseksen lain rituaalisia vaatimuksia.

Kirje galatalaisille 1–2

Paavali nuhtelee pyhiä siitä, että nämä seuraavat vääriä opettajia, ja kannustaa heitä palaamaan evankeliumin piiriin

Kuvittele, että joku sisaruksistasi tai ystävistäsi on kertonut sinulle, ettei hän ole enää varma siitä, että kirkon opetukset ovat totta. Sen seurauksena hän on lakannut käymästä kirkossa eikä elä enää evankeliumin mukaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä sanoisit sisaruksellesi tai ystävällesi auttaaksesi häntä jälleen uskomaan kirkon opetuksiin.

Kun tutkit lukua Gal. 1 ja saat tietoa siitä, miksi Galatian pyhät olivat luopumassa pois tosi evankeliumista, pane merkille totuus, joka voi auttaa sisarustasi tai ystävääsi saamaan uskonsa takaisin.

Galatia oli keskisen Vähä-Aasian pohjoispuolen alue, johon kuului monia kaupunkeja, joissa apostoli Paavali kävi toisella ja kolmannella lähetysmatkallaan (ks. Ap. t. 16:6; 18:23; ks. myös kolmoissidoksen Raamatun kartta nro 13, ”Apostoli Paavalin lähetysmatkat”). Lue Gal. 1:6–7 ja pane merkille, mikä ongelma vallitsi kirkon jäsenten keskuudessa Galatiassa.

Ne, jotka hämmensivät galatalaisia pyhiä ja vääristivät evankeliumin opetuksia, herättivät epäilyksiä Paavalin opetuksiin, joiden mukaan pelastus tulee vain Jeesuksen Kristuksen kautta. Nämä väärät opettajat olivat juutalaiskristittyjä, jotka kannattivat juutalaisuutta. He väittivät, että galatalaiset pyhät piti ympärileikata ja että heidän piti pelastuakseen noudattaa Mooseksen lain rituaaleja.

Lue Gal. 1:8–9 ja ota selville, mitä Paavali sanoi niistä, jotka saarnasivat toisenlaista evankeliumia kuin mitä hän julisti Herran apostolina.

Lue Gal. 1:10–12 ja katso, mikä oli Paavalin opetusten lähde. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä löydät.

Paavalin opetuksista me opimme, että Jeesus Kristus ilmoittaa tosi opin profeetoilleen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus kahteen tai kaikkiin kolmeen seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka sen muistaminen, että Jumala on tosi opin lähde, voi auttaa meitä, kun meillä on kysymyksiä profeettojen opetuksista?

    2. Mitä me voimme tehdä saadaksemme Jumalalta ilmoitusta, jotta voimme tietää itse, että profeettojen opetukset ovat totta?

    3. Kuinka tämä totuus voisi auttaa jotakuta, jonka on vaikea uskoa profeettojen opetuksia?

Kuten jakeissa Gal. 1:13–2:21 kerrotaan, Paavali kertoi pyhille kääntymyksestään ja ensimmäisistä lähetysmatkoistaan. Lisäksi hän selitti, miksei pakanakristittyjen tarvinnut turvautua siihen perinnäissääntöön, että pelastus olisi Mooseksen laissa, vaan sen sijaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen me saamme synnit anteeksi (eli tulemme vanhurskaiksi). Paavali todisti, että hän eli ”uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani” (Gal. 2:20).

Kirje galatalaisille 3–4

Paavali kehottaa galatalaisia ottamaan vastaan kaikki Abrahamille luvatut siunaukset Jeesuksen Kristuksen kautta

Miksi seuraavista henkilöistä saattaa tuntua, että he ovat heikommassa asemassa kaikkien Herran siunausten suhteen kuin ne kirkon jäsenet, jotka ovat tienneet evankeliumista ja olleet sille uskollisia jo pienestä pitäen?

  • Nuori mies varttui vähemmän aktiivisessa perheessä, eikä hänelle opetettu evankeliumia, kun hän oli pieni. Hänen perheensä on nyt palaamassa aktiivisuuteen kirkossa ja alkaa oppia evankeliumia ja elää sen mukaan.

  • Nainen pilkkasi ja arvosteli kirkkoa monta vuotta. Hän on äskettäin kokenut sydämenmuutoksen ja mennyt kasteelle.

Kun tutkit lukuja Gal. 3–4, etsi jokin totuus, joka voi auttaa sinua ymmärtämään, mitkä siunaukset ovat kaikkien ulottuvilla heidän olosuhteistaan tai aiemmista valinnoistaan riippumatta.

Koska monet galatalaiset pyhät olivat pakanoita, jotka olivat kääntyneet kristinuskoon, he eivät olleet Abrahamin kirjaimellisia jälkeläisiä, joille on luvattu kaikki Jumalan siunaukset.

Lue Gal. 3:7–9 ja pane merkille, mitä Paavali opetti niistä, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen (ks. Gal. 3:7).

Mitä Herra jakeen 8 mukaan lupasi Abrahamille?

Mitä jakeen 9 mukaan tapahtuu niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen?

Kuva
Abraham on the Plains of Mamre

Ilmaus ”saavat siunauksen yhdessä Abrahamin kanssa” (Gal. 3:9) viittaa siihen, että voi saada sen liiton siunaukset, jonka Jumala teki Abrahamin kanssa ja jonka mukaan hänen kauttaan kaikki ihmiset voisivat nauttia korkeamman pappeuden, selestisen avioliiton ja korotuksen siunauksista (ks. PKO, ”Abrahamin liitto”, scriptures.lds.org/fi).

Jakeissa Gal. 3:10–25 kerrotaan, ettei Mooseksen lain ollut koskaan tarkoitus olla keino, jolla ihmiset voisivat tulla vanhurskaiksi (ks. Gal. 3:11) eli he saisivat synnit anteeksi ja heidät julistettaisiin syyttömiksi. Sen tarkoituksena oli olla opastajana eli ”valvojana” (ks. Gal. 3:24) ja auttaa israelilaisia tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse ja tulemaan vanhurskaiksi uskomalla Häneen. Huomaa, että vanhurskaaksi tuleminen tarkoittaa samaa kuin se, että julistetaan syyttömäksi eli tulee armahdetuksi synnin rangaistuksesta ja julistetuksi syyttömäksi (ks. PKO, ”Syyttömäksi julistaminen”, scriptures.lds.org/fi).

Täydennä seuraava taulukko lukemalla pyhien kirjoitusten kohdat ja vastaamalla kysymyksiin:

Gal. 3:26–27. Mitä meidän täytyy tehdä, jotta saisimme Abrahamille luvatut siunaukset?

Gal. 3:28–29; 4:7. Riippumatta siitä, keitä tai mitä me olimme aiemmin, niin mitä meistä tulee, kun teemme kasteessa evankeliumin liiton?

Jakeista Gal. 3:26–29; 4:7 me opimme, että kaikista niistä, jotka osoittavat uskoa Jeesukseen Kristukseen ja ottavat vastaan evankeliumin liiton, tulee yhtä Kristuksessa ja Jumalan perillisiä.

Miksi on tärkeää tietää, että Jumala lupaa nämä siunaukset jokaiselle, joka ottaa vastaan liiton, heidän olosuhteistaan tai aiemmista valinnoistaan riippumatta?

Jakeissa Gal. 4:8–31 kerrotaan, että Paavali kehotti galatalaisia pyhiä palaamaan Jeesuksen Kristuksen luo ja vapautumaan orjuudesta, joka tulee, kun yrittää noudattaa Mooseksen lain monia perinnäissääntöjä.

Kirje galatalaisille 5–6

Paavali kannustaa galatalaisia pyhiä palauttamaan uskonsa Jeesukseen Kristukseen

Mitkä ovat vaikeimpia niistä haasteista, joita kohtaat? Kuinka voit voittaa nämä kiusaukset?

Kun tutkit lukuja Gal. 5–6, etsi periaatteita, jotka voivat auttaa sinua voittamaan kiusauksia.

Lue Gal. 5:16–17 ja etsi kaksi kilpailevaa voimaa, joita Paavali kuvaili.

Ilmaus ”antaa Hengen ohjata elämäänsä” (ks. Gal. 5:16) tarkoittaa sitä, että elää kelvollisena ja noudattaa Pyhän Hengen kehotuksia. Ilmaus ”toteuttaa lihan, oman itsekkään luontonsa haluja” (ks. Gal. 5:16) tarkoittaa sitä, että antaa myöten kiusauksille tehdä syntiä.

Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä opit jakeesta Gal. 5:16: Kun annamme Hengen johtaa elämäämme, me voimme voittaa .

Mieti, kuinka se, että annat Hengen johtaa elämääsi, voi auttaa sinua voittamaan kiusauksia.

Lue Gal. 5:22–23 ja katso, mitä muuta seuraa siitä, että elää Hengen johtamana. (Huomaa, että Gal. 5:22–23 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt löytämään sen tulevaisuudessa.)

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Gal. 5:22–23

Kuva
drawing, tree with fruit
  1. Jotta sinun on helpompi opetella ulkoa jakeet Gal. 5:22–23, piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi puu, jossa on yhdeksän hedelmää – kolme riviä ja kuhunkin riviin kolme hedelmää. Kirjoita puun yläpuolelle Hengen hedelmää taas ovat… Kirjoita puun alapuolelle Näitä vastaan ei ole laki. Aloita ylimmästä hedelmärivistä ja kirjoita Paavalin mainitseman kunkin hedelmän alkukirjain. Harjoittele pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan toistamista katsomalla tätä kuvaa sekä tarvittaessa pyhien kirjoitusten jakeita. Jatka harjoittelua, kunnes osaat toistaa pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan katsomatta kuvaa tai pyhiä kirjoituksia. Lausu tämä pyhien kirjoitusten kohta jollekulle perheenjäsenelle tai seminaariluokkalaiselle.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka näiden lahjojen saaminen voisi lisätä kykyäsi auttaa ihmisiä?

Lue Gal. 6:1–2 ja pane merkille, mitä apostoli Paavali opetti siitä, kuinka kirkon jäsenten tulee suhtautua henkilöön, joka on tehnyt syntiä. Ilmaus ”tavataan tekemästä väärin” (Gal. 6:1) tarkoittaa synnin tekemistä.

Miksi on tärkeää, että olemme lempeitä (ks. Gal. 6:1), kun pyrimme auttamaan jotakuta palaamaan evankeliumin polulle?

Kuten jakeissa Gal. 6:3–5 kerrotaan, Paavali opetti, ettemme saa olla ylimielisiä emmekä omahyväisiä ja että jokainen ihminen kantaa oman kuormansa (ks. Gal. 6:5) eli on vastuussa valinnoistaan.

Mitä kasvaa, kun kylvät kunkin seuraavanlaisista siemenistä? Kirjoita arvauksesi vastaaviin tyhjiin kohtiin. (Vastaukset ovat tämän oppiaiheen lopussa.)

a.

Kuva
sunflower seeds

b.

Kuva
pumpkin seeds

c.

Kuva
beans

Paavali opetti hengellisiä totuuksia ajatuksella siemenistä. Lue Gal. 6:7–8 ja ota selville, mitä Paavali opetti siitä, mitä voimme odottaa, kun kylvämme siemeniä. Näissä jakeissa olevista Paavalin opetuksista käytetään usein nimitystä sadonkorjuun laki.

Lue Gal. 6:9–10 ja etsi syytä siihen, miksi Paavali opetti sadonkorjuun lakia kehotettuaan galatalaisia auttamaan toisiaan pysymään evankeliumin polulla tai palaamaan sille.

Näistä jakeista me opimme, että jos olemme uutteria hyvän tekemisessä, me korjaamme tekojemme siunaukset.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus ainakin kahteen seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka lupaus, että me ”saamme aikanaan korjata sadon”, auttaa meitä olemaan ”hellittämättä” (ks. Gal. 6:9) eli luovuttamatta pyrkiessämme palvelemaan muita ja elämään evankeliumin mukaan omassa elämässämme?

    2. Milloin sinä tai joku, jonka tunnet, olette olleet uutteria hyvän tekemisessä, vaikka siunaukset eivät ole tulleetkaan heti?

    3. Mieti rukoillen, ketä voit auttaa palaamaan evankeliumin polulle. Kun ajattelet tätä henkilöä, kirjoita tavoite siitä, kuinka aiot olla uuttera hyvän tekemisessä pyrkiessäsi auttamaan häntä, vaikket ehkä näkisikään välittömiä tuloksia ponnisteluistasi.

Kuten jakeissa Gal. 6:11–18 kerrotaan, Paavali päätti kirjeensä galatalaisille pyhille todistamalla, että Jeesuksen Kristuksen rauha ja armo ovat kaikkien niiden päällä, joista tulee uusia luomuksia, kun he uskovat Hänen nimeensä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Gal. 1–6 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta